Droogbouw vloerverwarming in oud huis met houten vloer

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #21
De kosten zijn wel duidelijk
Het is alleen zonde als naar 5 jaar de vloerconstructie er alsnog uit moet

het gaat mij niet om veel of weinig buisjes in de vloer maar over de bewering dat dit veel uitmaakt in energie gebruik.
het verschil daarin is zo klein dat je het helemaal niet ter spraken moet brengen als je geen andere maatregelen treft dan het op een andere manier verwarmen van een woning
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #22
De energiekosten bij "bijverwarming" zijn ontegenzeggelijk hoger dan bij de methode waarbij de vloerverwarmingsbuizen dichter bij elkaar liggen.
Het energieverbruik bij droogbouwsystemen is lager, omdat je daarbij geen grote massa's hoeft op te warmen en de reactiesnelheid zeer laag is t.o.v. conventionele systemen. Daardoor kan je ook een nachtverlaging aanhouden.

Ik voorspel je, dat bij het meer en meer toepassen van lagetemperatuursystemen er talloze vloerverwarmingssystemen zijn (op basis van bijv, "bijverwarming") waarmee je een ruimte echt niet meer kunt verwarmen. Die zullen echt aangepast moeten worden.
We zien dat nu al regelmatig gebeuren: gelegd als "bijverwarming" wordt vervangen door een methode waarbij de buizen dicht bij elkaar liggen: ook bij "in de bouw" aangebrachte systemen! Je ziet het ook regelmatig op dit forum: vloerverwarmingen met veel te weinig groepen voor een grotere oppervlakte.
Dat geldt ook voor vloerverwarmingssystemen waarin in het verleden te dunne of niet zuurstofdichte (Tyleen) buizen of veel te lange groepen zijn verwerkt.

En wat dacht je van de woningen die inclusief vloerverwarming worden verkocht. Staat heel mooi in de beschrijvingen van de makelaars, maar in werkelijkheid zijn het heel vaak verouderde installaties, die je eigenlijk direct moet vervangen. En op die kosten rekende men niet bij de aankoop. Je ziet daar eigenlijk niets van in die mooie woonprogramma's op de TV..........
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #23
Als je afgifte vermogen te laag is, dan ervaart de gebruiker comfort klachten. En heeft de installateur het gedaan... Terwijl vaak bij aanleg de verkeerde keuzes zijn gemaakt door op de hoeveelheid materiaal te besparen: Een paar meter meer buis verleggen zijn echt de kosten niet. Maar verwacht bij een hoh van 20 cm dan ook niet dezelfde prestaties als bij een hoh van 10 cm.
 
  • Like
Waarderingen: In gedachten

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #24
Degene die die installatie heeft ontworpen heeft het ook gedaan.
en heel vaak is dat inderdaad de installateur.

Het probleem met seriematige nieuwbouw is dat het seriematig is.
Niet de koper maar een willekeurige ontwerper bepaald wat goed genoeg is.
De koper is alleen maar lastig voor het bouwteam in plaats van dat deze er onderdeel van mag zijn.
ik maak vaak genoeg mee dat kopers direct na oplevering beginnen met slopen en aanpassen van de woning op allerlei punten er gaat dan vaak voor duizenden euro's materiaal en arbeid de container in.

lage temperatuur verwarming geeft een andere ervaring dan een cv met hogere temperaturen.
veel mensen missen die stralingswarmte op koude dagen.
in oude ongeisoleerd huizen komen lagentemperatuur verwarmingen vaak te kort
op koude dagen vliegt de warmte er net zo snel uit dan dat het er in komt.
 
  • Like
Waarderingen: In gedachten

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #25
In oudere woningen kun je niet direct beginnen met LTV. De Trias Energetica hoef ik toch niemand hier uit te leggen?

De besparing komt vaak uit de opmerking van de koper/woningeigenaar: Kan dat niet goedkoper, want er komt cement overheen en je ziet er niets van terug...

Dan gaat de hoh afstand op de schop, en is dit later niet meer aan te passen.
 
  • Like
Waarderingen: In gedachten

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #26
Volgens mij is dat wel een onderdeel van de vraag van de TS.

Ja en dan kan je antwoorden dat dit onverstandig is
en dan adviseren te bezuinig op de keuken of het sanitair of zo, onderdelen die je relatief makkelijk kunt upgraden als er meer budget is.
Als ze dan nog niet willen luisteren houd het op
en plaats je een disclaimer in je offerte.
 
  • Like
Waarderingen: In gedachten

D-e-n

  • #27
Mooie discussie. Nogmaals dank :prima:

Boertje125 schreef:
Volgens mij is dat wel een onderdeel van de vraag van de TS.
De concrete vraag zou dan zijn: als de houten ondervloer en kruipruimte in orde is maar ongeïsoleerd, kan een op correcte manier aangelegde droogbouw verwarming dan de radiatoren op de benedenverdieping vervangen? Al dan niet met een laagje op de ondervloer.

Wij zijn niet van plan te beknibbelen op de hoh afstand van de leidingen, de verdeler of het systeem. Wel is het niet de bedoeling een grote verbouwing te doen en hele ondervloeren te gaan slopen. Voor de duidelijkheid: we wonen er ook al gewoon sinds 2013. De keuken (ook uit 2013) die natuurlijk ook op de vloer staat blijft wat ons betreft ook gewoon zitten.

Walker schreef:
In oudere woningen kun je niet direct beginnen met LTV.
LTV radiatioren zou ik hier ook niet zo snel overal durven toepassen. Maar zoals ik het begrijp is droogbouw vloerverwarming mogelijk wel een oplossing? Dat zou efficiënter moeten zijn en ik zie het in meerdere oude huizen.

Het stuk muur onder de raampartijen in de woonkamer gaan we overigens wel (extra) isoleren.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #28
Ondanks dat TS het niet erg lijkt te vinden, ga ik toch iedereen verzoeken weer on-topic te reageren.
 

D-e-n

  • #29
Het zijn niet allemaal concrete antwoorden op mijn vragen maar ik probeer er uit te halen wat ik kan gebruiken. En enige achtergrond informatie is nooit weg.

Maar als ik er dan nog eens op terug mag komen. Concrete vraag blijft of het nut heeft een vloerverwarming aan te leggen in onze situatie waarbij de houten vloeren niet geïsoleerd zijn. De vloer eruit slopen is in de keuken sowieso geen optie. Het plan is tenslotte geen grote verbouwing, enkel een nieuwe bovenvloer.

Waar ik wel nog aan dacht is enkel de houten balken in de woonkamer te vervangen door een droge renovatievloer. Dat kan volgens mij al binnen een dag en geeft geen rommel of beschadiging aan de wanden. Dan zou je er volgens mij wel voor kiezen enkel vloerverwarming aan te leggen in de woonkamer. Nu is dat ook de kamer waar we het meeste zijn. Op de radiatoren (in de hal, keuken en boven) kan dan een thermostaatknop om de boel te regelen.
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #30
D-e-n schreef:
Concrete vraag blijft of het nut heeft een vloerverwarming aan te leggen in onze situatie waarbij de houten vloeren niet geïsoleerd zijn. De vloer eruit slopen is in de keuken sowieso geen optie.
Je hebt zelf het antwoord al gegeven: een DBS14 droogbouwsysteem (met als er nog plaats voor is: XPS platen als extra isolatie daaronder)
 

D-e-n

  • #31
Grappig dat ik bij wat zoekwerk op het internet op mijn eigen topic stuit. Als ik hier nog even op terug mag komen en een update mag geven. Achteraf had iedereen wel een punt.

Inmiddels zijn we meer dan twee jaar verder en na heel wat plannen voor onze benedenverdieping (onder andere een uitbouw die veel te duur bleek) hebben we inmiddels besloten op de begane grond de houten balklaag te vervangen door een lichte droogbouw renovatievloer. Dan is de pleister er in één keer af zeg maar. Om meerdere redenen verkiezen we dat boven beton of schuimbeton.

En daar gaat dus droogbouw vloerverwarming op komen. Inmiddels hebben we de keuze beperkt tot twee systemen. Het bedrijf dat de bovenvloer (dat wordt pvc of laminaat) kan een oplossing leveren waar 14mm leidingen in fermacel platen worden gefreesd. De installateur van de cv ketel (die moet vervangen worden) kan een platensysteem leveren met aluminium geleiders waarbij 14mm buizen 125mm hoh worden gelegd.

We neigen naar de tweede oplossing omdat al het installatiewerk dan bij één club ligt.
 
  • Like
Waarderingen: Boertje125

Bernhard

  • #32
Beter is de buizen leggen hoh 8-10cm.
 

D-e-n

  • #33
De optie met infrezen in fermacel is hoh 100mm maar die mist dan weer de geleider uit de optie van de cv installeur.

Bij nog kleinere afmetingen krijg je dunnere leidingen als ik het goed overzie. Maar dan krijg je de discussie tussen voorstanders van dunne leidingen (en dus kleinere groepen als ik het goed snap) en voorstanders van een diameter van minimaal 14mm maar daar durf ik me niet in te mengen.
 

Bernhard

  • #34
Zitten ook in je lichaam dunne en dikke aders.
Het voordeel van 12 mm leidingen is:
- hoh 8,5cm
- stromingsnelheid is hoger, meer turbulentie in de buis is hogere warmteoverdracht.
- eenvoudig bochten maken.
In alle utiliteits gebouwen wordt plafondverwarming toegepast met leidingdiameter 8-10-12mm.
Nadeel is meer groepen.
Ik verkoop geen dunne leidingen.
Ik installeer 12mm al 30 jaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu