Slechte verfplekken Jaren ‘30 glas in lood raam opknappen, hoe?

Marc-S

  • #1
Beste mensen,

Ik heb een glas on lood raam in een badkamer, jaren ‘30 huis, grenen kozijnen en ramen, waar op een aantal plekken de hele verflaag heeft losgelaten tot aan het kale oud. Dit is veroorzaakt door condensvocht op te ramen en het is alleen bij de onderkant van het raam. Zie de foto’s.

Ik wil dit graag weer helemaal netjes maken en dus niet meteen gaan verven aangezien er dan hoogteverschillen komen op dit horizontale houtdeel van het raam omdat sommige plekjes helemaal kaal zijn en bij de andere delen van dit houtdeel de verflagen er nog heel vast opzitten.

Kan iemand adviseren wat de aanpak moet zijn?
Moet ik dit horizontale deeltje langs het glas helemaal kaal maken met schuren, een verfafbijt middel of met een verfkrabber?
Of moet ik met een dun laagje 2K Epoxy de kalen delen insmeren en ‘op gelijke hoogte maken’ met de plekken waar de verflagen er nog wel heel hecht aan vastzitten?

05CC5836-2D58-4C42-86CA-EF1EC1B32EDC.jpeg
B8D15C53-822D-4B4E-8375-606EE9CACCAE.jpeg
86460476-709D-4600-B01C-326BDDCA2B68.jpeg
8DE90BA2-A30E-4425-8145-757037DF574D.jpeg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • BertPleizier

    • #2
    Je ontkomt niet aan schuren. Dan zijn de hoogteverschillen gelijk weggeschuurd (tot ze niet meer voelbaar zijn). Uiteraard alle loszittende delen verwijderen. Kale plekken gronden en aflakken. Ik zou bij de laatste laklaag het hele raam meenemen, dan is alles weer 100%. Vooraf en tussendoor alles steeds goed schoonmaken en ontvetten met een verfreiniger (dus niet met zeepachtige spullen) en tussen de verflagen licht opschuren (matteren).

    Plamuur moet je hier helemaal niet gaan gebruiken, dat is met het bovenstaande ook niet nodig. Vergeet niet om de glaskit ook te vervangen aan de onderkant en een klein stukje van de onderste staande delen.
     

    Marc-S

    • #3
    Veel dank, betekent dat dat ik het horizontale/beetje schuin aflopend deel direct aan de onderzijde van het glas vrijwel helemaal moet afschuren? Dit is ook direct langs het glas. Dan moet ik nog erg gaan uitkijken dat ik het glas zelf niet raak met schuurpapier of schuurmachine.

    Die oude verf die daar nog op dat horizontale deeltje zit, is erg hard en zit er behoorlijk vast op. Is van die oude alkydbasis verf van vroeger wat erg hard is.

    Zo vlak langs ‘t glas, schuurt de professional dan met de hand of kleine schuurmachine of wordt ook wel afbijtmiddel voor dit soort plekken gebruikt?
     

    BertPleizier

    • #4
    Je kan ook een verfbrander gebruiken. Niet te lang op 1 plek richten en na een paar tellen gaat de verflaag bubbelen en kun je het er zo afschrapen met een scherpe verfkrabber.

    Wil je het toch schuren dan kun je een spackmes langs het glas houden ter bescherming.

    Overigens schuur je het schuine deel zo kaal met de hand en schuurpapier korrel 120. Daar heb je geen schuurmachine voor nodig. Daarna nog even naschuren met 180 en je kan gronden.
     

    Marc-S

    • #5
    Veel dank. Ik ga t met het schuurpapier proberen.

    Origineel van de bouw (‘34) zat er op de plek van de foto’s tussen de glasdelen van het glas en lood en de overgang naar het houten raamdeel aan de binnenkant in ieder geval geen kit of stopverf. De naad naar het glas was alleen wat gevuld met verf.

    Ik wil nu wel wat beglazingskit kit gebruiken bij die overgang (binnenzijde raam dus).

    Na het schuren en goed schoonmaken:
    moet dan eerst de beglazingskit kit er op, of moet ik eerst gronden, dan netjes de beglazingskit kit er op en daarna het hout aflakken, met een dun randje over de beglazingskit?
     

    BertPleizier

    • #6
    Ik zelf breng de glaskit pas aan voor de laatste laklaag. Voor het afkitten schuur ik alles al lichtjes op, zodat ik na het kitten letterlijk alleen nog maar de kwast en / of roller hoef te gebruiken.

    Schuren langs net aangebrachte kit is vragen om problemen. Daar wordt het niet mooier van.

    Gebruik 100% siliconenvrije kit. Siliconen en verf zijn namelijk elkaars grootste vijand. De verf krijgt bij een siliconenbesmetting grote kraters.

    Beglazingskit is wel een kleverig goedje. Wellicht dat anderen een alternatief hebben in deze situatie. Langs glas in lood kun je namelijk niet strak afmessen met een plamuurmes.
     

    Marc-S

    • #7
    Veel dank, goed om te weten!

    Inderdaad is het hier een wat speciale situatie omdat het om een glas in lood raam gaat. Ik heb er behoorlijk wat meer hier en nergens zie ik aan de binnenzijde van het raam stopverf of beglazingskit. Waarschijnlijk omdat dit idd niet netjes af te messen is langs de glasdelen in het lood.
    Aan de buitenzijden zie ik daar glaslatten (van de bouw) die denk ik eerst met een dun laagje stopverf destijds (1935) zijn ingesmeerd en toen tegen het glas zijn gezet. En daarna alles afgelakt nadat het droog was met een heel
    dun streepje verf op het glas.

    ik denk dat ik binnen de naad bij het glas maar een beetje laat vollopen met grondverf, en daarna de aflak.
     

    Marc-S

    • #8
    Andere optie is wellicht toch om met een klein plamuurmesje er wat 2K epoxy netjes in die naad te drukken en daarna bij te schuren
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Glaskit pas aanbrengen na het aflakken.
     

    Marc-S

    • #10
    Heb wat interessants gevonden, voor de liefhebbers - hoe glas in lood waterdicht maken:

     

    Marc-S

    • #11
    En nog 1, wat een mooi ambacht van vroeger:

     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu