Restauratie van klassieke BEWO beugelzaag

Fixitall

  • #1
Hoi allemaal,

Als fervent hobby klusser ben ik sinds kort in het bezit van een BEWO beugelzaag machine. In de nabije toekomst wil ik deze gebruiken om materiaal te zagen voor las projecten. Maar als ik eerlijk ben ben ik gewoon een gereedschap-o-fiel. Ik vind dit soort machines geweldig. Sport is voor mij om 'm te doorgronden (doe ik meestal door 'm helemaal uit elkaar te halen) en vervolgens weer terug te brengen in perfekte staat. Dus, je raad het al, dat ben ik ook met deze van plan.

Nu heb ik nul ervaring met deze machines dus ik ga ongetwijfeld aanlopen tegen een hoop vragen waarbij ik een orginele machine als referentie mis. Dit bericht is om al deze vragen bij elkaar te houden en natuurlijk een overzicht te hebben van het project voor de liefhebbers.

Wat foto's





Als eerste ben ik aan het kijken naar de aandrijving.
De riem die erop zit is volgens mij zelf gemaakt. Het lijkt wel plastic of PVC die aan elkaar gelijmd is.
Iemand een idee hoe een orginele riem er uit ziet? Wat voor een materiaal is dat?
Dan wat ik niiet helemaal snap is hoe zo'n riem goed erop blijft lopen. Er zitten geen groeven op de aandrijf wielen en ze zijn ook niet bol (hierdoor zijn ze ook zelf sporend. Als ik met een winkelhaak meet zijn het gewoon vlakke wielen.
Dan is er nog de spanrol, die op dit moment wat uitgelubberd is. Deze bestaat uit 2 gelagerd rollen, 1 vlak en de andere met een profiel (zie foto). Ik kan me niet voorstellen dat dit de sporing van de band moet verzorgen aangezien het geheel met een lichte veer tegen de band aandrukt en daarnaast axiaal heen en weer kan bewegen. Iemand hier een idee over hoe dit zou moeten zijn?
Dan de kleine rol op de electromotor. Dit is een kunststof rol met een spieverbinding en het viel me op dat deze niet netjes loopt. Na demontage kan ik zien dat de as van de motor mooi loopt, gecentreerd en geen speling op de lagers. Het wiel zelf lijkt niet meer mooi rond, niet alleen het loopvlak maar ook de binnenkant van de buitenrand loopt niet mooi centraal met het asgat.
Vooruitlopend op info over de riem zat ik te denken om een multiriem te zoeken van de juiste lengte, het kunststof wiel te laten nabewerken op een draaibank en meteen een riemprofiel er in te snijden. Dan zou ik weer een rustige loop hebben en bovendien een sporende riem. Zelfde eigenlijk als ze met veel wasmachines toepassen.
De spanrol zou dan alleen het trekloze deel van de riem op spanning moeten houden.
Ideeen hierover zijn welkom.
 

Poster

  • #2
Ja dat is een hele mooie Bewo, die nog steeds wel ergens wordt gebruikt, al voldoet hij totaal niet meer aan de veiligheids-normen.

En dit is volgens mij nog niet het systeem dat "gelift" wordt bij de retour slag, maar een constante druk op de het zaagblad houd.

Maar als u hem in orginele staat wil Maken/houden ?? dan hoort dit een leren riem te zijn, die met riemverbinders/krammen en een pees gekoppeld hoort te zijn, en op twee vlakke wielen loopt, en ingevet wordt met riemenvet/hars.

De spanrol hoort er niet op, en zou in orginele staat ook steeds een sprong maken als de riemverbinder langs komt.
Het geheel zou u kunnen veranderen in een V snaar overbrenging, maar dan moeten er wel wielen op gezet worden met V groef, of die erin laten draaien.



Dit zijn nog de oude riemen, het vet druipt er vanaf tegenwoordig zijn er Polyrethaan riemen, die de oude vervangen.
 

Jaap_kr

  • #3
Eerst deze belangrijke vraag: Wil je hem in originele staat restaureren, of wil je hem zo goed en veilig mogelijk maken om hem daarna te gaan gebruiken :?:
 

Jaap_kr

  • #4
Was ik vergeten, graag ook een foto van de rechterkant!
 

Poster

  • #5
....Om in de toekomst te gebruiken bij lasprojecten....
volgens TS
 

Jaap_kr

  • #6
Begrijp ik, maar het is mij niet duidelijk of hij in originele staat moet blijven.
Dan kan hij namelijk ook gebruikt worden.
 

Fixitall

  • #7
Hoi Jaap,

Ik ben geen purist als het om restauratie gaat. De machine is verre van orgineel volgens mij.

Het gaat mij er om om een goed bruikbare machine te maken waarbij ik het oorspronkelijke karakter zoveel mogelijk behoud, maar niet ten koste van alles.

Zo wil ik liever naar een moderne riemaandrijving ipv de oorspronkelijke vet behandelde leren riem. Da's niet meer praktisch bij regelmatig gebruik.

Wat betreft veiligheid zat ik te denken aan een kap voor de aandrijfriem en een noodstop op een makkelijk te bereiken plaats.

Uiteindelijk de zaak misschien een verfbeurt geven met een 2 componenten lak in de orginele kleur, incl nieuwe kap.

Zoiets.

Peter.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #8
Mooi machientje.
Daar heb ik nog mee leren zagen vroeger op de LTS.
 

Poster

  • #9
Deze machine is authentiek, zelfs het boorolie pompje.
Alleen heb je uitvoeringen met de motor achter de machine, en deze.
Tegenwoordig heb je goede koppelbare riemen, die u goed hiervoor kan gebruiken.
Voor metaal/koper/brons kan u met boorolie koelen 1/10.
Voor RVS heeft u een andere koelvloeistof nodig, tevens zijn daar ook andere zagen voor. (Niet goedkoop)
Maak wel een goede beschermkap over de riem-schijven heen.

suc6
 

Fixitall

  • #10
Hoi Poster,
Als ik het goed begrijp bedoel je de polyurethaan platte riemen waar je het eerder over had? Of is dit iets anders? Waar bestel ik zoiets? Meestal kom ik uit bij riemfabrikanten maar ik betwijfel of die 1 riempje voor mij op maat maken. Bij verder zoeken kom ik vaak terecht bij de v-snaren en poly v riemen, maar dat is niet wat je bedoelt.

En de spanner is overbodig bij een goede riem, toch? Dus die halen we eraf.

De snijolie had ik ook al gevonden. Nu vind ik daar ook veel verschillen. Sommige moet je met water mengen andere juist niet. Hier nog advies over? Zo kom ik tegen: Boorolie A is een minerale, emulgeerbare vloeistof voor niet problematische verspanende bewerkingen, alwaar de koeling van primair belang is. Mits je geen rvs probeert te zagen voldoet de zaagmachine hieraan neem ik aan.
 

Poster

  • #11
Boorolie is te koop bij een machine olie handel, misschien ook wel bouwmarkt ??, is donker van kleur, en wordt bij vermenging met water wit, verhouding1/10.
Wordt gebruikt koeling/smering bij zaag/boor/draaibanken enz.

Googel even platte machine riemen, ik stuur je een PB, i.v.m. merknaam.
 

Fixitall

  • #12
Ok, volgende vraag:
De 3 gaten in de foto, zijn dat smeerpunten? Zo ja, horen die zo te zijn of moet er een smeernippel in? Voor zover ik kan zien zit er geen draad in getapt. Of is dit gewoon voor een conische smeernippel. Zijn daar ook dopjes voor om ze af te dichten?

Wat voor een smeermiddel gebruik je op de open tandwiel contacten en de glijlagers op de as?



Daarnaast zit er nog een listig smeer systeem op het vliegwiel waar de riem over loopt. Hierin is de as hol en afgesloten met een dop. De holle as komt uit in een kamer waar het tandwiel een tandkrans aandrijft.
Door het dopje op de centrale bout te draaien druk je eventueel vet door de as naar het tandwiel. E.e.a. ziet er echter nogal omslachtig uit en bovendien is de hoeveelheid vet die je verplaatst maar klein, dus of dat voldoende is? Iemand hier iets over te melden. Wat is het idee hierachter?
 

Fixitall

  • #13
Nog een vraag:
De zaagbladen, kan iemand me daar meer over vertellen. Voordelen, nadelen, etc.

De maat die er nu in zit is:
16 “ x 1
 

Poster

  • #14
De gaatjes (foto) zijn smeer punten/openingen, die met een oliekannetje werden gesmeerd, daar kan u elke goede smeerolie voor gebruiken (carterolie voor bromfiets b.v.), gaatjes worden niet afgedicht.
Als u een hand-vetpomp heeft, kunt u ook met een puntnippel er wat vet in pompen.

Op het riemwiel zit een smeerpotje, dat u open kan schroeven en vullen met vet b.v. kogerlagervet, en zodoende het in het lager drukken, door aan te draaien, daar kan u ook een vetnippel in draaien, en met dezelfde vetpomp smeren.

Verder kunt u het tandwiel met hetzelfde kogerlagervet een weinig invetten.
Ook het glijblok aan de andere kant, waar de zaagbeugel aan zit, moet u regelmatig boven en onder met olie smeren.
Als het goed is zitten daar ook stelboutjes, boven en onder, om de speling af te stellen, van het glijblok.

Als u een niet al te grote vertanding gebruikt voor de zaag, is hij voor veel zaagwerk toepasbaar.
De hoogte maakt niet veel uit, als de gatafstand maar goed is.
 

Poster

  • #15
Sorry voor de foutjes, kogerlager-vet moet nog uit gevonden worden, kogellager-vet was er al. :oops:
 

Fixitall

  • #16
Gisteravond weer eens flink bezig geweest. Hierbij de voortgang.

Als eerste een foto van de andere kant.


Vervolgens verder gegaan met het demonteren van de riemspanner. Ik moet zeggen, deze was netjes in elkaar gezet, wel volledig uitgesleten lagerbussen. Hij was ook listig gemonteerd op 1 van de draadeinden van de electromotor behuizing. Deze had men verlengd door 2 draadeinden te stuiklassen. Ik kon het bijna niet zien alleen bestond het draadstuk uit 2 verschillende schroefdraden. Ik heb me erover verbaasd. Enfin, ik heb het aangelaste stuk verwijderd en nu is het weer orgineel denk ik.



Volgende stap was het vliegwiel en zaagwiel verwijderen. Dit ging redelijk makkelijk. Wel even wat beschadigingen van de borgbout op de as moeten verwijderen voordat hij door de glijlagers paste.



Zaag arm ook verwijderd. Overigens, hoe zit dat met de verstelling op het wiel. Door de arm te verstellen in radiale richting maakt de zaag een langere slag en beweegt sneller tov het materiaal. Waarvoor gebruik je dit? Op de zaagsnelheid aan te passen? En wat is daar dan een maat voor (vuist regel)?





Wat me overigens opviel is dat het zaagblad niet mooi parallel liep met het bed. Ook de werkstuk ondersteuning lijkt bewerkt (gelast) en is volgens mij aanpast aan de scheefstand van de zaag. Misschien kan je het in de volgende fotos zien, ik kon het wel gewoon meten. Verschil van enkele centimeters voor de afstand tussen bed en zaagblad voor en achter.
Mijn vraag is, hoe moet de werkstuk tafel eruit zien? Is er een stuk aangelast?









Ik heb na demontage van de zaagarm gecontroleerd of er iets scheef is maar dat is niet zo. Als ik de bewerkte oppervlakken waar de zaag tegenaan gemonteerd is middels een rij vergelijk met de gelijding dan liggen deze mooi parallel. Het lijkt er dus op dat de sokkel waarop de assen, wielen en de geleiderplaat gemonteerd zitten iets verdraaid is op het frame. Dit zit met een paar dikke bouten vast.



De geleidingen zijn wel ingesleten. In 1 van de blokken zijn de smeerkanalen bijna verdwenen. Ik ben van plan die kanalen er weer in te vijlen en vervolgens de zaak weer gewoon af te stellen. Moet verder geen probleem zijn door de constructie dacht ik zo. Hier nog tips over? Laat maar horen.










Mijn volgende uitdaging, de bouten en moeren!
Ik heb een hele bak met behoorlijk afgeleefd bevestigings materiaal. Probleem, het is niet metrisch. Ik denk Whitworth (BSW) maar ik weet het niet zeker. Iemand hier info over.
Ik denk dat een aantal bouten wel metrisch zijn maar niet in de tapgaten horen. Ze hangen net een beetje op de top van de draag maar dat is het ook wel.
Dat moet natuurlijk beter. Dus dat wordt bouten draaien denk ik. Iemand die daar me kan helpen? Een hobby draaier die hier wel de sport in ziet. Enfin, ben zelf ook in mijn netwerk aan het kijken en heb een advertentie gezet maar nog geen geluk.



Dat was het weer voor deze keer. Reakties worden gewaardeerd.
 

Poster

  • #17
Een hele lijst, maar wel leuk, daar gaan we,

Dat de riemspanner er niet op hoort blijkt nu wel, maar was wel een leuke oplossing.

Door de zaag-arm te verstellen op het aandrijf-zaagwiel, vergroot/verkleint u de zaagslag, en is rendabel bij breed zaagwerk waarbij de volledige slag moet worden gebruikt, een vaste "afstelmaat" is hier niet voor, als u relatief klein werk heeft kunt u voor een kleinere slag kiezen, maakt niet zoveel uit.
De snelheid veranderd niet, want de omtreksnelheid van het wiel blijft hetzelfde.

Het niet parallel lopen van de zaag-arm kunt u verstellen met het basis blok waar deze constructie mee gemonteerd zit achter op het frame, tevens moet u wel de spanklauwen overnieuw haaks afstellen t.o.v de zaag, daar staat meestal een merkteken op, 90%/60%/45% enz.

De smeer gleuven kan u weer zuiver vijlen/slijpen, als er maar olie wordt meegenomen.

Verder zijn alle maten WW bouten nog gewoon te koop, bij de vakhandel, zo nodig wil ik u wel een adres mailen.
Ik denk niet dat er van origine MM bouten in horen te zitten. Dit machientje dateert nog uit de goeie ouwe WW tijd

BTW
De zaag-arm staat op de foto tegen een stelling aan, let wel het is gietstaal/ijzer, als deze valt heeft u misschien meerdere stukken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
@ Fixitall,

leuk onderwerp maar het is niet de bedoeling een fotosite van het forum te maken.
Bij een gerichte vraag waar een foto bij nodig is is het geen probleem een enkele foto te plaatsen.
 

Fixitall

  • #19
Hoi Poster,

Bedankt voor het delen van je kennis.

Je hebt 1 vraag nog niet beantwoord. Als ik het zaagframe weer uitlijn met het bed dan komt het zaagblad boven de werkstuk ondersteuning uit. Dan kan ik op 2 manieren oplossen:
1) Een gleuf slijpen waar het zaagblad invalt in de laagste stand (beetje als een verstekzaag)
2) De ondersteuning inkorten.

Bij 1 is er ondersteuning aan beide zijde van het zaagbald en bij 2 niet.

Ik neig naar oplossing 1 maar vroeg me af hoe dit er orgineel heeft uitgezien.

Wat betreft de WW bouten zou ik inderdaad een adres van je krijgen om eens een offerte te doen. De plaatselijke (vak) gereedschapwinkel waarschuwde me dat ze wel te bestellen zijn maar vaak tegen astronomische prijzen. :shock:

Over prijzen gesproken, ik heb de 1ste offerte binnen van een vlakke riem......80 euro excl BTW en verzenden. Auw, beetje veel vind ik.

Ik overweeg nu serieus een poly V riem te installeren.
Ik heb een 6 rib poly V van ongeveer de juiste lengte (Lengte 1663 mm ipv 1670 mm) gevonden voor 20 euro.
Als ik dan een poly V pulley weet te ritselen (auto sloperij) dan kan ik die met wat draaiwerk op het bestaande aandrijfwiel bevestigen. Of het aandrijfwiel voorzien van een poly V profiel, dat kan ook, maar liever een metalen poelie.

Wat betreft de zaagslag instelling.
Ik snap nu het nut ervan. Ik heb het even uitgetekent en toen was het ineens erg logisch.
Dus breder werkstuk betekent kortere zaagslag.



De snelheid van de zaag tov het werkstuk verandert daarbij wel degelijk. Het toerental van het wiel blijft gelijk maar de afstand (heen en weer slag) wordt anders). Dat betekent automatisch een andere snelheid. Het aantal zaagslagen per minuut blijft wel gelijk.

Goede tip voor het gietijzer. Ik zal de zaagbeugel plat leggen.

@ moderator: ik zal me inhouden qua fotos :mrgreen:
 

Poster

  • #20
Hallo

Zo te zien op de foto,s is de ondersteuning langer geweest, en in de jaren doorgezaagd, door geen of verkeerde diepte/stop afstelling.(kwam veel voor, sigaretje, bakkie koffie, en de zaag zaagde lekker door)
U kunt hem inslijpen of afzagen, inslijpen verdient zeker de voorkeur, dan kantelt het materiaal niet op het laatste moment, maar wordt het totaal ondersteunt, tot het eind.

Als een aandrijf-riem moeilijk wordt, kan u nog altijd kiezen voor een originele leren riem, met verbinder/pees, is per meter te koop, en makkelijk te koppelen.
Maar een Poly V riem kan waarschijnlijk gewoon op de platte schijven draaien, er zijn geen enorme snelheden/krachten van toepassing.
Het is het proberen waard.

De zaagslag veranderd alleen in lengte, zoals u al stelt, er gaan/razen meer tanden over het zaagvlak bij een langere slag, en andersom minder.
Maar de omtreksnelheid van het aandrijfwiel veranderd niet, zo ook de aandrijfstang naar de zaag-arm niet.

Meestal zaten er op de aan/uit schakelaar twee knoppen, waarbij de motor op twee snelheden kon draaien.

Ik zal u in een PB bovenaan deze pagina "berichten" de adressen doorgeven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu