Intergas prestige warmt water op maar cv wordt geblokkeerd

Janver

  • #1
Goedenavond, mijn intergas prestige cw5 verwarmd tapwater volgens code 7. Na korte tijd springt hij in code 1 blokkering. Dit herhaald zich urenlang met als gevolg dat de cv niet gaat werken want tapwater gaat voor. Ik heb beide mengventielen vervangen, pomp schoongemaakt. Veel gruisachtig materiaal in het tapwatercircuit. Brandercapaciteit voor tapwater al teruggebracht,. Ketel is 7 jaar, tapwaterpomp 2 jaar. Iemand een idee met de komende koude dagen op komst? Met dank.
 

Panic

  • #2
Beide mengventielen, betekent dat dat je het omschakelventiel vervangen hebt?

Ketel zit niet vol met lucht? Lekt er geen warm water kraan of leiding, zet de inlaatcombinatie dicht om dit te testen.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #3
Veel gruis in t tapwater... foute boel.
Idd de inlaatcombinatie dicht draaien en dan zien of t cv cirquit warm wordt.

Calenta :cool:
 

Gamgra

  • #4
Janver;
Indien jij het echt koud krijgt kan je in nood via het menu de boiler uitschakelen en alleen verder met de verwarming.

Je gaat als volgt te werk;
Druk gelijktijdig op de service en reset toets, tot een 0 verschijnt op het temperatuur display.
Met de toetsen + en -, toets je nu het getal 15 in op het temperatuur display, druk op service om dit te bevestigen,nu ben je in het service menu..
Toets met + - nu met de service toets 3 in,
(3 = kompakt solo HR)
Na de wijziging druk op service tot P op het display verschijnt.
De ketel maakt nu alleen gebruik van de het CV deel van de Prestige.

Deze informatie vind je in de Intergas Prestige INSTALLATIEVOORSCHRIFT blz.31-32 google is je vriend.
ps: ik heb zelf ook een Prestige.

Advies: gezien jouw waterhardheid wordt het hoogtijd voor een degelijke waterontharder voor je boiler.
 

Janver

  • #5
Heren (of dames) dank voor uw snelle antwoorden.

MBT alleen CV bedrijf, ik heb de ketel op een outlet gekocht, nieuw maar overjarig. In deze versie kan ik geen cv bedrijf kiezen, (bij mij, CW5 uit ouder jaar is no 3 CV vermogen.) Stand 1 in de normale meldingen is blokkering, dat is later ook gewijzigd begrijp ik.

Alternatief is om tijdelijk de boiler-ntc te tweaken met een weerstand, op die manier loopt het CV deel dan nog.

Ander alternatief is het binnenwerk van het omschakel ventiel eruit te halen, de koudwateruitgang af te blinden en dan maar continue over de boiler te circuleren. Wellicht weerstand vermindering want het is volgens mij een debiet verhaal in de tapwater kringloop. Ik zie tijdens opwarmen in stand 7 of 6 de cv temperatuur oplopen tot die in de buurt van de 90 komt en dan komt 1 weer. Ik maak soms zelfs stoom...
Morgen met Intergas bellen, zijn echt behulpzaam. Weten waar ik nog meer potentiële weerstanden kan vinden in het circuit. In de U bocht aan de pompuitlaat zit ook een device, volgens mij een terugslagklep of zo. Heb niet geprobeerd hem eruit te halen.
Gelukkig vriest het nog niet, hebben we gaskachels op goedkoop Belgisch LPG, nog een houtkachel en hier en daar elektrische vloerverwarming. Plus cognac. Alleen mijn vrouw wordt zo treurig van die koude douche he..

Waar al dat gruis vandaan komt, een nieuw omschakel ventiel zat na een maand alweer dicht, had de oude schoongemaakt en heb die er maar weer ingezet.Straks maar weer eens kijken, (ik wordt er wel bedreven in, in dat aflaten elke keer.)
Uitgaand mengventiel had enige aanslag maar dat zal het functioneren niet belemmerd hebben. Met een nieuwe was het probleem iig niet opgelost. Als er maar geen blokkade in de warmtewisselaar in de ketel zit.... Heb de NTC eruit gedraaid maar daar zat geen aanslag op.



Nogmaals bedankt allen, ik zal rapporteren over de voortgang.
 

Janver

  • #6
Trouwens, deze ketel heeft gescheiden warmtewisselaars voor tap en cv. De tapspiraal ligt achter de cv spiraal en wordt tijdens normaal cv bedrijf thermisch geïsoleerd door de cv spiraal. Bij tapwaterbedrijf wordt de cv spiraal bij normale flow kennelijk gekoeld door de tapwaterflow. Mits die groot genoeg is. Afijn morgen maar weer eens bellen.
 

Janver

  • #7
Trucje met afblinden geprobeerd, helaas. Heb alweer gruis aangetroffen in het omschakelventiel, gisteren schoon erin... Wordt dus een ontkalkprocedure denk ik. Iemand adressen in z limburg/nl. Ben het klussen nu moe.
 

Gamgra

  • #8
Janver: je hebt voor de verkeerde parameter gekozen.
Bij mij is parameter 3 ook vermogen.
Nadat je de instellingen code 15 ingevoerd en bevestigd hebt
moet je bij parameter "1 Installatietype" kiezen voor 3 Kompak solo HR

succes.
 

Xr8

  • #9
Staat de ketel toevallig ook te stomen uit de automatische ontluchter? Heb voorgenoemde problemen ook eens met deze ketel gehad, op het laatst Intergas erbij gehaald. Bleek de wisselaar verkalkt te zijn. Deze is toen geheel vervangen.

Succes.
 

Janver

  • #10
@gamgra: helaas staat die parameter 0 bij mij vast op 4, niet te wijzigen. Maar we zitten gezellig bij het kacheltje dus limburg houdt wel vol.

@xra8: dure grap?

Afhankelijk van de reparatietijd maar tweaken met de temperatuur om de cv draaiend tekrijgen. En een electrisch boilertje aansluiten dat ik altijd bewaard heb. Ha, heb ik wat commentaar over gekregen, drie maal excuses voor ze mogen douchen....



Bedankt allen.
 

Janver

  • #11
@gamgra: sorry parameter 1 moet het zijn, heet toesteltype bij mij. Alleen code 4 dus.
 

Xr8

  • #12
Is een dure grap, je bent een compleet nieuwe wisselaar nodig. Wij hebben het via Intergas gedaan, toen zat er coulance op vanuit de fabriek. Je kunt dit eens proberen via een installateur.

Succes.
 

Janver

  • #13
Aan allen,

was een geweldige obstipatie in de tapwaterspiraal. Via installateur met een pomp laten ontkalken. Bijna geen doorstroming meer. Toen schoot een prop los en was het euvel letterlijk en figuurlijk opgelost. Komt nu wel een no-calc installatie voor.

Bedankt voor het medeleven.
 

Xr8

  • #14
Mooi dat het er nog uit wilde, lukt ons niet meer. Waterontharder dus.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu