Installatieautomaat klapt eruit bij opstarten airco

Dag allen,

Sinds begin januari heb ik het probleem, dat wanneer mijn airco 's morgens aan gaat volgens programma om de woonkamer te verwarmen, dat de installatieautomaat eruit springt.
Dit gebeurt bij het opstarten van de airco. Wanneer ik de installatieautomaat weer aanzet, dan gaat de airco aan. Soms klapt hij er een tweede keer uit, maar meestal start hij daarna op en werkt de airco gewoon naar behoren.

Ik heb vandaag de bekabeling gecontroleerd (weerstand) op evt. vochtprobleem, maar volgens mij is er niets raars te zien.
IMG20250117092946.jpg


Heb alle bekabeling gecontroleerd, los gehad, opnieuw aangesloten, hier wat foto's hoe hij is aangesloten;
Buitenunit (heb de aarde rechtsonder losgehaald en schoongemaakt, helaas niet het gewenste effect)
IMG20250117090622.jpg


Aansluiting op de werkschakelaar;
IMG20250117090642.jpg


De airco unit draait een jaar of 7 en heeft tot eind van het jaar geen problemen gegeven, hij startte altijd netjes op.
De installatieautomaat die eruit klapt is F6. De aardlekschakelaar klapt er niet uit.
IMG20250117103125.jpg


Zijn er mensen die wellicht een idee hebben wat er hier aan de hand is? Het lijkt mij dat de installatieautomaat er niet zomaar uitspringt, maar het rare is dat hij het alleen doet bij de opstart (wanneer de unit koud is). Zet ik hem b.v. straks uit en start hem dan een half uur later op, dan werkt hij direct.

Wat extra informatie;
Het gaat om een Daikin Ururu Sarara 3.5kW.
Is gekoppeld aan de groep van de schuur, hier staat één kacheltje in vorstbeveiligingsmodus, max. 900 watt.
Heeft dus de afgelopen 7 jaar prima gedraaid, na het nieuwe jaar klapte hij eruit (wellicht toeval dat het na de sneeuw van 5 januari begon?).

Hopelijk hebben jullie ideeën / kunnen jullie meedenken.
Groet!
 
Aan airco heeft een hoge aanloopstroom, zou kunnen dat door de leeftijd en de kou dat nu iets hoger is.

Dat 900W kacheltje, staat die niet gewoon 100% van de tijd aan rond die tijd? Zo ja, zet die dan op een andere groep. Eventueel tijdelijk.
Een timer kan ook, zodat de kachel uit staat rond het opstartmoment.
 
Ik heb zaterdag de bekabeling van de airco gehaald en er tijdelijk een kabel met stekker aan gezet.
Deze via een haspel verbonden op een andere groep in huis, vanochtend was de 2e ochtend dat hij weer startte zonder problemen. Ik hou het een aantal dagen even via deze situatie, daarna ga ik uitsluiten. Stap 1 t/m 4 kan ik zelf, stap 5 haal ik een bedrijf erbij.

1. Ligt het aan de automaat
2. Ligt het aan de bekabeling van / naar de airco / werkschakelaar
3. Ligt het wellicht aan de werkschakelaar
4. Ligt het aan de extra kachel
5. Ligt het aan de airco -> installateur erbij

Bedankt voor het meedenken!
 
Als ie het 7 jaar goed heeft gedaan met dezelfde apparaten, zou je kunnen overwegen om een C16 installatieautomaat op groep 16 te installeren. Deze kan een hogere piekbelasting aan. Beter is natuurlijk om de airco op een aparte groep te zetten zonder andere (zware) apparaten.
 
Dit laatste snap ik niet. Als ie 7 jaar lang probleemloos gewerkt heeft, is er toch onlangs iets verandert waarom hij het nu ineens niet meer goed werkt?
Dan lijkt een "zwaardere" automaat toch pleisters plakken en niet de oorzaak aanpakken?
 
het advies om zomaar even een c karekteristiek automaat te plaatsen vind ik erg kort door de bocht en kan erg gevaarlijk zijn omdat de installatie hiervoor wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Tevens is het zo dat als het eerder prima heeft gewerkt dit waarschijnlijk niet met een zwaardere automaat word opgelost je doet dan meer aan syntoom bestreiding.
 
omdat de installatie hiervoor wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Ik ben nieuwsgierig welke voorwaarden dat zijn?

Als een airco (de motor) opstart gebruikt hij even extra veel energie, Deze piek was, de afgelopen 7, jaar blijkbaar net niet voldoende om de automaat uit te schakelen. Slijtage aan de automaat en de condensator van de motor en wellicht de lagere temperatuur, zouden er nu toe kunnen leiden dat de grens van de automaat wordt overschreden. Met een C-karakteristiek automaat kun je dit eenvoudig opvangen. BTW: Veel klussers met een lasapparaat zullen een groep in huis hebben met een C-automaat omdat een lasapparaat ook vaak een hoge startcapaciteit heeft.

Als ik zo naar het verhaal en de informatie van TS kijk, denk ik dat hij enige kennis van zaken heeft en durf ik hem wel een C-automaat te adviseren.
 
Laatst bewerkt:
Los van de " eventuele voorwaarden" what about: "pleisters plakken", "oorzaak aanpakken" en "symptoom bestrijding" ??
 
TS zou ook een 20 Ampere automaat kunnen overwegen.

@Kaajee Elektrische componenten slijten. Zeker als ze voortdurend op hun bovengrens worden gebruikt (wat hier blijkbaar het geval is).
 
een b16 schakelt ongeveer af bij een kortsluitstroom tussen de 48 en 80A, een c16 schakelt ongeveer af tussen de 80 en 160A.
Dit kan nogal grote consequenties hebben voor de achterliggende installatie en personen.
 
Veel klussers met een lasapparaat zullen een groep in huis hebben met een C-automaat omdat
Als daar een normaal stopcontact achter zit dan kan je wel eens een probleem hebben met selectiviteit.
De eindgroepen moeten selectief zijn t.o.v. de hoofdzekeringen.
Met B16 is dat al een probleem.
Dan is er nog wel de discussie of selectiviteit een eis of een eigen afweging is, maar dat gaat hier een beetje ver. Je zou jouw verzekering eens kunnen bellen en vragen hoe die erover denken.

Ik zou op een C16 geen grasmaaier met een lang verlengsnoer aansluiten. En dus een installatie zo maken dat dat niet mogelijk is.
 
De oplossing van Ronny is natuurlijk de beste en meest betrouwbare. Maar soms gaat de beste niet en moet je roeien met de riemen de je hebt. Volgens de foto's zijn de aansluitingen allemaal geaard. Dus qua veiligheid maakt het weinig uit of je een B of C karakteristiek automaat gebruikt. Mijn werkplaats is voor de zekerheid op een C-automaat aangesloten en ik heb daar alleen maar voordeel van gehad. Geen rare dingen.
 
Kortsluiting tussen fase en nul en de aarde speelt geen rol.

Sluit het andere zonder automaat aan, dan heb je van die dingen helemaal geen "last" meer. :shock:
 
@BigBert zoek eens op wat het verschil is tussen de b en c karakteristiek van een automaat en kijk ook eens wat de weerstand van het te voeden circuit hier voor een invloed op heeft.
 
Ik ben nieuwsgierig welke voorwaarden dat zijn?
De maximale impedantie / kabellengte halveert.
Dat ligt aan de specificaties van het verlengsnoer. Een verlengsnoer van 3600 Watt kan veel hebben.
Als vuistregel kun je aanhouden dat de maximale kabellengte met 2,5mm² achter een C16 automaat ca. 61m is (voor B16 is dat 122m). Met 1,5mm² nog maar 37m. Met een beetje haspel (+ de vaste installatie) kom je daar al snel overheen.

Vuistregel, want je bent ook afhankelijk van de netimpedantie op de aansluiting van de netbeheerder. Stel dat je in het buitengebied zit en aan het einde van de kabel bent aangesloten dan zal de impedantie op de aansluiting al hoger zijn en wordt de maximale leidinglengte in je eigen installatie dus korter.

Is de impedantie / lengte te hoog dan zal de automaat niet snel genoeg afschakelen bij kortsluiting. C-karakteristiek is inderdaad trager maar dat is niet wat je wilt als je met de heggenschaar door je verlengsnoer gaat.
TS zou ook een 20 Ampere automaat kunnen ovoverwegen.
Voor de airco wellicht, als dit het enige op de groep zou zijn (wel even de handleiding raadplegen of daar niet een maximale voorbeveiliging in staat). Maar voor de contactdozen en verlichting in de schuur mag dit niet.

(En dan hou ik in dit hele verhaal inderdaad nog nergens rekening met selectiviteit)
 
Nog even voor de duidelijkheid 3,5kW is het koel vermogen, niet het elektrisch vermogen!
Zie de datasheet (huidige versie) van Daikin erbij gezocht (Daikin Ururu Sarara 3.5kW)
Aanloopstroom 4,4A = 1012Watt.

Dus
  • 16A automaat zou er niet uit moeten gaan.
  • Type C automaat zou niet nodig moeten zijn
  • De airco heeft geen aparte groep nodig.
  • 20A zekering mag niet volgens datasheet.

De test die je nu met je haspel doet is niet heel representatief, een haspel heeft een beetje inductie waardoor aanloopstroom begrenst wordt. Als je de haspel aansluit op de groep die er elke keer uit ging heb je grote kans dat die het nu wel goed doet.

Ik heb eerder het vermoeden dat de condensator slechter is geworden (veelvoorkomend probleem) of dat er iets anders met de airco is waardoor de aanloopstroom zo hoog is.
Schermafbeelding 2025-01-20 1942d34.jpg
 
Zo, dank allen voor het meedenken / discussiëren! Geeft een hoop inzichten.

Een B16 automaat is altijd afdoende geweest, dus lijkt mij ook meer dan prima voor in de toekomst.
We hebben vorig jaar november ('23) een overkapping laten plaatsen, hier zit een zonnescherm aan en een 7-tal ledspots, verder niets bijzonders, staan nu gewoon uit.

Wellicht dat ik een aparte groep aanleg voor de airco, in het verleden is dat niet nodig geweest en ook niet het advies geweest destijds van de installateur (Climasense). Daikin adviseert een afzekerwaarde van 16A. Een extra groep kan natuurlijk geen kwaad en is in principe niet heel ingewikkeld, kabel richting de kruipruimte, gaatje naar buiten boren, aansluiten en extra automaat plaatsen, als ik het goed begrepen heb mag je max. 4 automaten achter een aardlekschakelaar zetten?

Ik heb nu 2 dagen een opstart gehad zonder uitval van de tijdelijke groep.
Woensdag of donderdag (wil nog een dagje of 2 deze situatie aankijken) zal ik de haspel er tussenuit halen en sluit ik hem rechtstreeks aan op een buitenstopcontact (Groep F6), ik heb nu namelijk een stekker gemonteerd aan de buitenunit. Dit om uit te sluiten of de bekabeling van en naar de werkschakelaar / verdeeldoos wellicht foutief is.

Klapt hij er dan uit, dan verwissel ik Groep F6 met F5 of F7 en test ik het nogmaals. Mocht het dan wel goed gaan, vervang ik groep F6 (gewoon een nieuw B16 automaat), anders zit het wellicht toch in de airco unit en dien ik een monteur erbij te halen. Dan heb ik zelf in ieder geval al een aantal zaken uitgesloten, zonde dat zo'n monteur dat voor het volle uurtarief moet doen.

@PimKlus, je geeft aan dat wellicht de condensator slecht is geworden? Is zoiets te testen / ergens aan te merken? De airco verwarmt prima (koelen gebruik ik hem eigenlijk nooit voor) en eenmaal aan dan doet hij het prima en het verbruik is normaal (hou het iedere maand bij, zie geen verschillen met andere jaren qua verbruik).

Verder, is zo'n condensator te vervangen door een monteur (ik ga niet zelf sleutelen aan de airco unit, behalve dan de stroombekabeling aan de buitenzijde)?
En het klinkt alsof je er wat meer vanaf weet, enig idee wat zo'n condensator wellicht kost? Kan online niet zo veel vinden hierover.

Bedankt allen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan