Isolatie vloer & kruipruimte

Kavermeer

  • #21
Dat begrijp ik. Ik heb even verder gekeken, en de afstand tussen de eerste balk en de muur is toch wel erg krap; daar krijg ik geen periscoop of isolatie tussen (dat laatste wel, maar dat kan ik dan niet bevestigen). Dus dat wordt isolatie tot de eerst/laatste balk.

Laatste (hopelijk) vraag: Wat is het voordeel van XPS boven PIR? De isolatiewaarde van die laatste is wat groter. Het is per dikte wel duurder, maar per R-waarde is de prijs ongeveer gelijk.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #22
Hoe dicht ligt de balk tegen de muur.
Kan je er geen isolatie materiaal tussen schuiven zodat als het ware een koker maakt.
PIR is gevoeliger voor vocht dan XPS.
Bestaat PIR in de uitvoering van messing en groef.
*wgb*
 

Kavermeer

  • #23
De afstand tussen de balk en de gevel is nog geen 15 centimeter. Maar ik kan daar wel wat isolatiemateriaal tussenstoppen en vastzetten met PUR of kit.

Ik zag nu wel dat het metselwerk aan de voorkant hier en daar nat is; dat geldt gedeeltelijk ook voor het cement rondom de kop van de balk (die wel in de menie zit). Het is geen waterval, maar je voelt en ziet dat het vochtig is. Is het geen probleem om dat in het geïsoleerde deel op te nemen? Of kan ik dat beter buiten het geïsoleerde deel laten, zodat er op die punten wat meer ventilatie is? En wat doe ik met de onderslag? De isolatie er tegenaan zetten (aan beide kanten), of de balk zelf ook inpakken?

Het luik van de kruipruimte is net voldoende groot om platen van 60 cm breed erdoor te krijgen, mits ze niet te lang zijn. 120x60 of 125x60 moet ik er dus wel in krijgen.

PIR is 'op verzoek' wel met sponning te krijgen, maar hoe eenvoudig dat te regelen is, weet ik niet. Zou best kunnen dat ik, met mijn voor professionele begrippen kleine afname, pech heb. Dan wordt het toch XPS.

Overigens zijn de leidingen zowel elektriciteitsleidingen als verwarmingsleidingen. Die laatste zijn 16 mm kunststof en zitten nu op houdertjes. Ik kan die houdertjes gewoon weghalen, latjes nemen van 2 cm dik en de leidingen daar tussendoor laten lopen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #24
Als het vocht is wat in de steen optrekt wordt het lastig.
Als het condens is zou dat moeten verdwijnen om dat de temperatuur in die ruimte door de isolatie omhoog gaat.
Op deze wijze het isolatie materiaal geplaats is er wat ventilatie mogelijk.
PIR zou ik afraden omdat dit materiaal wat gevoeliger is voor vocht.
Ik denk dat de prijs van een messing en groef maken aan de platen knap tegen zal vallen.
Je kan op het klampje eerst een extra plaatje van 20 mm dik zetten.
Boor in dit geheel twee gaatjes dat gaat het schroeven van het klampje met dat extra plaatje een stuk gemakkelijker.
Wat bedoelje met de onderslag.
*wgb*
 

Kavermeer

  • #25
Het is geen optrekkend vocht; het is onderin niet nat, maar bovenin (op de hoogte van de bovenste laag aarde aan de buitenkant van de muur). Of het condens is of dat het vocht is dat van buitenaf door de muur trekt, weet ik niet. Het leek voornamelijk op de spezie te zitten, niet op de stenen; is het te verwachten dat spezie meer condensvorming laat zien? Het kan natuurlijk dat het, met het vriesweer van nu, meer condenseert dan normaal. Als de spezie dan de warmte meer geleidt dan de bakstenen, dan is daar vooral condensatie.

In ieder geval komt een deel van de nu natte delen in het geïsoleerde deel. Dat staat wel in verbinding met de andere, maar is natuurlijk niet geventileerd. Het vocht kan niet naar boven (folie onder het parket), en ik verwacht dat het toch alleen condenseert op de muur (die is het koudst). Of is het aan te raden isolatie op de muur te doen, zodat de muur zelf koud blijft?

De onderslag is de balk die in de lengte van het huis loopt. De planken zitten op de balken, en de balken zijn in het midden ondersteund door de onderslag. Deze ligt dus lager dan de balken.

PIR doe ik inderdaad maar niet; het lijkt het extra gedoe niet waard.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #26
Vocht zit of komt toch in alle constructie's.
De bedoeling is dat de periode van drogen langer of beter is dan die van het vochtig worden.
*wgb*
 

Kavermeer

  • #27
Dat klinkt als een logjsch uitgangspunt, maar het is niet altijd makkelijk te bedenken wat dat dan betekent... Maar goed, we doen ons best.

Heb je nog wel een advies over die muur? Dus of daar ook isolatie tegenaan moet? En geldt dan dat voor de buitenmuren, de muren naar de buren, of allebei?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #28
Je meld dat de muur nu hier en daar vochtig is. De lucht die je kruipruimte ingaat is rond 0. De temperatuur van muren en houtwerk zal hoger zijn. Dus condenseren is mogelijk.
Kruip je van de zomer onder de vloer dan moeten die natte plekken droog zijn.
Even grofweg. Zou je het ieder dag even controleren dan moet het aantal dagen dat het droger is onder de vloer meer zijn, dan dat het aantal dat het vochtig is.
Het kan geen kwaad om de muur te isoleren. Ik zou niet weten of je daar meer energie mee spaart dan dat het aan isolatie materiaal heeft gekost.
*wgb*
 

Kavermeer

  • #29
Het gaat maar om een relatief klein stukje muur: zo'n beetje de hoogte van de balken en de laag isolatie die daaronder komt. Nou ja, ik kijk wel even wat een beetje handig uitkomt als ik ermee bezig ben. Veel dank voor de tips in ieder geval!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #30
Kijk of je een soort inspectie luikje kan maken op die lokatie waar je nu het meeste vocht ziet.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu