Houten garagedeuren renoveren

Markheersink

  • #1
Ik ben bezig de 60 jaar oude deuren van onze schuur te renoveren. Oud houtrot en slechte verf maakten dit noodzakelijk. Nu heb ik de eerste deur van zijn verflaag ontdaan en zit ik met een paar vragen.
De onderkant van de deur is er behoorlijk slecht aan toe (veel zachte plekken, 1e foto) en ik zie uitfrezen en opvullen niet zitten. Nu wil ik eigenlijk de onderste 25-30 cm van de planklaag afzagen en vervangen. Alleen, waarmee vervang ik dit het beste? Vrouwllief wil het liefst de voeg laten doorlopen alleen een zelfde plank vind ik natuurlijk nergens. Ikzelf vind het geen issue on de onderkant glad te laten. Is watervast multiplex dan een idee? Wat adviseren jullie? Overigens zijn de planken 21mm dik.

Bovenin is alleen bij de duimheng er rot ontstaan (2e foto). Dit heb ik nu schoon gefreesd. Ik wil dit gaan vullen met epoxy vuller (Bolivia Houtvuller) Gaat dat werken? Of adviseren jullie een andere vuller?

Of de hele planklaag verwijderen en vervangen voor nieuw hout? Het frame is nog wel erg goed!

IMG_20200919_190552.jpg IMG_20200919_190608.jpg
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Je zou de onderste tien centimeter van de deur een wat dikkere stootrand kunnen maken en de paar slechte stukken die hoger zitten vervangen door in te lijmen nieuw stuk hout. Recentelijk heb ik een vergelijkbare deur onder handen gehad. In de foto's krijg je een idee hoe dat er uit gaat zien. Misschien dat de wederhelft met deze oplossing in kan stemmen.

Het uitgangspunt was hier nog wat slechter dan in jouw situatie, ook de achterplank onder moest deels vervangen worden.

Wat betreft epoxy reparatieproducten geven we hier geen specifieke merkadviezen maar ik heb wel ervaring met verschillende merken en producten. De producten die worden aangeboden specifiek voor houtrot reparatie zijn vaak wat elastischer dan de producten die worden aangeboden voor houtreparatie of houtconstructie. Gezien de staat van het hout ter plekke na het frezen zou ik gaan voor een product specifiek voor constructiereparaties. Kijk anders even in de gebruiksaanwijzing van de verschillende producten op de markt waar de sterke en zwakke punten liggen.

20200829_161312.jpg


20200829_181719.jpg


20200905_144131.jpg


20200907_200400.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Rooster en Markheersink

Markheersink

  • #3
Dat lijkt mij een prima oplossing, dank voor deze bijdrage! Heb jij een 28mm dikke plank gebruikt? Die zou in mijn geval zo'n 8mm voor de plank uitsteken. IS dat optisch voldoende of kan ik beter voor een dikkere plank (35-40mm) gaan? Duurzaamheid-technisch is meranti neem ik aan de beste keuzen
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #4
Ja, dit is 28x95 meranti. Bij mij steekt hij ook 8 mm uit en dat lijkt optisch goed maar dat is natuurlijk persoonlijk :lol:

Ik heb de onderkant van de planken afgezaagd met een cirkelzaag ingesteld op een diepte van 20 mm. Wel even van te voren checken of er daar spijkers of schroeven zitten, dat vindt het zaagblad niet leuk :mrgreen:
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

Markheersink

  • #5
Top, doe het met m'n invalzaag en lineaal. Zou het nog nut hebben de planken onder een hoek af te zaken zodat ik de plank er onder laat vallen of is dat met goed opvullen en afkorten niet nodig?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Naar achteren schuin omhoog zagen, 15 graden is een goede schuinte.
Dan de weldorpel, dat plankje, ook afschuinen aan de bovenzijde. Dan blijft daar geen water op staan.
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

Krunnie

Specialist Elektra
  • #7
Yep iets schuin, dat is op de foto's wat lastig te zien.
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

Markheersink

  • #8
Dank. Ga proberen die weldorpel schuin te zagen. Heb geen zaagtafel, met een invalzaag met lineaal is dat een lastiger klusje
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #9
Of schaven, met een scherpe blokschaaf is dit prima te doen.
 

Markheersink

  • #10
Krunnie schreef:
Ja, dit is 28x95 meranti. Bij mij steekt hij ook 8 mm uit en dat lijkt optisch goed maar dat is natuurlijk persoonlijk :lol:
Ik vind het er fantastisch uitzien bij jouw deur, hoop dat het mij ook zo lukt
 

Markheersink

  • #11
Rola schreef:
Of schaven, met een scherpe blokschaaf is dit prima te doen.
Nu val ik door de mand, ik heb ook geen blokschaven :cry:
 

Markheersink

  • #12
De restauratie vordert goed.
Ik zit nu met 3 vragen:
- zal ik de onderdorpel (merantie 28x120mm) met vullende lijm vastzetten?
- moet ik deze dorpel eerst nog rondom in de grondverf zetten of kan ik dit beter na het vastzetten en afkorten doen?
- ik hem nieuwe duimhengen gekocht (de oude waren bijna weggeroest). De duimen zitten in de muur gemetseld en wil ik hergebruiken. Nu is het gat in mijn nieuwe duimheng ruim waardoor ik best veel speling heb. Hoe los ik dit het beste op? Er is ruimte om het oog nog wat kleiner te knijpen (bankschroef). Of vul ik de ruimte op (waarmee)?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Wel het juiste geheng gekocht, duimen zijn er minimaal in 2 maten.
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

Krunnie

Specialist Elektra
  • #14
Zelf heb ik hem met tweecomponenten epoxymassa vastgezet, maar dat was omdat ik stukken van het omliggend hout tegelijkertijd met epoxymassa heb gerepareerd. Zet alleen die stukken in de grondverf waar geen lijm komt. Veel lijmen hechten slechter op een verflaag dan direct op hout.
 
  • Like
Waarderingen: Markheersink

Markheersink

  • #15
Heb even de duimen die ingemetseld zij opgemeten, 14,2mm in diameter. Ik vind alleen hengen van 16 en 10mm. Als ik een buisje met 14,2mm binnen en 16mm buitendiameter er op zet, dan moet dat toch kunnen?

IMG_20201004_141023.jpg
 

Markheersink

  • #16
Het renoveren is prima gelukt, dank voor de adviezen!
Na het verven kan ik met deur 2 beginnen (die is in een iets betere conditie dan de eerste deur was)

IMG_20201020_214641 (1).jpg IMG_20201020_214822 (1).jpg
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #17
Als straks de verf erop zit ziet dat er als nieuw uit :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu