Keramische kookplaat vervangen voor inductie

XanderH

Specialist Elektra
  • #41
Op een krachtgroep dus aansluiten volgens het rechter schema. Grijs wordt daar wel gebruikt, die zit samen met blauw op N. Als je dat aansluit zoals de fabrikant bedacht heeft moeten er in de stekker dus 2 draden op N. Gebruik daar wel een dubbele adereindhuls voor.

Zo te zien is grijs ontsnapt uit het label.

Bruin en zwart inderdaad ieder op een fase. Dat hoeft niet per se L1 en L2 te zijn, dat mogen ook L1 en L3 of L2 en L3 zijn en je kunt beide draden ook nog omwisselen. Voor de werking van de kookplaat maakt het niet uit, voor de belasting van de totale huisinstallatie wellicht wel. Stel dat je vaak kookt met de oven in gebruik en de oven zit op L2, dan is het wenselijker om voor de kookplaat L1 en L3 te gebruiken.

Er blijft inderdaad 1 pen vrij in de stekker.
 

Aristonos

  • #42
Oke heel erg bedankt. Dan nu ik dat ding in huis heb is er meer duidelijk. Ik heb dus ook een multimeter gekocht en ga ook nog meten als het zo ver is, en dan hoop ik de waarden te meten die jij me gaf. Dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Ik vind het leuk om dit te leren. Uiteindelijk inbouw en aansluiting is in april als het nieuwe aanrechtblad klaar is.Maar dan heb ik de know how alvast.
Oke 1 pen L3 dus vrijlaten. heb geen oven dus gebruik L1 en L2 wel. maar wat blauw en grijs betreft, ik krijg geen twee draden/adereindhulzen in één pen. Of andere eindhuls maken ? Denk inderdaad dat grijs uit de N label is ontsnapt. Met tierap zat ie nog in het label.

20220316_090849.jpg
 
Laatst bewerkt:

XanderH

Specialist Elektra
  • #43
Als dat snoer 1,5mm² is dan krijg je blauw en grijs met een dubbele adereindhuls 2x1,5mm² aangesloten in de stekker. Dat past. Als het 2,5mm² is krijg je dat waarschijnlijk niet voor elkaar. Vind het ook een dom aansluitschema eerlijk gezegd, maargoed.

Denk dat je de andere draden ook nog van een nieuwe (enkele) adereindhuls zult moeten voorzien, de ontmantelde draden lijken mij veel te lang om in een Perilex stekker kwijt te kunnen.
 

Aristonos

  • #44
Wat vind je dom aan dat schema ? Had het anders gekund ? Ik ga wel kijken hoe ik die stekker maak. Morgen eerst maar eens van die hulzen halen. Denk dat de snoeren 1.5 mm zijn.Als ik die in elkaar draai in welke huls kunnen ze dan zodat ie nog in de stekker past ?

Screen Shot 03-16-22 at 07.02 PM.PNG
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #45
Het heeft in deze toepassing helemaal geen nut om 2 nuldraden te gebruiken, dat vind ik dom aan het schema. De meeste fabrikanten schrijven voor om maar 1 draad te gebruiken en voorzien in koperen bruggen om de boel in de kookplaat zelf door te verbinden.

Voordeel van deze oplossing is dat je de kookplaat niet hoeft te openen.

Je moet een dubbele adereindhuls / twin adereindhuls van 2x1,5mm² hebben (als het inderdaad 1,5mm² is). Dubbele hulzen zitten niet in die set.
3124WAbGKZL._AC_SY580_.jpg

Uiteraard heb je ook een geschikte tang nodig.
 

Aristonos

  • #46
Ja je hebt gelijk. In de kookplat zelf een brug maken tussen N1 grijs en N2 blauw kan ook. Ik vraag me dan ook af hoe men dit zou doen met een snoer met stekker aangegoten. Hier een instructie.
Als ik het filmpje bekijk, en shot op de 2 fase dan zie ik dat ze daar ook geen brug hebben, terwijl ze een standaard kant en klare stekker gebruiken.

1200x628.jpg Screen Shot 03-16-22 at 07.31 PM.PNG
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #47
Er worden (ook door deze fabrikant) verschillende soorten kookplaten geleverd.

1. Kookplaten zonder snoer gemonteerd (eventueel het snoer los meegeleverd). Hierbij geeft de installatiehandleiding aan hoe het snoer in de kookplaat verbonden moet worden.
2. Kookplaten met een vast gemonteerd snoer. Hierbij hoef je alleen nog maar een stekker aan te zetten. Sommige exemplaren wil je ook helemaal niet open maken, dan ben je soms de plaat helemaal aan het demonteren voordat je bij het uiteinde van het aansluitsnoer komt.

Bij kookplaten in de 2e variant, gebruik je dus gewoon geen snoer met aangegoten stekker. Jouw kookplaat is van die variant.

De kookplaat in het filmpje is van de eerste variant. Het schema wat je hebt gescreenshot is het schema voor aansluiten op een kookgroep (2L+2N), dat is ook wat ze ik het filmpje doen. Voor aansluiten op een krachtgroep gebruik je het meest linker schema:
Screenshot_20220316-200657_Chrome.jpg

Met dus maar 4 draden.

Voor het doorverbinden van de nuldraad in de plaat heeft de fabrikant bruggetjes voorzien:
IMG-20220316-WA0003_copy_1080x618.jpg


Maarja. Jij hebt niet die kookplaat.

Bij jouw plaat zou dat natuurlijk ook op deze manier kunnen. Toch zou ik me persoonlijk gewoon aan de installatiehandleiding houden en dus gewoon blauw en grijs op nul aansluiten. Feitelijk had je de kookplaat niet eens hoeven openen.
 

Aristonos

  • #48
Nee oke. Maar het waren twee schroefjes en het klepje was er af. Dus kon ik het zien en een foto maken. Weet ik meteen hoe het zit. Wat ik dan inderdaad stom van de fabrikant vind is dat ze een draad met adereindhulzen leveren, ook nog te lang afgepeld, en dan met grijs en blauw apart terwijl die dus samen moeten. (Hadden ze beter lossen hulzen bij kunnen leveren) Dus de draden zo geleverd zijn dus geheel gebaseerd op die ene 2L-2N aansluiting.(foto) Ook er van uitgaande dat je het door een elektrotechnisch iemand of klusjesman laat uitvoeren. Kon "installeren" meebestellen bij de leverancier, zegge € 99,00. Ik ga straks die twins hulzen halen met een daarvoor bestemde krimptang. Heb ook krimptangen voor UTP stekkers en coax f connectors. Dus mooie aanvulling en komt altijd weer van pas bij andere klusjes. Dank weer voor de tijd en uitleg.

20220315_185355.jpg 20220315_185429.jpg
 

Aristonos

  • #49
Ik heb de stekker in elkaar L1 Zwart, L2 bruin, N blauw/grijs en L3 leeg. In toestel is dit ook zo aangesloten, maar dan de blauw en grijs apart. Alles netjes met adereindhulzen vernieuwd en ingekort. Dus dat loopt synchroon. Wat moet ik nu nog precies meten in de wcd om zeker te zijn dat het goed zit daar ? Welke voltages moet ik onderling op het scherm krijgen ?

20220316_091324.jpg Screen Shot 03-24-22 at 06.20 PM.PNG 20220308_173001.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #50
Ca. 230V tussen N en iedere fase, ca. 400V tussen de fasen onderling.
 

Aristonos

  • #51
Thanks Xander. Ga ik het zo doen. Aarde wordt niet gemeten ? Dus cruciaal is dat de N (blauw) in de wcd op de juiste positie zit. In mijn geval rechtsonder.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #52
Je zou ook ca. 230V tussen iedere fase en aarde moeten meten.

Maar als er één draad is waarvan je mag aannemen dat deze goed zit...

De nul moet inderdaad op de juiste plek zitten en door te bevestigen dat er 400V staat tussen de fasen weet je zeker dat het 3 fasen zijn en dat je de juiste aansluiting hebt.
 

Aristonos

  • #53
Duidelijk, bedankt weer.
 

Aristonos

  • #54
Oh , toch nog een vraag. Zou jij die loze pen in de stekker laten zitten of die plek leeg laten, dus met drie pennen en aarde in de wcd ?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #55
Ik zou de pin mooi laten zitten (alleen niet aansluiten).
 
  • Like
Waarderingen: Aristonos

Aristonos

  • #56
Net alles gemeten. Ik meet dus tussen de N en L1, L2 en L3 apart 235 V. Tussen de L1, L2 en L3 onderling meet ik telkens 410 V. Heb het even losgemaakt en inderdaad zit blauw op de N zoals het hoort. Bruin zit op L1 en zwart op L2 en L3. Maar is het echt zeker dat ik de grijze draad op de N moet zetten ? Dus aan de NUL vast ? Dus dat toestel heeft een dubbele NUL ? Misschien domme vraag, maar ik vraag liever iets te veel dan te weinig. En in het toestel zit zwart op L1 maar in de wcd zit bruin op L1.Moet dat gelijk of maakt dat niks uit ? Dus bruin of zwart op L1 of L2 of omgekeerd. In ieder geval laat ik L3 dus buiten werking.(lege pen in stekker) Of is het beter dus in het toestel ook bruin op L1 te zetten ern ook in de stekker. Dan lopen alle kleuren gelijk dus.

20220405_144905.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #57
Je meet precies wat te verwachten is en volgens mij had je de stekker van de kookplaat al goed aangesloten.

L1, L2 en L3 kun je naar wens verwisselen, voor de kookplaat maakt het niet uit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #58
Toestel heeft geen dubbele nul.
 

Aristonos

  • #59
Nou toch wel. L1 zwart, L2 bruin, N1 grijs en N2 blauw. Grijs en blauw gaan in de stekker dus samen op de NUL pen . In de stekker wordt pen L3 dus niet gebruikt heb ik begrepen

Screen Shot 04-06-22 at 03.01 PM.PNG 20220315_185355.jpg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #60
Gelukkig weet jij het beter.

Maar de stekker is niet geschikt voor 2 draden onder 1 klem.

Je hebt 3 fasen, en dus sluit je hem ook zo aan en waarschijnlijk zijn er ook een aantal koperen plaatjes meegeleverd om de nullen van de plaat door te verbinden.

Maar goed wat weet ik er ook van.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu