Motor opknappen

Neptunes

  • #1
Hoi,

Wij willen een tank en spatborden van een oude motor lakken.
Alles is nu volledig geschuurd. Welke soort verf gebruiken we het beste?
Het worden 2 kleuren en liefst een hoge glans.
Spuiten is geen optie want hiervoor hebben we niet de apparatuur.

Groetjes en alvast bedankt.
 

Chathanky

  • #2
De tijd dat ik nog motor reed heb ik zelf de tank gespoten gewoon met een spuitbus die kant en klaar te verkrijgen zijn om de auto bij te werken.

Met een beetje vaste hand van spuiten is dit goed te doen, er is nooit iemand geweest die zag dat dit niet professioneel gedaan was, (zelfs bij verkoop, en dan zijn ze zeker wel kritisch).

Nadat de kleur er op zit wel een laagje blanke lak spuiten en met een cleaner de eventuele nevel weg poetsen.
Bij mij was dit haast niet nodig omdat de lak goed uit vloeide.

Het spuiten vraagt wel wat handigheid, niet te dun en niet te dik spuiten is het devies. De juiste spuitafstand is ook heel belangrijk voor een goed resultaat. Om een gevoel te krijgen wat het doet is het handig om een proefstuk te maken.
 

Fiesiekus

  • #3
Compressor is te huur, spuitpistool is een tientjes kwestie.

Kijk eens bij Oude radiatoren lakken hoe t wordt aangepakt. :wink:
 

Espaan

  • #4
Heb voor onze voormalige oldtimer ook een aantal onderdelen zelf gespoten. En in de garage waar ik de mg bracht meegekeken met luitjes die vaker onderdelen spoten.
Mijn motor ziet er nog te goed en nieuw uit, daar heb ik nog niets voor gespoten :)

Als je alles hebt geschuurd kun je beginnen met een zinkprimer (ook in spuitbus). Die geeft een goede metaalbescherming en hechtlaag voor de lakken erna. Daarna zou ik ook gewoon met een spuitbus met autolak in meerdere dunne lagen (niet te dichtbij en liever meer lagen dun dan 1 laag dik) met de hand spuiten.

Doe wel een bril en mondkap op en goed ventileren, echt gezond is het niet.
 

Gerrit

  • #5
Met 2 kleuren bedoel je vermoedelijk dat tank en spatborden elk één kleur krijgen.

Belangrijk is gewoon dat alles goed wordt ontvet en er een goede spuitprimer wordt gebruikt. (Die bestaat overigens ook in spuitbus). Voorkom het aanraken met vette handen e.d. want je vindt het gegarandeerd terug.

Het spuiten is de eerste keer wat lastig, maar even oefenen op een proefstukje is de moeite waard.

Sukses.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Bijna alle kleuren lak voor de fiets zijn in spuitbus te koop bij de fietsenmaker, de lak spuit mooi weg en is goed hard, ook in metallic verkrijgbaar, ik heb hier zeer goede ervaringen mee.
 

Klusenco

  • #7
In onze studententijd (pff, lang geleden) spoten wij ieder jaar voor de technische keuring delen van onze oude auto nadat we de roest hadden aangepakt. Je koopt gewoon spuitbussen autolak en dat werkt prima! Echt niet zo moeilijk. Twee of drie dunne lagen en de auto zag er als nieuw uit. Nu ja, nieuw ...

Wij kochten ze in zo'n soort warenhuis voor autospullen.
 

Neptunes

  • #8
Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Maar wil wel nog even verduidelijken dat de 2 kleuren op elk onderdeel komen (2tone).
Tank onderkant en bovenkant verschillend en spatborden een boord rondom.
Hoe pak ik dat het beste aan :denk: en waar moet ik extra opletten dan?

Groetjes
 

Klusenco

  • #9
Tja, afplakken, zeker?! Maar wel niet te snel, want anders komt de eerste kleur er met de tape weer terug af.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dat zal inderdaad afplakken worden, op de tank is dat gemakkelijk.
Op het spatbord zou ik eerst de boorden spuiten, dit kan zonder afplakken, daarna de boorden afplakken en de rest spuiten.
Dunne randjes afplakken gaat over het algemeen wat gemakkelijker.
 

Neptunes

  • #11
Ja euhh,

Dat het afplakken werd, Klusenco, had ik al begrepen.
  1. Omdat ik meerdere lagen zal moeten spuiten kan ik dus best 1 kleur volledig afwerken (1ste laag, drogen, opschuren, 2de laag, drogen, enz) en dan pas aan de volgende kleur beginnen?
  2. Maar hoe zit dat dan met de schilderstape? Kan ik die zolang op de nieuw geverfde onderdelen laten zitten zonder die te beschadigen bij het eraf trekken van de tape? Want om die elke keer opnieuw te plakken. :?
  3. Moet er daarna nog een blanke lak over om eventuele (minimale) dikteverschillen weg te werken (aanzetten van de twee kleuren), of zoek ik het nu te ver?
Is de laatste klus voor mijn nieuwe "zelfstandig" opgeknapte oude motor dus ik verpruts het nu niet graag (wil de baan op!)

Groetjes en alvast bedankt voor de antwoorden
Nancy
 

Gerrit

  • #12
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Wat is het voor motor?
 

Bombeiros

  • #13
Voor het afplakken bestaan speciale tape's. Je kan die vergelijken met een plastic tape. En ja, je zal op de rand van die twee kleuren een kleine verdikking krijgen, maar dat kan nu niet anders. Dit is bij de profs ook zo.

Wel zou ik met één kleur beginnen en die helemaal lakken. Daarna als deze goed droog is (je kan die onderdelen misschien in een oven steken bij max 60°) plak je de rest af. Terug in de oven, tape verwijderen en dan de vernis er overspuiten en terug in de oven.
Veel plezier. (Dat van in de oven lijkt misschien raar, maar in de carrosserie staat een gespoten wagen ook in een oven van om en bij de 60°)

Bert
 

Klusenco

  • #14
Niks opschuren, hoor! Gewoon de volgende laag erop spuiten. Uiteraard wel stofvrij houden tussenin.

Wat je best doet, is voor de eerste kleur niks afplakken. Bij de tweede laag spuit je iets verder dan bij de eerste en bij een eventuele 3de laag weer iets verder. Zo krijg je geen echte rand voor je eerste kleur, maar een geleidelijke overgang zonder verdikking. Bij de tweede kleur ga je dat natuurlijk door het afplakken wel hebben, tenzij je daar het omgekeerde doet, maar dan moet je wel zorgen dat je verflaag zeker voldoende dekt. (Lijkt me wat ingewikkeld.)

Zorg dat je de verf er niet te dik opspuit, dan zal die verdikking echt wel meevallen. Wat je nadien zou kunnen doen, is proberen de verdikking weg te polijsten met 'simonis' zodat de rand minder expliciet wordt. Je zou nadien eventueel nog kunnen afwerken met metallic, maar (en nu begeeft mijn geheugen het even) ik denk dat je die moet spuiten voor je laatste laag helemaal droog is. Lees dat best even na op de spuitbus.

Die oven... tja, nooit geprobeerd, maar dat was eigenlijk ook nooit nodig.
't Resultaat was bij ons zonder zeker in orde.

Oh ja, en vergeet niet eerst te behandelen tegen roest en een degelijke grondlaag te spuiten!
 

Neptunes

  • #15
Bedankt iedereen voor de antwoorden,
hiermee kan ik wel een tijdje vooruit.

Hetgeen ik alleen niet echt begrijp is dat ik niet lichtjes hoef te schuren tussen de lagen terwijl ik dat op deze site wel elke keer lees als aanbeveling :roll:dus waarom nu niet?

Is dat misschien omdat je met het spuiten een dunnere laag opzet als met het rollen?Maar hoe zit het dan met de hechting?
En Gerrit het is een FLH (shovel).

Groetjes Nancy
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Wanneer ik spuit doe ik de tweede laag en verdere lagen "nat in nat", dus net voor de verf droog is weer een nieuwe laag opbrengen, doe dit niet te vroeg i.v.m. het risico van zakkers.
 

Gerrit

  • #17
Hoewel niet mijn smaak vind ik het een mooie motor.
Volg het advies van Jan; niet te lang wachten met de 2e laag, maar ook niet te vroeg.
Je wordt er heel vervelend van als je een dikke laag verf er af moet halen om de snotneuzen. :cry:
 

Klusenco

  • #18
Dat schuren heb je vast nog nooit gelezen als het over autolak gaat. :wink:
 

Neptunes

  • #19
Bedankt wederom voor de snelle antwoorden.

Jan,ik ga er begin volgende week mee aan de slag en hoop maar dat het netjes uitpakt anders moet ik er alsnog mee naar de spuiterij. De verf moet dus als het ware nog een beetje kleven en dan de volgende laag.
Bedankt Gerrit.

En gelukkig maar dat we allemaal een verschillende smaak hebben want het zou anders maar een saaie boel zijn op de weg. Niet?

Klopt Klusenco :oops: Ik ging ervanuit dat het wel een andere verf moest zijn maar dat de werkwijze hetzelfde was. Gelukkig heb jij op tijd ingegrepen.

Lang leve het forum. :bedankt:
Groetjes Nancy
 

Gerrit

  • #20
Veel sukses en zorg dat het mooi wordt.
De motor is het zonder meer waard.

En wat die smaak betreft: Helemaal mee eens :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu