Isolatie betonnen wand

Chris Bonninga

  • #1
Beste mensen,

Het volgende: ik heb betonnen wanden van 20 cm. dik (nieuw gegoten) Deze wil ik aan de buitenkant stucadoren met min. 6cm. iostuc - cementgebonden incl. wapeningsmatten. Dan is de wand dus totaal 26 cm dik....
Mijn vraag is: - Welke isolatiewaarde behaal ik dan? en is dit voldoende om vochtdoorslag te voorkomen? Het gaat om een dijkwoning die nooit in de volle wind staat en in een luwe tuin achter de dijk ligt.

- Of moet ik een isolatie zoals Tempex met matten ed. gebruiken (ik ben inmiddels op de hoogte van alle systemen, dus advies daarover is niet nodig)

Wie-oh-wie kan mij zinvolle informatie geven...
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Fiesiekus

    • #2
    Blauwplaat misschien een optie?

    Als je iso-stucplaten gebruikt, zou de gebruiksanwijzing toch ook de Rw (isolatie) moeten geven?
     

    Chris Bonninga

    • #3
    Dankje, al die opties heb ik reeds afgewogen.

    Het gaat mij nu om de optie: 26 cm. wand, welke isolatiewaarde haal ik daarmee....
     

    Fiesiekus

    • #4
    Je bedoelt 26 cm beton + sttucwerk? Vrijwel verwaarloosbaar.
     

    Millew

    • #5
    Isostuc is een gevelisolatiesysteem met PU hardschuim en een versterkte pleisterlaag. 6 cm Isostuc zal een isolatieplaat van 4 cm dik hebben.
    Rn beton = 0,2 / 1,9 = 0,105
    Rn PU = 0,04 / 0,035 = 1,143
    Rn pleisterwerk = 0,02 / 0,5 = 0,04
    Bij elkaar optellen Rtotaal = 1,288 W/m.K
    Een gemetselde spouwmuur met isolatie ertussen haalt 1,64
    Jouw constructie is dus ca 78% t.o.v. een spouwmuur.
     

    Chris Bonninga

    • #6
    Fijn, dankje voor de info!

    Ik besef dat de Rc waarde laag is, maar waar ik het meest angstig voor ben, ik condensatie / vochtdoorslag naar binnen... Zal dit met een Rc van 1,64 niet gebeuren?
    Wellicht moeten we, met name om budgettaire reden accepteren dat de Rc waarde laag ligt. Daar het een zeer beschermde omgeving kwa koude is en de rest van de woning extra is geïsoleerd.

    Direct op Isolatieplaat stucen geeft een zwakke - kraakbare laag, zelfs met weefselmatten. Vaak wordt dit toegepast in hoogbouw waar geen fietsen (door kinderen) tegenaan worden gegooid....

    Chris
     

    Chathanky

    • #7
    De rc waarde van millew mag je in beide voorbeelden 0.17 bij optellen.

    De betonnen wand zal tussen isolatie en betonnen buitenzijde warmer zijn dan dezelfde situatie in gemetselde vorm. Dit komt omdat beton minder isoleerd dan een metselsteen.

    Bij een temperatuur van -10 buiten en 20 graden binnen zal de de temperatuur op de scheiding van beton en isolatie 15,2 graden zijn.
    Condensatie op je binnenmuur zal je niet krijgen want de wand is warm.
    Aan de koude zijde (tussen isolatie en wand) zal je in hartje winter ook niet zo snel inwendige condensatie krijgen.
    Beton houdt zo uit m`n hoofd ook meer water tegen dan de gebruikte isolatie. Het beetje vocht wat door je beton trekt kan door de isolatie naar buiten weg.

    In de zomer zal de vochtbelasting sneller een probleem kunnen vormen dan in de winter.
     

    Millew

    • #8
    Nog even een kleine correctie. Bij de Rt waarde van de spouwmuur (voorbeeld uit studieboek) zat ook nog de overgangsweerstand. Als je die er van aftrekt hou je 1,47 (=Rc) over.
    Een spouwmuur met ongeïsoleerde spouw (ander voorbeeld) haalt maar een Rc van 0,35.

    De Rc waarde op zich heeft geen invloed op de vochthuishouding.
    De plaats van de isolatie, aan de binnenkant of aan de buitenkant van de constructie wel. Aan de buitenkant isoleren is over het algemeen gunstiger dan aan de binnenkant.
    Vochttransport in bouwconstructies is ook wat moeilijker te berekenen dan de Rc waarde. Als er een dauwpunt ontstaat in de constructie, dan verwacht ik dat in de stuclaag. Het hangt er daarbij ook van af of de PU schuim fungeert als dampremmende laag of dat er tussen het PU schuim en de beton nog een dampremmende laag moet worden aangebracht.
    Ik neem aan dat ze bij Isostuc deze problematiek wel hebben bestudeerd.

    De kwetsbaarheid van de stuclaag is wel een punt van aandacht. Op risicovolle plekken zou je een stootplank o.i.d. kunnen aanbrengen.
     

    Chathanky

    • #9
    Dergelijke constructies worden doorgaans spouwloos uitgevoerd toch?
    De isolatieplaten worden mechanisch bevestigd of gekleeft aan het beton.

    Het vocht kan makkelijk door de stuclaag heen, makkelijker dan door de isolatie. Ophopen van vocht zal niet gebeuren.
    Een flinke regenbui op de muur en daarna een vorst er overheen moet de stuclaag ook kunnen doorstaan.
     

    GDelea

    Specialist Schoorstenen - Houtkachels
    • #10
    Het zal denk ik mooi wat energie kosten om die betonnen wand winterdag op themperatuur te stoken
     

    Chathanky

    • #11
    Valtwel mee hoor, die betonnen wand zit binnen de geïsoleerde schil en is een leuke buffer.
    Eenmaal op temperatuur koelt deze niet zomaar af.
    In de zomer zal dit mee werken aan de zomerkoeling.

    Als je van 0 af aan de wand moet verwarmen kost dit tijd en energie maar die is door de isolatie daarachter niet verloren.
     

    Millew

    • #12
    Je zal de wand dan ook zoveel mogelijk moeten door isoleren. B.v. als het een beganegrond wand is, in de grond en kruipruimte.
     

    Chris Bonninga

    • #13
    Dank jullie allen voor de actieve reacties.

    Het gaat om een dijkwoning, (zonder kruipruimte) tot aan het maaiveld is het een betonnen bak, daarboven (=straatniveau) is het hout. De betonnen wanden staan deels onder de grond / in de dijk. Deze kan ik ondergronds isoleren met Tempex 100mm. platen. De zichtzijde wordt gestucadoord met een cementgebonden stuc-laag. (dus met of zonder isolatie?!?!)

    Er zijn enkele met name kostbare systemen: isolatie, weefsel, cement. (w.o Strikolyt 80 tot 150 Euro per vkm.!!) Maar wat die firma's kunnen, kan ik natuurlijk zelf ook. Ik wilde alleen de optie om niet te isoleren afwegen.
    Inmiddels ben ik overstag en ga de wanden vanaf de buitenzijde isoleren met Tempex 100mm. platen en daarna stucadoren met cement incl. weefsel. Het is alleen jammer dat deze laag (slechts 1,5 tot 2 cm.dik) zo fragiel is.......
    Daarom had ik de optie overwogen voor een dicht gestucte wand.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #14
    Wat bedoel je met Tempex.
    Als je met Tempex bedoeld witte polystyreen dan zou ik dat materiaal ondergronds niet gebruiken.
    Het neemt namelijk vocht op.
    *wgb*
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #16
    Voor mij niet.
    Dat huis staan toch niet in of onder de grond. :wink:
    *wgb*
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #17
    U vraagt advies over isolatie maar het is niet duidelijk of u de warmte binnen wilt houden of de kou buiten, daar zit wel enig verschil in.
    Zoals er nu over geschreven wordt schiet het niet echt op.
     

    Millew

    • #18
    Leg eens uit, dat met die warmte binnen en kou buiten? Wat is het verschil?
     

    Millew

    • #19
    Afgezien van de vraag of de isolatie bedoeld is om de kou buiten te houden of de warmte binnen te houden, danwel of isolatie überhaupt nodig is.
    Geëxpandeerd polystyreenschuim (EPS) is niet hygroscopisch, het neemt dus niet zonder meer vocht op uit de stuclaag. Het is echter niet waterdicht. Bij onderdompeling in water kan tussen de schuimbolletjes water binnendringen.
    Dit vermindert de isolatiewaarde van het materiaal.
    Als je EPS neemt met de hoogste drukvastheid is de ruimte tussen de bolletjes 2% volume. Na een jaar onderdompeling in water zit alle ruimte vol met water, dus een wateropname van 2%.
    Rekenkundig gezien is de warmtegeleidingscoëfficiënt dan van 0,035 gestegen naar 0,046, oftewel de Rn waarde van 100 mm EPS van 2,85 gedaald naar 2,17.
    Bij EPS met de laagste drukvastheid is het volume tussen de bolletjes ca. 5%. De isolatiewaarde daarvan neemt dan ook veel meer af als de plaat met water verzadigd is.

    Een hogere drukvastheid van de EPS-plaat is ook gunstiger voor de sterkte van de stuclaag. Een stijvere ondergrond zorgt bij een plaatselijke drukbelasting in ieder geval voor minder doorbuiging van de stuclaag.

    Onder grondwaterniveau wordt het gebruik van EPS afgeraden. In dat geval komt alleen geëxtrudeerd polystyreen (XPS) in aanmerking. Dat neemt ook bij onderdompeling vrijwel geen water op.

    Aangezien er nog wat andere uitvoeringsaspecten een rol spelen bij isolatie aan de buitenkant nog wat nuttig leesvoer:
    helaas niet meer beschikbaar
     

    Chathanky

    • #20
    Ondersteunde vloer

    Omdat EPS geen capillaire opzuiging
    kent, is EPS een uitstekend
    isolatiemateriaal onder volledig op
    zand rustende betonvloeren.
    Alleen indien EPS permanent
    onder het grondwaterniveau komt
    te liggen, loopt de isolatiewaarde
    iets terug .

    Uit dit gegeven uit de link kan ik niet opmaken dat EPS wordt afgeraden. :?
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu