Plan koud en warm water

carebaer

  • #1
Goedenavond!

Ik heb een schets gemaakt voor mijn leidingplan, zowel koud als warm water.


schets koud water 1.jpg

schets koud water 2.jpg

schets warm water 1.jpg

schets warm water 2.jpg


Wat informatie:
- De te gebruiken waterleidingen zijn 20x2.0 en 25x2.5. (advies van installateur)
- De reden van de vele aansluitingen voor wastafels is dat dit pand mag fungeren als studentenhuis. Wellicht wil ik het later aan studenten verhuren. De leidingen hiervoor worden alvast gelegd.
- Er komt een betonvloer welke op het zand gestort wordt.
- Ik ga geïsoleerde flex meerlagenbuizen gebruiken en verbindt deze met knelkoppelingen.
- De diameters die op mijn schetsen zijn betreffen buitendiameters van de buizen.

Mijn vragen:
- Zorgen de knelkoppelingen voor extra versmallingen?
- Ik ga gebruik maken van geïsoleerde flexleidingen. (https://www.iezyshop.nl/iezy-geisoleerde-meerlagenbuis-rood-16-2-25meter.html). Is het isolatie ook direct de mantel of zijn er geïsoleerde leidingen mét mantel er om heen?
- Kan ik de waterleidingen op het huidige zand leggen, daarna zand aanvullen en aantrillen? Kunnen de waterleidingen de trilplaat-/machine aan?
- Of juist de waterleidingen door plafond en (voorzet)wanden leggen?

Ben benieuwd naar jullie feedback op mijn schetsen. Mocht ik aansluitingen zijn vergeten, hoor ik het graag. Alle tips en advies zijn welkom.

Schets koudwater.jpg Schets warmwater.jpg
 

ADDave

  • #2
Allereerst, 25mm is in dit geval nergens goed voor. Ik weet niet hoe je installateur erop komt maar dat is veel te groot voor deze situatie. Het meeste kan je gewoon af met 16mm alleen naar de badkamer en cv ketel zou ik 20 gebruiken.

Knellen zou ik niet doen. Gewoon perskoppelingen gebruiken. Je kan voor een paar euro een perstang voor een dag huren. Eerst alles maken en dan in een keer alles persen.

Slang met isolatie hoeft niet meer in een mantel. Warm wel in mantel, zonder isolatie. Die moet juist afkoelen.

Leidingen in het zand is niet echt gebruikelijk. Ik zou eerst de boel aantrillen en dan pas aan de leidingen beginnen. heb het niet eerder gezien maar het lijkt me niet heel goed voor de leidingen als je met een trilmachine eroverheen gaat. Knoop ze bijvoorbeeld op het staal van de constructievloer en stort het mee. Let op: geen koppelingen in de vloer.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: carebaer

carebaer

  • #3
@ADDave Bedankt voor je reactie. Ik zal de schets even aanpassen.

Zorgt het persen juist niet voor vernauwingen? Dacht dat gelezen te hebben.

Hetgeen je zegt over warm water niet in een geïsoleerde buis is totaal nieuwe informatie voor me. Waarom de warmwaterleiding niet in isolatie? Je wilt toch juist dat het water zo heet mogelijk bij de kraan komt? :D

Goed idee om de leidingen aan de netten te hangen inderdaad. De uitdaging voor mij is echter dat ik momenteel al woon in het huis en niet dagen/weken lang zonder water kan komen te zitten.

Dat probleem kan opgelost worden door de waterleidingen door het plafond te trekken, maar is dat gebruikelijk?
 

ADDave

  • #4
Het klopt dat er meer weerstand optreedt in perskoppelingen. Voor tapwater maakt dat alleen niet zoveel uit. De leveringsdruk vanuit de leverancier is hoog genoeg om dat te overbruggen en is daardoor verwaarloosbaar. Tot op zekere hoogte natuurlijk. Bijvoorbeeld dat je niet grote hoeveelheden water door hele kleine buizen probeert te duwen.
Het is allemaal te berekenen overigens.

De warmwater niet isoleren heeft te maken met legionellabacteriën. Wanneer je water tapt duurt het maar een paar seconden voordat er heet water uit de kraan komt. Dat koelt onderweg zonder isolatie echt niet snel af. Het probleem zit hem in wanneer je de kraan dicht zet, want je hebt net getapt dus de leiding is nog heet. De bacteriën groeien extreem snel bij temperaturen tussen 25 en 55 graden. Dus hoe langer je leiding warm blijft, hoe meer groei je hebt. Het is geen bangmakerij, je wordt er namelijk niet ziek van als je een normale afweer hebt, maar het moet wel zoveel mogelijk voorkomen worden.

Leidingen in het plafond kan ook gewoon. Het voordeel daarvan is dat je het later altijd weer kan aanpassen. Alleen het wegwerken is wat meer werk.
 

carebaer

  • #5
Oke, persen it is en ik verwerk ze dan mooi in het plafond. Aangezien het beton nog gestort kan worden, kan ik nu wel al mooi beginnen met het leidingwerk te gaan leggen. Dan komt enkel het riool en de gasleiding onder de betonvloer te liggen.

Duidelijke uitleg wat betreft dat warm water moet afkoelen, klinkt logisch. In dit topic lees ik ook dat het verstandig is om koudwater leidingen juist wel te isoleren zodat er geen condensvorming op kan ontstaan. Klink allemaal erg logisch.

Hoeveel centimeter moeten de koudwater- en warmwater leidingen van elkaar af liggen? Ik heb wel eens begrepen dat wanneer deze dicht op elkaar liggen dit ook problemen kan geven in de zin van legionella. De warme leiding zou dan het water in de koudwater leiding op kunnen warmen.

Hieronder heb ik de nieuwe schetsen gezet, nu met 20 en 16 mm leidingen. De donkere kleuren stellen de 20 en de lichte kleuren de 16 mm leidingen voor.

Ik ben benieuwd naar je feedback/opmerkingen. Ook die van andere lezers zijn natuurlijk welkom!


Klusidee kw boven.jpg

Klusidee kw zij.jpg

Klusidee ww boven.jpg

Klusidee ww zij.jpg


Schets koudwater.jpg Schets warmwater.jpg
 

ADDave

  • #6
Ziet er goed uit :prima:
 
  • Like
Waarderingen: carebaer

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu