Instelling robot pro verdeler.

Mikesmike

  • #1
Ik heb een vloerverwarmingsinstallatie laten leggen met een Robot pro verdeler.

Ik maak gebruik van een max temperatuur van 40 graden vanuit de CV. Hierdoor staat het ltv ventiel op de verdeler dicht.

De radiatorkraan op de verdeler staat maximaal open op 55 graden. Zet ik deze naar 40 graden dicht dan gaat het systeem sissen.

Hoe kan deze radiatorkraan afgesteld worden? Of moet ik de temperatuur hierop gewoon negeren?

Bedankt gr Mike
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Mikesmike schreef:
Ik maak gebruik van een max temperatuur van 40 graden vanuit de CV. Hierdoor staat het ltv ventiel op de verdeler dicht.
De radiatorkraan op de verdeler staat maximaal open op 55 graden. Zet ik deze naar 40 graden dicht dan gaat het systeem sissen.
Je hebt dus ingesteld, dat de aanvoertemperatuur 40 graden C bedraagt en er in de vloer water van 55 graden C zou moeten gaan circuleren.
De aanvoertemperatuur moet altijd hoger zijn dan de temperatuur die je in de vloer laat circuleren.
Dus zet de thermostaat op de verdeler op 40 graden (of minder) en zet de aanvoertemperatuur vanuit de cv-ketel hoger. Zie hier uitleg over de Robot-PRO verdelers
 

Mikesmike

  • #3
Het klopt inderdaad dat de aanvoer vanaf de cv 40 graden is en de thermostaat kraan op maximaal open, dus op 55 graden staat.
Ik heb de handleiding erbij gepakt en die geeft aan bij 40 graden ltv ventiel dicht en bij 70 graden het ventiel volledig open moet staan. met uitzondering van een slag? Is dat een Kwart? Half, heel?

Wordt de thermostaat knop in deze setting dan niet overbodig en moet ik deze gewoon volledig open laten staan? Als ik hem terugstel naar 40 graden geeft deze een hoorbaar afsluit geluid. Dus moet ik het ltv ventiel weer open gaan draaien met gevolg dat de temperatuur naar beneden gaat.

dus de oplossing is dan de temperatuur omhoog gooien? Of zie ik wat over het hoofd?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Beetje vreemd bericht als ik je vorige vragen zie...je hebt nu een installatie laten aanleggen met een Robot verdeler en 2 weken geleden stelde je nog een vraag over de installatie in je appartement die er heel anders uit zag.....
 

PietP

  • #5
.
 

Mikesmike

  • #6
Is niet vreemd. Dat topic heeft niets met deze vraag omtrent deverdeler te maken.

Afgaande op mijn vraag. Kan jij deze beantwoorden wat nu de juiste instelling is voor de verdeler?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #7
Volg de handleiding: die is m.i. duidelijk. Experimenteer wat met verschillende instellingen.
Met de thermostaat in de aanvoer regel je de temperatuur van het water wat door de vloer circuleert en is dus ook een beveiliging. Die is nooit overbodig
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #8
Ik heb een vloerverwarmingsinstallatie laten leggen met een Robot pro verdeler.

Ik snap de snel verdienende ik leg bij jou wel even vloerverwarming aan ja dat gaat wel geen probleem bedrijven en de mensen die ze laten leggen NIET. En de mensen die deze bedrijven laten komen niet!
JE BETAALT ERGENS VOOR LAAT ZE HET OPLOSSEN!

E.e.a. is afhankelijk van een aantal factoren die hier op het forum al tal van keren zijn behandeld.
Hoe is e.e.a. aangebracht in wat voor leg patroon zijn de slangen aangebracht, slakkenhuis heen en weer patroon.
Zijn de groepen ingeregeld (EN NIET HET LTV ventiel) ingeregeld? Flow per groep? Heb je überhaupt wel inregel ventielen per groep?

En voor degene die zeggen dat het geen reet uit maakt hoe de slangen gelegd zijn slakkenhuis of heen en weer wil ik even het volgende hierover mede delen.

In een slakkenhuis bevind zich het keerpunt van de warmteafgifte zich in het midden van de groep wat resulteert in een mogelijk lagere aanvoer temperatuur.
Bij een heen en weer patroon MEANDER heb je een hogere aanvoer temperatuur nodig.

vloerverwarming_4_slakkenhuis-patroon en meander-patroon.jpg


Dan nog de lengte van de groepen welke nogal eens de maximale lengte overschrijd wat de warmte afgifte geen goed doet.

Is er een schunt of avdo aanwezig. is de ketel cv zijdig afgesteld op de warmte afgifte van de woning.
dit om pendelen van de ketel te voorkomen en dus onnodig gasverbruik.

klokthermostaat met nachtverlaging van meer als 5 graden is een no go.
enz, enz. maar zoek eens op het forum op vloerverwarming en je zult versteld staan hoeveel dezelfde vragen er hier over gesteld worden en met steeds de standaard antwoorden waar eest naar gekeken moet worden.
 
  • Like
Waarderingen: Degooyer

Mikesmike

  • #9
@De loodgieter Het systeem is bij mij in slakkenhuis gelegd, 65m2 met 8 (ongeveer) even lange groepen. Is aangelegd door een gerenommeerd bedrijf. Bij het aanleggen stond de temperatuur nog op 70 graden.
Prima afgeleverd in de zomer door het bedrijf. Flow meters zitten er niet op. Ik heb gewerkt met een sensor waarbij de temperatuur bij retour nagenoeg overal gelijk is.

Instellingen redelijk eenvoudig: LTV open (volledige menging) en thermostaatknop kan naar gelang temperatuur worden afgeknepen.

Er hoeft alleen maar vloerverwarming verwarmd te worden. Radiotoren boven breken de kou en dat is prima. Zonde om 70 graden aan te voeren wat direct vermengd wordt tot 40 graden. Aanvoer temperatuur tussen 40 en 45 graden.

Echter weet niemand precies hoe dit nu ingesteld moet worden. Vandaar mijn vraag hier op het forum.

40 graden aanvoer en LTV dicht en thermostaatknop open op 55 graden = perfecte temperatuur voor de vloerverwarming. (huidige instelling)
40 graden aanvoer LTV dicht en thermostaatknop op 40 graden = sissen, afgeknepen geluid

40 graden aanvoer en LTV een paar slagen open = te lage temperatuur voor de vloerverwarming

Met de aanvraag van warmtepomp systemen zou dit toch vaker moeten voorkomen en zou hier toch een ideale afstelling van moeten zijn?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Een LTV systeem word heel anders opgebouwd,

Als u het 'ltv ventiel sluit zal de pomp van de set aan de thermostatische kraan gaan zuigen en dat gaat fluiten omdat de set hydraulisch actief word, en het warme water niet word gemengt zal deze te warm op de aanvoerbalk binnenkomen, gevolg: kraan loopt dicht, pomp(indien label A) gaat langzamer draaien, transport door de vloer zakt in en de kraan gaat fluiten.En u hebt het koud.

opent u het 'LTV'ventiel dan word de set hydraulisch neutraal en vind bijmenging plaats, om nu de temperatuur in de vloer hoger te krijgen zal er een hogere temperatuur aangevoerd moeten worden om na menging voldoende warmte over te houden.

Bij een LTV systeem zal het Neutrale punt van de installatie niet op de Retourbalk van de verdeler liggen maar meestal op het neutraal aangesloten buffervat.
De thermostatische begrenzing vervalt dan ook omdat de bron nooit zo warm kan worden dat deze nodig is.
 

Nono123

  • #11
Mikesmike schreef:
Zonde om 70 graden aan te voeren wat direct vermengd wordt tot 40 graden. Aanvoer temperatuur tussen 40 en 45 graden.
Daar heeft u helemaal gelijk in.

Het rendement vliegt omhoog naarmate de aanvoertemp. lager wordt.
Hoe lager de rookgastemperatuur, hoe hoger het rendement.

Rendement_CV-ketel_vs_temperatuur Joost de Men.jpg




Hieronder wat installaties die op lage aanvoer temp. prima functioneren. Misschien dat u daar wat aan heeft.
Waarbij de temp van het water in de vloer, door de aanvoer temp. van de ketel bepaald.
De knop op de vv-unit wordt daarbij niet meer gebruikt om te regelen, maar zie het als een soort beveiliging.




En deze meneer heeft nog een buffervat toegepast om het aantal regelstops te verminderen.

Zorg er dus voor dat er niet wordt gemengd door de VV-unit, maar regel de temp. door het instellen van de aanvoertemp. op de ketel.
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Dat is alleen het ketel rendement dat omhoog gaat

En dat gaat alleen goed als de installatie daarop ook aangepast is.

Is het een mengverdeler dan zal je constante temperatuur moeten aanvoeren omdat anders door bijmenging de aanvoer erg ver inzakt en het extreem lang duurt om het een beetje warmer te krijgen.

Zet je een verdeler in zonder bijmenging en de thermostaatkraan als begrenzing zal er ergens in het systeem een evenwichtspunt gemaakt moeten worden waarover de ketel kan circuleren en gelijktijdig de vloerset zijn warmte kan halen.

Het is niet 1 instelling en je bent zuinig, daar is meer voor nodig.

Zet de aanvoer van de ketel maar eens op 15 graden, een beter rendement krijg je niet, maar ook geen warmte.
 

Nono123

  • #13
The headhunter schreef:
Zet de aanvoer van de ketel maar eens op 15 graden, een beter rendement krijg je niet, maar ook geen warmte.
Dit heeft niets met rendement te maken, eerder zou je dit een verkeerde instelling kunnen noemen.

Rendement (energie)
Rendement bij energieomzettingen is de verhouding tussen de uitgaande nuttige energie en de energie die er in gaat.
De meeste soorten van energieomzetting zijn niet volmaakt, alleen bij omzettingen naar warmte wordt een rendement van 100% bereikt.

Bron:


Edit:
Ik zie net in een ander topic van u, dat u geen CV-ketel heeft, maar stadsverwarming.
Dan steekt het wat anders in elkaar, en heeft u weinig aan het bovenstaande........
 
Laatst bewerkt:

Mikesmike

  • #14
Hulde voor de vakmannen op dit forum. Reacties waar ik echt wat aan heb.

@Nono123 het eerste topic wat je doorstuurde is eigenlijk (behoudens zijn problemen) voor mij van toepassing. Ik wil van het gas af!

Verder gaf je aan dat:

Waarbij de temp van het water in de vloer, door de aanvoer temp. van de ketel bepaald.
De knop op de vv-unit wordt daarbij niet meer gebruikt om te regelen, maar zie het als een soort beveiliging.

Voor mij bevestiging dat de thermostaatknop volledig opengedraaid kan blijven en dat de gewenste instroom temperatuur (40g) direct door de cv geleverd wordt. Met ondervanging van iets verlies, geeft de cv nu een temperatuur van 42 graden.

De installatie werkt goed, word goed warm en is comfortabel. Het meeste werk heb ik gehad met alles (kieren) isoleren. Ik gebruik nog een Tado. Echter hebben zij iedere 20 minuten een cyclus (breedtepulse modulatie) helaas werkt dit slecht met vloerverwarming omdat van de 20 minuten maar 3 minuten gestookt wordt.

als vervanging zit ik te kijken voor de Honeywell T6 als aan / uit.

Ik heb de Wilo para 25/6-43SCU staat standaard op "verschil constant, stand 2. ". Nu zag ik ergens dat stand 2 is voor x tot 7 groepen. Stand 2 geeft in 40 graden en eind retour op de verdeler 30, dus 10 graden verschil. betreft stand 3 een snellere doorstroming en waarschijnlijk een hogere eind retour op de verdeler?

Is het aan te bevelen om naar stand 3 te gaan?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #15
Mikesmike schreef:
Is aangelegd door een gerenommeerd bedrijf.
Wanneer je twijfelt aan de antwoorden hier op het forum: waarom stel je die vraag niet bij dat "gerenommeerde bedrijf": zij zullen je toch zeker direct van de juiste informatie voorzien.
Mikesmike schreef:
Voor mij bevestiging dat de thermostaatknop volledig opengedraaid kan blijven en dat de gewenste instroom temperatuur (40g) direct door de cv geleverd wordt. Met ondervanging van iets verlies, geeft de cv nu een temperatuur van 42 graden.
Zet die knop gewoon op de temperatuurwaarde van het water wat door de vleor circuleert. Mocht er ooit nog eens iemand zijn die de temperatuur van de ketel verhoogt, dan is er op dat punt geen beveiliging meer.
 
Laatst bewerkt:

Nono123

  • #16
Mikesmike schreef:
Voor mij bevestiging dat de thermostaatknop volledig opengedraaid kan blijven en dat de gewenste instroom temperatuur (40g) direct door de cv geleverd wordt. Met ondervanging van iets verlies, geeft de cv nu een temperatuur van 42 graden.

Inderdaad, zo hebben de heren uit de topics die ik hierboven als voorbeeld heb gegeven het ook gedaan.
En dat werkt dus prima. Goed bezig. :prima:
Zet de thermostaatknop op de verdeler iets hoger in dan de CV-aanvoertemp. (op 50°C ofzo) als een soort van maximaalbeveiliging om de vloer te beschermen tegen te hoge ingangstemp.

Mikesmike schreef:
Ik heb de Wilo para 25/6-43SCU staat standaard op "verschil constant, stand 2. ". Nu zag ik ergens dat stand 2 is voor x tot 7 groepen. Stand 2 geeft in 40 graden en eind retour op de verdeler 30, dus 10 graden verschil. betreft stand 3 een snellere doorstroming en waarschijnlijk een hogere eind retour op de verdeler?

Is het aan te bevelen om naar stand 3 te gaan?
U geeft aan dat er geen comfort klachten zijn, dus dit lijkt me niet perse noodzakelijk. (kost ook iets meer stroom.)
Een Delta-T van 10°C lijkt mij netjes.
Maar probeer het, en u weet het.

Misschien kunt u nog wat extra winst boeken, door de slangen van de (retouren) vloerverwarming in te regelen op temperatuur, als dit nog niet is gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Mikesmike

  • #17
@Nono123 Misschien kunt u nog wat extra winst boeken, door de slangen van de (retouren) vloerverwarming in te regelen op temperatuur, als dit nog niet is gedaan.

Ik heb de oude pompschakelaar hiervoor gebruikt om de temperatuur per groep te meten en af te stellen.
7/8 hebben ongeveer dezelfde temperatuur, de andere (garage) is geknepen / bijna dicht.

Nu nog een vraag, een vraag die waarschijnlijk weerstand gaat opleveren...
Wat ik lees is dat de pompschakelaars met een A label geen pompschakelaar nodig hebben. Nu heb ik gisteren ea gemeten en dan kom ik uit op:

stand 2 18 watt
contract kwh prijs 0,21 cent = €32,66 per jaar
Kwh prijs hoog momenteel 0,50 cent = €77,76 per jaar

stand 3 25 watt

contract kwh prijs 0,21 cent = €45,36 per jaar
Kwh prijs hoog momenteel 0,50 cent = €108 per jaar

Ik ben toch wel benieuwd waarom ik overal in topics lees waarom er geen pompschakelaar nodig is op A label pompen. Als ik kwh prijs nog verder omhoog stijgt zou dit toch een flinke besparing kunnen geven op de jaarrekening.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
omdat, als je een label A pomp gaat schakelen de elektronica daar niet zo goed tegen kan, het zou kunnen maar dan moet je wel aan specifieke in en uitschakeltijden houden die de fabrikant opgeeft.
Je kan dus niet 5min aan en 1 min uit doen, maar wel 10 min aan dan minimaal 30min rust.(fabrikant geeft exact aan wat deze tijden zijn.

2e is een label A schakelt zelf terug als je deze correct hebt ingesteld dus de juiste stand op constant drukverschil zal alleen bij volle vraag maximaal vermogen vragen, gaan er kleppen dicht dan gaat deze steeds minder verbruiken tot standby ca 3 watt, en dat vermogen vraagt een gemiddelde pompschakelaar ook standby,
 
  • Like
Waarderingen: Degooyer

Mikesmike

  • #19
Als dat zo is, dan is het inderdaad overbodig om een pompschakelaar te gebruiken.
En in gebruik met Tado zou dit zowieso niet kunnen (pulsebreedte modulatie per 20 minuten) + extra inschakeling bij grotere warmtevraag.
 

Mikesmike

  • #20
Wanneer en hoe zou deze dan terug moeten moduleren? Er is geen warmte aanvraag en de verbruiksmonitor geeft consistent 26,4 watt aan in stand 3?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu