Nieuwe badkamervloer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Wij gaan een nieuwe badkamer maken op een voormalige slaapkamer met een houten vloer. Het is de bedoeling om de houten vloerdelen weg tehalen, de afvoer aan te leggen en dan zwaluwstaartplaten te leggen met daarover de nieuwe vloer met vloerverwarming. In de nieuwe vloer zal tevens een douchegoot verwerkt worden.

Nu heb ik twee vragen:

1. Wat kan er het beste gebruikt worden over de zwaluwstaart platen, betonmortel, zand-cement of een combinatie van beide?

2. Alle afvoeren (bad, douche en wastafel) van 50 mm maken en 90 gr bochten zoveel mogelijk vermijden. Nu heb ik een afvoer in de muur gefreesd voor de wastafel en deze komt uit de muur met een 90 gr bocht en verdwijnt ook onder de vloer met een 90 gr bocht (deze zou eventueel wel 2 x 45 kunnen worden), is dit erg?

Met vriendelijke groet,

MvN
 
1. En hier zit nou net het probleem de nis voor de douche goot zal wel moeten aflopen. Ik kan ook overwegen om alles behalve de nis te storten met lichtgewicht beton en de nis met zand-cement doen. Of is dit niet mogelijk?

Gr. MvN
 
Ik denk niet dat zand-cement icm een zwaluwstaart de gewenste stijfheid oplevert.

Ik zou dan een betonvloer storten op de zwaluwstaarten en daarna een smeervloer(zand-cement) er bovenop maken die je modelleert in de vorm die je wilt.
 
Ok, ik begrijp dat ik nu ook niet helemaal volledig ben geweest in de uitleg.

De vloer mag maximaal 6 cm hoog worden, zand-cement moet volgens mij altijd minimaal 3 cm dik zijn dan blijft er dus 3 cm over om beton te storten (of ik moet overwegen om de vloer max 7 hoog te laten worden en 4 cm beton te storten). De vloerverwarming zal dus precies tussen de 2 lagen zitten, kan me voorstellen dat dit problemen geeft.
 
Nieuw idee, de vloer, behalve de nis, gelijk op de goede hoogte (65 mm) met beton storten. De nis met betonstorten tot 35 mm, de rest van de nis na droging uitvlakken met zand-cement (30 mm).

Overigens kreeg van een collega ook nog de tip om het zand-cement nat op nat te storten maar weet nog niet of dit kan.

Graag jullie mening in deze.
 
Wanneer de vloer maximaal 6 cm dik mag worden zit u gelijk al aan het minimum voor een zwaluwstaartplaatvloer, het kan niet anders dan de vloer hoger maken of de beton in 1 keer storten.

De beton wordt na korte tijd wat stijver en kan dan nog bewerkt worden, het afschot dus iets na het storten maken.
 
Je kan ook die hele zwaluwstaart geschiedenis niet doen en gewoon de ruimte uitplakken met dakbedekking met aan de kanten 5 cm opstand. Dan doe je alleen estrich(zand/cement) erin met een estrich matje. Let wel dat je min. 4 cm over de buizen als dekking moet hebben plus een toevoeging voor vloerverwarming in de specie.
 
Zand/cement vloer storten rechtstreeks op de houten ondervloer, is vragen om problemen.
Dit omdat de ondervloer altijd beweegt, en de vloer op den duur zal gaan scheuren.
Daarom zijn er dan ook de zwaluwstaart platen.

Ook is nog niet naar voren gekomen welke vloerverwarming er zal worden gebruikt.
Is dit elektrische of traditioneel, met slangen.

Zoals al gezegd, is 6 cm aan de lage kant.
Normaal wordt er eerst een laagje licht gewicht beton van 5 cm op de zwaluwstaart platen gestort, en daarover heen een cement dekvloer van 3 cm.
 
Zoals ik al zei niet rechtstreeks op het hout maar eerst dakleer erin plakken en dan de estrich erop.

Je kan het zien als verloren schaling of een dak voor mijn part, maar scheuren voorkom je dus met de estrich wapening waardoor je draagvlak vergroting krijgt (hetzelfde principe als zwaluwstaart platen maar dan goedkoper). Dit zie je wel vaker in duitsland toegepast trouwens.
 
Beste Peter,

Er wordt inderdaad een zwaluwstaartplaten vloer gelegd. De vloerverwarming bestaat uit 16 mm flexibele buizen (worden ook gebruikt voor CV en waterleiding) aangesloten op een RTL-thermostaat.

===
Volgens de site van de producent is de opbouw als volgt: 16 mm + 20 mm* + 20 mm

* afhankelijk van dikte buis
===

Dit is dus totaal 5.6 maar dan is de vloerverwarming in het lichtgewicht beton gestort. Hieroverheen wilden we dan egaliseer smeren zodat de vloer tegel klaar was. Maar dan hebben we nog het probleem van het afschot maken in de douche nis.

Maak ik hier een denkfout of vergeet ik iets waardoor jullie denken dat ik een een 80 mm vloer nodig heb? En wat is de beste oplossing om het afschot in de douche te krijgen?

(80 mm zou overigens er beroerd uitkomen met m'n douchegoot, vandaar)

Gr. MvN
 
Gewoon je beton met afschot storten. Kun je goed doen door je afrijlatten op afschot te leggen. Zorg er dan voor dat je rijlat de vorm van een trapezium heeft (onderkant smal, bovenkant breed) en schroef die in je lewisplaat.

Als je je beton niet te dun maakt, kun je het in afschot storten. Na uitharding kun je de rijen eruit halen en die gaten netjes opvullen. Op die manier kun je je hele badkamervloer op afschot leggen. Hoef je ook geen lekbak onder je wasmachine te leggen.

Succes.
 
Bedankt Bas,

En de vloerverwarming direct in het (lichtgewicht)beton is dus ook geen probleem neem ik aan?

Gr. MvN
 
Bedankt voor alle hulp, hier kan een slotje op.

Ik zal vloer storten van 60 mm dik van lichtgewicht beton met daarin de vloerverwarming op de plaat genageld.

Gr. MvN
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan