Oud huis geisoleeerd, vloerverwarming nieuwe HR-ketel toch erg hoog gasverbruik

Johanna1973

  • #1
Hallo,

Wij zijn in een oud vrijstaand huis van ca 200m2 komen te wonen. Deze woning heeft een nieuwe aanbouw gekregen met goede isolatie en HR++-glas. In het oude gedeelte van het huis is de vloer geïsoleerd en zijn alle ramen in het huis vervangen voor HR++ glas, het glas en lood in dubbel glas geplaatst (ook boven op de 3 slaapkamers) en zijn alle schuine dakdelen boven op de 1e verdieping en gehele zolder geisoleerd.
We hebben een nieuwe HR-ketel Remeha Calenta Ace en overal in de woning vloerverwarming gekregen (m.u.v de gang vanwege oude terazzovloer, daar hangt een hoge nieuwe radiator). In de rest van de ruimtes (waar we niet of weinig zijn) hangen nog de oude radiatoren, maar die hebben we op stand 1 staan.

De thermostaat hangt nu in de geïsoleerde woonkeuken van ca 40 m2 en is ingesteld op 19 gr. Wanneer het in de keuken 19gr is het oude gedeelte ( woonkamer+ serre) altijd 1-1,5 graad lager omdat het daar minder goed geisoleerd is. We kregen het voorstel om meerdere thermostaten te plaatsen zodat we de woonkamer en boven apart kunnen instellen. Wij willen hier nog even mee wachten, omdat we met het volgende zitten:

Zoals gezegd hangt de thermostaat in de goed geisoleerde keuken. De HR-ketel hangt in een verwarmde bijkeuken. Het viel ons op dat het gasverbruik erg hoog is. In november hadden we een dagverbruik van 20kub en op dagen dat het rond het vriespunt was 30 of er net boven (een uurverbruik van 1-1,5 kub). Mensen zeggen, ja dat is logisch in zo'n oud huis, maar de thermostaat hangt in het geisoleerde gedeelte. Toegevoegd bij afbeeldingen 2x een recente dagverbruik via Slimme meterportal. Op de 1e afbeelding + douchen. De rest vd dag geen warm water omdat we toen weg waren. We koken op inductie. Op de 2e afbeelding waren we ook niet thuis.

Screenshot gasgebruik november 2022 2.jpg
t
Screenshot gasgebruik november 2022 1.jpg


We hebben het idee dat het gasverbruik veel te hoog is. Verder valt ons het volgende op:
  • De druk in de ketel blijft dalen. Degene die de installatie heeft geplaatst zei dat er waarschijnlijk nog teveel lucht in de vloerverwarming zit (de vloerverwarming is in mei dit jaar geplaatst). De ketel en vloerverwarmingspomp (Wilo) ontluchten uit zichzelf. Ook was er boven bij de vloerverwarmingverdeler een stromend water geluid. De druk op de vloerwarmingverdeler stond daar op 0. Nu hadden ze gezegd dat de druk boven, vanwege de afstand van de ketel naar boven, lager zou zijn dan bij de andere 2 vloerverdelers beneden. Het geluid werd veroorzaakt door de te lage druk in de ketel. Deze hebben we weer bijgevuld tot 1,8 bar en inderdaad...het geluid van stromend water was weer weg. De druk bij de verdeler boven komt na bijvullen echter niet hoger dan 0,8. De 2 vloerverdelers beneden zitten wel op 1,8 bar. Ik heb de ketel nu al 4x bijgevuld tot 1,8 en dat zakt binnen 2 weken naar 1,6-1,4. Wanneer ik heb bijgevuld tot 1,8 komt de druk boven niet hoger dan 0,8 en zakt dan geleidelijk weer naar beneden, tot net boven 0.
  • Bij ons komen er bij de afvoer van de CV-ketel altijd dikke witte rookpluimen naar buiten. Zelfs overdag zie je dat deze uitstoot heel wit is. Nu las ik het volgende op internet: Als de temperatuur van het retourwater te hoog is, wordt er weinig of niets gecondenseerd: dit is eenvoudig te zien doordat je een (flinke) rookpluim uit je rookgasafvoer ziet. Dit is waterdamp die dus niet gecondenseerd is en werkloos de atmosfeer in gaat.
  • Verder hoor ik druppelen van water buiten de ketel. Dat zou condenswater zijn. Het druppelen neemt toe nu het kouder is buiten en is veel meer dan bij de ketel in onze vorige woning.
  • Daarnaast valt het me ook op dat de leidingen vanuit de ketel de kruipruimte van de bijkeuken in gaan. In dit gat tocht het en voelt het koud Kan dit ook veroorzaken dat de warmwater (uitvoer) erg wordt afgekoeld hierdoor en hierdoor ook meer gasverbruik veroorzaakt?
  • Ook benoemde ik eerder in de mail dat we de radiatoren in de ruimtes die we niet gebruiken op 1 hebben staan. Het valt me op dat de platen toch (gedeeltelijk) erg warm worden, vooral die in de badkamer boven.
  • Daarnaast valt het me ook op dat de leidingen vanuit de ketel de kruipruimte van de bijkeuken in gaan. In dit gat tocht het en voelt het koud aan.
Heel wat dingen die mij opvallen dus. Ik ben geen professional op dit gebied, maar ik probeer te kijken wat er aan de hand kan zijn. Ik heb aan de professionals van dit forum de volgende vragen:
  1. Het dalen van de druk in de ketel en de veel lagere druk bij de vloerverdeler boven baart me wel zorgen. Dit is nog niet goed geweest sinds de installatie. Zou dit het hoog gasverbruik kunnen veroorzaken?
  2. Ook het erg warm worden van radiatoren die bijna uitstaan lijkt me niet goed. Wat kunnen we hieraan doen?
  3. De continue witte rookpluimen? Kan dat ons hoog gasverbruik verklaren?
  4. Kan het koude gat 1,5 meter onder de CV ketel (waar de buizen in gaan) ook het hele hoge gasverbruik verklaren? Hebben jullie ook tips hiervoor?
  5. Kan het vele druppelen van de CV-ketel kwaad. Maakt dit dat de druk in de ketel lager wordt?
  6. Ik heb gelezen over waterzijdig instellen. Ik heb me hier wat in verdiept en zie zeer positieve reacties met een besparing van 10% op de gaskosten. Is dit iets voor ons? En is het verstandig dit om dit door een onafhankelijk iemand te laten doen, of door degene die de installatie heeft gedaan. Ik lees ook wel dat die daar vaak niet happig op zijn voor het geval er storingen optreden.
Ik hoop dat iemand mij informatie en tips kan geven wat het beste is om te doen...

Met vriendelijke groet, Johanna
 
Laatst bewerkt:

Johanna1973

  • #2
De thermostaat die wij gebruiken is de Honeywell Evo home slimme thermostaat met WIFI
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
1 niet direct, dan zou je ook direct terug zien dat je na bijvullen monder verbruik hebt.

2 bijna uit is niet uit, uit is op 0.

3 zou kunnen dat zou dan betekenen dat er een te weinig vermogen afgifte is om op lage temperatuur te kunnen branden om het op temperatuur te krijgen., Of niet juist ingeregeld bij hoge temperatuur systemen kan je door inregelen ca 10% besparen .

4 het gat zelf kan je dochtstoppen met steenwol, de vraag is eerder in hoeverre de leidingen onder de vloer geisoleerd zijn, dat kan best veel verloes geven.

5 druppen van de cv is normaalgesproken condensaat en is zelfs gunstig, dat zorgt voor groter rendement.

6 dat inregelen had de installateur al moeten doen, ze aijn er vaak niet happig op omdat het tijd kost, en alle fouten in aanleg naar boven komen.

Eerste waar ik aan denk is het ontbreken van een drukafhankelijke bypass.
Hierdoor kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat daardoor zeer heet worden, gaat dan een tijd in regelstop totdat het water weer koud is en gaat san weer kort hard stoken om weer in regelstop te eindigen.
Dit geeft klachten, vaak in comfort maar ook in verbruik.
Meet de temperaturen onder de ketel aanvoer en retour. Kijk wat de ketel doet, welke bedrijfscodes komen in het scherm.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Johanna1973

  • #4
Hallo headhunter,
Heel erg bedankt voor de snelle reactie en zeer volledige antwoorden.
We gaan de koude ruimte in ieder geval met steenwol volstoppen.
We gaan de installateur vragen of de buizen onder de grond zijn geisoleerd. Onder het oude gedeelte van het huis zien we de buizen onder de grond doorlopen. Daar kunnen we sowieso ook wat aan doen. Dit is overigens een hele droge ruimte. Nergens vocht te bekennen.
We zitten eraan te denken om iemand in te schakelen die gespecialiseerd is in waterzijdig instellen CV. Diegene zal er wel verstand van hebben wat een ketel wel of niet aankan en of de druk boven wel hoog genoeg blijft.
Nog 1 vraag: u heeft het over meten van de aanvoer en retour. Wat moeten deze waarden zijn? Of beter gezegd, wat mag het verschil zijn?

Mvg Johanna
 

Johanna1973

  • #5
Naast de bovenstaande vraag over wat de waarden van de aanvoer en retour moet zijn, heb ik nog een paar vragen:
  1. De thermostaten van de 3 vloerverdelers staan tussen de 25 en 30 graden, anders werd het weer veel te warm in de ruimtes. Dat konden we doen volgens de installateur. Alles functioneert prima wbt de warmte, maar is deze instelling ook goed voor de winter?
  2. En is een druk boven van 0,8 bar goed genoeg om daar alles goed te laten functioneren?
  3. Wanneer de druk in de ketel blijft dalen, kan dat dan nog steeds met de lucht in de vloerverwarming te maken hebben, of kan dat ook een andere oorzaak hebben?
  4. Ojee..mijn man komt net thuis en heeft isolerende piepschuimblokken meegenomen. Had nog niet het antwoord van u gehoord. Is dit ook goed voor de koude ruimte onder de CV?
  5. En helpt isolerende glasfolie over de HR++ glas nog om het in de oude serre nog comfortabeler te maken?
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
De aanvoer en retour geven een idee van wat de installatie op dat moment doet hrote verschillen zijn niet goed te kleine ook niet.

1 dat kan, zeker als de slangen lekker dicht op elkaar liggen en vlak onder het oppervlakte.

2 0,8 bar is prima.

3 kan met lucht te maken hebben, kan ook iets anders zijn, defect expantievat een te klein vat en daardoor een druppende overstort.

4 wat je erin stopt maakt niets uit als het de luchtstroom maar stopt.
Steenwol kan je wat makkelijker proppen, piep moet je dan met pur afdichten als je kieren hoid.

5 ik heb geen idee, maar een serre is normaal geen verblijfsruinte in de winter dese is vooral voor voor en najaar. Meestal tussendoor buiten gebruik ivm de grote partij glas en bijbehorende energieverlies.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Oude huizen, zijn niet winddicht heb je daar al naar gekeken.
Gebruik je als het waait veel meer energie omdat het kiert rondom alle kozijnen van je huis kan dat in die richting wijzen.
In het oude gedeelte zal een houtenvloer liggen en deze is geïsoleerd, de juiste aandacht besteed aan de winddichtheid met de muren.
 

Johanna1973

  • #8
Headhunter, wederom heel erg bedankt voor uw heldere antwoorden. Daar kan ik verder mee!

Wgb: ook bedankt voor uw opmerking. Tja, winddicht..daar noemt u wat ;-). We zijn al met tochstrippen in de weer. De 6 serredeuren zijn van enkelglas naar HR++ glas gegaan, maar er zitten nog wel tochgaten naast en tussen de serredeuren, maar dit is niet in het gedeelte waar de thermostaat is. Dat is nieuwbouw en daar zijn allemaal nieuwe kozijnen met deuren van deze tijd gekomen. Dus eigenlijk is die hele ruimte windvrij.
 

Johanna1973

  • #9
De installateur is al geweest. De ketel stond te royaal afgesteld en is bijgesteld. De CV-aanvoertemperatuur vanuit de ketel is nu naar 50 gr gezet. De vloerverwarmingtemp staat op 35-40 beneden en boven op 25-30 graden. De serre is nu koud, daar loopt ook vloerverwarming en daar koelt het retourwater erg af. De aanvoer is daar via de regelaars van de vloerverwarming naar 1 gezet ipv 2,5.
Het is natuurlijk uitproberen of dit wat gaat helpen tegen het hoog gasverbruik. Het is en blijft een oud huis.

Tips waren:
  • om meerdere thermostaten te plaatsen door het huis.
    • Nu wordt het huis vanuit de goed geisoleerde keuken geregeld door 1 thermostaat. Op de momenten dat de ketel aanslaat verwarmt deze dan ook ruimtes waar het niet perse 19 graden hoeft te zijn.
    • Ook koelt het water in de minder geisoleerde ruimtes snel(ler) af en dit koudere water gaat retour naar de ketel waar het vervolgens wel weer door de ketel verwarmd moet worden om die 19 graden weer te halen. Dit geeft natuurlijk ook een hoger gasverbruik.
    • je kunt dan per vertrek beter inregelen en ook tijdzones instellen. Dit omdat wij boven en in de woonkamer de vloerverwarming in speciale platen hebben laten fresen (dit vanwege de oude houten vloeren). Deze vloerverwarmingsbuizen liggen hier dichterbij het oppervlak en daardoor zouden we nog wat 'spelen' met het aantal graden per dagdeel dan wanneer de vloerverwarming in beton zit, zoals in de woonkeuken en slaapkamer beneden (het nieuwe gedeelte van ons huis). Hoeveel graden dat mag verschillen moet ik nog even precies navragen, want het is en blijft een vloerverwarming natuurlijk.
  • om een buitensensor te plaatsen, zodat de ketel wat rustiger gaat draaien.
We hebben nu het basissysteem van de Honeywell Home evohome die uitgebreid kan worden met meerdere thermostaten (tot op iedere groep vd vloerverwarming).

Ik hoop dat ik het allemaal goed heb begrepen van de installateur en dat ik het goed heb omschreven.
ALs er nog tips zijn of als iemand ideeen heeft over de bovenstaande tips, dan hoor ik dat graag :-)

Nog 1 kleine aanvulling: ik zie in de meterkast een uitroepteken rechtsonder staan in de display van de slimme gasmeter. Dat duidt op een storing, maar wanneer ik kijk op de website dan zie ik staan dat de storing automatisch wordt doorgegeven en dat ik niet hoef te bellen. Wat voor storing kan dit zijn? Want dat wordt nergens vermeld.....
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik lees een focus op de plek van de thermostaat.
Isolatie kan je zien als een warme deken om het huis. Dat zorgt ervoor de er zo min mogelijk energie kan verdwijnen.
Het scheelt zeker om bijvoorbeeld een zolder niet te verwarmen, maar warmte uit het huis gaat toch naar de zolder (of serre) en alsnog naar buiten
De isolatie schil om het totale huis is belangrijk.

Een minder goed geïsoleerde serre is vergelijkbaar met het uitsteken van je voeten vanonder de deken. Je voeten worden koud, maar je lichaam blijft je voeten verwarmen. De deur naar de serre is meestal ook geen deur gemaakt om warmte binnen te houden.

Eerst even afwachten of het beter afstellen scheelt.
Daarna is 18 graden i.p.v. 19 nog een optie. In het oude huis (met doorwaai serre) waar ik ben opgegroeid was dat de normale temperatuur overdag. Ik ken meerdere mensen die nu aan het proberen zijn of dat weer een optie is. Ik hoor dat het ongeveer twee weken duurt om je lichaam eraan te laten wennen.
 

Johanna1973

  • #11
Hallo JackD,
Bedankt voor jouw reactie. Dat klopt inderdaad wat je zegt over de serre(mooi omschreven trouwens en daardoor nog beter te begrijpen voor mij als leek op dit gebied!). Ik ga net zoals je zegt eerst even afwachten wat de nieuwe instellingen gaan doen. Ik kan dit goed volgen op mijn slimmemeterportal.nl. 18 gr is idd ook nog een optie. We zijn dan van plan om dat met meerdere thermostaten te gaan regelen. Er zijn ruimtes die zelfs naar 17 of 16 kunnen.
 

Johanna1973

  • #12
Net nadat ik mijn tips van de installateur heb geplaatst krijg ik een bericht van een bekende die ook een hoog gasverbruik had en die heeft mbv deze video haar gasverbruik enorm naar beneden gekregen. Duurzame energie #61 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv-ketel...(deel 1) - YouTube en Duurzame energie #62 Verlaag NOOIT je aanvoertemperatuur van je cv-ketel.. (deel 2) - YouTube .
Dit staat eigenlijk totaal haaks op wat de installateur vandaag heeft veranderd in de instellingen en heeft verteld over het retourwater...
Hellup!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Zover ik weet, is er een bepaald verschil tussen de temperatuur van aanvoer en de retour dan zal de software van de thermostaat en de ketel een signaal geven dat er weer verwarmd moet worden.
Of de ketel op max 70 gr of op 50 graden staat zal niet uitmaken.
De meeste ketels hebben geleerd hoe hoog de brander moet staan om de warmte die door de afkoeling van je huis verloren is gegaan weer zo zuinig mogelijk aan te vullen.
Krijgen we een echte winter dan is er kans dat 50gr. te laag is om de woning comfortabel te krijgen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Wat het filmpje eigenlijk probeert te zeggen dat je de retour niet moet verlagen door de aanvowr te begrenzen, maar door de afgifte te verhogen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
als je de aanvoer temperatuur te veel verlaagd zal een ketel met veel vermogen vrij snel gaan pendelen dat is niet gunstig voor het energie gebruik
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #16
Heeft er iemand een plan gemaakt om u woning op effectieve wijzen te isoleren en te verwarmen?
zo te lezen heeft u veel gedaan maar ook een heleboel niet.
Wat is de achtergrond daarvan?
Het heeft niet zo veel zin om een uitbouw te zetten en die uitstekend te isoleren maar de rest van de woning maar matig tenzij er plannen zijn op de rest op termijn ook te doen.
maar dan moet je het niet raar vinden als er voorlopig nog even veel energie gebruikt wordt.

waar de thermostaat hangt maakt weinig uit met betrekking tot het werlies aan warmte vanuit de woning.
dat is puur het temperatuur verschil tussen binnen en buiten en de isolatie
 

Johanna1973

  • #17
Hallo Boertje 125, bedankt voor je reactie. (Headhunter en Wgb ook trouwens. Door jullie reacties krijg ik steeds meer kennis).
De enkele muren kunnen we helaas nu niet isoleren. Ik snap jouw antwoord hoor...

De aanvoertemp is zoals gezegd afgelopen dinsdag naar 50 gezet. Boven trekt ie het, beneden niet. De keuken is nu een graad lager en de woonkamer nog kouder. Wat is wijsheid. De aanvoer naar 55 verhogen? Ik lees ook wel dat de ketel even moet wennen aan de nieuwe instellingen?
Wat ook opvalt is dat de ketel nu per uur evenveel kub gebruikt op een dag...of het nu 5 graden is, of rond het vriespunt. Hoe kan dat? Zie onderstaande afbeeldingen (oranje balkjes =kub per uur en zwarte lijn is de temperatuur). Om 7u is warmwater gebruik, vandaar een hoger verbruik.
ketel 1.jpg
ketel 2.jpg

ketel 3.jpg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Omdat hij dus alrijd even hard blijft stoken en eigenlijk harder moet,maar ergens begrenst word.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Johanna1973 schreef:
Wat ook opvalt is dat de ketel nu per uur evenveel kub gebruikt op een dag...of het nu 5 graden is, of rond het vriespunt. Hoe kan dat? Zie onderstaande afbeeldingen (oranje balkjes =kub per uur en zwarte lijn is de temperatuur).
Als tijdens die periode de zon heeft geschenen gebruik je minder gas. Heb je ramen op het zuiden en deze hebben een behoorlijk oppervlak gebruik je opmerkelijk minder. Winddicht, als het die periode windstil was idem.
Dit kan je nooit per dag bekijken het weer heeft zoveel invloed.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #20
Vloerverwarming in de serre... Dat is echt dweilen met de kraan open.
Die ruimte zal namelijk altijd koud zijn in de winter, hoeveel warmte je ook toevoegt.

Maar aan de andere kant moet je voorkomen dat het daarbinnen gaat vriezen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu