Intergas HR36/30 storing 5 onoplosbaar?

Nielsvb

  • #1
Beste lezers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het oplossen van mijn probleem. Ongeveer een maand geleden is de eerste keer storing 5 (slecht vlamsignaal) op onze Intergas HR36/30 ketel gekomen. De ketel is 10 jaar oud en heeft een jaar geleden nog onderhoud gehad, waterdruk 1,8 bar. Na het resetten was een week later wederom dezelfde storing. Toen hebben wij een CV-installatie bedrijf ingeschakeld om onderzoek te doen. Op dat moment niks geconstateerd. Helaas kwam de storing steeds vaker terug en wederom het bedrijf teruglaten kwamen. Het probleem komt als de verwarming vol aangaat of er warm water gepakt wordt (zowel douche als tapwater). Deze week zijn ze drie keer geweest en uiteindelijk zijn de volgende dingen gedaan:
  • Sifon/afvoer schoongemaakt
  • Aarde gecheckt en met ander stopcontact gecontroleerd
  • Rookgas afvoer gecontroleerd
  • Gasblok afgesteld & nieuwe geplaatst
  • Ontsteekkabel/unit vervangen
  • Brander vervangen
Toen leek het probleem te verschuiven naar de gasvoordruk. In de meterkast 25 mBar en cv ketel 16mBar (bij vol vermogen). Stedin is langs geweest en heeft een nieuwe drukmeter in de meterkast geplaatst. Helaas nog steeds het probleem. Een probleem met de leidingen lijkt onwaarschijnlijk. Het huis is relatief jong (2008) en hiervoor nooit problemen gehad.

Laatste oplossing volgens het CV-installatie bedrijf was een nieuwe branderautomaat (printplaat). Vandaag heb ik deze tweedehands bekomen en geplaatst met als resultaat nog steeds dezelfde storing. Inmiddels ben ik en het bedrijf uit ideeën en lijkt een nieuwe ketel de enige uitweg, al hoewel ik daar ook vraagtekens bij heb. Heeft iemand van jullie nog ideeën? Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Niels
 

Lange Herman

  • #2
Brander met branderpakking vervangen? En aansluitend gas/luchtverhouding afstellen.
 
  • Like
Waarderingen: Nielsvb

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #3
Met de ©omputer wat langer loggen en dan uitlezen welke storingen er mogelijk opgetreden zijn.
 
  • Like
Waarderingen: Nielsvb

Nielsvb

  • #4
De brander is al vervangen die bleek matig te zijn.

De ketel langer uitlezen is nog wel een optie voor cv-installatie bedrijf.
 

Nono123

  • #5
Zomaar wat ideeën:

Is het gat van de branderkamer/wisselaar, naar het opvangbakje niet verstopt?
Deze wil weleens verstopt raken bij de oudere uitvoeringen met een klein gat.

Is de onstekings/ionisatiepen afgesteld bij het vervangen met een afstelplaat?
11112.jpg


Ziet er wel een veertje in een van de bevestigingsgaten van de brander?
Dit voor een goede aarding.
11866915.jpg


Een dynamische gasvoordruk van 16mbar is eigenlijk te laag, en zou 20 mbar moeten zijn.
Maar dit veroorzaak waarschijnlijk niet deze storing.

Bij nieuwe uitvoeringen is de ionisatiestroom uit te lezen door de "+" toets 5 sec. ingedrukt te houden.


Misschien is het een idee om uw installateur deze storing bij Intergas neer te leggen, dat is waarschijnlijk goedkoper dan een nieuw toestel.
 
  • Like
Waarderingen: Nielsvb

Nielsvb

  • #6
@Nono123 Bedankt voor de ideeën en het meedenken!

Is het gat van de branderkamer/wisselaar, naar het opvangbakje niet verstopt?
Deze wil weleens verstopt raken bij de oudere uitvoeringen met een klein gat.

- Zojuist nogmaals bekeken, maar er lijkt geen verstopping. Het gat is ook relatief groot.

Is de onstekings/ionisatiepen afgesteld bij het vervangen met een afstelplaat?

- Ik ga er vanuit dat de CV-installatie bedrijf dit goed gedaan heeft bij het vervangen.

Ziet er wel een veertje in een van de bevestigingsgaten van de brander?
Dit voor een goede aarding.

- Goede tip, (helaas) aanwezig.

Bij nieuwe uitvoeringen is de ionisatiestroom uit te lezen door de "+" toets 5 sec. ingedrukt te houden.
- Deze werkt inderdaad niet op mijn ketel.

Goed idee, ik zal het voorstellen aan het bedrijf.
 

Nielsvb

  • #7
Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden na lang nadenken. Het euvel lijkt zich af te spelen na de storm en mijn vermoeden is als volgt. Als er wind staat uit oostelijke directie schiet de ketel in storing en aangezien we afgelopen tijd bijna constant deze wind directie hebben gehad (denk aan die mooie zonnige dagen) is het niet zo gek dat we nu zoveel last hebben. Afgelopen maandag was er ZW wind en hebben we de hele dag geen last gehad, wat mijn theorie zou bevestigen. Terwijl gisteren de wind weer oostelijk was en de ketel direct in storing schiet. Kortom het probleem zou dus kunnen zitten bij het dakdoorvoer waarbij de uitlaat blaast in de inlaat en zo de ketel dooft.

Graag hoor ik van jullie of deze theorie aannemelijk is en wat er dan precies mis kan zijn bij de dakdoorvoer?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #8
normaal mag een hr ketel geen last hebben van wind dit omdat er een geforceerde luchtstroom is door het toestel dmv een ventilator, hoe is de dakdoorvoer gepositioneert plaats daar is een foto van, lucht en rookgas niet verkeerd om aangesloten?
 

Nielsvb

  • #9
Dakdoorvoer is helaas niet veilig te bereiken voor mij. Als het goed is, komen ze vrijdag ernaar kijken.
 

Nielsvb

  • #10
Het dakdoorvoer was uiteindelijk wel een probleem, de luchtaanvoer buis was losgeschoten door de wind/storm en dat is gemaakt. Helaas twee dagen erna wederom dezelfde storing.

Inmiddels weet het CV-installatie bedrijf het ook niet meer. Iemand nog suggesties?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
plaats is een paar fotos van de rga en dakdoorvoer
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
is = eens
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #13
hoe is het toestel rookgas en ltv aangesloten?
Parallel of concentrisch?
dus maw 1 buis op het toestel of 2 buizen?
 

Nono123

  • #14
Nono123 schreef:
Misschien is het een idee om uw installateur deze storing bij Intergas neer te leggen
Dat is één telefoontje van uw installateur naar Intergas........
 
  • Like
Waarderingen: Ronny

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu