Inductieplaat aansluiten - nodig om een kookgroep(automaat) te halen?

Narev

  • #1
Wij willen graag van ons gas af in de keuken dus willen we het gasfornuis eruit en een inductieplaat erin. Nu moet dit volgens mij niet heel ingewikkeld zijn. Wat ik tot zover heb kunnen vinden is dat er een perilex aansluiting in de keuken moet komen dat ik hiervoor 5 aders moet trekken vanuit de meterkast en deze in de meterkast moet aansluiten op een fornuisgroep. Bijgevoegd een fototje van mijn groepenkast. Zoals te zien op de foto heb ik hier zeker de ruimte wel voor op slot 7 en 8, nu vroeg ik mij af of het nodig is om een kookgroep(automaat) te halen of kan je hier ook werken met 2 enkele 16A installatiegroepen die je verbind met een kookgroep brug? Daarnaast heb je kookgroepen met eigen aardlek schakelaar en zonder, in mijn geval is er per 4 groepen al een aardlekschakelaar aanwezig dus lijkt mij dit niet nodig toch? Als laatste heb ik nog een vraag over het trekken van de draden. Ik heb 2 loze leidingen lopen richting mijn kookplek, wordt dit vaker gedaan zodat je bijv 2 perilex aansluitingen zou kunnen maken e.g. 1 voor de oven en 1 voor inductie? Of wordt dit gedaan zodat je makkelijker die 5 draden kunt trekken door deze 2 om 3 door de buizen te leiden?
Als laatste vroeg ik mij nog af of het kwaad kan om zwarte draad die nu nog in de leiding zit te gebruiken als trekveer? Deze is er ingelegd om te bewijzen dat de leiding helemaal goed is aangesloten bij de oplevering van ons huis.

20240110_000913.jpg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hebt een 3 fase aansluiting, waarschijnlijk 3x25A. (dat kan je terugvinden op je rekening)
Het heeft dan de sterke voorkeur om krachtstroom naar de perilex te trekken.
Een krachtstroom aardlekautomaat is wat je dan nodig hebt.
Ben je nog andere dingen van plan?
Zo ja, dan zou ik het busboard vrij houden en er een 2e kast naast plaatsen.

2 loze leidingen zijn voor het gemak. Ze zijn ervan uitgegaan dat er ooit iemand een kookplaat maar bijvoorbeeld ook een stoomoven o.i.d. erbij wil hebben.
Als het goed is, is minimaal één van de 2 een 19mm buis. Daar kunnen zonder probleem 5 draden in.

De zwarte draad kan je gebruiken als trekveer. Niet forceren, als het zwaar gaat de groep draden terugtrekken en alsnog een trekveer erdoorheen halen met de zwarte draad. Dit gaat ook zonder zwarte draad meestal zonder problemen.
 

Sander 1972

  • #3
Die automaatjes kun je als de groepenkast uitstaat zo erbij drukken. Bestel wel de goede zelfde type die er al in zitten.

Je hebt eigenlijk 5 vrije plaatsen jammer dat die andere automaat niet anders kan. Die is van de pv neem ik aan
 

Narev

  • #4
Je hebt een 3 fase aansluiting, waarschijnlijk 3x25A.
Heb het voor de zekerheid even nagezocht maar we dat hebben we inderdaad.

Het heeft dan de sterke voorkeur om krachtstroom naar de perilex te trekken.
Dit is alleen nodig voor de grotere inductieplaten toch? Reden dat ik het vraag is dat wij waarschijnlijk toch geen grote plaat nemen en als ik mij niet vergis gaat een krachtgroep ook niet in mijn huidige kast passen wat betekend dat ik deze ook zal moeten uitbreiden. Edit: Ik heb uw antwoord nog eens goed gelezen en tussen de regels door lees ik eigenlijk dat u zegt dat dit sowieso verstandig is om te doen voor het geval wij nu of in de toekomst nog eens iets anders zouden willen?

Die is van de pv neem ik aan
Ja dat klopt, we hadden eerder daar een enkele groep zitten maar omdat we het aantal panelen hebben uitgebreid is dat een dubbele geworden.
 
Laatst bewerkt:

Tom345

Specialist Elektra
  • #5
Narev schreef:
Dit is alleen nodig voor de grotere inductieplaten toch?
Een kookplaat met vier kookzones heeft in de regel een vermogen van 7,2 tot 7,4 kW. Dat is meer dan wat je hoofdzekering van 25A aankan. Het zal in de praktijk wel meevallen, omdat niemand echt op vier pitten tegelijk kookt. Maar als je op dezelfde fase dan nog andere grote verbruikers hebt, zou je hoofdzekering wel kunnen springen.
Verder zijn lang niet alle kookplaten geschikt om aan te sluiten op een kookgroep, omdat het fenomeen kookgroep een uniek Nederlands ding is en niet iedere fabrikant ermee rekening houdt. Vaak kom je pas na het uitpakken van de bestelde plaat erachter, dat hij niet geschikt is.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Narev

  • #6
@Tom345 Aah thx dat zou betekenen dat ik dan toch moet gaan uitbreiden. In dat geval aan welke kant kunnen we dan het beste uitbreiden links of rechts van de kast, zie bijgevoegd ook de foto. en moeten de kasten altijd strak tegen elkaar zitten of mag er ook ruimte tussen?

20240110_103806.jpg
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #7
Als je de kasten strak naast elkaar zet, kun je ze verbinden met losse draden. Anders moet je of kabel gebruiken of draad in buis. Heb je links voldoende ruimte tussen de kast en de buis? Anders zou ik voor rechts gaan, want die aardedraad kun je nog het makkelijkst omleggen.
Misschien is dit probleem ook op te lossen door een andere busboard te plaatsen, maar daar heb ik geen verstand van.
 

Narev

  • #8
Tom345 schreef:
Heb je links voldoende ruimte tussen de kast en de buis? Anders zou ik voor rechts gaan, want die aardedraad kun je nog het makkelijkst omleggen.
links heb ik ongeveer 20 cm tot de buis van het stopcontact. Rechts heb ik 20 cm tot de muur. Dus ik vrees dat hij dan toch links zal moeten en dat ik het stopcontact dan moet verplaatsen, hopelijk zijn de draden daar lang genoeg voor zodat ik geen nieuwe aders hoef te trekken voor het stopcontact.

Andere vraag, wij hebben een mooie inductieplaat gezien (om geen reclame te maken zal ik het merk niet noemen). Deze heeft een maximaal vermogen van 7400W. Zoals jullie al aangaven is het dus wenselijk om hier 3 fasen voor te gaan gebruiken. Echter geeft de beschrijving van het apparaat aan dat de kookplaat aangesloten kan worden op '1 fase (normale stekker), 2 fasen (Perilex stekker)' . Gaat dit dan wel goed als je de plaat op een 3 fase perilex gaat aansluiten? Overigens was ik zelf ook heel verbaasd dat ze hier 1 fase als mogelijkheid definieren dat kan alleen maar goed gaan als je het vermogen dan maximaliseerd, maar dat terzijden.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #9
Bij een kookplaat van vier kookzones worden in de regel maar twee van de drie fasen gebruikt. Voor de aanleg van je installatie heeft dit geen consequenties.
Aansluiting op 1 fase is gebruikelijk in andere landen. Daar gebruiken ze dan dikke kabels en zekeringen. In Nederland mag dat niet.
 

HenkL14

  • #10
Abb heeft sinds niet al te lange tijd een smalle kast maar wel met twee hoogtes.

Deze kast is 33x11cm breed, misschien is dat een leuke optie voor links ernaast?

20240110_184522.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Narev en Jackd

Narev

  • #11
HenkL14 schreef:
Abb heeft sinds niet al te lange tijd een smalle kast maar wel met twee hoogtes.

Deze kast is 33x11cm breed, misschien is dat een leuke optie voor links ernaast?
Hmm dat is zeker de moeite waard om eens te bekijken scheelt mij nu wat verplaats werk!!.
 

HenkL14

  • #12
Type aanduiding van die kast is trouwens Abb HNL
 

Narev

  • #13
Ik heb even rond gekeken welke automaat zou ik moeten hebben? Een 16A 300mA of een 30mA? En wat ik mij ook nog afvroeg je kan ook kiezen voor een 3p installatie automaat + 3p als toch? Zou dat handiger zijn als ik in de toekomst nog een extra krachtgroep zou willen bijv voor een laadpaal?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #14
Gewoon B16, 30mA. En geen 3P maar 3P+N, of 4P. Als je alles van één merk wilt houden dan kom je bij de 2CSR256140R1165 uit.

Een laadpaal moet volgens de normen achter een eigen aardlekschakelaar, dus dat mag je niet delen met de kookplaat. Je kunt in dat smalle uitbreidingskastje ook geen 3x 4-modules brede componenten kwijt, als je nu een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat gaat plaatsen dan zit je uitbreidingskastje meteen zo goed als vol. Ik zou dus de aardlekautomaat kiezen, dan houd je in het kastje ook ruimte voor nog zo'n zelfde aardlekautomaat voor een laadpaal.
 
  • Like
Waarderingen: HenkL14 en Narev

Narev

  • #15
Als ik de automaat wil aansluiten hoe doe ik dit dan handig? Het lijkt erop dat alle ALS'en op een bord zitten en er dus geen verdeelblokken zijn gebruikt. Wat mij ook opvalt als ik zo kijk, is dat de automaat van de PV installatie lijkt doorgelust vanuit de 1e ALS, is dat logisch? En als dat een valide manier is, zou het dan niet logischer zijn om onder elke ALS een verdeelblolkje te plaatsen die aan te sluiten op elke L van de betreffende ALS? Dan zou je vervolgens alle verdeel blokjes weer kunnen verbinden met de extra automaat? En hoe zou ik dit dan doen met de N? Of maakt het welke N je pakt?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #16
Het netste is om aansluitblokjes onderin de kast te plaatsen. Vanuit de hoofdschakelaar direct naar deze blokjes toe, vanuit de blokjes de bestaande aardlekschakelaars, de PV aardlekautomaat en de uitbreiding aansluiten.

Deze aardlekschakelaars hebben dubbele aansluitklemmen en kun je gebruiken om door te lussen naar een ander component, maar dat houdt een keer op, door de aardlekautomaat van de PV zijn alle klemmen voor L1 en N al bezet.

Een alternatief voor de aansluitblokjes is om met dubbele adereindhulzen te werken, bijvoorbeeld direct boven de hoofdschakelaar.

Als je de aansluitblokjes los gaat bestellen, let er dan op dat de blokjes voor L3 en N 5 gaten hebben en dus anders zijn dan de blokjes voor L1 en L2 met 4 gaten. Ook moet je de plastic kapjes om de blokjes aanraakveilig te maken meestal los bestellen.
 

HenkL14

  • #17
Abb heeft daar een complete set voor, zie foto

20240114_093242.jpg
 

Narev

  • #18
@HenkL14 Dat zag ik ja, alleen heeft die set 4 mm draad er in zitten en ik als ik het goed zag op de draden bij mij in de kast is het meeste met 6 mm gedaan. Maar ik kon ook een set vinden zonder draden dus dan kan ik die er zelf bij doen. Wat ik mij nog afvroeg als ik die blokjes onderin monteer zitten die vrij dicht op de ALS'en als ik die standaard draden gebruik met geperste uiteinden dan heb ik weer een hele hoop loos draad. Kan je in dat geval ook draden gebruiken met een vaste kern in plaats van een flexiebele zodat je de uiteinden niet hoeft te persen of is dat niet aan te raden en kan ik dan toch beter voor de kortste voorgeperste draden gaan van 125 mm ?
 

HenkL14

  • #19
Ja als je 6mm2 neemt maakt dat niet uit of het soepel of stugge draden zijn :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu