Lakverf over beits? en vensterbankje

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #21
Het beste is beglazingskit te gebruiken.
 

De Bob

  • #22
I.v.m de verscheidenheid van het kit werk verdiep u eens in een "polyurethaankit:"
Lees de beschrijving daarvan. Hoge treksterkte/lange levensduur/elastisch enz. Dit zijn de betere profs onder het kit assortiment.
Ruim geschikt voor u toepassingen..
 
Laatst bewerkt:

Hebeentuin

  • #23
Morgen worden de laatset drie neuslatten geplaatst. Ik heb het voorbereidende werk gedaan. Ik zal eens overleggen. Maar het wordt inmiddels steeds technischer. Wel bedankt voor het attenderen op de verschillende zaken. Goed voor de toekomst om hier van op de hoogte te zijn.

3.5. MS-polymeerkit
MS-polymeerkitten zijn echte alleskunners. Ze zijn erg sterk en daarom heel goed te gebruiken als lijmkit. Maar, MS-polymeerkitten zijn ook goed overschilderbaar en ze hechten op vrijwel alle, ook lichtvochtige, ondergronden waardoor het dus ook prima afdichtkitten zijn.

voordeel
  • De meest veelzijdige, universeel toepasbare kitsoort.
  • Hecht op vrijwel alle ondergronden.
  • Te gebruiken op lichtvochtige ondergronden
  • Sterker dan de meeste kitten (m.u.v. polyurethaankitten)
  • Goed overschilderbaar
nadeel
3.6. Polyurethaankit
Polyurethaankit is een bewezen, sterke, stabiele en veelzijdige kitsoort. Het is een van de sterkste soorten kit die er bestaan en het hecht op de meeste ondergronden. Polyurethaankit gaat lang mee en zijn hoge sterkte blijft stabiel tijdens zijn levensduur. Dankzij zijn hoge sterkte is het een degelijke lijmkit, maar het wordt daarnaast ook veel gebruikt als afdichtkit.

voordeel:
  • Een van de sterkste kitsoorten
  • Goede hechting op de meeste ondergronden
  • Geschikt voor gebruik buiten
  • Lange, stabiele levensduur
  • Goed waterbestendig.
  • Schuurbaar.
  • Meestal overschilderbaar.
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding.
nadeel:
  • Lastiger te verwerken dan acrylaatkit.
  • Moet geschuurd worden om mooi glad te krijgen.
  • Hecht niet op lichtvochtige ondergronden.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #24
Polymeer- en polyurethaankitten zijn constructiekitten om zaken bij elkaar te houden. Dat is hier minder nodig. Het gaat hier vooral om waterbestendigheid, UV bestendigheid, hechting aan glas, schimmelbestendigheid en overschilderbaarheid. Daarvoor zijn specifieke beglazingskitten zoals @Jan ook al aangaf. Een beglazingskit kan trouwens op polymeerkit basis zijn, maar met een samenstelling specifiek voor dit doel.
 

Hebeentuin

  • #25
okay vervolgvraag.

Inmiddels zitten de neuslatten erop en heb ik het hele kozijn zondag in de lak gezet. De lak is nu nog wat zachtjes. Als je er harder op drukt dan vervormt het. Op het blik staat dat ik na 18 uur opnieuw kan verven bij 20 graden. Dat is het wel geweest. Maar voor de zekerheid vraag ik het toch even.

Overigens was de eeste laklaag niet mooi geworden. Schijnbaar is het niet goed om dit type hardhout in dit jaargetijde te schilderen.. veel blaasjes.... Dus ik dacht ik ga er nog snel een tweede laag op doen nu het weer nog prima is. Dat zou dan morgen worden. In dat geval is het klaar voor de winter. En volgens mij hoef ik dat blaasjes probleem niet te verwachten nu er al een laag lakverf op zit. Correct?
 
Laatst bewerkt:

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #26
Waarmee is er geschilderd, met een kwast of een roller?
 

Hebeentuin

  • #27
met een kwast
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #28
Achter de zon
Als lucht uit de ondergrond niet kan ontsnappen en opgesloten raakt onder de pas aangebrachte verffilm en de lucht wordt vervolgens warm, dan zal deze lucht uitzetten en zullen luchtbelletjes (luchtblaren) ontstaan. Wat daarom altijd voorkomen moet worden is dat er wordt geschilderd in de volle zon of voor de zon uit! De zon zal namelijk een snelle oppervlaktedroging geven en daardoor zal ingesloten lucht niet meer de kans krijgen om te ontsnappen. Het beste is daarom bij zonnig weer achter de zon aan te schilderen, zeker bij grofporig hout.

https://www.schildersvak.nl/vraagba... voorkomen moet,kans krijgen om te ontsnappen.
 

Hebeentuin

  • #29
ja dat had ik inmiddels begrepen. Overigens had ik ook blaarvorming bij hout dat de hele dag in de schaduw lag en ook in de schaduw bleef na het verven, maar wel het minste.

maar nu is mijn vraag of ik de boel morgen kan schuren en een tweede laag kan aanbrengen omdat de verf nog niet super hard is. het zit er sinds zondag op.
 

De Bob

  • #31
Ik weet niet hoe dik u de verf erop heeft gezet, maar voor droging en over schilderen staat ongeveer 24 tot 36 uur.
Niet extreem gaan schuren, alles is nog vers, dus licht matteren.
 
Laatst bewerkt:

Hebeentuin

  • #32
Zucht.... Kan iemand mij vertellen wat er op de foto gebeurd?

20200923_131657.jpg


Ik heb het gehele kozijn vandaag voorzien van een tweede laklaag. Ik had eerst schaduw gecreëerd om problemen als blaasjes te voorkomen. De lak zit er prima op, netjes, glad en geen blaasjes. Behalve op de nieuwe neuslatten en de nieuw aangebrachte kit is het zoals op de foto...

Wat heb ik gedaan? De gaatjes van de neuslatten die maandag geplaatst zijn gevuld, alles lichtjes geschuurd en vervolgens afgenomen met een sopje van St Mark. Het heeft een uur gedroogd en daarna ben ik gaan verven. En ik het het W.... merk gebruikt dat bij de bouwmarkt te koop is.

Wat is er gebeurd?


Mijn eigen observatie is dat het niet hecht, maar waarom? En wat kan ik nu het beste doen?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #33
Toevallig een siliconenkit toegepast?
 

Hebeentuin

  • #34
de latten zijn door een klusbedrijf geplaatst, welke kit dit keer gebruikt is weet ik niet. dat zal ik nog wel vragen als er geen andere verklaring mogelijk is. Het viel me wel op dat de kit fragiel is dat brokkelde vrij vlot af met het lichte schuren. dat ik even dacht van 'ojee'
 

De Bob

  • #35
Heeft u dat st.marc wel goed afgespoeld, dat is het nadeel van dat product, het mag niet in drogen.

Anders lijkt het op een stevige sliconen besmetting.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #36
Ik zou toch even navragen wat voor een kit er is gebruikt. Siliconen besmetting is niet de enige mogelijke oorzaak maar door een belletje naar de betreffende klusser wel eenvoudig uit te sluiten of te bevestigen.

Indien het siliconenkit is dan wat "anti siliconen" door de verf mengen. Of acryl kit aanbrengen, maar dat is meer werk.
 

Hebeentuin

  • #37
Ik gebruik gewoon een schoon vaatdoekje dat ik uitknijp en neem het hout af dat geverfd moet worden, zoals ik dat altijd doe. En ook zoals ik dat met de rest van het kozijn gedaan heb wat wel in orde is.

siliconebesmetting? maar ik het wel wel licht geschuurd. is dat er dan nog niet af? even googelen:


Siliconenbesmetting in ondergrond
Het wegtrekken van de verf, met name direct grenzend aan de beglazingskit, kan worden veroorzaakt door siliconenolie in de beglazingskit. Door deze siliconenbesmetting op de ondergrond wordt de oppervlaktespanning verhoogd en zal verf moeilijk vloeien. De verf gaat zogenoemd ‘kralen’.

Siliconenbesmetting kan ook via gereedschap, doeken en tijdens het schilderen verspreid worden over het te behandelen oppervlak. Vergelijk dit verschijnsel met water op een vettige ondergrond. Ook sprays voor het soepel laten functioneren van scharnieren en sloten bevatten veelal siliconen. Op deze wijze kan dus ook besmetting plaatsvinden.
Aflakken hebben een hoger gehalte aan bindmiddel en zijn daardoor gevoeliger voor stoffen die de oppervlaktespanning verhogen. Grondverven zijn door het lager gehalte aan bindmiddel minder gevoelig voor oppervlaktespanningen.
Hersteladvies:

  • Laat aan uw lak een klein aantal druppels anti-siliconen toevoegen.
  • Door deze toevoeging zal de verf wel vloeien over de met siliconen besmette ondergrond.
  • De nu aanwezige verflaag goed laten drogen (minimaal 1 week), de oneffenheden glad schuren en het geheel stofvrij te maken.
  • De kaal geschuurde houten delen en beglazingskit bijwerken met een grondverf/lak in de kleur van de eindlaag.
  • Na droging de gegronde delen licht schuren, stofvrij maken en overschilderen met bijvoorbeeld LBH Silicon Alkyd Hoogglanslak (incl. anti-siliconen).
  • Na droging de bijgewerkte delen licht schuren, stofvrij maken en het geheel afschilderen met LBH Silicon Alkyd Hoogglanslak (incl. anti-siliconen).


Het lijkt er wel erg veel op.. Is dat normaal en had ik dat mogen verwachten?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #38
Een siliconen besmetting los je niet op door te schuren. Je moet inderdaad de anti siliconen druppels door de lak mengen.

Men had kunnen verwachten dat dit geschilderd zou worden dus mij lijkt het niet slim dat er een siliconenkit is toegepast (als dat inderdaad zo is!). Ik heb al vaker kozijnen geschilderd waarin kort van tevoren een nieuwe ruit is geplaatst en zelf nooit last gehad van siliconen.
 

Hebeentuin

  • #39
de klusser geeft aan dat het wellicht met de finish te maken kan hebben. dat is zo'n flesje waar hij de kit mee heeft glad gestreken. Welke kit hij gebruikt heeft exact hoor ik nog, maar het was beglazingskit zei hij. Het advies is schuren, primer, opnieuw lakken.

dat had ik zelf inmiddels ook beredeneerd.

andere info van jullie kant hoor ik graag nog.

overigens had ik de onderkant van de neuslat dit weekend al gelakt. daar zat de lak keurig op. Dus het heeft nies te maken met dat de neuslat watergedragen is en de lak terpetine basis.

afijn, bedankt voor de eventuele info

AANVULLING: okay Vonken-Trekker, dan zou ik dus ook nog anti siliconen druppels door mijn lak moeten mengen.... jemig

Nog iemand over de kit zelf?: Die beschadigingen zijn met licht schuren, niets bijzonders.

20200923_144618.jpg


20200923_144608.jpg
 
Laatst bewerkt:

De Bob

  • #40
Siliconen besmetting schuur je niet weg maar steeds verder.
Gebruik silicone druppels, zoals al meer vermeld
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu