Meterkast vervangen, welke afmetingen?

Franck

  • #1
In ons nieuwe huisje zit een vrij armetierig meterkastje met maar twee groepen en niet eens een aardlekschakelaar. Nou willen we dit helemaal up-to-date maken.

Nou heb ik gehoord dat je te maken hebt met bepaalde hoogten, breedtes en diepten van een meterkast. Kan iemand mij die maten verstrekken ????

Vr. groet Franck.
 

Marnix

  • #2
Beschikbare werkruimte voor nutsbedrijf is 60 cm breed en achterzijde het liefst voorzien van een dik houtachtig materiaal.

Meterkast moet eigenlijk altijd goed bereikbaar zijn en binnen maximaal twee handelingen compleet spanningsloos te maken zijn. (max 8 groepen d.m.v. twee aardlekschakelaars of bij meer dan 8 groepen met één hoofdschakelaar).

Als het gaat om de huidige situatie gewoon te updaten hoeft de lokatie van de groepenkast natuurlijk niet veranderd te worden. Wil je de meter gaan verplaatsen dan kan het nutsbedrijf wel eens lastig en duur zijn....
 

Marnix

  • #3
Om verwarring te voorkomen ga ik er van uit dat je nu alleen de groepenkast wilt vervangen.

Meter verplaatsen (eigendom nutsbedrijf) is een ander verhaal waar ik inmiddels wel ervaringsdeskundige in ben :lol:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik denk dat bedoeld wordt: nieuw verkregen huisje... Kan dus ook uit 1905 zijn! :P
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Franck vond het niet nodig de beantwoording voort te zetten. Dat mag blijken uit het volgende PB dat ik van hem ontving:

He "Maja de" bij de handje, lachen man.
wat denk je nou zelf.

1920 wel ff wat jonger he? dan 1905.

Maar goed ben uit de brand geholpen door een deskundige.


Onze antwoorden waren blijkbaar niet naar wens. :?
Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, nietwaar?

Maar qua leeftijd van het huis zat ik er niet ver naast... :mrgreen:
 

Franck

  • #7
Leuk als je een serieuze vraag stelt dat die dan ook serieus beantwoord wordt en niet belachelijk wordt gemaakt. Verder no hard feelings hoor, maar aan die grapperij heb je niet veel op zo'n site.

gr. Franck
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Beste Franck, de vraag van Wajang was helemaal niet zo vreemd als jij denkt!

Een nieuw huis heeft vandaag de dag een veel uitgebreidere groepenkast dan de door jou genoemde. En na het serieuze antwoord van Marnix volgde dus een serieuze vraag van Wajang. En mijn eigen inschatting was ook helemaal niet vreemd.

Ik begrijp dus niet waar je je allemaal kwaad over maakt, dit is een forum met vrijwillige medewerkers, er werd helemaal niet over jou persoonlijk gegrapt. Tussen het moment van vraag en serieus antwoord van Marnix zaten precies 6 minuten, waar elders krijg je die respons?

En wanneer je perse antwoordt via een PB, waarover duidelijk vermeld staat dat dat niet de bedoeling is, dan kun je verwachten dat ik die PB openbaar maak!

En humor, als we dat niet meer hadden...
 

Marnix

  • #9
Misschien off topic maar toch relevant:

Jammer als een gestelde vraag nu eigenlijk alleen maar meer vragen heeft opgeroepen zo in mijn geval wat dan nu het goede advies was.

@Franck,

Wat was nu het deskundige advies dat je hebt gekregen? Is voor veel andere lezers ook interresant om te weten, die kunnen ook hun voordeel er mee doen :idea:
 

Wajang

  • #10
zo in mijn geval wat dan nu het goede advies was
Mijn vraag was: welk bouwjaar?
Als antwoord had ik verwacht iets van 1960 of eerder.
In dit geval waren er toen andere voorschriften. Je mag tenslotte ook in een wagen van 20 jaar oud rijden zonder gordels! Of dit verstandig is, dat is een tweede.
Zo ook met elektro. Dus een nieuwe groepenkast met aardlekschakelaar(s) was er uit komen rollen.
 

Franck

  • #11
Het huis is van bouwjaar 1920 ongeveer, het is altijd van de woonstichting geweest tot nu toe. In hun ogen is verkopen interessanter dan opknappen.

De groepenkast die er nu in zit, bestaat uit een stoppenkastje met twee stoppen en een hoofdzekering.
Verder niets.

Het idee was om hem te upgraden naar de eis van tegenwoordig, maar dan zit je dus met een aantal vastgestelde normen.

Zo moet de kast binnen 3 meter van de hoofdingang zijn geplaatst, moeten de binnenafmetingen 750 x 310 x 2100 mm. zijn, de meterkast moet afsluitbaar zijn, de opening moet tenminste 700 x 2000 mm zijn, de verticale hartlijn van de opening moet gelijkliggen met de verticale hartlijn van de achterwand, zijwanden en achterwand moeten bestaan uit hout of hiermee bekleed zijn (NEN 3278) met een dikte van tenminste 18 mm.
Boven en onderin moet bij voorkeur een spleetvormige opening aanwezig zijn met een vrijde doorlaat van elk 100 cm2.

Hier gaan ze dan uit van een nieuw te plaatsen meterkast. Als je een meterkast vernieuwd, dus groepen erbij inplaatst, een aardlekschakelaar, aardpen etc. dan kun je waarschijnlijk de bestaande meterkast aanhouden. Nutsbedrijven kunnen dan nog wel eens een oogje toeknijpen.

Dat is eigenlijk wat ik tot nu toe weet. Wie weet heeft men er wat aan.

Gr. Franck
 

Ronald42

  • #12
Ik heb het, in bijna 20 jaar, nog nooit mee gemaakt dat er moeilijk werd gedaan over de afmetingen van een meterkast in oude woningen.

En hoewel onze Duitse vrienden er in 1940 heel wat plat hebben gegooid in Rotterdam zijn er nog veel meer blijven staan. Dus maak je geen zorgen ze zien liever een goede groepenkast in een oude woning dan een oudere.
 

Franck

  • #13
Dat scheelt dan alweer, bedankt.

Maar es kijken waar we het spul vandaan halen. Automaten heb ik gelukkig al. Nu de rest nog, stoppenkast enzo.
 

Marnix

  • #14
Tof dat je nog even wat hebt laten horen Franck.

Waar het inderdaad op neer komt is dat bij het verplaatsen van de meter je te maken kan krijgen met lastige nutsregeltjes (weet hier alles van, heb voor € 1.500 mijn gas en elektrameter laten verplaatsen door het Eneco). In dat geval willen ze alles het liefst zo dicht mogelijk bij de ingang, lastig, zeuren, moet zelf nog straat opgooien etc. etc.

Het vervangen van de groepenkast is allemaal voor risico eigenaar. Alles wat ná de meter komt wil het nutsbedrijf niets mee te maken hebben en is ze derhalve ook niet verantwoordelijk / aansprakelijk voor. Ik zeg niet dat je dan maar moet klooien (zeker niet!) maar je hebt in dat geval gewoon veel meer "vrijheid".

Hopelijk kun je een beetje gunstig geprijsd een nieuwe en goede installatie aanschaffen om straks conform de huidige eisen en normen elektra te verbruiken. Tip is om het aansluiten het liefst erkend te laten doen, dit omdat je dan (ook) verzekeringstechnisch lekker safe zit.

Als laatste, kans is erg groot dat je momenteel geen aarde hebt omdat bij de meeste huizen de aarde op het oude waterleidingnet is aangesloten. Daar meestal het leidingwerk vóór de watermeter is vervangen door kunststof leidingen zal de kans groot zijn dat je een nieuwe aardpen zal moeten laten slaan (kost je zo iets van € 250,-)........

Als die aarde er niet is zal een nutsmedewerker zeker niets doen en wellicht de erkende installateur ook niet.
 

Franck

  • #15
Zijn allemaal wel weer handige tips, gelukkig is mijn vader industrieel elektricien geweest, dus touwtjes is niet zo'n probleem. Alleen die eisen kunnen je inderdaad behoorlijk nekken.

Succes

Gr. Franck
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu