Met hoeveel chemische ankers een balkdrager vastzetten

Oldchatterman

  • #1
Voor een vliering gebruik ik balken 70x170 hoh 600.

Deze balken wil ik vastzetten aan een kalkzandsteen muur met balkdragers en chemische ankers. Ik had bedacht om draadeind M12 te nemen en met 14 mm te boren. Diepte ongeveer 80 mm (muur zal 100 mm dik zijn).

In de balkdrager zitten 6 grotere gaten, is het echt nodig om ze allemaal te gebruiken of volstaat vastzetten op 2 of 4 gaten ook?
 

Michiel_H

  • #2
Wat voor balkdragers heb je? En waarom wil je chemisch ankers gebruiken? Je kunt ook gewone spreidankers gebruiken (let op dat ze niet alleen geschikt zijn voor beton).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Chemische ankers zijn niet nodig, er komen geen trekkrachten op de schroeven alleen maar afschuifkrachten, het gaat prima met gewone pluggen.
Veel minder werk is een balk op de muur te zetten en daar de balken op leggen, daar moet u dan wel mee weg kunnen natuurlijk qua opbouw en ruimte.
 

Oldchatterman

  • #4
Ik heb balkdragers zoals op plaatje gekocht:



en in de winkel gevraagd met welke maat houtdraadbouten en pluggen ik deze het beste kon vastzetten op kalkzandsteen.

Ze hebben me chemische ankers aangeraden, dus ik heb draadeinden M12 en chemisch anker voor kitpistool gekocht. Nu begin ik toch te twijfelen, omdat het me best veel werk lijkt.

Keilbouten werden afgeraden, omdat deze de muur kapot zouden maken.

Wat zou nu het beste alternatief zijn? Spreidankers? Houtdraadbouten in pluggen? Welke maat?

Opleggen op een balk gaat me niet lukken in verband met de ruimte.
 

Black Knight

  • #5
Zelf zou ik gewoon houtdraadbouten (10 mm) met pluggen (12mm) gebruiken, is sterk zat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat is geen balkdrager maar een raveeldrager, kan er overigens wel voor gebruikt worden.
 

Michiel_H

  • #7
Chemisch ankers zijn hier volledig overbodig. Terugbrengen dus. Het makkelijkste is een balk tegen de muur maken en hiertegen je balk- of raveeldragers schroeven met houtdraadbouten van 8 of 10 mm dik.
 

H@ns

  • #8
4 stuks per balkdrager
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
Gebruik alleen de twee bovenste gaten.
voor het lijmen meer ankers heeft geen zin omdat ze dan te dicht op elkaar zitten.
gebruik wel een ring tussen de moer en de balkdrager



Een boor van 14 mm is eigenlijk te klein voor M12
Je kan dan beter een boor van 15 of 16mm nemen
de lijm komt dan beter rondom het draadeind
en je hebt bovendien iets stelruimte


Naar mijn mening heb je een goed advies gehad bij de bouwmarkt
Een vloer krijgt toch wat dynamische belasting en daar is een lijmanker de goedkoopste en tevens een van de beste oplossingen voor.


Als alternatief kan je er ook voor kiezen om eerst een balk tegen de muur te bevestigen met de lijmankers
en vervolgens hier de balkdragers tegen aan te bewestigen met nagels of houtdraadbouten.
Op die manier is het makkelijker de balkdragers goed op de zelfde hoogte aan te brengen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Even los van de discussie over de balkdrager. Een chemisch anker is geen draadeind. Bovendien zijn er eisen aan de uitvoering. Dus niet even het gat groter boren omdat je dan een beetje stelruimte hebt.

Een normaal draadeind is een slechte kwaliteit staal, dus gebruik materiaal dat bedoeld is voor zo'n verbinding. En maak de verbinding volgens de specificaties van de fabrikant.
 

Oldchatterman

  • #11
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik heb dus raveeldragers en ga ze als volgt vastzetten:

- raveeldrager rechtstreeks op de muur, omdat ik voor een raam langs moet (waar ik een koof omheen maak) en dus geen balk over de hele breedte kan bevestigen, mogelijk gebruik ik wel een hulpbalk die ik tijdelijk op de muur vastzet onder de raveeldragers.

- ik heb gisteren houtdraadbouten van 10x80 mm gekocht en pluggen 12 mm, daar ga ik eerst mee kijken hoe het gaat, als het allemaal makkelijk gaat en dat verwacht ik wel in kalkzandsteen dan zet ik de raveeldrager gewoon op 6 punten vast.

- gaat het minder makkelijk dan ga ik voor een chemisch anker voor de bovenste 2 gaten, bestaande uit een gat van rond 14 mm bij een draaddiametervan 12 mm (zoals voorgeschreven op de koker), diepte van het gat wordt 80 mm. Voorgeschreven is 110 mm diep, maar zo dik is de kalkzandsteen muur denk ik niet. Het gaat om een chemische verankering met een snel verhardende 2 componenten bevestigingsmateriaal op basis van kunsthars, dit is volgens mij wat anders dan de professionele uitvoering van een chemisch anker met speciale apparatuur.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Het principe is hetzelfde alleen zitten de losse in glazen buisjes.
Qua uithardingstijd zal er niet veel verschil in zitten, wacht niet te lang met de schroeven/bouten indraaien, de ankers harden vrij snel uit.
 

Tiho

  • #13
IJkenhout schreef:
Een normaal draadeind is een slechte kwaliteit staal, dus gebruik materiaal dat bedoeld is voor zo'n verbinding.
schroefdraad M12 in kwaliteit 4.6 heeft een afschuifkracht van 19.075 N.

M.a.w. als je er per raveeldrager twee toepast kan je op de balk 8 Ton druk uitoefenen als de rest het ook houdt :wink:
 

Xantheman

  • #14
Is het een idee om eerst een balk plat tegen de muur te boren en daartegenaan de balkdragers te schroeven? dit scheelt de helft boren in de muur. en je hoeft nu ook minder precies te boren.
 

Michiel_H

  • #15
Eerst het topic lezen, dat is al 2 keer geopperd en was blijkbaar geen optie voor de TS...
 

Xantheman

  • #16
Opleggen is toch anders dan tegenaan leggen?
of heb ik het mis?
 

Michiel_H

  • #17
Michiel_H schreef:
[..]Het makkelijkste is een balk tegen de muur maken en hiertegen je balk- of raveeldragers schroeven met houtdraadbouten van 8 of 10 mm dik.
 

Xantheman

  • #18
Die had ik gemist! sorry
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #19
IJkenhout schreef:
Even los van de discussie over de balkdrager. Een chemisch anker is geen draadeind. Bovendien zijn er eisen aan de uitvoering. Dus niet even het gat groter boren omdat je dan een beetje stelruimte hebt.

Een normaal draadeind is een slechte kwaliteit staal, dus gebruik materiaal dat bedoeld is voor zo'n verbinding. En maak de verbinding volgens de specificaties van de fabrikant.
De TS heeft een kitpistool met chemische ankers gekocht.
dat betekend dus dat hij ankerlijm heeft gekocht.

Deze ankerlijm is uitstekend geschikt om draadeinden mee te lijmen
al bestaan er ook nog speciaal voor bepaalde doeleinden vervaardigde ankers.

De standaard draadeinde zijn 4.6 dat is een prima kwaliteit staal.
wat zonder meer niet maatgevend zal zijn in de verbinding
het metselwerk zal ruim voor het staal bezwijken

De fafrikanten schijven gaten voor van 4 tot 6 mm goter dan het te lijmen ankers.
 

Chrischris

  • #20
Wat is er mis met het hakken van een gat in de muur? Veel beter, veel goedkoper, veel sneller klaar. Alleen op hoogte stellen en aansmeren.
Kan niet kapot.

Als dat niet gaat is een strijkbalk langs de muur ook nog een optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu