Oude oliekachel

Robert bouwadvies

  • #1
Ik zag op dit forum al vragen over de carburateur van een oliekachel, nu hebben wij sinds kort ook zo'n prachtige kachel, alleen brand deze zeer onregelmatig, ik heb het filter al bekeken maar hier zat geen vuil in, alleen vroeg ik mij af waarom een filter als er een knik in de leiding zit, maar ik schat dat deze knik zoals te zien op foto er niet in hoort.
Wie kan mij hierin adviseren, want ik ben net spoor een beetje zoek.
Alvast bedankt.

IMAG9404.jpg IMAG9393.jpg
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Die knik hoort daar niet.
Dit verschilt per merk, maar als je het deksel van de carburateur afschroeft, kan je zien of er voldoende olie in de vlotterkamer komt.
 

Robert bouwadvies

  • #3
Wow, dat is een snelle reactie, bedankt, ik heb wel idee dat er voldoende brandstof in de vlotterkamer is, wat ik dan wel weer vreemd vind dat is als ik het filter eruit draai, de vloeistof in de vlotterkamer op hetzelfde niveau blijft.
Dus ik Wilde eerst dit onderzoeken voordat ik aan allerlei schroefjes gast draaien.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Kijken of het niveau ook goed blijft als de kachel brand.
Heb je een foto van de carburateur?
 

Robert bouwadvies

  • #5
Haha, heb veel foto's maar net niet daarvan, zal ik vrijdag maken, bedankt voor zover, hoop vrijdag nog een beroep op je te mogen doen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Die knik in de leiding moet eerst verholpen worden, want nu krijgt de kachel geen/te weinig olie.
Die knik is gekomen bij het aandraaien van de koppeling.
Maar aan de nieuwe leiding zal wel eerst een flare verbinding aan gemaakt moeten worden.
Zie hier:

 

Robert bouwadvies

  • #7
Oké, dus toch, vondt de combinatie filter met de knik al een vreemde, dus eigenlijk op zoek naar een olie kundige loodgieter in de buurt van Baarle-Nassau,
Filmpje is wel duidelijk, maar vereist wel specifieke gereedschappen.
Tnx voor de info.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
Dan heb je het makkelijk, in België zitten nog steeds behoorlijk wat olie (mazout) kenners
en in Baarle-Nassau kan dat zomaar je buurman zijn...
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #9
Ik heb dat stukje gereedschap bij de laatste verhuizing bij het oud ijzer gegooid.
Dat was nog van mijn vader.
Maar net als veel ander gereedschap zou ik dat toch nooit meer gebruiken, en ook geen plaats meer voor hebben in mijn klein schuurtje onder ons appartement.
Anders had je dat van mij wel kunnen krijgen.
Ik woon niet zo ver van Baarle-Nassau af
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Je kunt het ook aan een koelmonteur vragen, die hebben ook gereedschap om flairs te maken.
Mogelijk ook bij een autogarage want ik kan me herinneren dat ik ooit alle remleidingen van een auto
heb vervangen en daar ook zo'n setje voor heb geleend.
 
  • Like
Waarderingen: Robert bouwadvies

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #11
Met een remleiding felsset pers je dat flensje er zonder problemen aan.
Is de leiding tot het vat van koper of gaat het over in slang?
 
  • Like
Waarderingen: Robert bouwadvies

Robert bouwadvies

  • #12
De leiding is geheel van koper. Maar zo te lezen betekend Het dus dat de gehele leiding uit 1 stuk moet zijn, of zijn er koppelingen voor deze leidingen te krijgen?.
Vrijdag ben ik daar weer, en dan zal ik wat foto's maken.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #13
Daar zijn ook koppelingen voor verkrijgbaar.
Even goed de diameter van de koperen leiding opmeten.
 
  • Like
Waarderingen: Robert bouwadvies

Robert bouwadvies

  • #14
Nou, deel 2, volgens mij, en ik had al aangegeven dat ik hier niet zoveel verstand van had, haha, lijkt het dat er in de carburateur voldoende vloeistof zit, neemt niet weg dat er in de kachel een heel zielig vlammetje aanwezig is.
Dus leiding maar opgemeten, is 9mm, en nu maar op zoek naar een winkel in de buurt, waar ik deze leiding en koppelingen kan vinden.
Suggesties zijn meeeer dan welkom.

IMAG9446.jpg
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #15
In het begin zal de kachel niet zo hard branden, de olie moet kunnen verdampen in de kachtel
en dat kan alleen als deze wat is opgewarmd. Als er te weinig olie uit de carburateur komt dan kun
je die ook afstellen. Ik weet alleen even niet meer hoe dat was, ik heb ze al lang niet meer gezien.
 
  • Like
Waarderingen: Robert bouwadvies

cool1

  • #16
Misschien informeren bij kampeer/stacaravans leveranciers ?
 
  • Like
Waarderingen: Robert bouwadvies

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #17
Stukje leiding van de carburateur naar de kachel schoonmaken wil ook wel eens helpen.
Zodra de 2e kamer leeg is, komt er geen olie meer in de kachel. Bij te weinig aanvoer wil de kachel het niet doen. Wacht je dan een tijdje, dan stroomt er weer olie in, maar te langzaam.
Sproeier en naald al gecontroleerd?
Volgens Google zijn er in België nog voldoende bedrijven die hier onderdelen voor hebben en service verlenen.
 
  • Like
Waarderingen: Robert bouwadvies

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
  • Like
Waarderingen: Robert bouwadvies

Robert bouwadvies

  • #19
Mannen, het is al weer even geleden, inmiddels koper 8mm vervangen voor koper 10 MM, carburateur geheel gereinigd, en nu opnieuw opstarten, en daar begin de ellende, staat nu op stand 6 met mooie blauwe vlam maar kan er bijna nog op zitten, ik word knettergek van dit ding.
Korte vraag: weet iemand hier iemand die dit gebakje kan afstellen?
Of is ergens te volgen hoe je dit afstemt?
Want anders word het toch de oud ijzerbak.
Ik Wilde jullie alle hartelijk danken voor voorgaande antwoorden en reacties.

IMAG9578.jpg IMAG9579.jpg
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #20
Vanuit Baarle-Nassau even de grens overwippen misschien? In Nederland is dit een exoot maar in België wordt nog veel mazout gestookt.

Als je bij Google afbeeldingen op "Regulateur a Mazout" zoekt kom je dit model regelaar bij een aantal Belgische websites tegen dus voor hen is het waarschijnlijk nog gangbaar spul.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu