Platdak isolatie van binnenuit kan tegenwoordig toch veilig?

Millew

  • #21
Wgb schreef:
Millew schreef:
Toch was dat de methode, die werd toegepast om platte daken met bitumen te isoleren van binnenuit, voordat de klimaatfolie kwam.
Deze methode heeft maar heel even betaan he. Er ontstonden nogal wat problemen. Dakvloeren van spaanplaat. :D
Ik denk dat die problemen toch vooral werden veroorzaakt door slechte uitvoering. Niet door een verkeerd systeem.
Ik geef toe dat je tegenwoordig in de bouw monkeyproof moet ontwerpen, om nog een fatsoenlijk resultaat te krijgen, maar als DHZ-er kan je de tijd nemen om alles zorgvuldig af te werken.

Klimaafolie laat iets meer vocht door dan PE folie van 0,2 mm. Maar vergeleken met echte dampdichte folie is die klimaatfolie zo lek als een rieten mandje.
Ik heb mijn studieboek er nog eens op nagelezen, maar met die klimaatfolie ben je ook niet gegarandeerd vrij van problemen. Je krijgt toch gedurende een bepaalde tijd van het jaar veel meer vocht in de constructie dan met een goed aangebrachte dampdichte folie.
Ook gaat de isolatiewaarde van het glaswol flink achteruit als daar het vocht in gaat ophopen.

Bedankt voor het artikel. Ik ga het eerst eens lezen, voordat ik mij verder met dit topic bemoei.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #22

Rood is een damprem. Ik zou zo een twee drie niet weten hoe je deze zo optimaal mogelijk moet aanbrengen tot aan de dakvloer of is horizontaal tegen de muur en daar goed afsluiten met de muur dan voldoende.
En dan de kopsekant, of je dat allemaal goed dicht kan maken om geen problemen te krijgen ik zou het niet weten.
Maak je een voorzet wand en de remmers van de wand en het dak verbind je netjes met elkaar wordt de constructie een stuk veiliger qua vocht.
 

Sander02

  • #23
Zo ziet het er dus nu uit. Tijdje geleden was er bij mij een klusbedrijf bezig en die zeiden, je moet dus echt geen folie aan de onderkant doen. De gipsplaten kan je met een speciale latex afwerken. Het type ben ik vergeten.
Zal ik even navragen.

Maar goed, als je het van onder dampdicht afsluit en er zou toch vocht via een andere weg in de constructie komen. Dan moet het via die weg toch ook weg kunnen?

 

Sander02

  • #24
De speciale verf, waarvan ik de naam niet wist is silicaat.

Het verlaagde gipsplafond zou ik dus van dat type verf kunnen voorzien.

Dit is dus een sterk dampdoorlatende verf. Dan geen folie gebruiken.

Het vocht uit de leefruimte komt dan wel in de dakconstructie, maar deze kan het ook weer kwijt naar de woonruimte. In de woonruimte is een ventilatierooster aanwezig en een raam die vaak op een kier zal staan.
 

Tiho

  • #25
Volgens mij is dat voor buitenmuren daarvoor heb je dampopen verf nodig.

Dat regelt dus niets. Het is gewoon dampopen.

Ik zou meer op specs van de intelligente folie vertrouwen dan op dit.
 

Sander02

  • #26
Maar als iets dampopen is, dan kan het vocht toch weg?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #27
Sinds wanneer is dakbedekking dampopen. Daar verzameld het vocht zich als eerste.

Als jij kan regelen dat er in de winter bijna geen vocht in de constructie kan komen en in de zomer die hoeveelheid weer opdroogt is er niets aan de hand. :wink:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #28
Gebruik een watervast "gips" plaat en roestbestendige schroeven als de ruimte vochtig is.
 

Tiho

  • #29
Idd als het dampopen is, kan het vocht er juist in.
 

Sander02

  • #30
Ik snap niet, dat als je een plafond aanbrengt die niet dampdicht is, je vochtproblemen kan krijgen. Het vocht wat uit de leefruimte door plafond heen gaat, kan toch via dezelfde weg weer weg?? Of is dat te minimaal?
Blijft er meer vocht boven plafond dan er weg kan?
Ik heb het idee dat je met dampopen eigenlijk een soort van open verbinding hebt met de leefruimte, alleen in mindere mate dan het nu is. (nu zie je balken, zo was het altijd in deze ruimte).

En de leefruimte is dus ook nog geventileerd middels raam en/of ventilatierooster.
 

Sander02

  • #31
Of is dampopen 1 richtingverkeer?

Oww, deze komt net op een nieuwe pagina, zie m'n vorige reply eerst.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #32
Dampopen is twee richtingsverkeer.

Het zit ongeveer zo. In de winter buiten -5, binnen + 22 dat is 27 graden verschil. In de zomer binnen +22, buiten +30 maar 8 graden verschil. Daardoor heb je in de winter meer lucht transport, van warm naar koud. In iedergeval stukken meer als in de zomer.
Plaats je een dampremmer beperk je die hoeveelheid. Je dakconstructie zal in de zomer een paalde hoeveelheid vocht moeten kunnen laten drogen. Blijft er per saldo vocht over dan begin je de volgende winter met een vochtige constructie. Vaak geeft vocht een lagere isolatie waarde waardoor er nog meer vocht in de constructie zal verzamelen.

Jij wil een constructie maken die je waarschijnlijk niet voldoende dampdicht gaat krijgen. Dat is de belangrijkste reden waarom isolatie tussen de balken wordt afgeraden.
Wil je toch op deze manier verder gaan dan jezelf heel goed inlezen wat je moet doen en laten om een goede constructie te maken.
 

Sander02

  • #33
Dan haal ik het steenwol tussen de balken weg, doe ik alleen een laag wandgiplsplaten op het rachelwerk eronder en gaat er gewone latex overheen. Geen folie. Maar dan gaat er dus nog steeds vocht achter de gipsplaten komen, en snap ik dus niet waarom er dan geen probleem is. Het enige is dat dat vocht dan niet ophoopt in de steenwol, dat is dus blijkbaar een groot verschil?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #34
Het probleem blijft het zelfde. Wat voor een ruimte is het geweest. Als je van een simpele uitbouw nu een verwarmde woonruimte wil gaan maken veranderen de condities van lucht en temperatuur.
 

Millew

  • #35
Sander02 schreef:
Maar dan gaat er dus nog steeds vocht achter de gipsplaten komen, en snap ik dus niet waarom er dan geen probleem is. Het enige is dat dat vocht dan niet ophoopt in de steenwol, dat is dus blijkbaar een groot verschil?
Het verschil is dat het dak niet geïsoleerd is. Het dakbeschot wordt in de winter een stuk minder koud en de kans op condens is dan veel kleiner.
 

Tiho

  • #36
En dat is juist het probleem, als vocht daar condenseert wordt het water en dus wordt de isolatie nat. Is het niet geïsoleerd condenseert het niet en wordt het dus geen water. Het vocht blijft dan in dampvorm in de lucht. Dat is de simpelste manier om het uit te leggen denk ik.
 

Yogi

  • #37
Ik zie dat er na de vele antwoorden nog heel wat onduidelijkheid is over de algemene principes rond dampscherm...
1. een dampscherm is NIET DAMPDICHT en wordt altijd aan de warme kant van de isolatielaag aangebracht; en dient om vochtophoping in je isolatielaag te vermijden.
2. de isolatie wordt winddicht aangebracht. Een dikke trui zonder jas is nauwelijks doeltreffend in de winter, zo ook als je buitenlucht vrij spel laat. DUS GEEN VERLUCHTINGSGATEN NAAR DE BUITENLUCHT TOE, maar luchtdicht gekit ofwel met speciale luchtdichtingsstroken afgedicht (ramen en buitendeuren). Daarom:
3. daarom moet een plat dakconstructie zijn vochtoverschot/dampoverschot naar binnen kwijt via een intelligent dampscherm. Dit in tegenstelling tot een schuin dak die dit kan via het zeer dampopene onderdakscherm of onderdak. De algemene regel zou zijn dat hoe meer aan de buitenkant je dampopener lagen hebt, MAAR uitzondering is een platdak: waarbij roofing/asfaltlagen/EPDM-rubber quasi dampdicht is en moet je dak dus zijn vocht aan de binnenkant kwijt.
Gebruik dus de Vari* klimaatscherm van Is*ver, ofwel met nog betere eigenschappen het 1ntello van het merk Pr*cl!ma dat speciaal ontworpen is met verschillende dampopenheid voor zomer en winter.

tussen ( ) : ik heb zelf 3 platte daken hoor, bijna 100m², ga het deze zomer helemaal zelf klussen samen met vrienden. En heb voor dit huis van 1935 het meeste huiswerk gedaan via hier ,https://www.milieuadvieswinkel.be/ en het forum van https://www.ecobouwers.be/. En bovendien de technische fiches van de gebruikte producten de websites van de fabrikanten bestudeerd. WANT HOE MEER JE WEET HOE MINDER MEN JE KAN WIJS MAKEN EN HOE MINDER TWIJFELS BIJ HET DOE-HET-ZELVEN.
 

Tiho

  • #38
1. Dat hangt er maar net vanaf wat je als dampscherm gaat gebruiken. Aluminium cachering is nagenoeg dampdicht namelijk.

2. Wat heeft dakisolatie met deuren afkitten te maken?

3. Een plat dak kan kan ook dampdicht gemaakt en geventileerd aan de koude kant. Dat was jaren gebruikelijk voor de intelligente folies.
 

Yogi

  • #39
1. Dat wat in de GESPECIALISEERDE vakhandel verkocht wordt.

2. Niet zozeer met isolatie maar wel met dampscherm: beide hebben met luchtdichtheid te maken.

3. Jaren geleden wel; tegenwoordig wordt het gezien als "bad practice"... Het verhaal van met je jas open lopen in de winter je trui aan de buitenklant ventileren hee: een dunnere trui maar aan de buitenlucht niet blootgesteld daar wordt je warmer van. Beste is toch EN een dikke trui EN luchtdicht: is in duurzaam bouwen toch gemeengoed de laatste 10 jaar.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #40
Voorbeeld van aan de buitenkant ventileren met "paddestoeltjes":



Ook werd er in de jaren 60 wel een halmplank (isolatieplaat) op het dak gelegd (als dakplaat), en op het verlaagd plafond een steenwolplaat, en daartussen ventilatie via openingen rondom het boeiboord.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu