Houten constructievloer verstevigen en egaliseren

Starter

  • #1
Hoi allemaal,

Ik heb een kleine etage in Amsterdam op de 3e verdieping. Het pand is ca 100 jr. oud, is 10m breed en 6m diep. Het is een oud huis met vele gebreken en daarom ga ik mijn hele etage aanpakken. En dus ook de woningscheidende vloer. En dat is nodig ook, want als de onderbuurvrouw haar wasmachine aanzet gaat bij mij alles meedansen.

De houten balken hebben namelijk een overspanning van 6 meter, liggen (hoh) ca 90cm (!!!) en zijn 70 bij 200 mm. Deze oude constructie is dus erg veerkrachtig, om maar niet over het geluid en de scheefstand (wisselt tot ruim 6 cm) te praten.

Nu ben ik dus de gehele vloer eruit aan het halen zodat enkel de vloerbalken blijven liggen. Om de balken stijver te maken wil ik vuren planken (klampen van 32 bij 200mm van ca 5,4 m lang en randen opvullen) aan beide zijden van elke balk plaatsen en doorbouten. Hierdoor zou het stijver moeten worden en kan ik meteen de scheefstand eruit halen.

Als de klampen liggen wil ik (na isolatie etc) de vloer weer dichtleggen met vloerdelen. En daarna volgen dan wel nog de afwerklagen (en 2 vlakken van ca 4 m2 met lewisplaatjes).

Nu is bovenstaande vrij prijzig, zeker met de vuren vloerdelen.
Nu wil ik natuurlijk met het beperkte budget zo efficiënt mogelijk werken en ook kwalitatief een stijf vloertje (en geluidsisolerend) hebben. De houtleveranciers die ik tot op heden heb gesproken willen vnl. verkopen en lijken niet te willen meedenken (OSB wordt afgeraden zonder echte motivatie) en dus hoop ik hier de enthousiaste kenners te ontmoeten.

Volgens mij zouden 2 OSB platen (2x 18 mm) toch ook stijf genoeg moeten zijn? En zal die klamp constructie het inderdaad genoeg verstijven, of moet ik (nu het nog open ligt) ook andere oplossingen maken?
En weet iemand wat over houtkwaliteit? Want de prijzen voor vuren vloerdelen verschillen behoorlijk. 28mm x 140mm is bijna 50% duurder dan 32mm x 125mm (terwijl de dikte mij juist prijsbepalend lijkt). Waar zou het addertje zitten? Waar moet ik opletten of naar vragen?

En zou het raadzaam zijn over de vuren vloerdelen nog een plaatmateriaal te bevestigen, of juist een soort isolatievloer zoals fermacell (heeft iemand me genoemd)? Zijn er nog andere mogelijkheden om de vloer te verstijven en te verstillen?

Alvast erg bedankt voor het advies, ik kijk er met spanning naar uit!

Groeten,

Geert
 

EdP

  • #2
Geen OSB gebruiken maar bijv. underlayment.

Is het mogelijk om tussen die 90 cm extra balken te plaatsen? Dat zou m.i. een veel steviger effect hebben dan de balken opdikken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Plaats nieuwe balken waterpas tussen de bestaande balken, vlak de andere balken uit met planken en leg daar underlaymentplaten op.
Op de platen de bekende groene ondervloer en daarop de vloerdelen.
Met de hoogte van de balken is niets mis maar ze liggen wel erg ver uit elkaar.
De nieuwe balken zijn met balkdragers vast te zetten op de muren.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
OSB: Oriented Strand Board, dat zijn aan elkaar gelijmde (en geperste) snippers, zoals spaanplaat maar dan groffer...

Underlayment: Een vorm van multiplex, met de houtstructuur over een langere afstand. Het heeft daardoor een veel hogere draagkracht.
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #5
Foto:

 

Starter

  • #6
Heren,

Dank voor de reacties tot op heden.
Slechts tussen 4 van de 12 balken is het mogelijk om nieuwe balken te plaatsen, dwz 3 nieuwe balken (ipv 11). Op de overige plekken is het niet mogelijk vanwege oa gevelankers die naar een dwarsbalkje lopen op ca 1 meter uit de muur. Maar dat zou ik inderdaad nog kunnen doen op die 3 plekken (wel zwaarst belastte deel van de woning). Als ik dan de overige balken verhoog middels de klampen en ook met dwarsbalken verbind zou ik toch een heel end moeten komen lijkt me.

De vloerdelen wil ik trouwens niet als afwerkvloer, maar als constructievloer gebruiken, dus is underlayment dan net zo’n goede oplossing (minder naden, dus minder geluid?), eventueel in 2 lagen? Of hebben de vloerdelen door de zwaardere massa een betere en stijvere waarde? Ik zou ze daarna nog altijd kunnen bedekken met underlayment oid.

Als ik 2 lagen underlayment toepas zou ik deze daarna kunnen afdekken met die fermalcell isolatieplaats, dan lijkt het geheel met toch stijf en geluidsisolerend? Tussen de balken komen sowieso steen/glaswolrollen van 10cm dik.

M.b.t. de vloerdelen trouwens nog de vraag mbt kwaliteit. Zijn de smallere (125 mm) en dikkere (32 mm) planken beter dan de 140 mm bij 28 mm? Want vreemd genoeg is juist de prijs andersom. Zou dat kunnen omdat smaller hout uit jongere bomen komt en daardoor kwalitatief minder sterk/ zwaar is? Want over beide wordt mij verteld dat het C-kwaliteit hout is (maar dat zegt mij niet zoveel).
Oh ja, de buitenmuren zijn steensmuren, dus ik neem aan dat ik de balkeinden en klampen etc moet impregneren oid.

Bedankt voor alle tips!

Geert
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Tegen de dwarsbalken van de verankering een balkje van dezelfde dikte nemen en er tegen aan schroeven en ook goed vastzetten op de andere balken, tussen de dwarsbalken vervolgens een nieuwe balk bevestigen met balkdragers.
Vooral op plaatsen waar de lewisplaten moeten komen is draagkracht belangrijk, twijfelt u of dit voldoende is, dan een bouwkundige inschakelen.

Bij gebruik van extra balken is 18 mm underlayment voldoende als vloer, leg de platen in verband zodat niet de naden op dezelfde balk komen, meet alles goed uit want bij veel afval kunt u beter de goedkoopste van de twee vloerdelen gebruiken, ook de naden hiervan niet allemaal op dezelfde balk.

Voor geluidsisolatie zijn er speciale platen, vraag hiernaar bij een bouwmaterialenhandel.
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #8
OSB is een uit drie lagen opgebouwde houtsnippers-plaat. De 2 buitenste zijn in de lengte richting gestrooid, en de middelste dwars dus in de breedte-richting. En natuurlijk alles met veel lijm.
Zolang je dus rekening houdt met de sterkterichting van deze plaat, heb je voor de helft van Underlayment een goed bruikbare vloerplaat.

Vuren heb je in 'faktuurmaten' oftewel HBM (HoutBondMaten) en nettomaten: 32 x 125 mm is netto geschaafd in GG-delen 28 x 110 mm. En 28 x 140 mm is dus de werkendemaat van 32 x 150 mm,

Er is geen verklaring waarom de een duurder is dan de ander. Hout koopt men in per m³. De een maakt het misschien zelf, terwijl de ander het moet inkopen.

Verder
Neem als kontaktgeluid- onderbreker een strook bouwvilt op de balken voordat je de vloerdelen legt.

Sucses verder....

Willem.
(werkzaam bij houthandel)
 

Starter

  • #9
Kijk, weer een hoop info. Top!

Dat idee met het extra dwarsbalkje klinkt goed, maar dan komt er dus aan de andere kant een balk met een lengte van 5m die daarop rust. Krijg je dan geen te grote puntlast op die 2 naastliggende balken?

Mbt de lewisplaten heb ik gelezen dat deze tot een overspanning van ca 100 cm kunnen en qua dikte wil ik ze, vanwege de kleine oppervlaktes, minimaal houden. Dus een totaal pakket van ca 30mm (incl de 16 mm geprofileerde plaat).

Wat zijn trouwens GG-delen? betekent dat dat dee maat 32 x 125 in de praktijk 28 x 110 is?

En over het bouwvilt tussen de vloerdelen en de balken had ik ook al eens gedacht, maar iemand zei me dat dat meer risico tot geluid had dan geen vilt (het hout beweegt, vilt vergaat een beetje en er ontstaat wat ruimte tussen de vloer en de balk). Zo is het me uitgelegd en dat vond ik aannemelijk klinken, maar gevoelsmatig lijkt een viltlaag ertussen me wel een goede oplossing, dus ik denk het toch te proberen.

Bedankt en gegroet!
Geert
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #10
GG betekend Geschaafd Geploegd. wat weer het zelfde is als vloerdelen met mes- en groef.

Uit een Faktuur(ruwe) maat 32x125 schaaft men een GG-deel van ± 28x110 mm.

Een stevig dun bouwvilt kan wel, neem amders een neopreen of epdm rubber strook.

OSB trouwens is hier goed bruikbaar; voor vochtige toepassingen zoals beganegrondvloeren en dakhout is het niet geschikt.

w.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Starter schreef;
Mbt de lewisplaten heb ik gelezen dat deze tot een overspanning van ca 100 cm kunnen en qua dikte wil ik ze, vanwege de kleine oppervlaktes, minimaal houden. Dus een totaal pakket van ca 30mm (incl de 16 mm geprofileerde plaat).
Houdt u er rekening mee dat er (lichtgewicht)beton op de lewisplaten moet komen ?
 

Starter

  • #12
Willem s. schreef:
OSB trouwens is hier goed bruikbaar; voor vochtige toepassingen zoals beganegrondvloeren en dakhout is het niet geschikt.
In welke context moet ik 'hier' lezen? Hier, als in een balkenlaag hoh ca 40 cm (incl. de nieuw te plaatsen tussenbalken) of hier als op de 3e verdieping of bovenop het vloerhout?

In ieder geval is nu de overall conclusie om overal tussenbalken te plaatsen en hier stroken vilt op te leggen. het type vloerhout moet ik nog even financieel uitrekenen, maar in deze situatie mag het dus underlayment worden. (Schijnbaar hoef ik niet te vrezen voor een kwaliteitsverschil tussen de 2 maten vloerhout). Met de nieuwe tussenbalken zullen ook de lewisplaten het wel goed doen en tussen de balken komen op enkele plaatsen dwarsbalkjes om het geheel te koppelen.

De werkvolgorde wordt dus:
Klampen plaatsen (hoogte is al ingemeten), dwarsbalken dichtbij de gevelankers plaatsen, nieuwe tussenbalken plaatsen, alle nodige leidingen etc leggen, vilt en vloer dichtleggen!

Ik zag trouwens in een ander item een link van Willem s. naar een houtinfo-site mbt houtafmetingen bij bepaalde overspanningen. Ik heb het ook even in dit rekenprogrammaatje geprobeerd, maar daar komt in dit geval niets uit met 6 m overspanning, 2 opleggingen en hoh 40 cm. Dus als laatste vraag nog even of ik heel specifiek naar een bepaalde kwaliteitsklasse moet vragen?

Heel erg bedankt voor alle adviezen! De plannen worden in ieder geval aangepast, dus dit voorkomt achteraf een hoop teleurstelling over de behaalde resultaten! Aan de slag!
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #13
Eerdere reacties van mijn mede-strijders spraken voor een soort antipathie voor OSB, welke alleen terecht is in vochtige toepassingen, zoals b.g.g. vloeren en daken.

Je kan deze platen trouwens ook kopen in 244 x 59 cm, makkelijk op de verdieping....
Leg OSB dus altijd dwars over de balken !!

Vuren 32 x 200 is er ook in 600 cm , alleen is dit meestal gevingerlast SLS. (soort vuren) in 38 x 235 (zagen naar 200)
Als je SLS gevingerlast neemt dan in C18 kwal. als klampen (daar heb je het toch over?) óf Vuren C18 balken in 75 x 200 om zeker te zijn (e.v.t. geving.)

w.
 

Starter

  • #14
Dank je Willem, ik ga het 1 dezer dagen bestellen!
M.b.t. de OSB platen moet ik wel enigszins opletten denk ik, want het plafond van de onderbuurvrouw is niet overal even dicht. Op sommige plaatsen zijn er gipsplaten (enkele laag) tegen de balken aangezet, op andere een hardboardplaatje en op andere zit er nog het originele stro/gips plafond. Tussen al deze soorten bekleding zitten dus wel naden en kieren, dus bij de douchecel en keuken vrees ik dat er best wel wat vocht in het plafond terecht komt.

"Dwars op de balken" Neem ik aan dat je bedoeld haaks, zodat de 244 cm oververschillende balken wordt opgelegd.

Ik zal voor de klampen en balken dus C18 als kwaliteit aanhouden.

Bedankt en zeker tot ziens op dit topforum!
Geert
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Van Geert ontving ik wat foto's met de volgende tekst:

Het resultaat van enige tijd geleden naar aanleiding van bovenstaand topic.
Misschien leuk om die te posten en via deze weg iedereen te bedanken voor de adviezen.







Momenteel is de betonnen vloer (lewis) aan het uitharden n.a.v. andere topics...
het lijkt goed te gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu