Inductiekookplaat op fornuisgroep via xmvk aansluiten. Hoe?

Stevvn

  • #1
Ik heb een kookplaat (Bora Puru) gekocht. Ik heb een fornuisgroep, en een 3 fase aansluiting in mijn meterkast. De xmvk kabel is nog niet aangesloten op de fornuisgroep.

Ik wil eerst perilex stekker verbinden met de xmvk kabel. Welke kleur moet ik op welke pool aansluiten in mijn geval?

16851139212561219078020846913226.jpg 16851139431048029139397253497271.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Kun je een foto maken van de aansluitschema's achter op de kookplaat? Want het is beter om de voorkeur te geven voor een 3 fasen krachtgroep (3P +N) ipv een kookgroep (2P + 2 N).
 

Stevvn

  • #3
Dat is deze.
1685117259191.png
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #4
Beter om de kookgroep te laten vervallen en een 3 fasen-aarlekautomaat te plaatsen. Als je een van de huidige aardlekschakelaars naar de bovenste rij verplaatst, dan heb je in de onderste rij precies genoeg plek voor de aardlekautomaat.
Met een kookgroep i.c.m. enkelpolige aardlekschakelaars, komt de hele belasting op één fase, wat in het ergste geval neerkomt op 32 A. En hoogstwaarschijnlijk zijn je hoofdzekeringen maar 25A.
 

Stevvn

  • #5
Helaas zit ik voorlopig vast aan de fornuisgroep.. is het toch mogelijk?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Ja, volgens afbeelding 6.48. Maar dan moet je zeker weten dat je kookgroep over 2 fasen verdeeld is. Als je dit niet zeker weet loop je een groot risico op overbelasting van de nuldraad. Daarom ook het advies om voor schema 6.47 te gaan.

De oplossing om de kookgroep te wijzigen is ook al gegeven.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #7
Walker schreef:
Maar dan moet je zeker weten dat je kookgroep over 2 fasen verdeeld is.
Dat zou alleen werken, als de nullen niet gekoppeld waren in de kookplaat. Als je schema 6.48 toepast en de kookgroep is over twee fasen verdeeld, dan springt er minimaal een aardlekschakelaar.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Ik hoop voor TS dat er dan een schema is zonder brug, zodat je 2x een nuldraad aan kunt sluiten.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
-zelf verwijderd-

edit: Laat maar, ik begrijp het nu. Een kookgroep mag echter niet over 2 fasen verdeeld zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Waarom zou dat niet mogen?
Het kan hier niet omday de fasen over meerdere aardleks zitten, maar het mag wel.
 

Stevvn

  • #11
Zelf begrijp ik het nog niet helemaal.

Kan ik het in mijn situatie nu überhaupt niet aansluiten? Of is er toch een mogelijkheid als ik schema 6.48 volg?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #12
Schema 6.48 is voor een tweefasenaansluiting, dat is iets anders dan 2x16A op één fase zoals jouw kookgroep.

De plaat heeft 2 nulklemmen, maar Bora tekent nergens een schema met daadwerkelijk 2 nuldraden aangesloten en met de brug verwijderd.

Op basis van die schema's en tabel zou ik concluderen dat het niet op een kookgroep aangesloten mag worden, oftewel een eenfaseaansluiting met 2x16A. Ik heb vaak genoeg mensen horen beweren dat het wel gewoon kan (brug tussen N1 en N2 verwijderen en 2 draden aansluiten), maar als dat een optie is waarom tekent de fabrikant die optie dan niet?! Kleine moeite om in je handleiding gericht op de Nederlandse markt een aansluitmogelijkheid die in Nederland zeer vaak voorkomt te vermelden zou ik denken.

Met een driefasenaansluiting en schema 6.47 is er geen discussie over mogelijk, je hebt een 3-fasen aansluiting, je hebt al een leiding liggen met de juiste aderkleuren voor een 3-fasen aansluiting, gewoon een 3-fasen (aardlek)automaat plaatsen lijkt me verreweg de meest voor de hand liggende optie. Waarom zit je precies vast aan de kookgroep?
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #13
@The headhunter : Hoe zou dat er dan uitzien? Een Nederlandse kookgroep op twee fasen? Zet je er dan een 3 fase aardlekschakelaar voor?

Waarom zouden ze een brug tussen N1 en N2 monteren als die geen functie heeft?
ik heb schakelschema's gezien, waar duidelijk uit bleek dat N1 en N2 gescheiden waren en pas bij de brug samen kwamen, toch geen tekening. Ik denk dat de Nederlandse kookgroep zo ongebruikelijk is dat de meeste fabrieken het nog steeds niet doorhebben.
Op een andere tech site staat een draad waar zelfs de fabrikant van deze plaat telefonisch het verkeerde advies geeft.

Voor de vraagsteller:
Zonder de goeie tekening heb je een krachtgroep nodig. (dit is jouw situatie)
Of een elektricien die kan meten dat de 4 en 5 gescheiden zijn,
of een schema waarop dit te lezen is. (maar daar kan je waarschijnlijk niet aankomen)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Jackd schreef:
@The headhunter : Hoe zou dat er dan uitzien? Een Nederlandse kookgroep op twee fasen? Zet je er dan een 3 fase aardlekschakelaar voor?
Volgens mij een aardlek aanvullende beveiliging, en dat hoor je pas toen te passen als andere beveiligingen niet kunnen.
Een perilex is geen wcd voor alg. gebruik dus aardlek niet verplicht mits de andere beveiligingen voldoen.

Maar je kan hem idd ook achter een 3 fasen aardlek zetten.Er is nergens vastgelegd dat je een kookgroep niet mag voedden met 2 verschillende fasen.

Persoonlijk zou ik het altijd 3 fasen aansluiten als er 3 fasen beschikbaar zijn en helemaal niet proberen om een kookgroep in te zetten.

Ik vraag mij ook af of bij de Bora de ene 0 voor de kookplaat is en de andere voor de afzuiging. Dan kan de plaat niet op een kookgroep met 2x dezelfde fase.
 

Stevvn

  • #15
Bedankt voor alle antwoorden. Ik begrijp dus dat wanneer n1+n2 ook zonder brug kon, ik kan aansluiten met kookgroep. Met mijn plaat dus niet, omdat uit tekening blijkt dat de brug n1+n2 niet weggenomen kan worden.

Misschien kan dit in de praktijk wel, maar blijkt in ieder geval niet uit de documentatie.

Reden is dat de keuken over dikke week komt, en installateurs in niet beschikbaar zijn op korte termijn om dit van tevoren te wijzigen :(
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #16
Je kunt hem tijdelijk aansluiten volgens schema en in het power management (dealer- / servicemenu) het maximale vermogen beperken tot 3.600 Watt (instelling C1).
Dan lever je wel wat vermogen in, maar je kunt tenminste koken en het toestel is veilig aangesloten.
 

Stevvn

  • #17
Uiteindelijk toch kunnen aansluiten op mijn fornuisgroep!

De brug tussen de nullen blijkt inderdaad verwijderbaar, zodat ik met 2x fase en 2x nul de plaat alsnog goed kan gebruiken (iets minder vermogen, maar in de praktijk niet merkbaar).

Leek me toch goed om te delen voor volgende lezers!
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #18
Klopt niet wat je gedaan hebt. Er is geen schema met 2 nuldraden dus volgens de fabrikant mag je hem niet aansluiten zoals jij nu hebt gedaan. Maar goed, dat is hierboven al benoemd. Als jij het risico wilt nemen, vooral doen natuurlijk.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #19
Niemand twijfelde of het mogelijk was om de brug fysiek weg te nemen.

We twijfelen of het nu wel brandveilig is aangesloten.

Kun jij bijvoorbeeld met zekerheid zeggen dat dit niet het geval is?

The headhunter schreef:
Ik vraag mij ook af of bij de Bora de ene 0 voor de kookplaat is en de andere voor de afzuiging. Dan kan de plaat niet op een kookgroep met 2x dezelfde fase.
Dan gaat er nu misschien wel maximaal 1A door de ene nulgeleider en maximaal 31A door de andere nulgeleider. Nja, vooruit, die stroom wordt in ieder geval nog beveiligd door de 25A hoofdzekering. :wink:

Ik blijf hier bij:

XanderH schreef:
maar als dat een optie is waarom tekent de fabrikant die optie dan niet?! Kleine moeite om in je handleiding gericht op de Nederlandse markt een aansluitmogelijkheid die in Nederland zeer vaak voorkomt te vermelden zou ik denken.
Op een persoonlijke noot zou ik liever de brug tussen de 2 nuldraden laten zitten. Dat is ook niet hoe het hoort, maar dan kun je er tenminste enigszins vanuit gaan dat de stroom zich ongeveer gelijkmatig door beide nuldraden verdeelt (lees: maximaal 16A door beide geleiders).

Of: Meten is weten. Zoek eens uit hoe de verschillende componenten over de verschillende fase- en nulklemmen zijn verdeeld en wat de maximale stroom van deze componenten is.

Of gewoon blind aansluiten en hopen dat het goedkomt, dat is natuurlijk ook een optie.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Stevvn

  • #20
Ik waardeer het kritisch meekijken, want een fout is zo gemaakt. Echter, de leverancier en bijbehorende installateur geeft aan de aansluiting door te hebben gemeten, en daardoor vertrouw ik erop dat de aansluiting veilig en betrouwbaar is gemaakt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu