Platdak isolatie van binnenuit kan tegenwoordig toch veilig?

Sander02

  • #1
Ik weet dat het niet aangeraden wordt om een plat dak van binnenuit te isoleren.
Maar dat was toch vooral omdat er nog geen klimaatfolie beschikbaar was?

Zoja,

Ik heb tussen de dakbalken steenwol gestopt, tegen de daklatten aan.

Net onder de balken zit een metalstuc frame. Wordt dan aangeraden de klimaatfolie tegen de dat frame te plakken en dan gipsplaten ertegen?
Of komt de folie op de houtenbalken dus tegen het steenwol?

Dan is er dus een luchtspouw tussen giplsplaat en isolatie.
Voordeel daarvan is, dat de electradoos de folie niet doorbreekt.
 

Sander02

  • #2
Ik had ook een keer over een vochtregulerende latex gehoord, weet alleen de naam niet meer. Die gene zei, geen folie, maar die speciale latex gebruiken op gipsplaten. Iemand daar bekend mee?
 

Sander02

  • #3
Klopt het bovenstaande? Wil binnenkort het plafond dichten. Nu heb ik dus steenwol tussen de balken, tegen de dakplanken aan. En een stukje eronder een metalstuc rachelwerk. Als die klimaatfolie toch niet zo ideaal is en de dampdoorlatende latex ook niet voldoende is, dan verwijder ik de steenwol
en wordt dak van boven geïsoleerd. Echter hoop ik dat de klimaatfolie van dat bekende glaswol merk inderdaad geen problemen als houtrot oplevert.
 

Millew

  • #4
Zolang de klimaatfolie maar onder de isolatie zit en volledig luchtdicht is, dan maakt het niet uit of het onder of boven het frame zit.

Wat betreft het risico op houtrot: volgens de fabrikant niet. Dat moet je dan maar aannemen. Het is een nieuw product en problemen met houtrot ontstaan vaak pas na enkele jaren. Er is gewoon onvoldoende ervaring mee om een zinnig antwoord hier op te geven.

Die verf geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. Vochtregulerend betekent bij verf dat vocht uit de constructie door de verf heen naar buiten kan treden.

Het maakt ook wel uit of er onder dat dak een vochtige ruimte, zoals keuken of badkamer zit, danwel een relatief droge (slaap)kamer.
 

Sander02

  • #5
Dank je.

Er komt een wasmachine te staan en mogelijk dat de was daar ook wel eens te drogen gaat hangen. Er is echter wel ventilatie middels een raampje of deur op kier.

Het opmerken van houtrot is uiteraard ook heel lastig als je de balken en dakbeschot niet meer ziet. Dus kom daar maar eens achter. Ja als ik over het dak zou lopen en er doorheen zakt.

Als je nou dat klimaatfolie gebruikt en er zitten vervolgens giplsplaten met latex overheen, dan sluit je het toch alsnog best wel goed af? Of is dat altijd dampdoorlatend genoeg? Eigenlijk wel weer een beetje tegenstrijdig met wanden, want daar plaats je juist folie om je gipsplaten te beschermen.

Is het sowieso nog verstandig om de steenwol die nu tussen de houtenbalken geklempt zit tegen de houten daklaten aan een paar cm te laten zakken?
 

Millew

  • #6
Een wasruimte moet je beschouwen als klimaatklasse III. Dan moet je voor een plat dak met bitumen een dampdichte folie onder de isolatie hebben.
De bijdrage van gipsplaat met latex aan de dampdichtheid is relatief nihil.
Gipsplaat is dampdoorlatend en latexverf is vochtregulerend. Voor zover is weet, is er geen dampdichte latexverf.

Ik kan nergens een dampdiffusieweerstandsgetal vinden voor de klimaatfolie, alleen een hoop reclamegeleuter. Als je dat weerstandsgetal zou weten, dan weet je ook of het net zo dampdicht is als een echte dampdichte folie.
In de documentatie staat dat het niet voor platte daken is bedoeld. Daaruit trek ik de conclusie, dat het minder dampremmend is als een echte dampdichte folie.
Mijn idee is dat je die klimaatfolie beter kan vervangen door een gewone dampdichte folie om problemen in de toekomst te voorkomen.

Die opmerking over die buitenwand begrijp ik niet goed. In principe breng je daar ook een folie aan om geen vocht in de isolatie te krijgen.

Die steenwol laten zakken heeft geen zin. Als er vocht condenseert tegen het dakhout dan ventileer je dat niet zo maar weg.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
In het verleden zetten ze wel eens een hele reeks ventilatiepijpjes op het dak. Volgens mij was dat bedoeld om onder het platte dak te kunnen isoleren. Het ventileerd dan tussen dakbeschot en isolatie. Doordat je tussen elke balk moet ventileren, krijg je een hele rij van die paddestoeltjes op je dak. Ik zal er wel eens een foto van maken.
 

Sander02

  • #8
Verwarrend, want ik lees juist overal dat een dampdichte folie wordt afgeraden omdat je dan het hout van 2 kanten dampdicht afsluit. Daarom was ik ook zo benieuwd naar die klimaatfolie.
Wat ze zeggen is dat deze een dubbele functie heeft zodat op het moment dat de luchtvochtigheid buiten lager is, de folie zich sluit, zodat vocht vanuit de woonruimte niet in de constructie kan dringen. En wanneer de luchtvochtigheid buiten hoger is, dan opent folie zich zodat eventuele vocht in de constructie naar binnen toe kan drogen.

Kwa wasruimte, sja misschien 1 keer per week dat we wassen en dan kan er bij het drogen een raampje opengezet worden. Dus dat zal nog wat schelen.
 

Millew

  • #9
Bij een plat dak heb je te maken met een behoorlijk dampdichte bitumenafdekking vanaf de buitenkant. De dampspanning van de buitenlucht heeft daardoor vrijwel geen invloed op de dampspanning in de constructie. Hierdoor zal de klimaatfolie niet werken, zoals het bedoeld is.

Aangezien ik het vemoeden heb, dat klimaatfolie naar buiten toe minder dampdicht is als een gewone dampdichte folie, heb je bij een bitumendak met klimaatfolie veel eerder kans op condens in de isolatie of tegen het dakhout dan bij een gewone dampdichte folie.

Dat is volgens mij ook de reden, dat klimaatfolie door de fabrikant alleen wordt voorgesteld als oplossing bij voorzetwanden en schuine daken met pannenafdekking. Muren van steenachtig materiaal en pannendaken laten veel meer damp door dan bitumendakbedekking.
 

Sander02

  • #10
Dank je wel weer!

Ik heb pas dampdichte folie voor de vloer aangeschaft, dan zou ik die kunnen gebruiken. Heb ook nog dampremmende in huis, maar dat is dus minder geschikt begrijp ik uit jouw verhaal.

Ik ga dan wel voor de zekerheid zorgen dat de ruimte achter de folie ook in verbinding staat met de buitenlucht. Dan moet er volgens mij niks mis meer kunnen gaan.

Ik vermoed namelijk dat er wel wat kieren zijn tussen bovenkant muur en dak. De dakbalken liggen op de muren. Bovenop die muren kijk je dus tegen binnenkant boeidelen aan. Momenteel heb ik de wandgipsplaten van m'n voorzetwanden helemaal doorlopen tot net onder dak latten. Dus tussen de balken door.Het laatste stukje is dichtgekit. Ik zal die kitrand dan doorbreken en eventueel wat gaatjes boren door de boeidelen.
Dan hoop ik echter dat m'n gipsplaten geen problemen door vocht gaan krijgen. Daar heb ik damdichte folie achter zitten, die dus ook helemaal tot plafondlatten doorloopt.

Het maakt zeker niet uit dat de ruimte tussen bovenkant muur en dak, (dus eigenlijk tegen binnenkant boeidelen) volzit met steenwol?
Dat kan mogelijk vochtig worden?

Dat klimaatfolie kost overigens ruim 100 euro. Beetje zonde voor het kleine stukje wat ik nodig heb.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Klimaatfolie is alleen echt nodig als de buitenkant dampdicht is. Dit is ook te lezen op de site van de fabrikant:
Code:
Vocht krijgt geen kans om uw houtwerk aan te tasten. Zelfs dampdichte daken* kunnen veilig met de vochtregulerende klimaatfolie worden geïsoleerd.

*Dampdichte daken: bijvoorbeeld als er een dampremmende laag onder de dakpannen is aangebracht. En dak met bitumen is altijd dampdicht.
Als bij een schuin dak de buitenkant niet dampdicht is, is een dampdichte laag aan de binnenkant voldoende. Er lijkt mij geen verschil in een dampdicht schuin dak of vlak.

Op marktplaats worden reststukken folie aangeboden. Zit jouw stuk er niet bij, kan je de rest van de rol verkopen.
 

Millew

  • #12
@IJkenhout:
Misschien heb jij een ander merk klimaatfolie voor ogen.
De klimaatfolie, die ik zie, is dampremmend. Daardoor kan er toch vocht in de constructie komen. Dat het er dan weer uit kan in de zomer is leuk, maar je kan beter zorgen dat er helemaal geen vocht in kan komen. Dus bij een bitumendak gewoon dampdichte folie toepassen.
 

Sander02

  • #13
Millew, jij bedoeld dus eigenlijk dat als je nu een droge constructie hebt, je deze gerust van 2 kanten dampdicht kan maken, want dan kan er niks met het hout gebeuren aangezien er geen vocht meer mee in aanraking komt.

Mochten er toch kieren zijn met de buitenlucht zijn, dan maakt dat niet uit, omdat daar het vocht dus ook weer weg kan.

Correct?

Dan zou de is*ver klimaatfolie dus overbodig zijn.
p.s. IJkenhout, dan voor je MP suggestie. Ik had er al gekeken, maar nu net weer en er is een mooi stukje in de aanbieding.
 

Millew

  • #14
Dat bedoel ik inderdaad.
 

Sander02

  • #15
Ben toch nog aan het twijfelen. Wat jij schrijf Millew, over beide kanten dampdicht, klikt opzich wel logisch, maar als ik er op internet naar zoek, wordt het toch afgeraden. Sowieso schrijven de meeste, niet doen. Alleen op het dak isoleren. Maar goed dan kom ik weer terug op m'n oorspronkelijke vraag. Ik kan mogelijjk goedkoop aan stuk klimaatfolie kopen. Misschien is dat toch de veiligste oplossing als de isolatie onder het dak komt.
 

Millew

  • #16
Toch was dat de methode, die werd toegepast om platte daken met bitumen te isoleren van binnenuit, voordat de klimaatfolie kwam.

Dat je veel aanbevelingen voor klimaatfolie leest op internet, komt omdat op veel sites de reclame van de fabrikant klakkeloos wordt overgeschreven. Ik heb geleerd om zelf na te denken, dus in ga niet af op reclame maar wil feiten en harde gegevens.
Ik heb dan ook eindelijk wat meer technische informatie gevonden over de werking van de klimaatfolie om mijn argumenten te onderbouwen.

De dampdichtheid van de klimaatfolie is afhankelijk van de RV. De theorie is dat de RV in de winter lager is dan in de zomer dus in de winter is het 'dampdicht' en in de zomer dampopen.
Helaas is de fabrikant nogal slordig in het opstellen van die folder want de ene keer geeft hij de dampdichtheid in millimeters aan en de andere keer in meters. Maar laten we aannemen dat meters wordt bedoeld.

De maximale dampdichtheid van de klimaatfolie (Sd 5 m) wordt pas bereikt bij een RV van ca. 25%.
In de buitenlucht kan het in de winter inderdaad wel eens die waarde bereiken. Maar de folie zit aan de binnenkant van de woning. Daar is de R.V. zelden lager dan 40%. Zeker als er flink gestookt wordt en vocht wordt geproduceerd, zoals in een keuken kan de RV nog hoger oplopen. Bij een RV van 45% is de Sd ongeveer 4 m.
Een gewone PE folie van dezelfde dikte van 0,2 mm heeft, ongeacht de RV, een Sd van 10 m.
De klimaatfolie zal, bij bovenvermeld scenario, in de winter ruim 2x zoveel damp doorlaten als een gewone dampdichte folie.
Mijn conclusie is dan ook dat een klimaatfolie voor platte daken met bitumen dakbedekking met natte ruimten er onder minder geschikt is dan een gewone dampdichte folie.
 

Millew

  • #17
PS:
In de laatste zin moet je lezen ". . . nog minder geschikt is dan een gewone PE folie".
Een echte dampdichte folie haalt met gemak een Sd van 150. Is dus nog vele malen beter.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Sander02 schreef:
Ben toch nog aan het twijfelen. Wat jij schrijf Millew, over beide kanten dampdicht, klikt opzich wel logisch, maar als ik er op internet naar zoek, wordt het toch afgeraden. Sowieso schrijven de meeste, niet doen. Alleen op het dak isoleren. Maar goed dan kom ik weer terug op m'n oorspronkelijke vraag. Ik kan mogelijjk goedkoop aan stuk klimaatfolie kopen. Misschien is dat toch de veiligste oplossing als de isolatie onder het dak komt.
Ga je van onder isoleren blijf je altijd wat meer risico lopen. De meeste klussers hebben niet door waar je nou wel of niet op moet letten. Is het in een bestaande situatie wel mogelijk alle details voldoende dampdicht te maken.
Hoe dampdicht krijg je de aansluiting met je muren, van welke stenen zijn de muren, is het een spouw, hoe dicht en waar eindigt die spouw.
Bij nieuwbouw worden alle details van de construcitie afgestemd op deze manier van isoleren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Millew schreef:
Toch was dat de methode, die werd toegepast om platte daken met bitumen te isoleren van binnenuit, voordat de klimaatfolie kwam.
Deze methode heeft maar heel even bestaan he. Er ontstonden nogal wat problemen. Dakvloeren van spaanplaat. :D

Die klimaat folie laat in de winter wel wat meer vocht door dan een PE van 0,2mm maar die PE laat nauwelijks droging toe, zodoende kan de constructie niet voldoende drogen in de zomer.
Wat bij deze methode ook belangrijk is welk type isolatie materiaal je wil gaan gebruiken.
 

Sander02

  • #20
Wgb, ik heb nu 8 of 10 cm dik steenwol tussen de houtenbalken geklempt tegen de daklatten aan. Daaronder zit een metaltuc rachelwerk.
De muren zijn enkelsteens, geen spouw.
Ik heb er voorzetwanden tegenaangezet, gevuld met steenwol, dampremmende folie en dubbele giplsbeplating.

De balken van plafond liggen op de stenen muren. In die ruimte tusen de balk uiteinden zie je aan de ene kant (waar het dak van de buren er tegen aanzit) de binnenkant van het dakbedekings spul en aan de andere kant (waar tuin zit) houten beplating.

De ruimte tussen de balkuiteinden heb ik ook opgevuld met steenwol en de gipsplaten van de wanden lopen tussen de balken door tot iets onder dak en dan afgekit met acrylaatkit.

De kwaliteit van de dakbedekking is volgens mij niet super.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu