Droogbouw vloerverwarming in oud huis met houten vloer

D-e-n

  • #1
Het plan is om in ons huis een nieuwe bovenvloer aan te laten leggen in de woonkamer, de hal en de keuken, waarschijnlijk een laminaatvloer.

Nu stuitte ik recent op een artikel over droogbouw vloerverwarming. Ik wist eerlijk gezegd niet eens van het bestaan maar het komt op mij over als een interessante optie om dat tegelijk mee te nemen als vervanging van de radiatoren op de benedenverdieping. In ons oude jaren 10 huis hebben we nog houten ondervloeren waar natte vloerverwarming uiteraard een no go is.

We hebben een CV ketel en hebben, ook wanneer die het begeeft, geen warmtepomp op de planning. Boven houden we gewoon de radiatoren. Ik begrijp dat dat met een verdeler met pomp ook gewoon moet kunnen.

Eerste vraag die ik heb is of het voor ons huis überhaupt zin heeft er aan te beginnen. Het is een oud rijtjeshuis met een niet geïsoleerde houten vloer zonder kruipruimte. In de woonkamer is veel raamoppervlak maar er is wel overal dubbel glas. De kamer is niet al te groot: 3,5x8,0m.

Ik heb de vraag ook bij een aannemer neergelegd die hier al voor een andere klus was. Onder andere de plaats van de verdeler kwam ter sprake. Hij kwam echter aan met een magnesiet afwerkvloer. En dat lijkt me zwaarder dan nodig.

Ik wil onszelf niet helemaal blind uitleveren aan iemand die wellicht iets te verkopen heeft dus ik heb al wat research gedaan. Al zoekende kom ik op een zelfbouwsysteem als DB14 en het wat bekendere Variakomp maar op dit forum las ik dat de 25 kg/m2 waar de laatste mee adverteert nog relatief zwaar is. Dus daar ga ik nu weer aan twijfelen.

Tweede vraag is dus of ik qua systeem op het goede spoor zit. Wellicht kan ik bij het gekozen systeem eventueel de juiste partij zoeken om het aan te leggen.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Droogbouw is prima toe te passen, ik zou allee wel adviseren om naar een systeem te kijken met 16mm slangen.
    Denk ook aan de isolatie van de vloer, er zijn zeer lichte systemen op de markt die werken met een isolatieplaat waar aluminium schalen in gelegd worden en hier komt de slang dan weer in.
    De aluminium schaal zorgt voor de warmte geleiding
     

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #3
    DBS14 werkt met 14 mm buis: bij aansluiten op een cv-ketel is dat geen enkel probleem. Zorg wel dat je een legplan krijgt om de montage te vereenvoudigen (is op zich al gemakkelijk zelf te doen)
    Variokomp werkt met buisjes van 11,6 mm: m.i. te dun en totaal zwaarder dan vele andere systemen. Of je op het goede spoort zit? Over een houten vloer is niet veel anders te leggen dan een droogbouwsysteem, maar let wel op het gewicht/m2 en de prijzen bij de verschillende vloerafwerkingen.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    magnesiet vloeren zijn juist uitstekende vloeren om in de renofatie toe te passen vanwegen hun lichte gewicht (deze vloeren bestaan voor een flink deel uit zaagsel)
    waarschijnlijk zie jij een anhydritevloer voor je die zijn inderdaad zwaar
     

    D-e-n

    • #5
    Dank allereerst voor de reacties.

    Boertje125 schreef:
    waarschijnlijk zie jij een anhydritevloer voor je die zijn inderdaad zwaar
    Nee, dat verschil was me wel duidelijk. Maar in de droogbouw systemen waar ik over gelezen had was er hooguit sprake van een vulmiddel, niet van een extra laag. Nadeel is ook de lange droogtijd.
     

    Ceeshobby

    • #6
    Wat zit er onder je houtenvloer, vaak zit er iets van ruimte onder.
     

    D-e-n

    • #7
    De ruimte eronder is niet toegankelijk. Er zit ruimte onder voor ventilatie en dan zand.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    je moet eerst kiezen of je die verwarming als bij of hoofdverwarming wilt.
    hoe lichter en dunner het systeem hoe minder capaciteit deze heeft.

    als je echt dun en licht wilt ga je voor electrische
     

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #9
    Vloerverwarming als bijverwarming is onzin.
    De manier zoals (helaas!) nog vaak wordt gedaan is de buizen dichter bij elkaar of verder uit elkaar leggen in de vloer. Daarmee wordt dan al bij de bouw de max. temperatuur van een ruimte vastgelegd.
    In dat geval is er nadien niets meer te veranderen: van "bij" verwarming is nooit meer "hoofd" verwarming te maken (omgekeerd wel, als je toch die benamingen wenst aan te houden)

    Maar waar "bij" zou je willen verwarmen, als de capaciteit van de vloerverwarming al voldoende is om de ruimte naar behoefte te verwarmen?
    Radiatoren? Daarmee introduceer je binnen één ruimte meerdere verwarmingssystemen, die elkaar behoorlijk kunnen tegenwerken (dat geldt ook voor bijv. een houtkachel of openhaard: hoe meer verwarmingsbronnen in één ruimte hoe lastiger de regeling wordt van die ruimten en de effecten op de verwarming van de totale woning.

    Liggen de buizen in de vloer verder uit elkaar, dan duurt het ook langer voordat de ruimte tussen de buizen gelijkmatig verwarmd wordt, dus kost het kost het meer energie.
    Die manier is m.i. al lang achterhaald, zeker als je met lage temperatuursystemen gaat werken (maar helaas worden nog steeds vloerverwarmingen aangelegd waarbij een te grote ruimte tussen de buizen wordt aangehouden, dus m.i. totaal niet berekend zijn op een goede verwarming met lage temperatuursystemen.

    Je moet zoveel mogelijk verwarmingsbuizen in de vloer leggen en kunt dan naar behoefte met de watertemperatuur nog wel e.e.a. regelen. (beter is zoneregeling!)
    Dat geldt ook bij droogbouwsystemen. Daarbij wordt de warmte sneller en gelijkmatiger verdeeld over het oppervlak door bijvoorbeeld de aluminium of metalen warmtegeleiders in het systeem. (aanzienlijk betere verdeling dan bij dekvloeren)
    Ook daar kan je verschillende afstanden tussen de buizen kiezen, maar ik adviseer hierbij ook: leg er zoveel mogelijk buis in de vloer. (die verwarmingsbuis is uiteindelijk het goedkoopste van de hele vloerverwarming)
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #10
    Niet iedereen is bereid om gelijk zijn hele huis aan te pakken om vloerverwarming als hoofdverwarming mogelijk te maken.
    dat kan je onzin vinden maar er zijn mensen zat die genoegen nemen met minder dan optimaal.
    op uiteenlopende redenen.

    een houten vloer zonder kruipruimte is iets wat eigenlijk niet kan
    persoonlijk zou ik daar mijn geld in stoppen als het voor mij een nieuwe woning was.
    of de verwarming laten zitten en een potje maken om het later in 1 keer goed te doen
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #11
    D-e-n schreef:
    De ruimte eronder is niet toegankelijk. Er zit ruimte onder voor ventilatie en dan zand.
    Dit is een mooie gelegenheid een luik in de vloer te zagen (op een logische plek, zoals achter de voordeur). Zo kan je de ruimte inspecteren (is de ventilatie in orde en zijn de houten balken niet verrot) en kan je de vloer aan de onderkant isoleren.
     

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #12
    Boertje125 schreef:
    Niet iedereen is bereid om gelijk zijn hele huis aan te pakken om vloerverwarming als hoofdverwarming mogelijk te maken.
    dat kan je onzin vinden maar er zijn mensen zat die genoegen nemen met minder dan optimaal.
    op uiteenlopende redenen.
    Ieder mag zijn eigen mening hebben, maar het meest logische is, om een juist advies en goede voorlichting te bieden.
    Ook met het oog op de toekomst, waarin toch veel kan veranderen en de kans groot is dat er op lagere temperaturen wordt verwarmd. (warmtepomp, hybride cv ketel)

    Nu vloerverwarming aanleggen als zgn "bijverwarming" is echt achterhaald en kost de gebruiker uiteindelijk meer aan energie.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #13
    het energie gebruik heeft vrij weinig met de manier van opwekken of inbrengen te maken als je verder niets aan de woning veranderd.

    Als je het verbruik wilt terugbrengen moet je de thermische schil en de ventilatie aanpakken
     

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #14
    Bij een vloerverwarming, waarbij de verwarmingsbuizen in de vloer te ver uit elkaar liggen (bijv. op draadstaalnetten gemonteerd of ingefreesd) duurt het veel langer dat de ruimte tussen die buizen ook goed, gelijkmatig verwarmd wordt.
    In dat geval staat de ketel langer te branden en dat kost dus meer energie.
    En is dus duurder in gebruik, dan een manier van vloerverwarming aanbrengen waarbij de buizen dichter bij elkaar liggen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

    Wanneer iemand bij ons komt met dat verhaal "bijverwarming", is men binnen 2 tellen om en laat voor weinig meer, wat meer buizen in de vloer leggen. Die meerprijs is heel snel terug verdiend. Wij leggen echt nooit bijverwarming !

    Droogbouw vloerverwarming kan in de situatie waarover het hier gaat, wel degelijk een goede manier van verwarmen zijn: licht in gewicht, snel opwarmen en energiezuiniger.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #15
    oké dus als ik bij jouw om advies kom met mijn ongeisoleerde arbeiders woninkje met nog enkel glas in de ramen leg je wat meer buizen in mijn vloer en mijn huis is ineens stukken energie zuiniger
    aparte opvatting dat zeker
     

    D-e-n

    • #16
    IJkenhout schreef:
    Dit is een mooie gelegenheid een luik in de vloer te zagen (op een logische plek, zoals achter de voordeur). Zo kan je de ruimte inspecteren (is de ventilatie in orde en zijn de houten balken niet verrot) en kan je de vloer aan de onderkant isoleren.
    Over een kruipluik hebben we al eens nagedacht . Achter de voordeur zit echter een granito vloer op zand (waar vroeger waarschijnlijk een halletje zat) dus een logische plek voor een luik vinden is nog een uitdaging. Van kruipen zal ook niet veel terecht komen want de ruimte onder de vloer is bij dit soort huizen zwaar beperkt.

    Degooijer schreef:
    Vloerverwarming als bijverwarming is onzin.
    Dat is overigens ook niet de bedoeling. We willen juist ook van die radiatoren onder het raam af.
    Boertje125 schreef:
    Niet iedereen is bereid om gelijk zijn hele huis aan te pakken om vloerverwarming als hoofdverwarming mogelijk te maken.
    Maar dat speelt natuurlijk nog meer met die houten balken. Die laten wij toch liever liggen, er vanuit gaande dat ze nog goed zijn. Qua overhoop halen is radiatoren verwijderen niet zo’n ding.
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #17
    Ik ben het geheel met Degooijer eens, als je vvw aanlegt leg deze dan hoh 10 cm.
    Het voordeel hiervan is dat het maximale afgegeven per m2 op deze manier hoger is dan dat als de slangen op 15 of zelfs 20 cm uit elkaar liggen.
    Een grotere radiator geeft toch ook meer warmte af dan een kleine bij dezelfde temperaturen
     
    • Like
    Waarderingen: Degooijer

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #18
    Boertje125 schreef:
    oké dus als ik bij jouw om advies kom met mijn ongeisoleerde arbeiders woninkje met nog enkel glas in de ramen leg je wat meer buizen in mijn vloer en mijn huis is ineens stukken energie zuiniger
    Zoiets heb je mij nooit zien beweren: je maakt je eigen verhaaltje, maar ja, dat gebeurt helaas overal momenteel.....
    Verdiep je eerst eens in de mogelijkheden van de nieuwe producten, voordat je een kortzichtige mening ventileert! (Sorry hoor, ik had eigenlijk niet meer moeten reageren op zoiets)
     

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #19
    Ik merk een interpretatieverschil waarbij @Boertje125 het als ik het goed lees heeft over hoofdverwarming op woning niveau, terwijl @Degooijer hoofdverwarming op kamerniveau bedoelt. Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen.

    Droogbouw vloerverwarming verschilt op een paar punten van natbouw. Door de dunne opbouw en de horizontale warmtegeleiders is de opwarming van de vloer veel sneller. Daardoor kun je gemakkelijker een stookregieme aanhouden waarbij je alleen de verwarming gebruikt op het moment dat je daadwerkelijk in de ruimte bent. Bij natbouw ben je door de trage opwarming van de massa veroordeeld tot 24 uur per dag op temperatuur houden van de vloer. Dat scheelt in de verliezen bij een dunne isolatielaag onder de vloer. Dat telt bij droogbouw veel minder hard aan dan bij natbouw.

    Een ander voordeel van droogbouw is de kortere droogtijd en dat was ook een punt dat @D-e-n aanhaalde.

    Als geld en tijd geen rol speelt zou ik altijd voor natbouw gaan met een nieuwe betonvloer en een dik isolatiepakket. Maar er is ook nog een tussenweg.

    Hierboven is al geopperd om eerst onder de vloer te kijken voor inspectie en isolatie. Als de houten vloer al wat slechter wordt zou er ook nog een renovatievloer met PS broodjes mogelijk zijn waarbij de houten vloer vervangen wordt door metalen liggers en daarop weer een droogbouw vloerverwarming. Dan heb je de voordelen van het dikke isolatiepakket, samen met de snelle bouwtijd van droogbouw vloerverwarming.
     
    • Like
    Waarderingen: Degooijer

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #20
    Krunnie schreef:
    Als geld en tijd geen rol speelt zou ik altijd voor natbouw gaan met een nieuwe betonvloer en een dik isolatiepakket. Maar er is ook nog een tussenweg.
    Wanneer je alle kosten voor verwijderen (en afvoeren!) van de vloer en opnieuw opbouwen met een betonvloer + isolatie + de vloerverwarming + de arbeidskosten in acht neemt, zal een droogbouwsysteem over de houten vloer mogelijk zelfs voordeliger uitkomen. Dat is in veel gevallen al gebleken: men heeft blijkbaar een heel verkeerd beeld van de prijzen voor droogbouwsystemen.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu