Hoog gasverbruik nieuwe CV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan is dat de reden van de sterkere afkoeling. Aan die massa kun je niets veranderen. Die zal zich ook moeten vertalen in het aanwarmen. De kamers zullen dan ook snel op temperatuur zijn als de verwarming aan slaat.
Ook verwacht ik dat de aanbouw direct in verbinding staat met de koude buitenomgeving wat dit effect ook versterkt.

Je zal met dit "nadeel" moeten leren leven.
 
Heb het al veel vaker vermeld hier. Je systeem is berekend op aan/uit 90-70 graden. Dat was zo met de oudere ketels. Nu moet! Je echt waterzijdig inregelen. Anders werkt het zaakje gewoon niet, of slecht.


Calenta :cool:
 
Misschien kan je dan even (als het niet teveel gevraagd is) een link naar een topic sturen waarin dit duidelijk is behandeld
 
Ben het met Calenta eens je moet de radiatorventielen inregelen.
je zet de ketelthermostaat op 60grd. De kamerthermostaat op max.
Alle radiatorventielen helemaal open.
Na 10 mininuten ga je de retourtemperatuur van elke radiator meten.
De radiatoren met hoge retourtemperaturen moeten op het radiatorventiel ingeregeld/geknepen worden. Afhankelijk van het type ventiel kan dat door instellen van de spindel, slagbegrenzing van het handwiel of verdraaing van het ventielhuis.
De meting en het bijstellen/inregelen van de ventielen steeds herhalen tot de retourtemperaturen niet meer dan 2 a 3grd afwijken.
De ketel mag/moet daarna op maximale temperatuur ingesteld worden.
Ook het vermogen mag op 100% afgesteld worden.
Het idee om de ketel op een lager vermogen en keteltemperatuur af te stellen om zuiniger te stoken heeft geen voordeel en zal in de meeste gevallen juist meer gas verstoken.
Zoals ik eerder schreef de radiatoren bepalen de keteltemperatuur en het vermogen. Er bestaat geen afstelling of regeling die een keteltemperatuur kan bepalen. De radiatoren zijn de regeling. mvgr Bernhard
 
Ik ben eens op jullie advies aan de gang gegaan met het waterzijdig inregelen van de radiatoren.
De ketel op schoorsteenbedrijf gezet en alles op vollast.
Verschillende radiatoren die we normaal ook nooit gebruiken staan dicht.
De meting is dus uitgevooerd op alleen de radiatoren die we gebruiken.
Een aantal radiatoren waren al wat geknepen (badkamer en 1e rad in de kamer bovengarage) omdat deze te warm werden voor mijn gevoel.
Hier het resultaat, het is een kopie van een excel blad vandaar dat het er ietwat vreemd uitziet.Wat denken jullie hiervan.
Ik kan alleen regelen via de radiator toevoerkraan

woonkamer 1e radiator aanvoer 78
retour 65
woonkamer 2e radiator aanvoer 75 (iets geknepen, was 72/66)
retour 61
woonkamer 3e radiator aanvoer 75
groot retour 61
badkamer aanvoer 71
retour 50
garagekamer 1e radiator aanvoer 72
retour 53
garagekamer 2e radiator aanvoer 71
retour 48
cv ketel aanvoer 78
retour 63
 
Wier,
Het is beter alle radiatorventielen in te regelen, ook de radiatoren die af en toe aanstaan.
Als er veel radiatoren uitstaan kan dat ook invloed hebben op de andere radiatoren. Bij de berekening voor capaciteit van de radiatoren wordt de temperatuur van de naast gelegen vertrekken meegenomen. Als dat bij de oude ketel ook meerdere radiatoren dicht stonden zal er geen verschil zijn.
Het inregelen van de radiatorventielen moet met het instellen door de spindel gedaan worden, dus het handwiel verdraaien.
Bij de radiatoren met een lage retourtemperatuur moet het radiatorventielen opengedraaid worden en of andere ventielen met een hoge temperatuur meer knijpen. De temperaturen in je tabel zetten en steeds vergelijken en weer inregelen zal het helemaal goed gaan.
mvgr Bernhard
 
Je spreekt over een spindel met inregelen, ik heb alleen maar de radiatorkraan (grote witte handafsluiter) beschikbaar om te regelen in de aanvoer. Dit moet toch kunnen?
Moet de herhalingsmeting specifiek gebeuren op vollast of kan dit ook tijdens normaal bedrijf? Zien de gemeten waarden er enigszins acceptabel uit, of scheelt er nogal wat aan.
 
41896_IMAG0262b_2.jpg


Ik zat nog even wat te googelen betreffende dat waterzijdig inregelen, zoals ik gemeld heb regel ik de radiator met de toevooerkraan, maar las ergens dat je dat mogelijk moet doen met een "regelkraan" onder de kap van de kraan, gaat het dan toevallig om het spindeltje wat hier staat afgebeeld, midden in de vierkante as.
 
Dit is idd een voetventiel. Een oude versie die nog al eens wil lekken als je deze van vol open ietst dicht zet. De keerring die er in zit is dan verhard en verdroogt. Mocht dat gebeuren draai deze kraan dan weer volledig open dan stopt het lekken.

Iets lekken hoeft geen probleem te zijn, na enkele uren is het lek vaak wel weer dicht.

Met een baco of een oude radiatorknop kun je de spindel bedienen.
 
Wat je op de foto ziet is geen voetventiel hoor Kacheltje.
Dit is een radiatorkraan zonder bedieningsknop.
 
Hoi Wier,
Er zijn 3 soorten ventielen elk met een specifieke mogelijkheid tot inregelen.
Type 1 demonteer het handwiel en zet het op een andere stand terug,
deze methode heet slagbegrenzing, het ventiel kan kan nu niet helemaal opengedraaid worden. Dit zijn de A-tec ventielen en zijn niet fijn instelbaar.
Type 2 als de kap verwijderd is zie je de spindel, dit is waar de kap overheen zit. Dit is een hol buisje en onderin zit een stelschroef. Bij geopende afsluiter moet deze stelschroef ingedraaid worden om de waterhoeveelheid te knijpen. Meestal heb je hier een inregelsleutel voor nodig. Je kan deze zelf maken. Je zaagt in een staafje een gleuf met de breedte van de instelstift circa 2mm. Er zijn ook modellen die je met een imbussleutel kan instellen. Dit zijn B-tec ventielen en deze zijn zeer goed instelbaar.
Type 3 bij deze zie je net boven de grote moer, onder de kap, een merkteken staan een streep of een rond gaatje. Door de grote moer een klein beetje los te draaien kan je dan het hele huis verdraaien tov het merkteken. Met 180grd draaien tov het merkteken is het ventiel helemaal dicht. Dit zijn ook B-tec ventielen.
Bij een hoge temperatuur is het makkelijker afstellen.
Als ik je staatje zie moet het afstellen geen probleem zijn.
Het instellen van de ventielen hoeft niet tot een grote besparing te leiden.
Dat is afhankelijk van de afwijking, groot of klein.
Maar het zorgt wel voor een goede balans in de installatie en met het inregelen heb je één mogelijke oorzaak van een te hoog gasverbruik geelimineerd. mvgr Bernhard
 
Hoi Wier,
Dit is iid een dubbelinstelbaar radiatorventiel.
Zoals Neesje schreef en nog ter aanvulling er zijn ook sleutels voor Herz
kranen.mvgr Bernhard
 
De foto is door mijzelf gemaakt en is zoals neesje beschrijft een radiatorkraan zonder knop, hierin zit een klein spindeltje met een (hoe zal ik het zeggen) omgekeerd gleufje.
Je hebt hier dus een speciaal tooltje nodig,denk dat ik er 1 maak van een oude schroevedraaier,waar ik de kop vanaf zaag,en onderin een sleufje zaag
 
Ik heb inmiddels een sleuteltje gemaakt voor de instelspindel, ijzeren staafje met onderin een sleufje gezaagd.
Ben er nu achter dat middels het indraaien van het spindeltje, je de slagopening van de kraan verandert, , m.a.w. als je het spindeltje bijv 2 slag indraait dit de opening van de kraan ongeveer een kwart slag beperkt.
de kraan staat standaard ongeveer anderhalve slag open, wie weet nu of dit bij benadering een goede instelling voor dit type is.
Moet ik nu juist de radiatoren in de woonkamer flink open zetten of is dit moeilijk te zeggen.
 
Hoi Wier,
Bij een dubbelinstelbaar ventiel draai je de stelschroef dieper in de spindel.
Het indraaien van de stelschroef gebeurt met geopende kraan.
Ik ken geen ventielen waarbij na het instellen van de instelschroef het handwiel minder aantal slagen geopend kan worden. Ventielen waarbij het handwiel op een andere stand op het ventiel wordt vastgezet zijn minder nauwkeurig in te regelen. Deze methode heet slagbegrenzing. Dmv een nokje in de handkap kan je dan het ventiel niet verder opendraaien. Als te veel kracht wordt gezet op de handkap bij opendraaien breekt het nokje af en is de instelling verleden tijd.mvgr Bernhard
 
Sar en Comap kranen kunnen alleen maar goed ingeregeld worden als de handwielen eerst op de juiste aantal slagen zijn geopend/gesloten.

Door het instellen van het binnenwerk wordt daardoor een slag begrenzing gemaakt, waardoor het handwiel niet meer dan bv een 3/4 slag meer kan worden geopend.
Dubbel instelbaar wil alleen maar zeggen dat er een tweede mogelijkheid is om de doorstroming te begrenzen in het kraanhuis.

Zo zijn er nog wel meer merken die het op deze wijze hebben.

@Wier

Het instellen van de doorstroming is per grote van de radiator anders en kan nooit zo maar gezegd worden.
De kleinere radiatoren steeds zover verminderen dat uiteindelijk alle radiatoren de zelfde temperatuur hebben aan de boven en onderkant want alles moet wel tijdens het inregelen openstaan.

Als tijdens het verwarmen alle radiatoren de zelfde temperatuur hebben gekregen aan boven en onderzijde is de installatie redelijk in balans
Sluit de kranen van de radiatoren die niet gebruikt hoeven te worden en wacht het resultaat verder gewoon af.

De 20 graden delta T waarover nog al veel is geschreven kan hooguit gehaald worden als het meer dan 10 graden vriest.
Ook een verschil van 5 of 10 graden kan een prima resultaat geven dit is afhankelijk van de wamte afgifte die nodig is om de ruimte op temperatuur te kunnen brengen.
Als radiatoren overmatig heet worden en de gewenste ruimte temperatuur wordt niet gehaald dan is de radiator vermoedelijk te klein om deze ruimte goed te kunnen verwarmen.

Vr Gr en succes ermee
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan