Instelling robot pro verdeler.

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #21
Nog een aanvullende opmerking op hetgeen @The headhunter vermeldde:

ik had ook die twijfels, maar een product specialist van de fabrikant melde nog, dat (en ja, het klinkt heel vreemd): het water in deze pompen dient ook als "smeermiddel".

Droogstaan is desastreus voor dit soort pompen. Ze kunnen dan vast komen te zitten en dat valt echt buiten de garantie. Daarnaast is de pomp zelflerend. Zo'n cyclus duurt 14 dagen en iedere keer onderbreken zou juist nadelig zijn voor die pomp.

Het niet meer gebruiken van een pompschakelaar bij label A pompen scheelde ons jaarlijks, sinds de intrede van de Label-A pompen in 2013 ca 15.000 exemplaren aan omzet. We zetten ze nu hoofdzakelijk nog af aan eigenwijze installateurs, die de pompschakelaar nog als extra omzet zien en ook naar het buitenland.........
 

Mikesmike

  • #22
Helder verhaal, pomp moet gewoon altijd aanstaan. Zeker als hij terug gaat naar 3 watt in Standby.

Dit gebeurd bij mij alleen niet. Kan iemand hiervoor een oplossing aangeven? Ik heb foto’s bijgevoegd.

Overigens ben ik even aan het experimenteren mede door jullie reactie, met een aanvoer van 50 graden en het ltv ventiel 1,45 slag (nodig voor 45 graden) open en afgesteld op de radiatorknop van 45 graden. Even kijken of het het comfort, materiaal en gebruik ten goede komt.

55FC33B3-6D39-4E25-9C50-8D05FF4246B7.jpeg B3BF9968-AF77-4C85-98A7-5B6C8E97FC1D.jpeg 0CAE0C12-EC03-467F-A3A9-9606408BC75E.jpeg
 

Mikesmike

  • #23
Als ik stook op 40 graden met ltv ventiel dicht, blijft deze installatie dan ook hydrolische neutraal of wordt deze actief? ik heb een Intergas ketel zonder enige vorm van een (keer) klep erop.

Zou daarin een verklaring kunnen zitten waarom de Wilo pomp niet in vermogen terug schakeld?
 

Mikesmike

  • #24
Ik heb vandaag contact opgenomen met Wilo. Het betreft gewoon een eenvoudige pomp die niet qua vermogen terug moduleert. Bovengenoemde prijzen zijn op dit moment wel een afspiegeling van de jaarlijkse kosten.
advies is om de pomp na het stookseizoen op stand 1 (8 watt) te laten werken.

@Nono123 het eerdere topic betreft een stadsverwarmingsinstallatie van een kennis. ik heb gewoon een Cv.

nog 1 ding waar ik niet helemaal uit kom.
Bij warmtevraag bouwt de CV tergend traag de warmte op. 40 graden wordt pas bereikt rond de 10 minuten. Ik heb het vermogen, booster of andere parameters al aangepast of terug gezet naar fabrieksinstellingen.

het maakt geen verschil of ik de thermostaat bij een temperatuur van 20 naar 21 of naar 35 graden zet.
CV betreft een Intergas Kompact 36/30a
 

Nono123

  • #25
Ik blijf het ook een moeilijk verhaal vinden, met het schakelen van A-labelpompen.
Ik snap niet zo goed waarom die pompen niet geschakeld zouden kunnen worden als ze in een VV-unit zijn ingebouwd, terwijl diezelfde pompen ook in een CV ketel terug zijn te vinden, en daar kunnen ze wel 6x / uur geschakeld worden.

En dat hij niet terug moduleert is nogal logisch, dat gebeurd alleen bij: ingesteld op gelijke druk, als het volume minder wordt. (lees: meer weerstand) Bij u staat de knopen voor het vv-water altijd open.

Mikesmike schreef:
nog 1 ding waar ik niet helemaal uit kom.
Bij warmtevraag bouwt de CV tergend traag de warmte op. 40 graden wordt pas bereikt rond de 10 minuten. Ik heb het vermogen, booster of andere parameters al aangepast of terug gezet naar fabrieksinstellingen.
Kijk, af en toe, eens op het display van de CV ketel. Wat is de bedrijfstatus? 1 of 5 ?
5 = inbedrijf voor CV
1 = regelstop (eigenlijk niet goed)
 

Mikesmike

  • #26
Ik lees op het forum veel over het laten uitschakelen middels een pompschakelaar. De meeste installateurs zijn hier op tegen vanwege het mogelijk vastlopen van de pomp. Bovenstaand heb ik een berekening gemaakt en een nieuwe pomp kost 140 euro. Bereken je winst maar uit met uitschakelen of een laag pitje. Ik kies er trouwens voor om naar de laagste stand te gaan (8 watt) na het stookseizoen.

Verder zag ik op het forum dat er geadviseerd werd om vloerverwarming alleen te laten schakelen met aan / uit. Logisch, het behoeft maar 1 vaste temperatuur. Ik heb wat anders geprobeerd.

Mijn Tado schakelt in een opentherm zetting tussen de 40 en de 45 graden. Zo ben ik van de vervelende relais klikken af in de woonkamer bij aan / uit en mag de Tado al lerend zelf kijken hoe hij de invulling gaat geven.

De eerste bevindingen van vanmorgen waren beduidend minder gas en hetzelfde comfort gevoel als bij aan / uit. Kanttekening is dat het vannacht dan weer niet zo koud is geweest. Komende dagen even monitoren.

@Degooyer
@Nono123
@De loodgieter
@The headhunter

Vaklieden bedank voor jullie inbreng en het geduld om dagelijks weer opnieuw de "leken" te vertellen wat zij moeten doen. Door jullie reactie in ieder geval een hoop geleerd. Leuke materie waar ook innovatief naar gekeken mag en kan worden.
 
  • Like
Waarderingen: Degooyer

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #27
Even als reactie op Nono. De meeste pompen in de nieuwe cv ketels zijn de pompen meestal 5 draads uitgevoerd. Denk als ik in het schema kijk van de ketel zie je meestal een vaste voeding voor de pomp en een aansturings signaal. Eigenlijk hetzelfde als de Magna3 serie pompen is ingebouwd een start/stop functie.
Mijn inziens was/is dit een betere regeloptie ook voor vloerverwarming en vooral als je naregeling per groep hebt (waarom deze optie niet op de vloerverwarmingspompen zit is mij ook een raadsel) was een kleine moeite geweest om dit toe te passen.
Misschien eens proberen als er ergens een pomp defect is. Weten we gelijk of dit werkt te ja dan te nee.
 
  • Like
Waarderingen: Degooyer

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #28
@Mikesmike Ik heb toch nog één vraag, die me nu pas te binnen schoot. Je postte deze foto:
max.jpg

Dat is de maximaal thermostaat die ter beveiliging op de aanvoerbalk is geklemd:
max1.jpg

Deze zorgt ervoor dat de pomp wordt uitgeschakeld wanneer er te warm water in de aanvoerbalk komt en door de vloer dreigt te komen.
Deze maximaalthermostaat staat standaard ingesteld op ca 55 graden C en moet je op de aangegeven plaats laten zitten. Waarom heb je die max. thermostaat niet laten zitten?

Er is een serie kabels in omloop gekomen waarbij de klem van de max.thermostaat de verbinding kan verbreken, waardoor de pomp wordt uitgeschakeld en die thermostaat niet op de juiste manier functioneert.
Wanneer je twijfelt of dat ook bij jou het geval is, raad ik je aan om met de leverancier van de verdeler contact op te nemen: die kabel wordt dan zonder kosten vervangen. Wanneer je die max.thermostaat los haalt moet alles trouwens goed functioneren, maar mis je de beveiliging tegen te warm water in je systeem.
 

Mikesmike

  • #29
Bedankt voor je aanvulling. Ik had de kabel inderdaad aan de onderkant uit de klem gehaald. Ik heb hem terug geplaatst met de sensor naar boven.
wat mij trouwens opviel was dat de thermostaat ring met de hand makkelijk losgedraaid kon worden (dus hele thermostaatkraan eraf).
ik heb terug vastgedraaid en nu merk ik, waar hij eerder begon te sissen bij terug draaien naar 40 graden, hij dit nu niet doet.

Als ik het goed begrijp zou deze dus nu moeten afslaan bij de ingestelde temperatuur? Ik heb hem ingesteld op max 48 graden
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #30
Mikesmike schreef:
........de thermostaat ring met de hand makkelijk losgedraaid kon worden......
Dat is een kwestie van niet goed monteren en kan m.i. niet aan de fabrikant verweten worden.

Die thermostaat in de aanvoer reageert inderdaad op de temperatuur van de aanvoerbalk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu