Leidingen infrezen ...

Hans_vledder

  • #1
Hoi,

Als onderdeel van een vrij forse verbouwing/renovatie zal in mijn woning zowel boven als beneden vloerverwarming worden aangelegd. Aangezien ik ook van plan ben om de gehele electriciteits-, CAI+SAT en UTP installatie van de woning te herzien, wordt de dekvloer op de kanaalplaten boven verwijderd.

Mijn bedoeling is om het aantal WCD's uit te breiden, naar 30cm te brengen, en deze uit te breiden met voldoende CAI+SAT en UTP aansluitingen. Al het schakelmateriaal zal worden vervangen door iets mooiers dan het standaardspul dat nu in de woning aanwezig is. Tot slot zal de groepenkast worden vervangen door een modernere 3 fase exemplaar (Nuon is al geweest voor de twee ontbrekende fases) met meer groepen en de juiste voorbereidingen voor de nieuwe keukenapparatuur (2 x fornuisgroep en 1 x krachtgroep).

Het frezen van leidingen (5/8" en 3/4") in muren en het boren van dozen is mij bekend. Ik heb oorspronkelijk een electrotechnische / electronica achtergrond dus dat levert ook geen problemen op. Het is voor mij echter de eerste keer dat ik door de kanaalplaten heen moet om op de verdiepingsvloer te komen. Over dit laatste heb ik een paar vragen;

- Hoe frees ik het laatste stukje tot aan het plafond, daar waar de frees niet verder wil?
- Kom ik met een boorhamer netjes door een kanaalplaat heen, of moet ik een betonboorder laten komen?

Groet,
Hans
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Normaal werk je andersom je boort vanaf boven de gaten door de plaat en freest dan verder naar beneden.

Ben je te laat of is het een verbouwing(er staat dan een muur daar waar je anders fatsoenlijk kan boren) dan frees je zover als je kan je zit dan ca 10cm vanaf het plafond.
Vervolgens pak je een boorhamer en een betonboor van CA 1M. 20mm.
en dan zo vlak mogelijk vanaf het einde van je sleuf naar boven boren.
Natuurlijk kom je dan in de wand erboven uit ipv op de vloer.

Vervolgens moet je of met een metaaldetektor of ander detectie apparaat of een goed meetlint de positie van de boor bepalen op de etage erboven.
Vervolgens boor je dan vanaf de etage schuin naar beneden zodat je in het eerder geboorde kanaaltje uitkomt.
Als je dat redelijk vlak hebt gedaan dan kan je van boven naar beneden een trekveer doorvoeren en met die trekveer de buis door de vloer trekken.
 

Hans_vledder

  • #3
The headhunter schreef:
Normaal werk je andersom je boort vanaf ...
Hoi Headhunter,

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Het toeval wil dat op een groot aantal plekken de kanaalplaten over de buitenmuren van het huis steken. Ze steken zo'n 20cm over (de dakgoot hangt hier aan, deze bevind zich ter hoogte van de onderzijde van het plafond op de begane grond).

Hier, evenals in binnenwanden, zal ik dus niet zo gauw in de wand er boven uitkomen, omdat de wand zo'n 20cm+ naar de buitenzijde van het huis staat. Waar mogelijk kan ik dus van boven naar beneden boren, zeker als duidelijk is waar de huidige leidingen lopen (zeer waarschijnlijk te zien na het verwijderen van de dekvloer).

Laatste vragen;

- Begrijp ik goed dat je, bij het van beneden naar boven boren, de boorhamer gebruikt om de laatste ca. 10cm van de gefreesde sleuf 'uit te hakken'?

- Ik ben van plan om 3/4" in te frezen, dat is wat makkelijk trekken, zeker als het om coax gaat. Schiet ik mezelf hiermee in de voet of is dit goed te doen?

Groet,
Hans
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
De problemen bevinden zich altijd in de bochten, zorg dat deze ruime stralen hebben dan heb je geen enkel probleem een te krappe bocht en je bent zuur.
Blijf weg van flexbuis! Dat is vragen om problemen.

Idd je boort van beneden naar boven en tegelijk maakt de boor het sleufje af.
 

Hans_vledder

  • #5
Klasse man, dank voor de hulp! Flexbuis maakt sowieso dat je in geen enkel huis er makkelijk een draadje bij trekt. Ik ben ooit in dit huis nog eens 8 a 9 uur zoet geweest (ik ben een volhouder) om een ISDN lijntje naar boven te trekken door een 9 meter lange 19mm flexbuis ... Ik krijg nu de kans om het in één keer goed te doen.

Groet,
Hans
 

Red

  • #6
Ik heb ook het hele huis van nieuwe leiding, bedrading en CATV voorzien en zou daarnaast willen opmerken:
- gebruik merk pvc buis, deze knikt tenminste niet bij het buigen (ook als je een veer gebruikt)
- idem voor moffen en evt bochten
- buig liever bochten dan met losse bochten werken
- 3/4 buis heeft de voorkeur, maar deze past niet op standaard centraaldozen deze hebben vaak 5/8
- zet buizen goed vast, zeker bij lange leidingen met coax kabel en een paar bochten, moet je er soms flink aan sjorren

Ik mocht boven alles tusen een houten balklaag werken, dat heeft zo zijn voor en nadelen...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Ik lijm moffen altijd vast, en ik gebruik Nooit prefab bochten, dat is troep.
 

Tozz

  • #8
Ik heb wat je wil gaan doen toevallig net achter de rug en nog een andere tip voor wat betreft de afwerking. Al mijn muren waren gestuced met (vermoeddelijk) goudband wat mooi wit wordt.

Ik heb het dichtgesmeerd met roodband. Roodbank wordt wat donkerder (best wel een stuk donkerder) met als gevolg dat ik bij bepaalde dunnere behangetjes al me freeswerk door me behang heen zie. Als gevolg heb ik de dat behang weer teruggebracht en wat dikker behang gekocht met meer relief waardoor je het niet meer ziet. Gebruik dus in ieder geval spul dat qua kleur matched met de rest van je muur of verf het naderhand.

Verder heb ik de stukjes die je niet meer kan frezen omdat je plafond in de weg zit met een bijtel eruit gebikt (op een boorhamer met bijtel stand). Je hebt ooko speciale 'gleuvenfrees bijtels' maar die vond ik maar waardeloos. Ik heb zo'n tegel bijtel gebruikt en dat ging prima. In mijn geval heb ik met een rolmaat gemeten hoever ik bij het plafond van de muur af zat en dat gebruikt om op de verdieping erboven te weten waar ik moet frezen Even een dun spijkertje in de muur tikken om te kijken of je goed zit deed wonderen. (van de +/- 15 pijpen door het plafond heen slechts 1 mis gegaan met meten)

Verder voor het dichtsmeren van je gleuven wordt geadviseerd om metalen spijkers te gebruiken. Ik kreeg die dingen in de meeste gevallen de muur niet in of ze vielen er gewoon weer uit. Ik heb oude stukjes hout gebruikt en die er gewoon tussen geslagen (stukjes van 0.5cm dik). Gaat een stuk beter.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Als je niet te netjes freest klemt de buis zichzelf vast.
 

Hans_vledder

  • #10
Red, tozz, headhunter,

Dank voor de tips!

Groet,
Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu