Inregelen CV installatie met vloerverwarming (RTL)

Dwali

  • #1
Hoi,

Ik heb in 2007 zelf onze CV installatie geinstalleerd, naar de adviezen van het installatiebedrijf waar ik alle spullen gekocht heb. Helaas heb ik me toendertijd iets te weinig in bepaalde dingen verdiept. Volgens mij valt er nog het een en ander te verbeteren qua verbruik en comfort..

De situatie zoals hij nu is:
- vrijstaand huis, redelijk geïsoleerd, enkele plekken nog enkel glas.
- Ketel: Intergas 28/24 CW4 22,8 KW
- Thermostaat: Honeywell Chronotherm Modulation (in keuken, ivm "extra" gaskachel woonkamer)
- alles berekenen op 90/70/20 (volgens mij is 75/65/20 niet slim aangezien het radiatorvermogen op een aantal plekken onderbemeten is?)

Woonkamer 56.76 m3:
- 2 radiatoren samen 3964W
- adviesvermogen: 4820W (22gr)
- Gashaard aanwezig, maar de bedoeling is om deze niet mee te rekenen..
- open verbinding met de woonkeuken (deuropening)

Woonkeuken 53.55 m3:
- 2 radiatoren samen 4482W
- adviesvermogen: 4548W (22gr)
- open verbinding met de woonkamer (deuropening)

Slaapkamer 1 28.34 m3:
- 1 radiator 1134W
- adviesvermogen: 1969W (18gr)

Slaapkamer 2 22.23 m3:
- 1 radiator 914W
- adviesvermogen: 1544W (18gr)
- "nog" enkel glas, kinderkamer, probleemruimte
- aktie: dubbel glas, indien nog te koud radiator bij plaatsen..

Hal + trap 16.77 m3:
- 1 radiator 903W
- adviesvermogen: 971W (15gr)

Aanbouw totaal 14.34 m2 onderverdeeld in 4 ruimten:
Door de hele aanbouw ligt vloerverwarmingbuis aangesloten op de aanvoer (niet meer bereikbaar) vd CV installatie, eindigt in de bijkeuken via een Heimeier RTL ventiel op de retour (1,5mtr afstand tot de ketel)

Badkamer 13.54 m3:
- 1 badkamerradiator 855W (schatting.. 600b x 120h) met thermostaatkraan en voetventiel
- vloerverwarming: 5.68m2 x 85W ? = 482W
- adviesvermogen: 1254W (24gr)

WC 3.07 m3:
- vloerverwarming: 1.06m2 x 85W ? = 90W
- adviesvermogen: 213W (18gr)

Hal 7.88 m3:
- vloerverwarming: 3.53m2 x 85W ? = 300W
- adviesvermogen: 456W (15gr)

Bijkeuken 9.89 m3 (ketelruimte):
- vloerverwarming: 4.07m2 x 85W ? = 345W
- adviesvermogen: 572W (51gr)

De vragen die ik heb:
- Kloppen mijn berekingenen? (bij benadering..)
- Ik wil waterzijdig gaan inregelen (dT 20?), wat moet ik met de vloerverwarming aan ivm de retour-temp?
- De totale "aanbouw" aanvoer en retour is wel bereikbaar, dus mocht het wijsheid zijn iets aan te passen mbt tot de vloerverwarming dan kan het, echter gaat de badkamerradiator dan we mee..

Tips zijn welkom, ik wil me er graag wat verder in verdiepen..

gr.dennis

EDIT: Extra info:
- Buizen grotendeels AKB, 20mm voor de hoofdleidingen, 15mm naar de radiatoren..
- Alle radiatoren hebben "gewone" kranen (met de interne begrenzer wou ik waterzijdig inregelen), op de badkamer radiator en de vloerverwarming na..
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Calenta

    Specialist Verwarming
    • #2
    Voor zover ik je vraag begrijp, zou ik eerst investeren in isoleren.
    Met name enkel beglazing kan nogal wat op worden bespaart.

    Je vloerverwarming kun je eigenlijk alleen inregelen als je per groep flowmeters hebt. hier kun je over elke groep even veel water laten stromen.

    Je berekening met 85 watt per kuub is aan de hoge kant. Ik reken met 60 watt per kuub en kom daar altijd redelijk mee uit.

    Of je moet al een enkel steens woning hebben natuurlijk :mrgreen:
    Dan kan je beter een speksteen kachel kopen.

    Je Delta-T van 20 graden moet je je echt niet blind op staren. Probeer eens wat info te verkrijgen over je dubbel instelbare radiatorkranen. Deze kranen zijn vaak voorzien van een 7 standen en daarbij behorende gaatjes in de doorgang van de klep.

    Bij Heimeier geld de regel van 10 Kpa per radiator. ( aanvoer )

    Je voetventiel geheel opendraaien. hier kun je niet mee inregelen.
    Wil niet een nieuwe discussie hierover starten, maar het kan niet.


    Succes.

    Calenta :cool:
     

    Boudewijn 033

    Specialist Verwarming
    • #3
    Calenta schreef:
    Je voetventiel geheel opendraaien. hier kun je niet mee inregelen.
    Wil niet een nieuwe discussie hierover starten, maar het kan niet.
    ff off topic, kan wel, de fabrikanten van deze adverteren er gewoon mee, en die zelfde fabrikanten maken ook de radiator kranen, waar jij mee in wilt regelen, dus ze hebben er geen enkel belang bij, waar jij op inregeld.
    als je een instelbaar voetventie neemt, kan je er gewoon mee inregelen.
    als jouw voorkeur is in te regelen op een instelbate th. kraan, best, maar ga niet roepen dat het niet kan op een voetventiel.
    Instelbare voetventielen.

    groeten b
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #4
    Zoals ik al zei, geen zin in.

    Vraag maar een willekeurige vertegenwoordiger van TA Hydronics
    fabrikant van oa Heimeier en de grootste aandeelhouder in deze markt.

    Voetventiel is ontwikkeld voor inblokken van je radiator. Ga je er toch mee regelen, bestaat de kans dat het ventiel dicht slibt door het aanwezig sediment in het cv circuit.

    Dat is dus niet alleen mijn mening, maar is technisch een feit.

    Ps, vind het ook weinig informatief voor Ts. Een persoonlijk bericht is ook off topic.

    Calenta :cool:
     

    Dwali

    • #5
    Calenta schreef:
    Voor zover ik je vraag begrijp, zou ik eerst investeren in isoleren.
    Met name enkel beglazing kan nogal wat op worden bespaart.
    Duidelijk verhaal, uiteindelijk wil ik overal dubbel glas hebben..
    Calenta schreef:
    Je vloerverwarming kun je eigenlijk alleen inregelen als je per groep flowmeters hebt. hier kun je over elke groep even veel water laten stromen.
    Ok, kan ik nog iets zinnings doen met de 35gr retour die uit de VVW gemengd wordt met de radiator-retouren? Als ik het goed begrijp werkt de ketel met een dT20?
    Calenta schreef:
    Je berekening met 85 watt per kuub is aan de hoge kant. Ik reken met 60 watt per kuub en kom daar altijd redelijk mee uit.
    Voor de woonkamer (22gr) neem ik aan? Dus 2,73w ipv 3,86w per graad per kuub. (dat veranderd de zaak nogal)
    Calenta schreef:
    Je Delta-T van 20 graden moet je je echt niet blind op staren. Probeer eens wat info te verkrijgen over je dubbel instelbare radiatorkranen. Deze kranen zijn vaak voorzien van een 7 standen en daarbij behorende gaatjes in de doorgang van de klep.
    Momenteel heb ik overal "gewone" radiatorkranen, waar onder de witte knop een ring met een imbusje zit. Met deze ring kan ik toch de maximum flow van de radiator bepalen en dus de dT beïnvloeden? (als dT20 niet haalbaar is, is het toch sowieso wijsheid om te proberen overal een gelijke dT te krijgen?)
    Calenta schreef:
    Je voetventiel geheel opendraaien. hier kun je niet mee inregelen. Wil niet een nieuwe discussie hierover starten, maar het kan niet.
    Om verwarring te voorkomen, met het voetventiel op de badkamerradiator bedoel ik een radiatorkraan die in de retour zit met onder een kapje een imbus als regelaar ipv een knop. (misschien heet dit anders?)

    ps. Mijn eerste insteek is om te kijken wat ik nu zou kunnen verbeteren met de huidige spullen. Als ik beter andere kranen/ventielen kan aanschaffen, dan hoor ik het graag, maar dan heeft bijv. dubbel glas hogere prio.
    Calenta schreef:
    Succes.

    Calenta :cool:
    Bedankt voor de info!

    gr.dennis
     

    Dwali

    • #6
    Na even rondgesnuffeld te hebben op dit forum over voetventielen, lijkt het me inderdaad wijsheid om die discussie hier niet nog een keer weer op te halen..

    In mijn geval is de badkamerradiator in combi met de vloerverwarming behoorlijk overbemeten, de badkamerradiator wordt al heel snel geknepen door de thermostaatkraan. (dus qua inregelen geloof ik dat er meer winst te behalen is in de rest vd woning)
     

    Dwali

    • #7
    Even de lijst aangepast, met 2,73W per m3 per gr:
    Woonkamer 56.76 m3:
    - 2 radiatoren samen 3964W
    - adviesvermogen: 3409W (22gr) = 555W overcap

    Woonkeuken 53.55 m3:
    - 2 radiatoren samen 4482W
    - adviesvermogen: 3217W (22gr) = 1265W overcap

    Slaapkamer 1 28.34 m3:
    - 1 radiator 1134W
    - adviesvermogen: 1393W (18gr) = 259W tekort

    Slaapkamer 2 22.23 m3:
    - 1 radiator 914W
    - adviesvermogen: 1099W (18gr) = 185W tekort

    Hal + trap 16.77 m3:
    - 1 radiator 903W
    - adviesvermogen: 687W (15gr) = 216W tekort

    -----------aanbouw-----------
    Badkamer 13.54 m3:
    - 1 badkamerradiator 855W (schatting.. 600b x 120h) met thermostaatkraan en voetventiel
    - vloerverwarming: 5.68m2 x 85W ? = 482W
    - adviesvermogen: 887W (24gr) = 450W overcap

    WC 3.07 m3:
    - vloerverwarming: 1.06m2 x 85W ? = 90W
    - adviesvermogen: 151W (18gr) = 61W tekort

    Hal 7.88 m3:
    - vloerverwarming: 3.53m2 x 85W ? = 300W
    - adviesvermogen: 323W (15gr) = 23W tekort

    Bijkeuken 9.89 m3 (ketelruimte):
    - vloerverwarming: 4.07m2 x 85W ? = 345W
    - adviesvermogen: 405W (51gr) = 60W tekort

    Ik moet dus de woonkamer en keuken meer knijpen, om het boven warmer te krijgen.. Is er een Formule waarbij je het afgegeven vermogen kunt berekenen tov. dT?
     

    Nmaes

    • #8
    Na het inregelen had ik ook last van de over/ondercapaciteit; dwv temperatuurverschillen door het huis.

    Daarom ben ik van een gelijke delta T afgeweken;

    1 eerst heb ik het hele huis op gelijke delta T ingeregeld.
    2 Ik heb de standen van de voetventielen in een excelsheet bijgehouden.
    In de ruimtes waar ik overcapaciteit had heb ik de procentuele overcapaciteit van het adviesvermogen genomen; en daarmee het voetventiel gecorrigeerd.
    (bij bijvoorbeeld 10% overcapaciteit heb ik het voetventiel 10% extra dichtgedraaid)

    Dit resulteerde in een betere benadering van de gewenste temperatuur per ruimte, de delta T op de ketel is ongeveer gelijk gebleven.

    Hierna heb ik de de kamerthermostaat een aantal dagen op gelijke temperatuur laten branden, waardoor ik beter zicht kreeg op de verschillen in ruimte temperatuur.

    Toen heb ik de (nog kleine) temperatuurafwijkingen per ruimte gecorrigeerd.
     

    Dwali

    • #9
    Heb je die "10% extra dichtgedraaid" gemeten? (dT 10% lager?) Of is dat natte vinger werk?
     

    Nmaes

    • #10
    Een voetventiel kan 6 slagen open;

    Na het inregelen van het huis staat het voetventiel van badkamerradiator bijvoorbeeld 3,5 slagen open.
    10% minder water is 3,15 slagen open
     

    Dwali

    • #11
    Weer wat geleerd ;-)

    Geldt dat ook voor normale radiatorkranen?
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #12
    10 % minder water bij 3.15 slagen open.

    Het ventiel kan 6 slagen open...

    Ik kan er geen andere berekening maken dan 50,85 % minder water.

    Hoe luid de berekening volgens u.

    Calenta :cool:
     

    Kacheltje

    • #13
    Het aantal slagen zegt niets over hoeveel% meer of minder debiet er door de kraan stroomt.
    Een voetventiel heeft een authoriteit. En die is oa. afhankelijk van de aangeboden druk voor het ventiel.

    Aan het eind van de installatie kan het maar zo zijn dat je met 1 slag open zo goed als al het beschikbare debiet door het ventiel stroomt.

    Vergelijkbaar en zichtbaar kun je dat zien door je hoofdkraan bij je watermeter zo goed als dicht te zetten. Draai dan een kraan open en je zal zien dat de rest van de slagen niet leidt tot meer water die uit je kraan komt.
     

    Dwali

    • #14
    Kacheltje schreef:
    Het aantal slagen zegt niets over hoeveel% meer of minder debiet er door de kraan stroomt.
    Ok, stel ik neem mijn woonkamer, daar heb ik 16,3% overcapaciteit.

    Als ik nu eerst alle radiatoren inregel naar een gelijke dT, kan ik daarna via een formule berekenen hoeveel procent ik de dT in de woonkamer moet verlagen om op het streefvermogen uit te komen?
     

    Kacheltje

    • #15
    Overcapaciteit haal je niet weg door de delta T te vergroten. Je delta T overschrijdt de 20 graden dan wat nadelig kan werken voor je ketelregeling, een moderne ketel gaat dan ongewenst vermogen terug regelen.
    Die delta T van 20 graden moet je wel aanhouden.
    Een truk is wel om een radiator te kiezen die ook altijd mee draait en dan die een kleinere delta T dan 20graden aan te houden om zo het geheel te compenseren.
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #16
    Vreemde redenatie kacheltje,
    Wanneer je in een leiding weerstand toepast, heb je voor de weerstand een opbouwende druk en na de weerstand heb je een verval, oftewel drukverlies.

    Een antwoord van het kan zo maar zijn dat.
    Ik heb er mijn twijfels over.
    Een ketel moduleert ook niet op z,n Delta-T, maar op zijn aanvoer temperatuur en de communicatie met de kamerthermostaat.

    De vergelijking met de watermeter, dan heb je dus met de radiatorkraan al ingeregeld... Waarom dan het voetventiel nog regelen.
    Nogmaals, de Delta-t is niet heilig.

    Calenta :cool:
     

    Kacheltje

    • #17
    Dat nu de lastige bijkomstige zaken in de hydraulica. :wink:
    Als je interesse hebt zijn er genoeg boeken te vinden met de theorie die beschrijven hoe het het in elkaar steekt.
    Kleine tipje van de sluier: Een pomp levert aan het begin een druk aan het eind is daar een klein deel van over. Onderweg is er weerstand die grote invloed uitoefent vergelijkbaar met die hoofdkraan die je op een kier zet. Die geeft ook een weerstand.

    Een ketel zal zeker regelen op zijn keteltemperatuur, tenzij de delta T de 20 graden gaat overschrijden,dan heeft het in de hand houden van de delta T prioriteit boven de keteltemperatuur, daaronder heeft dat geen invloed op de ingestelde keteltemperatuur.
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #18
    Hm, niet geleerd bij wtb. :mrgreen:

    What ever, alweer een hele discussie over inregelen.

    TA Hydroulics, als je als technisch
    adviseur bij dit bedrijf werkt, heb je vast enige kennis van zaken.


    Calenta :cool:
     

    Dwali

    • #19
    Calenta schreef:
    What ever, alweer een hele discussie over inregelen.
    Als je niet bekend bent met de materie/terminologie is het best een ondoorzichtig onderwerp. Op dit forum zijn er inderdaad al vele topics over (ik heb ze allemaal doorgelezen), maar als leek blijven er veel vraagtekens over.

    In de sticky "lees dit eerst" staat:
    Heb je een probleem, dat lijkt op een probleem van iemand anders, ga dan niet verder bij de vraag van die ander, maar maak een nieuw onderwerp aan. Zo houden we de zaak overzichtelijk!

    Maar ik snap dat vaak terugkerende vragen vervelend zijn..

    In mijn geval:
    Ik verwacht geen wonderen, maar ik heb zelf de boel aangelegd en er is nul-komma-nul ingeregeld (alle kranen staan open, ketel staat nog factory default). Ik wil er dus graag iets mee doen. Aangezien dit een DHZ forum is waar veel kennis aanwezig is, leek me dit een geschikte plek om meer info op te doen over wat ik wel of niet zou kunnen/moeten doen..

    gr.dennis

    ps.: Tot nu toe ben ik al super op weg geholpen..
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #20
    Mooi zo!

    Dat is het belangrijkste.

    Het vak van installatie techneut is zeer divers en vroeger moest er net zolang
    voor geleerd worden als een arts opleiding :mrgreen:

    Installateurs discuseren over het algemeen graag over bepaalde mogelijkheden en toepassingen en ieder heeft zijn eigen manier van werken.


    Calenta :cool:
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu