Hulp oplossen A 16 storing Agpo Econpact 225 C

Willemsiebe

  • #1
Goedemorgen,

Ook ik heb de beruchte A 16 storing op onze CV ketel, en wil even zien of het me lukt zelf te ontdekken wat stuk is en dit dan te vervangen. Te meer omdat het een oude ketel is en de CV monteur die ik belde zij dat deze standaard de print én de branderautomataat gaat vervangen, wat een duur grapje is.

DE STORING - VIDEO!

Ik kreeg dus spontaan een A 16 storing, twee keer heeft een reset gewerkt, inmiddels niet meer. De CV ketel toont sindsdien de A 16 storing.

Heb een filmpje gemaakt van reset poging:


MOGELIJKE OORZAKEN + VRAGEN

OORZAAK 1) Kortsluiting maximaal thermostaat.

In de handleiding staat bij A 16: controleer of de maximaalthermostaat geen kortsluiting maakt met aarde

En op https://www.warmteklacht.nl/storingen.php?merk=15&ketel=163&storing=2098&subcode=0 staat:

Maakt de maximaalthermostaat geen kortsluiting met aarde? Dit kan gebeuren als er water lekt uit de automatische ontluchter.

Ik heb de automatische ontluchter en de maximaalthermostaat gelokaliseerd:







Los van de drupjes water aan de bovenkant van automatische ontluchter, zie ik nergens water of watersporen binnen in de CV, het is allemaal stoffig in plaats van vochtig/nat. Dus ook de hoofdprint en branderautomaat vertonen geen sporen van natheid.

Gezien de lek van de automatische ontluchter moet die wel vervangen worden, hoe moet ik deze correct vervangen?

Hier lees ik eventueel nog een goede tip: AGPO-Econpact-127C-135C/handleiding-5-3152.html, namelijk:

Ketel leeg laten lopen, ontluchter losdraaien, nieuwe er op zetten. Ik vervang zelf altijd alleen het bovenste gedeelte en laat de rest zitten. Is iets makkelijker.

Als ik alleen het bovenste gedeelte vervang, moet ik dat ronde deel er dan gewoon afschroeven (zie foto drie). Moet ik dan ook nog de ketel leeg laten lopen? En moet de ketel van het stopcontact af?

Dan nog het voor de zekerheid meten van kortsluiting maximaalthermostaat. Dit heb ik gelezen:

Om te testen op kortsluiting met aarde zal je met een universeel meter moeten meten tussen de contacten van de maximaal thermostaat en de aarde contact in de ketel

Op foto 1 (zie hierboven) zie je twee rode plastic buisjes op de maximaalthermostaat, daar komen draadjes uit. Moet ik de maximaal meter uiteinde in de rode plastic buisjes steken zodat deze het ijzeren gedeelte daar raak waar de kabeltjes in geknepen zit?

Ik meen de aarde ook gevonden te hebben:



Links onderin de CV ketel vind ik vier ijzeren klemmetjes met groen gele kabeltjes, is dat de aarde? En maakt het dan uit tegen welk van de 4 ik de universeel meter tegenaan zet?

Last but not least, de universeel meter, ik heb een tool in huis die ik gebruik voor elektriciteit meten in stopconcten, zie hieronder. Hier zitten lampjes in. Is deze juist om te gebruiken?



OORZAAK 2) De print

Enerzijds moet ik, volgens handleiding, de bedrading tussen print en brander automaat controleren.

Gedaan, en optisch kan ik geen defecten vinden aan bedrading. Moet ik ergens specifiek nog op letten?

Heb wel een heel vreemde ontdekking gedaan bij het blootleggen van de print: er zat een papier (met de storingscodes dat dan weer wel) opgevouwen ergens tussen geklemt:




Ik heb geen idee of dit een improvisorische oplossing is geweest voor iets, maar lijkt me ook niet echt de bedoeling om papier bij al die bedrading te stoppen toch? Zie foto 6 en 7 hierboven.

Verder lees ik dat de soldering van de print beroerd zou zijn: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/agpo-econpact-127c-storing-a16-wat-nu.81239/
Merkwaardige oplossing die ik lees is om de print even in de oven te doen. Het bakken in de oven is om slechte solderingen te herstellen. De andere oplossing lijkt een soldeerbout te hand te nemen, de opdracht: Soldeer nu alle dikkere stekker verbindingen opnieuw door. Mij is niet zo goed duidelijk wat de stekkerverbindingen zijn, en wat er dan aan te solderen valt. Kan iemand mij dat aantonen op afbeelding 9?



OORZAAK 3) Branderautomaat

Is het al zo goed als zeker voor jullie dat het de branderautomaat is die vervangen moet worden? Ik lees hier: AGPO-Econpact-225C/handleiding-5-3156.html , dat het vervangen simpel is:

- stekker eruit;
- branderautomaat eruit;
- branderautomaat erin;
- stekker erin.

Klinkt als een klus die ik zelf kan klaren, klopt dit?

Ben benieuwd naar jullie reactie zodat ik de onderdelen kan bestellen en vervangen of dat ik weet dat het tijd is om (dan wel een andere) cv-monteur in te schakelen.

Hoor het graag!

Groet Willem
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #2
Voorop de warmtewisselaar (dat grote vierkante zilveren blok) zit een klein kijkglaasje met een koperen ring.
Reset de ketel, en wacht totdat de ontsteking begint op te gloeien. Dit is zichtbaar aan een oranje licht te zien via dat kijk glaasje. Neem de tijd op dat dit fel gekleurd oranje blijft. Duurt dit langer dan 10-15 seconden, en valt de ketel na ongeveer 1 minuut in A16..... Dan is de branderautomaat defect, en hoef je ook alleen die branderautomaat te vervangen.
 

Willemsiebe

  • #3
Dat moet het dan zijn, het bleef gloeien totdat het na ong 50 seconden in de foutmelding kwam te staan. Inmiddels een brander besteld. Bedankt voor de reactie.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #4
Ik hoop dat u branderAUTOMAAT bedoelt.... :?
 

Willemsiebe

  • #5
Jazeker :-) Bedankt voor de alertheid.
 

Willemsiebe

  • #6
Opgelost met vervangen branderautomaat!
 

Karim

  • #7
Hoi Willemsiebe,

Wij hebben ook een econpact 225c en zitten waarschijnlijk met hetzelfde probleem. Waar kan je automaatbrander het beste bestellen? En is dit makkelijk te doen? Heb de ketel nog nooit zelf geopend dus ben echt een leek wat dat betreft.

Alvast bedankt!!

Karim
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Als u googelt op "branderautomaat agpo 225c" vindt u aardig wat adressen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu