Isolatie vloer & kruipruimte

Kavermeer

  • #1
Ik heb in mijn huis (bouwjaar +/- 1928) een houten ondervloer, met daarop dampwerende folie, en daarop laminaat. Dat is in deze tijd van het jaar tamelijk koud, omdat de kruipruimte niet is geïsoleerd. De kruipruimte is ook vochtig, maar niet nat. Ik ben me daarom aan het orienteren op het aanbrengen van isolatie voor vocht en warmte.

Voor de warmteisolatie van de vloer denk ik aan thermoskussens dus ik tussen de houten balken kan aanbrengen. Klopt het dat hiervoor eerst de kruipruimte droog moet zijn, omdat ik anders het vocht opsluit tussen de folie op de vloer en de isolatie onder de vloer?

Voor de vochtisolatie van de bodem twijfel ik tussen van die piepschuimchips of folie. De bodem van de kruipruimte is zand, met hier en daar wat bouwafval. Er staan ook nog wat obstakels, zoals poeren voor de onderslag. Vanwege die obstakels neig ik naar chips, maar ik hoor graag andere argumenten voor en tegen.

Mijn voorlopige plan van aanpak is het volgende:
1. Aanbrengen (of aan laten brengen) van chips.
2. Paar weken wachten zodat de vochtigheid in de houten vloer af kan nemen.
3. Plaatsen thermoskussens.

Mijn concrete vraag is: Is dit de juiste aanpak, of zie ik iets over het hoofd?

Groet,
Koen
 

Fiesiekus

  • #2
Je hoeft niet te wachten totdat e.e.a. gedroogd is, je kan gelijk aan de vloeronderzijde (tussen de balken) isolatiemateriaal ophangen
 

Kavermeer

  • #3
Sluit ik het vocht dan niet op tussen de isolatie en de folie op de vloer?

Andere opmerkingen over het isolatieplan?

Groet,
Koen
 

Henri 1970

  • #4
Als je er voor kiest om de onderkant van je houtenvloer met platen pur-of piepschuim te isoleren voorkom je daardoor dat je isolatiemateriaal vochtig wordt. Deze platen zijn daar (in tegenstelling tot dekens) niet gevoelig voor. Het is in dit geval ook niet nodig het zandbed te isoleren, dit heeft namelijk geen nut. Ventileren van de kruipruimte is wel nootzakelijk
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Kies voor harde platen dan is de eerste keus XPS vervolgens EPS (piepschuim) en dan PUR. Laatste type isoleert beter maar neemt iets gemakkelijker vocht op.
*wgb*
 

BeeTeeWee

  • #6
Er is sinds enige tijd ook een derde mogelijkheid: de kruipruimte laten vullen met een soort vlokken. Die zijn vochtregulerend, isolerend, etc etc.

Ik heb dat spul onlangs gezien in een folder van een groothandelsbouwmarkt die niet aan particulieren levert. Je moet daarvoor, als je 'm niet zelf hebt, een pasje ritselen. Als je kruipruimte erg diep is, wordt dat wel een dure hobby, denk ik, maar meestal valt dat met die diepte wel mee in die oude huizen.
 

MvanV

  • #7
Tussen de vloerbalken isoleren werkt wat beter, want je verwarmt dan je kruipruimte niet indirect mee, en je hebt niet dat verluchtingsverlies.

Het is echter wel kritischer met vochtproblemen. Op de bodem zorg je voor een warmere kruipruimte, en dat scheelt problemen in je kruipkelder. Je hebt dan minder snel rotte balken enzo.
Het is ook aanmerkelijk eenvoudiger.

Bedrijven die het doen compenseren de iets mindere werking vaak door gewoon een dikke laag te doen (20/30 cm).
 

Kavermeer

  • #8
Even voor mijn begrip: Als ik het zandbed niet isoleer, hoe wordt mijn kruipruimte dan droger? Zoals gezegd was het ene doel om de kruipruimte droger te krijgen, en het andere om de vloer thermisch te isoleren. Vanwege kelderzwam zijn een aantal balken vervangen, en ik haal niet graag weer de hele vloer open over een paar jaar.


Kruipruimte is zo'n 80 cm diep. Die wil ik niet laten volstorten, want dan kan ik er zelf niet meer in...
Tussen de vloerbalken isoleren werkt wat beter, want je verwarmt dan je kruipruimte niet indirect mee, en je hebt niet dat verluchtingsverlies.
Ik heb ook begrepen dat als je de bodem isoleert, je vervolgens nog steeds de koude buitenlucht langs je houten vloer hebt stromen. Dat schiet qua warme vloer dus niet zo op. Vandaar mijn voorkeur voor vochtisolatie van de bodem, en thermische isolatie van de vloer.

Ik vroeg me alleen af of die keuze een goede is, of ik de bodemisolatie beter met folie of chips kan doen, en of ik me zorgen moet maken dat ik vocht opsluit als ik thermoskussens aanbreng voordat de kruipruimte droog/droger is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik zou als volgt te werk gaan.
Op de balken een raggelwerk aanbrengen met de verdeling van de isolatie platen.
Door de raggels onstaat de mogelijkheid dat de lucht tussen de balken verbinding met elkaar heeft.
XPS platen met sponning mechanisch bevestigen in de raggels.
Sponning platen zorgen voor betere afsluiting van de vericale naden.
XPS neemt geen vocht.
Zorg dat de platen goed aansluiten tegen de muren.
*wgb*
 

Fiesiekus

  • #10
Beregoed plan WGB.
 

Kavermeer

  • #11
Wgb: Dank voor het antwoord! Omdat ik het niet dagelijks doe, nog even wat vraagjes ter verduidelijking:
- Ik zet dus aan de zijkanten van de balken latjes, op een bepaalde afstand van de vloer. Hoe groot moet die afstand zijn? Moeten er ook latjes tussen de balken, of zijn die XPS platen stevig genoeg om ze alleen aan de zijkant vast te zetten?
- Hoe ziet die bevestiging er precies uit? Schroef ik de XPS platen van onderen op het raggelwerk?
- Wat doet die sponning dan? Ik neem aan dat je met sponning bedoelt dat de XPS platen aan de zijkant een inkeping hebben? Of heb je het over mes en groef?

Tot slot: Wat is het voordeel hiervan boven thermoskussens? Dit lijkt me meer werk, op een plaats waar het niet echt prettig werken is...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik heb even snel een schetsje gemaakt. Klampjes van 400 x 100 mm zou al kunnen in plaats van raggels.
Voor de schroeven moet je even kijken bij een dakdekkersgroothandel.
Deze hebben speciale lange schroeven met plaatjes van rond 70 mm.
Schroeven en plaatjes hebben ze ook in een betere kwaliteit qua corrosie.
Ik vind het voordeel, t.o.v thermokussens zo ver ik het kan, dat je bij XPS isolatie een openverbinding heeft met de balken onderling.
*wgb*

De tekst op de schets is nauwelijke te lezen.
* Deze rij nog niet vastzetten eerst de volgende rij isolatie plaatsen.
Vervolgens deze rij schroeven vastzetten.
* Vervolgens de bovenste rij definitief aandraaien.
Zo schuif je gemakkelijker de platen in de sponning.
 

Kavermeer

  • #13
Dat verheldert de zaak aanzienlijk! Ik had niet begrepen dat de platen onder de balken kwamen. Maar:

- De afstand tussen de isolatie en de vloer wordt zo wel vrij groot - zo'n 20 cm. Levert dat geen problemen op?
- De hoh-afstand van de balken is niet precies de helft van de lengte van een XPS-plaat. Dan heb ik, vermoed ik, rachels nodig die van de ene balk naar de andere lopen.
- De muren in de kruipruimte zijn niet zo recht, dus die platen krijg ik niet sluitend tegen de zijmuur. Kan ik dat met PUR ofzo afsluiten?
- De leidingen zitten nu gemonteerd aan de onderzijde van de balken. Ik neem aan dat ik die het beste boven de isolatie kan laten liggen. En misschien zelfs bij voorkeur zonder isolatie - toch nog een beetje vloerverwarming...
- Wat te doen als ik er nog eens bij moet (d.w.z. tussen de vloer en de isolatie, bijv. voor leidingwerk? Vanwege die mes en groef van de platen kan ik er niet zomaar eentje weghalen.
- Over de hele lengte van het huis loopt de onderslag. Daar kan ik de platen wel rechht tegenaan zetten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Volgens mij niet.
Het verschil van de h.o.h afstand van de balken wordt door de klampjes van ongeveer 40 cm opgevangen.
Daar kan je ook nog mee spelen.
Stem het een en ander af op de lengte maat van jouw keuze isolatie materiaal.
Blauwe XPS is er in een lengte van 1200 en 1250 platen met een sponning.
Die aansluiting kan je met PUR afwerken.
Wat voor en hoe dik zijn die leidingen. Of hoe hoog van de balklaag.
Van de blauw XPS zijn wel messing en groef platen maar deze is 2500 lang.
Lijkt me ook lastig om deze onder de vloer te krijgen.
Is er een ander merk met messing en groef in 1200 of 1250 zou ik die gebruiken.
Messing en groef werkt denk ik iets lucht dichter dan een sponning.
Als je er nog eens bij moet kan je een aantal bevestiging losdraaien en de platen zullen er uit vallen.
De sponning is niet zo groot.
Lijkt mij van wel.
*wgb*
 

Kavermeer

  • #15
Ik ben even gaan kijken, en bij de bouwmarkt hier hadden ze alleen 125x60, met mes en groef. Toen ik ze zag vroeg ik me ook af of ik die dingen wel door het luik heen krijg - toch maar even meten voor ik 2 kuub daarvan koop.

Zit ik verder nog met de voor- en de achterkant: Voor zitten de ventilatiegaten boven het maaiveld; de enkelsteensmuur is daarom aan de binnenkant afgetimmerd, en de lucht kan dus zo naar de kruipruimte. Zie mijn 'schets' (tekenen met een touchpad valt niet mee), met de isolatie in groen:

Maar dat betekent wel dat ik de isolatie daar niet door kan trekken. Iemand nog goede ideeën daarvoor? Ik kan naast de balk nog een stuk plaat verticaal proberen te monteren, maar ik weet niet of dat dan allemaal lekker aansluit.

Aan de achterkant zit de ventilatie wel onder het maaiveld, dus daar zit geen aftimmering, maar het probleem is in principe hetzelfde: Ik kan de isolatie niet doortrekken tot aan de buitenmuur, want dan ventileer ik het geïsoleerde gedeelte i.p.v. de kruipruimte...


[/img]
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Die ventilatie is wel belangrijk. Je zal iets van een ventilatie kokertje moeten maken.
Of kijken of die in de handel van PE te koop zijn bij jouw passen.
*wgb*
 

Kavermeer

  • #17
Ik heb je reactie twee keer gelezen, maar snapte het niet, totdat ik mijn berichtje nog eens goed las. Mijn zin over de ventilatie aan de achterkant klopt niet: Deze ligt buiten boven de grond (is dus wel vrij), maar binnen zit hij onder de vloer. Daarom zit er geen aftimmering.

Dat ventilatie belangrijk is, staat buiten kijf. Maar hoe zorg ik, bijv. aan de voorkant, voor de aansluiting van de isolatie die nog onder de balk loopt, naar het punt waar de vloer op de aftimmering aansluit? In de tekening dus het deel links van de (groene) isolatie, waar nu de ventilatie nog vrij spel heeft.
 

Fiesiekus

  • #18
Wgb bedoelt een ventilatiekokertje die als een soort periscoop werkt. Dan breng je de ventilatie(opening) van boven tot onder de isolatie en kan de isolatie tot tegen de muur (links) doorlopen.
 

Kavermeer

  • #19
Ah, ik snap het idee. Zit die dan meteen rond de ventilatiegaten in de muur? Dan moet ik die kokerwel min of meer tochtdicht op de ventilatiegaten kunnen bevestigen, en dat is een deel waar ik vermoedelijk niet of nauwelijks bij kan. Of sluit ik het afgetimmerde deel aan de onderkant af, en zorgt de koker voor een verbinding tussen het afgesloten afgetimmerde deel en de kruipruimte?
 

Fiesiekus

  • #20
Dat is precies het probleem: die periscoopkokers worden wel in nieuwbouw geplaatst (in de spouw)en dan ingemetseld bij het optrekken van binnen- en buitenmuur.

In jouw geval zou je creatief moeten zijn en eens opmeten hoeveel ruimte je hebt en of je er een beeje redelijk bij kunt. Of inderdaad met een stuk aftimmering de ventilatie tot onder de isolatie brengen.

Wij kunnen niet in jouw kruipruimte kijken en weten dus ook niet wat er met een beetje geluk nog wel of niet kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu