Met hoeveel chemische ankers een balkdrager vastzetten

Jvsteenb

  • #21
Waarom het hakken van een gat in de muur beter is ontgaat me, maar dat gebeurt me wel met meer dingen.
Of het goedkoper is valt moeilijk te zeggen zonder te weten hoe e.e.a. moet worden afgewerkt.
Sneller klaar? Dat lijkt me al helemaal niet.

Punt is dat het vaak best lastig is om op die manier een balk tussen twee muren te krijgen, je zit met wat extra lengte..... :roll: als er dus nog een stuk muur boven de balken uitsteekt, wordt dit een lastig verhaal, tenzij je erg goed kunt mikado-en, of sterk genoeg bent om een 70x170 "even" krom te zetten :shock:.

De strijkbalk was ( zoals al eerder aangegeven in het topic ) geen optie.


vr. gr.

Job
 

Chrischris

  • #22
Aan een kant maak je een gat van b.v. 9 cm diep. Aan de andere kant een gat van 4 cm diep.

Je schuift je balk eerst in het gat van 9, dan schuift hij langs de muur in het gat van vier. Als je hem zo diep mogelijk in het gat van vier steekt blijft er aan de andere kant ook vier in de muur zitten. Zo heb ik dat een timmerman zien doen.

Dat hakken van gaten is de moeite niet, het materiaal is zacht genoeg.
Die timmerman zette ze vast met een voegspijker en snelcement, om ze later netjes af te werken.

Ik denk dat je dan zeker weet dat ze goed zitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #23
Een gat van 9 cm diep maken in een muur van kalkzandsteen van 10 cm dik is onmogelijk, de stenen zullen kapot gaan.

Een opleg van 4 cm is te weinig.

Een groot nadeel is dat er puin in de spouw komt als er geen isolatie in de spouw zit en dat de isolatie beschadigd wordt als er wel isolatie in de spouw zit.
 

Jvsteenb

  • #24
@ ChrisChris:
Da's inderdaad mikado-en voor gevorderden :roll: Snelcement is ook behoorlijk stevig, dus dat stellen moet ook best gaan zonder dat die balk bij de eerste de beste belasting uitzakt - zeker als je evt. nog een klosje gebruikt als de hoogte te fors wordt.

Ik zou zelf nog steeds raveeldragers gebruiken, in mijn beleving sneller en handiger, maar ik zie je punt.

@ Jan:
Een standaard kalkzandsteen zal inderdaad kapot gaan,dus het "diepe" deel zal in een spouw moeten liggen (daar moet je wel rekening mee houden i.v.m. vocht, tocht, etc) of je moet van beide kanten afwerken, maar toch vind ik het best een handige optie, zeker als je verder geen spullen bij de hand hebt.
4cm moet bij een niet al te idiote overspanning ( en dat redt je toch al niet met 70x170 ) ook best voldoende zijn, de opleg op een raveeldrager van die maat is niet veel meer - 't mag al eens 5cm zijn, maar meer ook niet.


Vr. gr.

Job
 

Mark en 3 meiden

  • #25
Als de kalkzandsteen muur op de hoogte van je raveeldragers ook ophoud
dus dat de vliering aan de bovenste rand van de muur komt
zou ik niet de bovenste gaten gebruiken ivm met uitbreken tijdens het boren
als de muur verder omhoog doorloopt zijn de gegeven oplossingen perfect :wink:
 

Chrischris

  • #26
Als je pluggen of keilbouten gebruikt aan de rand van een muur, loop je altijd het risico dat er vroeger of later een stuk uit die muur breekt. Vooral gasbeton is er bekend om. Kan je weer opnieuw beginnen. Dan heb ik liever wat puin in mijn spouw. Gewoon voorzichtig en netjes werken. Je hoeft er toch niet in een keer een groot gat in te slaan?

Anders altijd aan de rand van een muur chemische ankers gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu