Nieuwe motor afzuigkap

Jolo Campa

  • #1
Beste forumleden. Onze afzuigkap van Itho heeft na ruim 10 jaar de geest gegeven. Bij het demonteren van de motor bleek de as uit de lagers gelopen en de schoepen van de ventilator beschadigd en gedeeltelijk gesmolten door hitte. Nu wil ik een complete nieuwe motor bestellen bij Novy (heeft Itho overgenomen) , maar die melden dat het specifieke motortype niet meer leverbaar is. Ook bij speciale onderdeel bedrijven krijg ik hetzelfde verhaal. Nou denk ik als leek dat een motor van een afzuigkap vrij universeel is, maar dat vooral het motorhuis afwijkend is per kap. Dus zou ik mogelijk met een ander type motor kunnen uitkomen als ik de onderdelen kan overzetten in het oude motorhuis. De bovengenoemde firma's willen of kunnen daar blijkbaar niet in meedenken, dus ik weet niet goed hoe dit aan te pakken. Aangezien het een dure kap was met RVS schouw van 120 cm vind ik het volledig vernieuwen van de afzuigkap - zoals men adviseert - wel een dure en weinig duurzame oplossing. Heeft iemand een ander idee?
 
Laatst bewerkt:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Jolo Campa schreef:
De bovengenoemde firma's willen of kunnen daar blijkbaar niet in meedenken, dus ik weet niet goed hoe dit aan te pakken.
Dan zou ik een foto van zoveel mogelijk zichtbaar van de motor plaatsen.
Bij een beetje bedrijf gaat alles per computer en als deze het niet weet dan kost meedenken ik schat 50€ per uur.
 

Jolo Campa

  • #3
Beste WGB , ik heb meerdere foto's opgestuurd naar de onderdelen firma NLParts, maar ik geloof niet dat er überhaupt naar gekeken is. In ieder geval kreeg ik geen inhoudelijke reactie .Waarschijnlijk iemand die achter een computer zit en alleen maar verstand heeft van serienummers...
 

stefan9

  • #4
Tweedehands kopen en daar de motor uit halen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Jolo Campa schreef:
...ik heb meerdere foto's opgestuurd naar de onderdelen firma NLParts
Als je graag wilt dat de forumleden met je meedenken of helpen zoeken naar een vervangende motor, zou het toch wel handig kunnen zijn een foto van het typeplaatje van de motor hier te plaatsen. Alleen vermelden dat je die foto's opgestuurd hebt, helpt daarvoor denk ik niet veel.

Niet dat ik de kans erg hoog inschat dat het op die manier gaat lukken, maar je weet maar nooit.
Zonder gegevens van de afzuigkap en de motor kun je hier in elk geval geen enkele hulp verwachten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het valt niet mee om met woorden duidelijk te zijn. Uiteraard bedoel ik hier.
 

Jolo Campa

  • #7
Dat heb ik dan verkeerd begrepen, inderdaad niet zo logisch achteraf..

Het type afzuigkap is Itho 507-5660, W03120 , 120 cm brede schouw.
Maar dan hierbij de foto's.
IMG_8449.jpg
IMG_8449.jpg
IMG_8448.jpg
IMG_8450.jpg
IMG_8447.jpg
 

Jolo Campa

  • #8
Wat betreft de suggestie van Stefan9 : ik heb uiteraard wel gekeken naar 2e hands , maar niet kunnen vinden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik komt tot hier
Waarschijnlijk ben je hier ook geweest maar met Google weet je het nooit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Met een zoekactie motor afzuigkap itho ln2 vond ik wel wat motoren die er op lijken, maar ten eerste kan ik niet beoordelen of het past en ten tweede zijn ze dermate aan de prijs, dat je dan net zo goed meteen een nieuwe afzuigkap kunt kopen.

Ik beschik in elk geval niet over documentatie voor Itho afzuigkappen (wel bijv. voor heel veel modellen Electrolux/AEG modellen).

Edit: Wgb was net iets sneller! :mrgreen:
 

Jolo Campa

  • #11
@Wgb : nee had ik niet gezien, maar past volgens mij niet
 

Jolo Campa

  • #12
@Kees : onze kap heeft een 120 cm brede RVS schouw, iets vergelijkbaars (van een A merk) kost al gauw € 2.000,- excl montage. Beetje duur als het alleen gaat om het vervangen van de elektromotor met fan, het motorhuis en overige onderdelen kunnen immers gewoon weer gebruikt worden. Maar welke losse motorunit past in het bestaande motorhuis? Dat is eigenlijk de kernvraag.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Op de motor staat verder niets van een merk oid., alleen LN2 en GX1000SCE01.
LN2 had ik al gezocht en met GX1000SCE01 vindt Google helemaal niets.

Dat betekent, dat wanneer je de motorunit wilt vervangen, je op zoek zult moeten gaan naar een motor met exact dezelfde vorm en afmetingen, bevestiging van de fan op de as, capaciteit en stroomverbruik. Daarbij zal de snelheid van de motor waarschijnlijk geregeld worden door meerdere aftakkingen in die motor te schakelen (de meest voorkomende methode in afzuigkappen), dus daaraan moet dat dan ook voldoen.

Tenzij je zelf eerst uit zou pluizen dat het misschien toch een motor met twee wikkelingen is (+ condensator) en die met een motorsturing geregeld wordt. Een BLDC-motor acht ik hier niet heel waarschijnlijk, maar ook dat zou denkbaar zijn. In dat geval wordt de motor aangestuurd en geregeld via een inverterschakeling.

Ik kan me in elk geval niet voorstellen, dat je via een forum aan de informatie kunt komen welke motorunit zou passen. Dat om de doodeenvoudige reden, dat als er al een vakman is die deze afzuigkap kent, hij een dergelijke reparatie niet zou doen. Veel te omslachtig en dus veel te duur in uren. Hij zou de gehele motorunit incl. fan etc. vervangen (indien nog beschikbaar) en anders adviseren een nieuwe afzuigkap te kopen.

Het is best te begrijpen, dat je het zonde vindt van de verder nog goede kap, maar je kunt nu eenmaal geen ijzer met handen breken.

Voor mij heb je jezelf voor een vrijwel onmogelijke opgave gezet. In elk geval veel succes ermee! :wink:
 
Laatst bewerkt:

Jolo Campa

  • #14
Kees, dank voor je uitvoerige reactie. Wat jij schrijft klinkt heel aannemelijk en gaat veel verder dan ik met mijn lekenverstand had kunnen bedenken. Sowieso klopt het dat de gemiddelde vakman liever een nieuwe afzuigkap plaatst dan repareren , daar ben ik inmiddels achter gekomen en mijn hoop was misschien hier iets verder te komen. Ik blijf het uitermate frusterend vinden dat je in plaats van zo'n lullig onderdeel alles moet vervangen. Ik zal een foto van onze kap toevoegen...
IMG_8458.jpg
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #15
Zou je eens dat motorhuis uit elkaar kunnen halen en dan fotos maken van de motor los exclusief waaier en de waaier los ? Toevallig heb ik laatst ook voor een oude pelgrim nieuwe motors gezocht en vervangen terwijl orgineel niks meer leverbaar is. Dit betrof wel 1 fase inductiemotoren met hulpwikkeling zonder condensator. Het waren namelijk 2 motoren. Bij novy / itho gebruiken ze veelal 1 fase motoren met een condensator bij de hulpwikkeling voor het aanlopen dus dat is wel anders. Maar vanuit die fotos (liefst onder paar hoeken kunnen we misschien iets.)

Screenshot_20221202-215059_Chrome.jpg


Zulke motors worden veelal bij novy gebruikt.
 

Jolo Campa

  • #16
@Sleutelmeneer : dank voor de reactie. Jouw suggestie om alleen een motor te kopen en te monteren in het bestaande motorhuis heb ik ook voorgelegd aan PartsNL, maar geen reactie..
Ik ga de motor loshalen zoals jij voorstelt. Dan kom ik er op terug.
 

Jolo Campa

  • #17
Hierbij de foto's van de defecte ventilator en motor. Wat een enorme ravage, met half gesmolten fan. Waarschijnlijk doorgebrand? Voor de afzuigkap de geest gaf was er wel sprake van een soort gerammel tijdens het draaien van de motor. Om vervolgens volledig stil te vallen...
Condensator waarschijnlijk ook defect?
IMG_8478.jpg
IMG_8483.jpg
IMG_8479.jpg
IMG_8481.jpg
IMG_8485.jpg
IMG_8474.jpg
IMG_8477.jpg
IMG_8472.jpg
IMG_8484.jpg
 

stefan9

  • #18
Jemig. Ik dacht dat ik wist wat "thermally protected" betekent...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #19
Nou ja, het huis is in elk geval niet in vlammen opgegaan. Dus ergens heeft de beveiliging toch nog gewerkt...

Voor mij is het gewoon einde apparaat, ook wanneer de buitenkant er nog mooi uitziet. Want zie maar eens een passende motor met schoepenrad te vinden. Als je al wat kunt vinden zul je veel mechanische aanpassingen moeten maken, lijkt mij. En dan nog elektrisch juist aansluiten (deze heeft inderdaad voor elke snelheid een te selecteren draad). Een schema zul je niet kunnen vinden of je moet de bestaande bedrading gaan uittekenen tov. de schakelaar.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Jolo Campa schreef:
Jouw suggestie om alleen een motor te kopen en te monteren in het bestaande motorhuis heb ik ook voorgelegd aan PartsNL, maar geen reactie..
Vind je het gek. Voorheen kon je als bedrijf met betere service in beeld blijven en daarmee de kost verdienen.
De huidige mens wil alleen goedkoop, als bedrijf zal je de strategie moeten veranderen. Schrappen in de kosten.

Dit antwoord staat al een dagje klaar.
stefan9 schreef:
Jemig. Ik dacht dat ik wist wat "thermally protected" betekent...
Zelfs de aardlek is niet uitgeslagen dan lijkt het mij als leek dat dit wel klopt.

Als ik de schade zie denk ik. Ze hebben een ideaal verdien model ontworpen.
Heel vervelend voor je maar het is helaas het idiote van deze maatschappij.
We moeten duurzaam zijn en aan de andere kant na 10 jaar vervangen want omdat we moeten met z'n alle aan het werk moeten blijven. En de aandeelhouders van Novy mogen we beslist niet vergeten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu