Nieuwe afvoer binnenshuis WC + kookeiland

Smits23

  • #1
Hallo,

Ik lees en volg regelmatig topics op dit forum, waar ik al veel van geleerd heb, nu heb ik zelf wat vragen.

Momenteel ben ik bezig met een verbouwing van mijn woning. Bij sloopwerk bleek de afvoer van de WC ondeugdelijk gelegd/verlengd te zijn en er zat nog een betonnen/stenen put tussen. Deze leiding (125 mm) heb ik nu vanaf de buitenmuur (er zit nog 40cm de woning) tot aan de WC weggehaald en wil deze opnieuw gaan leggen.
Halverwege zal er ook een nieuwe splitsing (Y-stuk) geplaatst worden tbv een nieuw kookeiland (75mm). Er wordt binnenkort een nieuwe vloer gestort, vervolgens vloerverwarming en dan een cementdekvloer. Ik heb dus zoals jullie begrijpen nu de enige kans om alles goed aan te leggen.

Ik heb bijgevoegd een situatieschets toegevoegd en ben op zoek naar tips voor de volgende punten:
- Ik ben van plan om alles te verlijmen, ik kreeg van iemand een tip om manchet verbinding te gebruiken ivm uitzetten. Ik denk dat dit erg meevalt binnenshuis onder de geisoleerde vloer.
- De leiding werd nu enkel gebruikt voor 1 WC (de rest (badkamer, 2e WC in garage) komt buiten de gevel samen) en was niet voorzien van ontspanleiding. Vorige bewoners hebben de afgelopen 50 jaar geen problemen ondervonden. Mijn vraag is of een onstpanleiding noodzakelijk is. Ik denk zelf dat de 125mm buis nooit volledig met water gevuld zou worden (het is ook een redelijke lengte) en daarom geloof ik niet dat bijv. het sifon in mijn keuken leeggetrokken wordt. Graag jullie mening/advies
- Het Y-stuk (3x125mm met verloop excentrisch naar 75) kan eventueel ook direct op de 125 ipv eerst een 45 graden bocht. Welke heeft volgens jullie de voorkeur? Met name ivm doorstroming van de WC? Aantal bochten en verdraaiing blijft gelijk natuurlijk

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Schets riolering.png
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
ik zou wel een ontspanning leiding maken bij de wc.
Je moet de excentrische verloop wel boven in zetten vaak doen ze hem onder in.
 

Smits23

  • #3
Bedankt voor je reactie, waar zou je de ontspanleiding adviseren?
Zou deze net voor de WC kunnen met een Y-stuk en dan doortrekken tot aan een wand en daar omhoog tot aan een nieuw aan te brengen dakdoorvoer of moet hij echt na de WC komen?

Voor wat betreft excentrisch verloop wist ik dat deze bovenin moet (meestal voorzien van markering op de buis).
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #4
Hier is normaal gezien geen ontspanning nodig er zitten namelijk geen toestellen na het toilet die leeggezogen kunnen worden en het is geen standleiding.
 

Smits23

  • #5
Dank voor je antwoord. Het blijft nogal afhankelijk van wie je vraagt, dat blijkt ook hier ;).

Heeft iemand nog een goede reden om NIET te lijmen maar manchet te gebruiken ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
In de leiding naar de straat 1 of zelfs 2 expansiestukken aanbrengen om de werking van de pijp op te vangen.
 

Smits23

  • #7
Hoi Jan, bedankt voor je reactie.
De leiding gaat vanuit de buitenmuur, via een bocht naar rechts naar een verzamelpunt (zie schets) en daarna met een bocht naar links en dan 25 meter rechtdoor tot aan de straat / put met pomp (drukriolering). Ik begrijp niet zo goed wat het toevoegen van een expansiestuk daar bijdraagt aan mijn nieuwe afvoer binnenshuis?
 

PetrJS

  • #8
Disclaimer: ik ben gewoon thuisklusser, maar moet binnenkort mijn eigen riool aan gaan passen, en heb recent een en ander gelezen over het onderwerp, alsmede informatie ingewonnen bij een familielid dat dit soort zaken wel professioneel doet.

Je rioolsysteem moet minstens één 110mm/125mm ont-luchtingspunt door het dak hebben om het stadsriool te helpen ontluchten wanneer bijvoorbeeld bij hevige regeval er in korte tijd veel lucht het riool uit moet. Anders borrelt de rioollucht gewoon door je sifons heen je huis in. Dit is standaard in moderne rioleringen.

Het kan verder geen kwaad, al is het maar tegen geluidshinder, om een binnen-be-luchter aan te sluiten. Zo heb je later ook de mogelijkheid om wel nog andere leidingen naast je toiletafvoer aan te sluiten. Het kan ook zomaar zijn dat jouw nieuwe toilet veel meer water in korte tijd afvoert, waardoor je sifon wel leeggetrokkken worden. Dat de oude bewoners geen hinder zeggen te ondervinden zou ik ook niet zomaar voor waar aannemen. Uit de tekening blijkt evenwel niet waar je deze elegant zou kunnen plaatsen.

Manchetten zijn echt alleen wanneer je expansie, of in dit geval inkrimping moet opvangen, en zoals je zegt, dat zal binnen wel meevallen. PVC zet uit met 0,08mm / meter / graad celcius. Dus bij een temperatuurverschil van 10 graden over 5 meter gaat het over 4mm. Een deel daarvan kun je opvangen met bochten en beugels met rubber inlage. Bedenk daarbij dat je waarschijnlijk bij relatief hoge temperaturen gaat aanleggen, en je dus vooral krimp moet opvangen.

Komt de hele riolering in het cement te liggen, overigens? Dat is niet helemaal duidelijk.
 

Smits23

  • #9
Bedankt voor je reactie. Het rioolsysteem is wat dat betreft net iets anders dan gebruikelijk, aangezien er buiten de gevel 3x125mm buizen samenkomen ipv gekoppeld binnenshuis.
In mijn geval zal ik dus 3 ontluchtingspunten nodig hebben, want de ene staat compleet los van de rest (in ieder geval mbt ontluchting).

Ik denk dat ik inderdaad blijf bij mijn plan om alles te verlijmen.

Alles komt in een nieuw te storten vloer te liggen, ik leg alles nu in het zand (dus geen beugels o.i.d.)
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #10
Als het in de grond komt beter manchetverbinding gebruiken.
Als je achter de wc een standleiding en dan de ontspanning maakt daar kan je later ooit weer boven op aan sluiten anders moet je de vloer weer open breken.
Er is gezegd is niet nodig maar ik zou het doen als voorzorg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
PetrJS schreef: PVC zet uit met 0,08mm / meter / graad celcius. Dus bij een temperatuurverschil van 10 graden over 5 meter gaat het over 4mm.

Rare berekening, het gaat hier om een afstand van 25 meter.
Bij de aanleg zal de pijp niet warm zijn door afkoeling in het zand.
De temperatuur van douche en/of badwater is veel hoger dan 10 graden, het verschil moet hier dan ook op berekend worden, dan komt er een heel ander sommetje uit.
 

Smits23

  • #12
Bedankt wederom voor de reacties.

Ik zal dan de wc aansluiten met een Y op de liggende leiding en de 110 doorleggen tot in de hoek van de kamer (direct achter wc zit de trap). Het kan inderdaad waarschijnlijk geen kwaad.

Ik twijfel nog altijd tussen lijm of manchet eerlijk gezegd. Zelfs de bedrijven die ik gesproken heb zijn verdeeld dus ook niet zo vreemd.

De 25 m buis naar de straat zal geen invloed hebben op de eventuele uitzetting op deze plek, er zit een meter of 8 tussen met verschillende bochten.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #13
Waarom 125mm?
Bij 110 wordt alles beter drijvend afgevoerd, met een kleinere kans op aankoeken en dus verstopping.
De keuze zou bij mij eerder tussen 110 of 90 zijn.
 

Smits23

  • #14
Goed punt opzich! De reden dat ik voor 125 koos was dat er ook 125 lag. Ik ben het eens met je redenatie.

Voor wat betreft lijmen/manchet vond ik net nog een interessant document, ook al is het ergens wel tegenstrijdig wat ik lees in het geel gearceerde stuk.

55CA6984-4D96-4323-9E8C-05CA41DCF7B0.jpeg
 

PetrJS

  • #15
Jan schreef:
Rare berekening, het gaat hier om een afstand van 25 meter.
Bij de aanleg zal de pijp niet warm zijn door afkoeling in het zand.
De temperatuur van douche en/of badwater is veel hoger dan 10 graden, het verschil moet hier dan ook op berekend worden, dan komt er een heel ander sommetje uit.
Smits23 gaat alleen zijn binnenriool vervangen, en die 25 meter buis ligt achter twee bochten.

De pijp zal niet tot 40 graden opwarmen door het leeg laten lopen van een bad. PVC geleidt warmte heel slecht, en warmt dus ook heel langzaam maar op. Tegen de tijd dat de buis een paar graden warmer is, is het badwater allang weer weg. Bovendien stroomt een bad leeg door een 25mm opening, waardoor er maar een klein laagje water in de buis zal staan.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #16
dat je in beton gaat lijmen moet ook en bij storten van beton gaat men met trilnaalden beton bewerken dan kunnen verbindingen los gaan vandaar lijmen.
Bij reparatie maakt het niet uit.
Maar in de grond worden altijd manchet toe gepast want grond ken ook verzakken en als het gelijmd is knappen de hulpstukken.
En manchet geeft nog even wat speling.
Als het onder je betonvloer zit ken je er niet weer bij beter voor zekerheid gaan.
Lijm is goedkoper.
 

Smits23

  • #17
Ik ben vandaag alvast materiaal gaan halen, dus bedankt voor jullie tips. Ik ga het als volgt doen:
- manchet op 125 buis (ik twijfel of dat het oud pvc is want hij is wit of PP) dus voor de zekerheid manchet
- verloop naar 110 en de rest dus uitvoeren in 110 (behalve naar kookeiland in 75)
- de rest lijmen
- achter de wc moet de 110 doorlopen tot in de hoek van de ruimte en dan met 2x45 omhoog (Ontspanleiding)

Nu heb ik nog 1 vraag: mijn 110 loopt zo recht onder de wc afvoer door, mag deze instromen via een 90gr “T“ of moet de wc instromen met een “Y”. Ik kom denk ik met een “Y” en 45gr bocht net niet uit. Ondanks het (geringe) afschot ben ik bang dat de grote boodschap niet wegdrijft bij gebruik van T zeker nu erachter enkel een ontspanleiding komt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu