Laadpaal aansluiten op 32A groep

Dennie85

  • #1
Voor mijn nieuwe elektrische auto ben ik op zoek naar een laadmogelijkheid. Ik ben daarbij geinteresseerd geraakt in een Zappi v2. De Zappi beschikt over load balancing en biedt daarmee mogelijkheden om zo optimaal mogelijk op te laden. Ik heb een 1 fase 35 A huisaansluiting en volgens de fabrikant is het mogelijk een 32A groep te plaatsen, waardoor er op 7,2 kwh te laden is.

Ik heb hier twee vragen over:
- de Zappi heeft een ingebouwde aardlekbeveiliging type A, 30 ma. Betekent dit dat ik een 32 A groep zou kunnen plaatsen die direct op de hoofdschakelaar wordt aangesloten en de Zappi direct op de groep aansluiten. Die groep wordt uiteraard alleen gebruikt voor de Zappi.
-wat is jullie mening over het gebruik van een 32A groep in combinatie met een load balancer? Hebben jullie daar ervaring mee in relatie tot selectiviteit?
 

CV__

  • #2
32 achter 35 is niet selectief

Ik dacht dat de Zappi Type B had
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
Welke manieren van laden ondersteunt je auto? Kan deze ook op 3 fasen 3x16A laden?

In dat geval zou ik investeren in het aanpassen van de installatie naar 3 fasen en een 3x16A laadpaal plaatsen. Deze kan dan laden op 11kW, dat is meer dan de 7,4kW die je met 1 fase 32A haalt. Plus je kunt het geheel dan aanleggen volgens de regeltjes, rekening houdend met selectiviteit enzo. ;)

Als de auto alleen op 1 fase kan laden dan gaat dit helaas niet op, dan kun je beter de 1x35A aansluiting houden. Officieel mag je daar echter geen 32A groep achter zetten i.v.m. selectiviteit. De loadbalancer zorgt er weliswaar voor dat je de hoofdzekering niet overbelast, maar mocht er een keer kortsluiting opdoen in de laadpaal (of in de kabel, of in de auto) dan heb je een hele grote kans dat de hoofdzekering ook springt. Hier kun je zelf niet bij dus dan zul je de netbeheerder moeten laten komen. Dan is de vraag wat die vindt van een installatie die niet aan de netcode voldoet.

Maar wat niet mag, kan natuurlijk wel werken...

Wat betreft de aardlekbeveiliging, dat ligt er een beetje aan hoe het traject tussen de groepenkast en de laadpaal er uit ziet en hoe goed je aarde is. Als dat een grondkabel is door de tuin en je een hoge aardverspreidingsweerstand hebt, dan moet je deze kabel ook aan het begin beveiligen met een aardlekschakelaar.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
En 3 ampere is minder dan 700 watt overhouden voor de rest van de woning is niet echt veel.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Daar heb je dan natuurlijk de loadbalancer voor...
 

Dennie85

  • #6
Welke manieren van laden ondersteunt je auto? Kan deze ook op 3 fasen 3x16A laden?
Gaat om een E-golf. Die kan over 3 fasen laden (maar gebruikt er dan feitelijk twee) en komt daarmee dan ook niet hoger dan 7,2 kWh. Het biedt qua snelheid dan ook geen voordeel om naar 3 fasen over te stappen.

Xanderh: wat betreft jouw opmerking over de aardlekbeveiliging: ik hoef slechts met 1,5 m kabel direct uit de meterkast door de buitenmuur. Ik zou dus kunnen volstaan met de aardlekbeveiliging van de zappi zelf.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Het biedt qua laadsnelheid misschien geen voordelen om over te stappen, maar ik zou in dit geval toch kiezen voor een 3-fasen installatie en dan laden op 2 fasen.

Dit vanwege de selectiviteit en gewoon ook domweg vanwege de beschikbare capaciteit. 3x25A geeft je heel wat meer mogelijkheden dan 1x35A.

Wellicht moet je in de toekomst toch over (vanwege het gasloos maken van je woning bijvoorbeeld) en dan zit je weer met de verkeerde laadpaal...
 

CV__

  • #8
Kijk aan, je auto ondersteunt het dus al.

Gewoon 3-fase aansluiting aanvragen en klaar. Kun je daarna keurig netjes selectief afzekeren.

En gaat hij ook niet meteen voor elk dingetje langzamer laden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
De Zappi wordt toch door de leverancier geplaatst? Dan kunnen zij je vragen ook beantwoorden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Mogen wij niets leren. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu