Radiator blijft koud

Status
Niet open voor verdere reacties.
Calenta schreef:
Alleen de pompen overzetten toch? Of bent u het gehele blok aan t vervangen.
De foto die ik eerder plaatste heb ik van internet geplukt. Ik heb één pomp gekocht met het artikelnummer van mijn Agpo 0800032. Ik probeer één pomp over te zetten en niet het gehele blok :shock:.

Ik heb de derde inbusbout ook los gekregen. Toen ik deze een beetje los kreeg begon er direct weer water te lopen. Een beetje langs de pakking van de pomp maar ook weer uit de slang aan het aftappunt. Hier komt weer heel wat water uit. Zekere enkele liters. Hoe kan er ineens weer een extra lading water vrij komen door het losdraaien van de derde inbusbout?

Ik zal de CV ketel in ieder geval niet aanzetten voordat ik klaar ben. Dat wordt morgenochtend misschien een koude douche.

Enkele foto's van mijn vorderingen totnogtoe:

95711_Vervanging_pomp_001_verkleind_1.jpg

95711_Vervanging_pomp_002_verkleind_1.jpg

95711_Vervanging_pomp_003_verkleind_1.jpg


Op de laatste foto is misschien te zien dat de lange schroef het 'zwarte tussenstuk' helemaal overbrugt en vast zit aan het achterste zwarte stuk. Bij de nieuwe pomp zitten inbusbouten van ongeveer 3 cm. Die kan ik dus niet gebruiken omdat de huidige bouten ongeveer 5,5 cm zijn.
 
Lucht krijgt de kans en dan loopt de retour leeg. Vandaar mijn tip eerder. Veel handdoeken, emmer stekker er uit en de electronica goed droog houden.

Veel succes.

Calenta :cool:
 
Ik had de slang nog in een emmer liggen dus dat ging wel goed. De elektronica is denk ik ook wel droog gebleven. Ik overweeg morgenochtend te gaan kijken naar een inbussleutel van 5,5 mm. Als die past dan kan ik meer kracht zetten op de vierde inbusbout. Zou ik de lange inbusbouten van ongeveer 5,5 cm ook bij een bouwmarkt kunnen kopen of zijn dit speciale bouten?
 
Nee, dat was een foto van internet. Ik heb maar één pomp gekocht. Met andere inbusbouten dan de inbusbouten waarmee de oude pomp vastzit.
 
Ik heb gekeken naar het artikelnummer van Agpo : 0800032. Op de factuur staat 'Agpo pomp EX25/5-130 0800032'. En op de doos staat: "Ter uitwisseling van onder andere 'Wilo RS 25/65'".
 
Ik heb vanochtend bij de bouwmarkt een goede kwaliteit inbussleutel van 5 mm gekocht met een lange steel. Heel wat beter dan het setje goedkope zwarte inbussleutels die ik heb. Het einde van de inbussleutel is bol waardoor de inbussleutel beter in de bout past. Uiteindelijk is het me hiermee gelukt om de vierde en laatste inbusbout los te krijgen.

De volgende stap is het schoonmakan van het een en ander:
  • het openliggende pomphuis
    het plastic tussenstuk
    de inbusbouten
De inbusbouten zijn behoorlijk vuil. Drie bouten hebben een zwartachtige drab op de schroefdraad. Kan dit iets van vaseline zijn dat er bij het er indraaien op is gesmeerd? Hoe kan ik dit vuil het beste verwijderen?

De vierde bout is nauwelijk zwart maar is wel gedeeltelijk wit. Mogelijk wat kalk van een lekkage? Hoe kan ik dat het beste wegkrijgen?

Moet ik er ook na het schoon maken en voor het er weer in draaien weer vet op smeren?
 
Mooi zo!

Alles goed schoonmaken, staalborstel over de bouten en licht in spuiten met wd 40 oid. Pakkingen en rubbers checken en de handel weer monteren.

Succes.

Calenta :cool:
 
Ik heb nog eens goed gekeken naar de pomp en in de gebruikershandleiding. Ik denk dat ik mogelijk een pomp met een verkeerd artikelnummer heb besteld. In de handleiding staat het volgende:

toestel van voor april '98
pomp (cv- of boilerpomp) Wilo 0800032

toestel van na april '98
cv\tapwaterpomp totaal (1 pomp) Wilo 2840161

De ketel is eind 1998 begin 1999 geplaatst. Als ik de afbeelding voor artikelnummer 2840161 bekijk dan ziet die er hetzelfde uit als mijn oude pomp. Ik heb echter de pomp met artikelnummer 0800032 besteld. Dit verklaart ook waarom het pomphuis anders is.

De pomp zelf echter lijkt goed te passen. Het schoepradje ziet er qua afmetingen ook ongeveer gelijk uit.

Kan ik deze pomp zonder al te veel risico toch plaatsen (zonder het foutieve pomphuis) of zijn er redenen om dit niet te doen?
 
Als de pomp gelijk is, gewoon plaatsen. De impellor dient wel precies gelijk te zijn. Denkend aan draairichting ed. Het is echt waar, voor mij 30 min. Werk en t zaakje draait weer. Ik heb hier op dit forum nog nooit zo een lang topic gezien over t vervangen van een pomp. :mrgreen:

Niet te bang zijn, gewoon dr in rossen en vast jenzen,de stekker dr in en fikken met die bak! :shock:

Sorry, moest even mn gevoel over dit topic kwijt.

Succes.

Calenta :cool:
 
Is prima. Past er gewoon op. Middenschoep zuigt aan en buitschoep pompt weg. Witte klepje goed schoon maken. ( in t pomphuis boven in ).

Calenta :cool:
 
Calenta schreef:
Als de pomp gelijk is, gewoon plaatsen. De impellor dient wel precies gelijk te zijn. Denkend aan draairichting ed.

Het is echt waar, voor mij 30 min. Werk en t zaakje draait weer.

Sorry, moest even mijn gevoel over dit topic kwijt.
Ik kan begrijpen dat je ongeduldig wordt :wink:. Met de 'impellor' bedoel je neem ik aan het schoepradje? Die 30 minuten ga ik niet meer halen :cool:.

Ik overweeg om de pomp in te ruilen voor de juiste pomp omdat dan ook gelijk twee plastic onderdelen van de behuizing worden vervangen en ik dan ook nieuwe inbusbouten met de juiste maat heb.

Een nadeel is dat ik dan een andere inbussleutel van 4 mm moet kopen omdat dat de maat is van de inbusbouten waarmee de behuizing vast zit aan de ketel.

Dit weekend kom ik wel door met een geleende elektrische kachel. Alleen het gebrek aan warm water is even afzien.
 
6780_image_1.jpg

6780_image_2.jpg

6780_image_3.jpg

6780_image_4.jpg


Deze heb ik in mn klushoek liggen en zoals je ziet, zijn de nummers niet gelijk. Zoals je aan de achterkant ziet, had je ook de inlaatcombinatie even dicht kunnen draaien en je tapvat even legen, dan had je met 2 boutjes zo het hele pomphuis incl. De pompen er af kunnen halen. Was nog makkelijker geweest. :roll:

Ik begrijp je onzekerheid wel enigszins, het is idd een ander type pomphuis.
Calenta :cool:
 
Het pomphuis op jouw foto's is denk ik van de versie van voor april 1998. Op mijn ketel van 1999 hebben de pompen een eigen pomphuis. Als je goed kijkt naar mijn foto's dan kun je dat zien.

Op internet vind ik het volgende plaatje voor de pomp met artikelnummer 2840161, die ik volgens mij nodig heb:

95711_Pomp_Agpo_artikelnummer_2840161_merk_Wilo_1.jpg


Ik zie ook op het eerste plaatje '25/70r' staan terwijl op mijn pomp '25/65r' staat. Is dat getal achter de schuine streep misschien de opvoerhoogte?
 
Calenta schreef:
Is prima. Past er gewoon op. Middenschoep zuigt aan en buitenschoep pompt weg. Witte klepje goed schoon maken. ( in t pomphuis boven in ).

Ik zie geen wit klepje. Doel je op het klepje dat ik voel onder de koperen draaischijf?
 
Ik heb er even een half uurtje ingestoken...

De pomp die je kunt bestellen met het nr.0800032 is voor de HMC en de andere pomp met nr. 2840161 is voor de HMA. ( nieuw type )

Maar er staat ook : CV/tapwaterpomp totaal ( 1 pomp ) 2840161
: pompdeel met motor 0800</U><U>032

Dus de pomp zou moeten passen :D

Calenta. :cool:
 
Karel Klus schreef:
Een nadeel is dat ik dan een andere inbussleutel van 4 mm moet kopen omdat dat de maat is van de inbusbouten waarmee de behuizing vast zit aan de ketel.

:oops: :D :o :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan