Hoofdschakelaar en stoppen splisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het toegestaan om alleen hoofdschakelaar in je meterkast aan te laten leggen en vandaar uit een meer aderige kabel naar een ruimte te laten leggen. In deze ruimte heb ik genoeg plaats voor alle stoppen en mijn domontica.

Gaat er dan door 0 draad in theorie maximaal 0A, 25A of 75A?
En de aarde?

Bij 2,5mm2 is de toegelaten stroom 27A. Is 2A dan voldoende marge? Of is er bij de 27A al rekening gehouden met een marge?
 
Die wiki gaat uit van een andere norm en gebruikt totaal geen correctiefactoren(o.a. aanleg, omgevingstemperatuur,lengte,maximaal spanningsverlies).
Wij moeten met een installatie voldoen aan NEN1010 of gelijkwaardig.

Je moet selectief zijn in je beveiligingen, dat houd in dat je als je eindgroep overbelast raakt de voorbeveiliging er niet uit gaat.

Wil je eindgroepen hebben van 16A dan moet je 25A voorbeveiligen en die moet selectief zijn op je Hoofdzekeringen dus kom je daar aan vastrecht op 50A.

losse pols berekening:
25A minimaal 4qmm, word het een lange afstand dan ga je naar 6qmm.
De beveiliging moet zo zijn gekozen dat deze uit gaat voordat er schade is aan de kabel.

Ik kom veel in domotica installaties, in bedrijven is centraal opstellen vaak niet zo'n punt, maar bij woningen is het vaak veel verstandiger om de eingroepen centraal in de MK te plaatsen en de domotica elementen lokaal te concentreren op meerdere plaatsen. zoveel eindgroepen heb je normaal gesproken toch niet voor de domotica nodig.
Vaak is een kleine verdeler op de bg en een op de zolder veel gunstiger, en kan dat gewoon zonder onderverdelers.
 
Wat bedoel je met 'een andere ruimte'? Een ander kastje, dat met een korte, vaste, dikke, beschermde kabel in de meterkast zit kan volgens mij wel, maar met 'een andere ruimte' wordt vaak een ander vertrek bedoeld. Dat mag niet. Gebeurt er iets met die kabel, dan heb je de poppen aan het dansen want die is alleen beveiligd door de zekeringen van het energiebedrijf.

Je zekeringen horen 'selektief' te zijn, zodat bij kortsluiting je eigen zekeringen, en niet de hoofdzekeringen van het energiebedrijf, uitschakelen. Dus nee, na de 25A zekeringen van het energiebedrijf horen 16A zekeringen te zitten, geen 25A.

Ik zie dus veel haken en ogen, als je plan is om je groepen/verdeelkast buiten de meterkast aan te leggen.

Antwoord op je andere vraag:
Vanwege faseverschuiving is de stroom door de nuldraad maximaal 25A. Dat is bij één fase volledig belast en de anderen niet.
Wisselspanning is een golfverschijnsel. Zie dit plaatje
2626_3fase_1.gif

Als fase 1 zijn positieve top heeft (in dit plaatje phase 1), dan zijn de andere fasen negatief. De stroom door de nuldraad daalt dus als de andere fasen ook worden belast.
In het ideaalbeeld, als alle fasen even zwaar belast, heb je de situatie in de grafiek en komt de optelsom van fase 1,2 en 3 op nul uit.
Er loopt dan geen stroom door de nuldraad.

Gevoelsmatig is 25A door een kabel van 2,5 veel teveel. In groepenkasten passen ze ook dikker draad toe, hoewel de afstanden dan erg klein zijn. De kortsluitstroom moet groot genoeg zijn om de voorgaande zekering snel uit te laten schakelen, voordat de draden te warm worden.
 
Bedankt voor de reacties. Dat is zeer duidelijk. Ook het 3 fase snap ik volgens mij. Betekent dat dan dat een krachtstroom motor geen 0 draad nodig heeft?

@ AvDijk: ik bedoel inderdaad een ander vertrek.

Omdat bij mijn domotica systeem alle electra naar 1 centraal punt moet, wilde ik dit op een centrale plek in de woning op de 1e verdieping. Dit zodat de kabels minder lang hoeven te zijn en ik meer ruimte over houd op de begane grond.

Ook komt in deze ruimte de WTW unit en de HRketel met een 12 circuits CV verdeler. Verdeler en WTW beide gekoppeld aan de domotica.


Ik denk dat de oplossing is om de domotica modules te verdelen over de meterkast en de technische ruimte op de 1e verdieping zoals de "The Headhunter" al aangeeft.

Is het wel mogelijk DIN rail domotica modules toe te voegen aan je groepenkast in de meterkast? Ik wilde dan de volgende verdeling toepassen:

Bedient door domotica op 1e verdieping:
Groep 1 en 2: Verlichting, Voeding* domotica, Verwarming en Ventilatie.


Bedient door domotica in meterkast.( Ik wil hier vooral kWh meters kunnen toevoegen)
Groep 3: buiten verlichting en buiten stopcontacten
Groep 4 en 5: Wancontact dozen
Groep 6 - 9: Oven, wasmachine, vaatwasser, droger, magnetron, centrale stogzuiger
Groep 10 en 11: Inductie kookplaat

* Ik moet nog even uitzoeken of ik de voeding beter niet op een aparte groep kan zetten of dubbel moet uitvoeren en of er voor het alarm een backup accu nodig is.
 
Heb je al een projectering van je domotica?

Ovens ed doe je normaal niet via domotica omdat er niets te sturen valt.
 
@headhunter Wat bedoel je met een projectering?

@headhunter Nee alle zware apparatuur wordt ook niet aangestuurd, maar vind het wel leuk om er kWh meters op te zetten.
 
Projecteren, dat zijn je installatietekeningen met al je functies en lokaties, je groepen verdelingen enz.
Gebruikte modules en de breedte ervan.

Zo krijg je inzicht in welke actor/sensor waar strategisch gezien het beste kan.

Wat verwacht je van je domotica?
 
Ja die heb ik.

Ik wil verwarming, verlichting en ventilatie aansturen. Over het nut van een inbraakalarm twijfel ik dan neem ik liever een hond.

Daarvoor heb ik nodig:
32 relais 220V voor
- 11 actuators 220V (heimeier 1/2 inch compatible)
- 1 2-weg kogelkraan 220V
- 20 lichtpunten 220V

2 relais spanningsloos voor
- aan/uit zomerkoeling ventilatie systeem
- aan/uit HR ketel

8 dimmers voor
- 3 groepen met spotjes
- 5 plafond lichtpunten
- 1 groep met 3 enkele wandcontactdozen

1 controller 0-10V voor aansturing ventilatie stand

1 inbouw drukknop module voor wasemkap kookeiland

12 kanaals ingang module voor
- 10 raam/deur sensors
- 2 vochtsensors voor koken en badkamer
- 1 bewegingssensor oprit

18 bedieningspanelen met waarvan 12 met ingebouwde thermostaat. En afhankelijk van de ruimte 1 tot 8 functies per bedieningspaneel. Daarnaast moet ik op minimaal 1 bedieningspaneel de temperatuur kunnen aflezen en instellen voor alle ruimtes.
 
Breedte van de modules weet ik nog niet, omdat ik tussen twee systemen twijfel.

Het ene systeem heeft super veel mogelijkheden en maakt gebruikt van standaard schakelmateriaal en KNX, maar heeft geen eigen bedieningspanelen

Andere systeem heeft iets minder mogelijkheden, maar nog steeds veel meer dan ik ga gebruiken. Maar heeft als voordeel dat het prachtige design bedieningspanelen met 1,2,4 of 32 functies heeft en elk bedieningspaneel heeft een ingebouwde thermostaat. (66 euro voor 1 functie tot 96 euro voor 4 functies en 155 euro OLED schermpje met heel veel functies) Al deze bedienginspanelen hebben hetzelfde formaat en design en passen in 1 inbouwdoos.

Deze all-in oplossing voor de panelen is natuurlijk veel minder arbeidsintensief voor de installateur dan allemaal losse schakelaars en een losse temperatuur sensor, dus denk dat dit systeem goedkoper is.
 
Laat de installateur zijn werk doen, alles wat jij bedenkt is zonder enige kennis van zaken, de nstallateur moet dat dan weer gaan rechtzetten, geen punt maar jij betaald dan de hoofdprijs.

Heel simpel, maak een eisen pakket.Wat wil ik sturen en vanaf waar.(niet hoe)
En laat op basis daarvan een aantal installateurs een voorstel doen.
Indien mogelijk laat dingen demonstreren.
Ga voor een systeem dat door zoveel mogelijk merken word ondersteunt dat geeft in de toekomst meer zekerheid.

KNX kent zo verschrikkelijk veel aanbieders van onderdelen, dat voer je niet met standaard schakelmateriaal uit, sensoren met 1,2 of 16 functies incluisief thermostaat is gewoon verkrijgbaar.

Dat 2e systeem klinkt gelikt maar is waarschijnlijk merkspecifiek, dus een grotere kans dat je over een aantal jaren geen ondersteuning meer hebt.

KNX is merkonafhankelijk, en medium onafhankelijk.(RF,Powernet,instabus)
 
Systemen zijn beide merkspecifiek. Daarom ook betaalbaarder. Beide systemen gaan uit van standaard schakelmateriaal. Waarbij het ene systeem ook de mogelijkheid biedt KNX te gebruiken en het andere zelf zeer betaalbare schakelmateriaal heeft.

Ik ben me bewust van het feit dat als de fabrikant failliet is dat je geen onderdelen meer kan bestellen.

Echter ik spaar nu liever wat uit zodat ik over een paar jaar als die fabrikant failliet is en ik geen onderdelen meer kan krijgen weer wat nieuws kan kopen. De huidige ontwikkelingen gaan zo veel sneller dan vroeger dat ik het zonde vind om nu heel veel te investeren in domotica.
 
Daarnaast hoop ik (als iemand zonder enige kennis van zaken :lol:) dat een domotica system minder montage tijd kost om aan te leggen voor een installateur. omdat:

je nu 1 of 6 schakelaars met of zonder thermostaat hebt het past allemaal in 1 inbouwdoos. Aansluiten en klaar geen gedoe met lasdoppen

Je hebt maar drie soorten kabel VOB3G1,5, VOB3G2,5 en CAT7. Geen gedoe met allerlei kleuren schakeldraden en trekveren.

Je hoeft op de bouwplaats niet na te denken over schakel schema's alle kabels moeten naar 1 centraal punt.
 
Juist doordat alles naar 1 punt gaat word het snel 1 grote bende.
Je hebt veel meer buis nodig, veel meer kabel.
En je hebt niet per punt 1 groep, dus ergens moet er gelast en gesplitst worden.

Kabels leggen is 1 ding, de applicatie schrijven een 2e, sommigen rekenen hier ook de hoofdprijs voor.
 
Vandaar dat ik het ook niet in de meterkast wilde doen. Omdat dit natuurlijk chaos wordt met al die buizen.

Het zijn
28 buizen naar lampen toe
12 buizen vanaf sensors
18 bedieningspanelen (deze mogen doorgelust worden, stel dat dit voor 50% gebeurt)

Dat is 49 buizen van ieder 16mm dus +/- 80cm als ze allemaal naast elkaar zitten. Al die buizen moet in een verlaagd plafond van 10cm. Daarnaast moeten er nog 15 dingen in de technische ruimte (3m2) zelf worden aangesloten. Dat moet toch wel lukken?

De applicatie schrijven vind ik juist zelf leuk om te doen. Van beide systemen heb ik de gratis software al gedownload.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan