Nefit HR Combi 32H geeft displaycode 9 i.c.m vloerverwarming

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #21
Ja en nee.....echt gezond voor je ketel is het ook niet. :wink:
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #22
Klopt, maar met een turbo 32 ontkom je er ook niet aan.
 

Moomin

  • #23
Hallo DexterXL,

De code F9 is voordat wij de vloerverwarming hadden nog nooit opgetreden. Ik heb de vloerverwarming laten aanleggen door een bedrijf dat gespecialiseerd is in vloerverwarmingen. Deze fout hadden ze nog niet eerder meegemaakt met deze ketel zeiden ze. Ze hebben nog wel een by-pass aangebracht echter dit mocht niet baten.

DexterXL, je zei dat ik het installatiebedrijf het regeltechnisch moet laten oplossen alleen wat kunnen ze er nog aan doen? Ingmar89 zegt dat dit nou eenmaal bij zo'n grote "Aan/Uit" ketel hoort en ik kan zijn verhaal wel plaatsen.

Ik was vanmorgen een tijd aanwezig in de ruimte waar de ketel hangt en mij viel wel de enorm aantal starts die de ketel binnen een korte tijd maakt. Dit lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de ketel.

Op zich verwarmt hij het huis momenteel prima. Ik hoop alleen dat ik de komende winter er probleemloos mee doorkom.

Misschien moet ik toch maar alvast gaan sparen voor een nieuwe (modulerende) ketel.
Moet ik nog op speciale specificaties letten als ik een nieuwe ketel ga aanschaffen?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #24
Ik doe even een gok.....

De vloerverwarming reageert super traag met een vragende kamerthermostaat. De ketel zal zeer regelmatig aan en uit gaan, omdat de vloerverwarming de waterstroom afknijpt door de thermostaat kraan.
U heeft op de tussen verdieping een paar radiatoren open staan. Deze radiatoren hangen dichter bij de ketel dan de vloerverwarming in de woonkamer.
Deze radiatoren zorgen nu juist voor een kortsluiting in uw waterstroom. Ik denk dat als u de aanvoer en de retour leiding onder de ketel vast pakt, dat daar maar weinig temperatuur verschil tussen zit.

1- door de kort sluiting is de ketel sneller op temperatuur dan dat de woonkamer op temperatuur is, hierdoor gaat de ketel in de anti pendelstand
2- de vloerverwarming warmt erg traag op, de kamerthermostaat blijft dus erg lang vragend staan waardoor de ketel veel schakel momenten krijgt omdat hij nl al op temperatuur is, zie 1.

Waterzijdig inregelen zal hier het toverwoord zijn. Zonder juiste ballans in de installatie zal het "probleem". Blijven bestaan.
Is het slecht voor de ketel? Dat valt wel mee. Ik ken meerdere oude ketels die al jaren lang op top hitte staan.
 

Moomin

  • #25
Hallo Screech,

Klopt, helemaal goed. De vloerverwarming staat het verst van de CV-installatie vandaan en je verhaal is helemaal te volgen.
Ik ben behoorlijk technisch maar ken niet alle termen in CV-land. Wat versta je precies onder "waterzijdig inregelen"? En wat moet er gedaan worden om het waterzijdig in te regelen? De huidige installatie is momenteel zoals hij is. Moet er iets bijgeplaatst of weggehaald worden of kan de CV installatie zelf ingeregeld worden?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #26
Met waterzijdig inregelen wordt bedoeld, dat elke radiator de juiste hoeveelheid water te verduren krijgt. Je stuurt het water met een vooringestelde snelheid door de radiatoren heen.
De radiator die het dichts bij de ketel zit, wordt dermate geknepen dat het cv water zeer langzaam er doorheen stroomt. Hoe verder de radiator van de ketel hangt, hoe verder de inregel kraan open gaat.

Op die manier krijg je in elke radiator (vertrek). De warmte die nodig is om die ruimte op te warmen. En zo de hele woning egaal kan opwarmen.

Een schuur heeft nou eenmaal minder warmte nodig dan een slaapkamer, en een slaapkamer weer minder nodig dan de woonkamer. Waterzijdig inregelen van een woning met radiatoren EN vloer verwarming is niet zo eenvoudig, maar wel te doen.
 

Moomin

  • #27
Ok, dank je wel voor de uitleg. Het is helemaal duidelijk. Kan dat dichtknijpen gewoon gedaan worden met de kraan op de radiator zelf of moet er een soort kraan in de aanvoer naar de radiator die wat dichtknepen kan worden?
Juist de radiatoren die wel eens opengezet worden staan dicht bij de ketel. Deze moeten dus flink geknepen worden. Krijg je zo dan weer geen probleem met de doorstroming waardoor (volgens mij) foutcode 2 verschijnt?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #28
Zet je kamerthermostaat maar op max. Schakelingen
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #29
Veel radiator kranen zijn dubbel instelbaar. De 1e instelling is gewoon de knop, de 2e instelling zit onder de knop in de spindel (waar de schroef van je knopje in gedraaid zit).
En anders heb je voetventielen nodig om in te kunnen regelen.

Tik eens " waterzijdig inregelen" in op youtube.
 

Moomin

  • #30
Goh, zo leer je nog eens wat. Wel geweldig zo'n forum en de vakmensen die je hier willen helpen. Zo heb ik vandaag ook de lagers van onze wasmachine weten te vervangen dankzij het Klusidee forum.
Ik ga mij in ieder geval meer verdiepen in het waterzijdig afregelen.
Nu ga ik eerst wat Youtube filmpjes bekijken over dit onderwerp.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #31
Een buffervat zal ook een positieve invloed hebben op jouw
probleem, en ik kan mij niet voorstellen, dat een gespecialiseerd
bedrijf in vloerverw. dit regelgedrag nog nooit gezien heeft :roll:
 

Moomin

  • #32
Een buffervat zal niet goedkoop zijn denk ik. Dan is denk ik de overweging om een nieuwe CV ketel aan te schaffen misschien een betere investering dan te investeren in een buffervat.
Ik denk ook dat de mensen die de vloerverwarming hebben aangelegd er makkelijk vanaf wilde kommen door te zeggen dat deze klacht bij hun nog niet eerder was opgetreden.
Ik zal eerst de radiatoren waterzijdig afregelen.
 

Houtstooktechnicus

  • #33
Moomin schreef:
Ze hebben nog wel een by-pass aangebracht echter dit mocht niet baten.
En waar is deze by-pass geplaatst? Dat wil ook nogal uitmaken.

Overigens, met een buffervat bedoeld men in dit geval niet zo'n vat van 500 of 1000 L, maar iets tussen de 40 en 100 l. Zeg maar als een soort van boiler waar het 'teveel' ketelcapaciteit tijdelijk in opgeslagen wordt.

Probeer bij het inregelen niet om alle retouren gelijk te krijgen, dat is een utopie. Van belang is dat je de grootste uitschieters (die met een vee hogere retour) er uit krijgt.

En daarbij bevoordeel je de VV ten opzichte van de radiatoren, omdat die ook het 'langzaamst' werkt.

Al met al nog geen reden voor een nieuwe ketel, het goed afstemmen is eerst. En er zijn meer dan genoeg van deze ketels waarbij het wel goed werkt.
 

Moomin

  • #34
Hallo Houtstooktechnicus,

Bedankt voor je reactie.

De by-pass is ongeveer een halve meter van de ketel geplaatst.
Screech zei in een eerder bericht dat de by-pass bij de vloerverwarming geplaatst moet worden. Klopt dat?

Ik heb even op internet gekeken. Kan het kloppen dat een buffervat van 40 liter rond de € 250 euro kost?

Er staan maar twee radiatoren open in het hele huis. Ik heb er al even wat met het inregelen zitten "spelen" maar dat valt niet mee. Als je de radiator die het dichtst bij de ketel staat wat knijpt, springt de CV vrij snel op code 2. Dit heeft voor zover ik heb kunnen nalezen met de doorstroming te maken. Voordat code 2 verschijnt hoor je soms een luide knal vanuit de ketel komen. Ik ben er nog niet achter waar dit vandaan komt. Misschien herkend iemand dit verschijnsel?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #35
Een luide knal en vervolgens code 2 , duidt op een kokende ketel. Oftewel, de ketel wordt dermate heet, dat het water in de wisselaar aan de kook raakt. Dit verschijnsel kan je alleen krijgen wanneer de ketel zijn warmte helemaal niet meer kwijt kan.
Door het dicht knijpen van die ene radiator wordt de waterstroming dermate verstoort, zodat de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan.

Wat gebeurt er als u de meest verre radiator open draait, en de meest dichtst bijzijnde bij de ketel dicht? Normaliter zal de ketel dan gewoon moeten blijven branden, en heb je als het ware een buffer in het leidingwerk.

Een bypass direct bij de ketel, heeft feitelijk weinig nut. Hierdoor heb je totaal geen buffer meer en zal dat ding meer open staan als gesloten.
 

Moomin

  • #36
Screech, weet jij zo wat die knal veroorzaakt als de ketel kookt? Is dat een ventiel dat openspringt? Het lijkt me in ieder geval niet goed voor de ketel.

De één na verste radiator (van de badkamer) van het systeem staat altijd volledig open. Dus dat moet normaal gesproken voldoende buffer geven. Maar als ik de andere radiator die volledig open staat (maar heel dicht bij de ketel staat) wat knijpt springt de ketel op code 2 (met af en toe een knal).

De by-pass moet dus bij de vloerverwarming worden gemonteerd, klopt dat? De vloerverwarmingsmonteur heeft hem nu direct bij de ketel geplaatst.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #37
Kokend toestel zijn die knallen. Wees voorzichtig. Dat vindt een turbo niet fijn. Trouwens geen enkel toestel vindt dat fijn.
 

Moomin

  • #38
Kan een nieuwe (modulerende) ketel probleemloos omgaan met ons huidige verwarmingssysteem (twee kleine radiatoren en een 6 groeps vloerverwarming) of moeten er sowieso aanpassingen gedaan worden?

Het probleem is dat ik niet zoveel mogelijkheden meer heb om het systeem eenvoudig aan te passen.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #39
Een bypass kun je altijd plaatsen
 

Moomin

  • #40
Ehh, was is een bass? (Moest dus by-pass zijn)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu