Keldermuur, damp-dicht of damp-open

Coen17st

  • #1
Beste klusser,

Ik wil mijn keldermuren met een afdichtingsmortel afdichten omdat ik te maken heb met vochtdoorslag door de zandkalkstenen. Nu kom ik verschillende materialen/mortels tegen, de ene is damp-dicht en de ander damp-open, uiteindelijk wil ik de muur met een gipspleister laten stucen.

Wanneer zou je willen kiezen voor een waterdichte damp-dichte mortel en wanneer voor een waterdichte damp-open mortel?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Geen specialist, een kelder is altijd lastig. Vaak een gebrekkige ventilatie.
Water komt van buiten naar binnen.
Echter heeft de kelder een hogeluchtvochtigheid en de muren zijn te koud condenseerd de warme lucht op de muren en dat zie je terug als water.
Waterdicht smeer je volgens mij op de buitenkant.
Dampdicht moet een heel ander spul zijn. Dampdicht is glas, metaal en de meeste kunststoffen zijn behoorlijk dampdicht. Dus hoe dampdicht is dampdicht de zogenaamde Mu waarde die mortel.
 

Coen17st

  • #3
Bedankt voor je reactie.

Mechanische ventilatie ga ik nog aanbrengen ik hoop hiermee de Hoge vocht percentage te kunnen verminderen. Er is sprake van doorslaand vocht en door verschillende specialisten beaamd die over de vloer zijn geweest. Van stromend water onder druk is gelukkig geen sprake.

De mortel die ik momenteel op het oog heb is dampdicht. Ik wil dit aanbrengen op schoon kalkzandsteen. Dit is wat de fabrikant zegt "... Waterafdichting, dampdichte cementeuze slurry. een 2-componenten polymeer gemodificeerde waterdichtingsmortel slurry van een vloeibare polymeer en een mengsel op cement basis inclusief speciale hulpstof toevoegingen, welke voldoet aan de eisen van de EN 1504-2.

Toepassingsgebieden
 Interieur en exterieur waterdichting en vochtdichting van beton, cementeus pleisterwerk, metselwerk en stapelbouw
 Beschermen van betonnen kunstwerken tegen effecten van dooizouten en dooi- vries cycli
 Starre waterdichting van kelder wanden in nieuwe constructies en renovatie
 Holten en poriëndichting
 Afdichten van kelders
 Verzegeling van fijne haarscheuren in beton constructies (niet blootgesteld aan beweging)
 Egalisatiemortel voor betonreparatiewerk
kan gebruikt worden als betonbescherming:
 Geschikt voor betonbescherming tegen indringing (principe 1, methode 1.3 volgens EN 1504-9)
 Geschikt voor vochtbeheersing (principe 2, methode 2.2 volgens EN 1504-9)
 Geschikt voor het vergroten van het weerstandsvermogen (principe 8, methode
8.2 volgens EN 1504-9)
"

Mijn eigen interpretatie van het hele damp-open, damp-dicht verhaal is, dat je een wand damp-open wil maken als het moet ademen. Ik zie niet zozeer een reden om een kelder muur aan de binnenkant te laten ademen, van buiten naar binnen dus. Met damp-open denk ik dat er ook Vochtdamp naar binnen komt?

Afijn, ik hoop dat wanneer ik een damp-dichte laag aan de binnenmuren smeer en de buitenkant de kant van de grond damp-open laat het hiermee opgelost is en de laag kan stucen met gipspleister.

Iemand die dit kan bevestigen, tips heeft, aanraders?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Een kelder hoort waterdicht te zijn, en alleen van materialen die tegen vocht kunnen. Is de kelder aan de buitenkant waterdicht gemaakt? Kalkzandsteen is niet waterdicht.

Gipspleister is zeer af te raden onder het maaiveld. Gebruik een kalk- of cementgebonden pleister.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Een warmte stroom gaat van warm naar koud. Aan deze natuurwet is niets te veranderen.
Zijn de muren van de kelder kouder dan die van de lucht dan zal de lucht op de muren condenseren, indien de luchtvochtigheid in de kelder te hoog is.
Is een muur poreus zal het vocht worden opgenomen en als er minder vocht is of de temperatuur van de muren is gestegen zullen de muren weer drogen. Is de situatie zo dat er niet wordt gedroogd zal er teveel vocht ontstaan en dat gaat zichtbaar water worden. Kijk naar de spiegel in de douche condens, beslagen en indien er nog meer vocht komt gaat dit als water van de spiegel lopen.
Lijkt mij dat je beter een periode de kelder kan monitoren.
 

Coen17st

  • #6
IJkenhout schreef:
Gipspleister is zeer af te raden onder het maaiveld. Gebruik een kalk- of cementgebonden pleister.
Ook wanneer je dit dus boven een damp- en waterdichte mortel toepast?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als je last heb van vocht is het aan te raden de kelder eerst te laten injecteren
 

Coen17st

  • #8
Is dat niet meer geschikt voor opstijgendvocht? Ik lees diverse verhalen dat injecteren onder maaiveld geen goede oplossing is maar bekuiping wel.

Ik ben er in ieder geval nu van overtuigd om een bekuiping aan te brengen met een waterdichte (dampdichte) cementeuze laag van onder tot boven (tot maaiveld). Vraag is nu hoe deze laag verder mooi af te werken. Ik zou dit het liefst strak en met een fijne korrel willen zoals dit ook met gipspleister suasklaar gedaan wordt. Ik twijfel enorm om dit gewoon met gipspleister te laten stucen. Dit ZAT namelijk ook op de keldermuren en daar waar de ondergrond droog was ziet het er goed uit en was het moeilijk los te krijgen (zie foto 1) daar waar de ondergrond vochtig was kwam het erg makkelijk los. (Zie foto 2) Ik denk dan: als ik zorg dat overal de ondergrond droog is door afdichting waarom dan niet afwerken met een gipspleister? Bovendien kan ik de ruimte verwarmen en ga ik mechanische ventilatie aanbrengen. ik ben zoals je wellicht begrijpt nog niet overtuigd om het niet met een gipspleister te moeten afwerken. Men raad het af maar lees nergens argumenten.

Foto 1 gips met Breekhamer lastig eraf te krijgen, goede hechting dus.


Foto 2 (gaat vooral in de hoek bij de grond daar is de ondergrond vochtig omdat de Kim beschadigd is. Daar blijft dus ook geen gips resten zitten.
 

FJB

  • #9
Al even geleden dit project, maar omdat ik dezelfde kelder muur van kalkzandsteen blokken heb even een vraag over de afloop. Heb je het spul van S#ka uiteindelijk aangebracht? En zo ja hoe is dat geworden ? Ik neem aan dat je geen gipspleister hebt gebruikt want dat is totaal ongeschikt over deze laag.

Btw, in de Nederlandse beschrijving van het spul staat dampdicht, in alle andere landen (engels. België) staat damp open
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dampdicht. Geef even een link ben best nieuwsgierig.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Doe maar geen moeite. Ik het gevonden omdat allemaal te bestuderen, mag een ander doen. :D
 

Coen17st

  • #12
FJB,

Ik heb S#ka 107 inderdaad aangebracht en ben erg blij met dit spul. Ik heb inderdaad geen gipspleister gebruikt maar luchtkalk. Had niet eerder gestuct en moet zeggen dat het me erg mee is gevallen op de manuren na.

De absolute luchtvochtigheid is flink gedaald in de kelder en geen vochtdoorslag mee te bekennen.
Ik heb de muren als volgt opgebouwd
  • 1. Kalkzandsteen met staalborstel en komschijf op slijptol schoongemaakt
    2. Fixeer voorstrijken tegen poederen en zuigen van de stenen
    3. 1ste laag S#ka 107 met blokkwast aangebracht overlap over de vloer
    4. 2de laag S#ka 107 met plakspaan
    5. Hoekprofielen en stucgeleider aangebracht voor raaplaag
    6. Muren voor gekamt met cementgebonden tegellijm voor betere hechting omdat er geen zuiging en dus slechte hechting is door S#ka laag.
    7. Raaplaag aangebracht met mix van Kalk en cement
    8. Luchtkalkpleister aangebracht met gemiddelde korrel
    9. Luchtkalkpleister aangebracht met fijne korrel sausklaar gestuct
    10. Minerale dispersiesilicaatverf met hoge PH waarde tegen schimmels

Alleen de muren die in contact staan met de grond heb ik behandeld met S#ka.
Om eventuele opstijgend vocht tegen te gaan heb ik op niveau van het plafond de muren geïnjecteerd om zo een barrière te maken tegen eventuele capillaire werking van de kalkzandsteen. Dit zelfde bij punten waar de muren die in contact staan met de grond aansluiten met de binnenmuren (zie foto 1) donkergrijs is S#ka, licht grijs is kalkzandsteenop de grens hiervan heb ik geïnjecteerd met injectocream.


Lagen goed zichtbaar


Laatste luchtkalk laag





Before:


After: (zonder plinten) :)






Thanks to @StucDennis
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Mijn complimenten. :prima:
 

FJB

  • #14
Ziet er mooi uit, hoop dat het lang mooi blijft. Officieel is al dat starre spul zoals de sika 107 niet dampdicht, wel een dure trouwens. Probleem is dat Nederland geen kelder land is en je weinig of slechte info krijgt. Google maar eens op Dichtungsschlämme en er gaat een wereld voor je open, die Duitsers hebben wel verstand van kelders. En de producten kosten een kwart wat je er in Nederland voor betaald.
Die Dichtungsschlämmen horen eigenlijk afgewerkt te worden met een saneerpleister die een heel open structuur heeft om zouten te bufferen en dampopen zijn. Hoop dat jouw laag uiteindelijk niet van de muur gedrukt wordt door de dichte laag tegellijm die vocht tegenhoudt.

Weet je of er buiten nog iets tegen je kalkzandsteen zit onder de grond, zoals een pleister of (te dunne) bitumen laag? Meestal wel. Wat nog wel loont is om een stukje op te graven waar je buiten spouwblad op de kalk zandsteen staat. Deze aansluiting is vaak slecht waardoor er van boven water in je spouw en bovenkant kalkzandsteen infiltreert. Dit is makkelijk dicht te maken met mortel en daarna een laag bitumen dickbeschichtigung. ( zie foto aansluiting)
Injecteren bovenaan binnen in de kelder tegen opstijgend vocht heeft geen zin tenzij je geen spouwmuur hebt. Het binnenblad staat nl op je beton vloer en niet op je kelder stenen.
Ik heb de kimnaad bij de keldervloer uitgehakt maar die was eigenlijk mooi dicht.
 

FJB

  • #15


Slechte aansluiting met kelderstenen
 

FJB

  • #16


Hier afgeschuind en zwarte polystyrol gevulde bitumen aangebracht (zwarte)
 

FJB

  • #17
De binnenkant ga ik bij mij laten schoon stralen , zelf doen is geen optie want kelder is 120 m2. Dan ga ik ook iets van die sika 107 of barraseal aanbrengen. Dan voorzetwandje met diamondboard platen waarachter polystyreen isolatie platen. Zo hoop ik de koude muren en dus het probleem van condensatie te voorkomen in de zomer als je warme lucht naar binnen trekt met de ventilatie. En scheelt een enorme hoop pleisterwerk. Alleen de interne wanden ga ik stuccen . Wel rvs stucprofielen gebruikt hoop ik ?
 

FJB

  • #18


Beetje te veel om met de hand te doen
 

FJB

  • #19
Voor Wgb: Hier de eigenschappen in het Engels, er staat breathable. Volgens mij is de dampdicht statement in het Nederlands een foutje in de vertaling.

Voorstrijken had niet gehoeven volgens mij, wel moet je muur vochtig zijn bij aanbrengen. Volgens mij zitten in dit soort producten een waterglas achtige substantie die voor een deel uit je vochtige mortel in de ondergrond trekt en zo voor dichting zorgt.
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #20
Coen17 complimenten hoe dit er uit ziet👍. Echt heel mooi geworden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu