Situatieschets:
Jaren 60 woning, recht schoorsteenkanaal, gevoerd met flexibele rvs slang. Nefit HR-ketel staat in de kelder, is 17 jaar oud, vermoed de rvs slang ook. LTV wordt onttrokken uit het schoorsteenkanaal.
Vanochtend water en roestspoor geconstateerd waar de rookgasafvoer de muur in gaat. Hier zit een 90 graden bocht, zonder condensafvoer. Niet zo gek dus dat het daar nu lekt. Waarschijnlijk aangevreten door zuren. Ketel wordt nog niet vervangen i.v.m. financien, maar de rookgasafvoer vind ik te link om laten hangen.
Mijn vraag:
Normaal (op zolder) wordt een ketel aangesloten met broekstuk op een concentrische buis. Naast het feit dat er maar 1 gat in het dak gemaakt hoeft te worden, heb ik me laten vertellen dat de koude toevoer opgewarmd wordt door de afvoer, en dat de ketel daardoor zuiniger is.
Hoe verhoudt zich dit tot lucht aanzuigen uit het schoorsteenkanaal? Ik probeer de afweging te maken of ik concentrisch (duur) laat plaatsen of opnieuw een enkele buis laat plaatsen. Is het de moeite waard; d.w.z. verdient het zich terug in de stookkosten?
Jaren 60 woning, recht schoorsteenkanaal, gevoerd met flexibele rvs slang. Nefit HR-ketel staat in de kelder, is 17 jaar oud, vermoed de rvs slang ook. LTV wordt onttrokken uit het schoorsteenkanaal.
Vanochtend water en roestspoor geconstateerd waar de rookgasafvoer de muur in gaat. Hier zit een 90 graden bocht, zonder condensafvoer. Niet zo gek dus dat het daar nu lekt. Waarschijnlijk aangevreten door zuren. Ketel wordt nog niet vervangen i.v.m. financien, maar de rookgasafvoer vind ik te link om laten hangen.
Mijn vraag:
Normaal (op zolder) wordt een ketel aangesloten met broekstuk op een concentrische buis. Naast het feit dat er maar 1 gat in het dak gemaakt hoeft te worden, heb ik me laten vertellen dat de koude toevoer opgewarmd wordt door de afvoer, en dat de ketel daardoor zuiniger is.
Hoe verhoudt zich dit tot lucht aanzuigen uit het schoorsteenkanaal? Ik probeer de afweging te maken of ik concentrisch (duur) laat plaatsen of opnieuw een enkele buis laat plaatsen. Is het de moeite waard; d.w.z. verdient het zich terug in de stookkosten?