Hoe werkt die vloerverwarmingsunit nu eigenlijk?

14 jaar geleden is in onze tuinkamer vloerverwarming aangelegd (de rest van het huis heeft gewone CV). Op de foto de unit in de tuinkamer, achter de muur aangesloten op de buizen bij een cv radiator in de woonkamer. De installateur was destijds niet handig in het duidelijk uitleg geven over wat waar precies voor dient. Een latere cv-onderhoudsmonteur ook niet, die controleerde nog eens wat dingen en verder kwam het neer op "Hij doet het of hij doet het niet meer, dan bel je maar". Een handleiding kan ik er niet bij vinden, ook niet op internet. De vloerverwarming werkt op dit moment niet echt bevredigend hebben we de indruk en ik wil er toch zelf naar kunnen kijken of er dingen niet goed afgesteld staan die ik zelf gemakkelijk kan regelen. Het zijn twee actieve groepen, de meest rechtse derde is niet aangesloten (een loze lus).
Vragen:
a)- De thermostaatknop (5) linksonder (zie foto) staat nu op 45, (ik lees hier ergens dat dat al rijkelijk hoog is), maar de thermometer bovenaan komt tot maximaal 30 en zakt ook snel terug richting 20 als de cv even uitslaat. De kunststof aanvoerbuisjes onder het rode blok blijven ook lauw aanvoelen terwijl tegelijkertijd de cv radiator en de aanvoerbuizen achter de muur (waarop ook direct de vloerverwarming aangesloten is) echt heet zijn. De retourbuisjes blijven vrijwel koud. Ik weet dat de watertemperatuur van de vloerverwarming altijd minder hoog staat dan die van de CV , maar kloppen die verhoudingen allemaal??
b)- Waar dient de rode knop (1) voor? Pompsnelheid ? En zo ja, wat is dan de beste snelheid? Seizoensafhankelijk? (heeft 3 standen, staat nu op de middelste)
c)- Valt er aan (4) iets af te stellen met de grote schroefkoppen bovenop de huisjes of zijn dat alleen maar indicatoren dat het water inderdaad stroomt?
d)- Wat kan ik afstellen met de ventielen onder de zwarte kapjes bovenop (3), en wat is dan de juiste afstelling?. Ik kan ze volgens mij loslaten/induwen door aan de kapjes zelf te draaien, één kapje is voor de foto even verwijderd.
e)- Valt er verder iets aan te onderhouden of is het alleen maar zorgen dat de pomp niet vastloopt?

Alle tips voor een goede afstelling van het geheel zijn welkom.



IMG_20250114_104931574.jpg

IMG_20250114_105129994.jpg
 
Met de thermostaatknop stel je de gewenste temperatuur van de bovenste balk in, dus of je krijgt te weinig cv water aangevoerd door bv defect ventiel of een voetklep die niet ver genoeg open staat of te dunne leidingen of de pomp staat te langzaam waardoor het retourwater van de onderst balk te koud blijft.

De rode knop is de pompsnelheid deze is afhankelijk van de lengte van de slangen en de oppervlakte.

Bij 4 dat zijn stromingsmeters, daarop kan je aflezen hoeveel water er door een lus gaat, ik weet niet of je met deze de stroming ook kan inregelen.

3 zijnde kranen van een lus, daar kan een zone regeling op, of je kan de stroming beinvloedden in de betreffende lus.Ingedrukt is het dicht.

Er zit niet veel aan deze set aan onderhoud, idd zorgen dat de pomp in de zomer af en toe draait om vastlopen te voorkomen.
Thermostatisch ventiel af en toe even bedienen in de zomer door de kop maximaal en dan weer terug te zetten zodat deze even beweegt tegen vastlopen en controle op lekkages, meer is het niet.
 
Met de thermostaatknop stel je de gewenste temperatuur van de bovenste balk in, dus of je krijgt te weinig cv water aangevoerd door bv defect ventiel of een voetklep die niet ver genoeg open staat of te dunne leidingen of de pomp staat te langzaam waardoor het retourwater van de onderst balk te koud blijft.
Dus als het cv-water in huis heet is (ik denk dat die op minimaal 60 graden of nog hoger ingesteld staat), en de thermostaatknop staat hier op 45, zou dan de thermometer ook rond de 40-45 moeten aangeven?

En bij de kranen (3) lijkt het me dus de bedoeling dat die normaal gesproken gewoon open staan (niet ingedrukt, zoals ook op de foto) voor de maximale doorstroming?
 
Nee, als het water heter word dan 45 graden in de balk word de toevoer geknepen om onde die temperatuur te blijven.De uiteindelijke temperatuur hangt ook af van de retourtemperatuur van het water uit de vloer en de hoeveelheid water dat de xv kan aanvoeren.

Als de groepen in dezelfde ruimte liggen en even lang zijn dan staan normaal die kranen allemaal open.
 
Ook vandaag nog eens gecontroleerd: de op de thermometer aangegeven temperatuur blijft gemiddeld aanmerkelijk lager dan de thermostaatstand die ik van 45 ook nog naar 50 had doorgedraaid. 10-20 graden verschil, komt nooit boven 30 terwijl de ketel volop brandt. Daar lijkt dus toch iets kapot te zijn tussen thermostaat en thermometer? Bij de thermostaatknop en de aanvoer daarnaartoe vanuit de muur voelt het warm tot heet zoals het behoort. Rond de thermometer en rode balk (20cm verderop) voelt alles ook met de hand al aanmerkelijk minder warm. Zelfs al zou de doorstroming in of na de rode balk gestagneerd zijn, dan nog zou het rond de thermometer warmer moeten voelen lijkt me. Kapotte thermostaatknop die de doorstroming afsluit al bij een veel lagere temperatuur, of...? (wat is een voetklep (van @The headhunter ) en waar zit die dan?
 
Draai de thermostaatknop er eens af grote kans dat het pinnetje vast zit, en dan ken je draaien aan de knop wat je wilt dan gebeurt cq verandert er niets.
Controleer of de pomp draait.
En waarom staat er 1 groep helemaal dicht?
Voetklep zit ter hoogte van de thermostaatkraan 4 aan de voorzijde op de foto, kapje kun je er af draaien en dan zit er of een inbus of schroef die je uit kunt draaien.
 
Draai de thermostaatknop er eens af grote kans dat het pinnetje vast zit, en dan ken je draaien aan de knop wat je wilt dan gebeurt cq verandert er niets.
Controleer of de pomp draait.
En waarom staat er 1 groep helemaal dicht?
Ik heb geen idee hoe je die knop er veilig afdraait zonder iets kapot te maken en kan dat terwijl alles in bedrijf is? De pomp draait, er stroomt zeker warm water door de buizen (maar niet warm genoeg)
Die ene afgesloten derde groep was niet nodig, twee groepen waren voldoende voor de ruimte.
Als je met de hand voelt: Onder de thermostaatknop voelt de toevoer en het metaal warm/heet. Boven de knop voelt het metaal al aanmerkelijk minder warm aan. Dikke kans denk ik dat het dan inderdaad in de knop zit.
 
De verdeler zit aangesloten aan het CV-systeem zoals overal elders in huis met radiatoren, en deze wordt aangestuurd door? Een kamerthermostaat? Waar hangt die? Hoe stel je deze in? Overdag aan en 's nachts helemaal uit?

De vloerverwarming ligt in de tuinkamer, wat is daar de temperatuur en/of wat wens je daar te bereiken qua temperatuur?

Zoals Headhunter aangeeft wordt (warm) water van de aanvoer bijgemengd met ("koud") water wat retour komt uit de lussen. Het is natuurlijk een pure aanname maar je tuinkamer zal nooit zo goed gesioleerd zijn als het huis en aangezien het nu winter is en tegen het vriespunt buiten zal het doorgaans geen 10-15 zijn in deze tuinkamer (tenzij de zon er op staat misschien). Het water in de lussen koelt daardoor natuurlijk ook af tot een dergelijk lage temperatuur, laten we zeggen 15 graden. Als die 15 graden in contact komt met (maximaal) 45 graden in de aanvoerbalk vermengd dit tot 30 graden (heeeeeeeel amateuristisch/simpel gezegd).

Bij vloerverwarming stel je doorgaans 24/7 je thermostaat in op één behagelijke temperatuur zoals 19/20/21 graden, eventueel met minimale nachtverlaging. Dit om de massa, op temperatuur te houden aangezien dit minder energie kost dan elke dag de massa opnieuw te verwarmen. Als je overal radiatoren hebt doe je dit niet, neem ik aan, waardoor de massa vaak weer helemaal afkoeld en nooit echt op temperatuur kan komen/blijven.

thermometer bovenaan komt tot maximaal 30
Dit moet je zien als de temperatuur van het water in de aanvoerbalk en niet de temperatuur van het aanvoerwater vanaf de CV, deze wordt namelijk vanaf de witter thermostaatknop geknepen tot maximaal 45 graden (of wat je ook ingesteld hebt).
zakt ook snel terug richting 20 als de cv even uitslaat
Logisch toch, water koelt toch vanzelf af als het niet verwarmd wordt? En zeker als het koudere retourwater bijgemengd wordt.
 
Dit moet je zien als de temperatuur van het water in de aanvoerbalk en niet de temperatuur van het aanvoerwater vanaf de CV, deze wordt namelijk vanaf de witter thermostaatknop geknepen tot maximaal 45 graden (of wat je ook ingesteld hebt).
Natuurlijk, snap ik ook. Watertemperatuur cv = 60 (als hij heet is). Thermostaat staat op 45 dus de doorvoer daarvandaan is hooguit 45. Maar de thermometer 20 cm verderop direct ná de thermostaat (voordat het warme water de vloer in gaat) zegt dat het maar 20-30 is. Een veel te groot verschil.
 
Nogmaals:
wordt (warm) water van de aanvoer bijgemengd met ("koud") water wat retour komt uit de lussen
Als die 15 graden in contact komt met (maximaal) 45 graden in de aanvoerbalk vermengd dit tot 30 graden (heeeeeeeel amateuristisch/simpel gezegd).
De uiteindelijke temperatuur hangt ook af van de retourtemperatuur van het water uit de vloer

Geef is antwoord op de andere vragen die gesteld worden, dan kan je beter geholpen worden.
 
Laatst bewerkt:
Zoals Headhunter aangeeft wordt (warm) water van de aanvoer bijgemengd met ("koud") water wat retour komt uit de lussen.
Zit daar niet een denkfout? (waar ook je hele verdere gedachtengang op gebaseerd is?) Komt misschien door de wat onduidelijke foto. Het retourwater wordt pas bijgemengd/ opnieuw opgewarmd in de cv-ketel toch? Niet bij de pomp van de vloerverwarming. De unit is toch alleen maar een extra aanjager als verlengstuk van de huis-cv-installatie? (een grote extra 2-groeps vloer-radiator als het ware). Het koudere retourwater uit de twee actieve vloergroepen wordt in de blauwe balk weer samengebracht en gaat vervolgens linea recta terug naar de retourleidingen van het huis-cv systeem. Op de foto is dat via het kleine stukje witte buis dat je linksonder nog net kunt zien, de thermostaatknop zit daar áchter op de toevoerleiding, heeft geen enkele verband met die afvoer. En het retourwater heeft dus volgens mij geen enkele invloed op de plaatselijke aanvoer (via vloerverwarmings-thermostaat en pomp) in de rode balk.

Ik heb de thermostaatknop los gekregen (durfde ik eerst niet omdat ik niet wist hoe dat in elkaar zat) en het pinnetje met de hand een paar keer in-uit geduwd. Leek inderdaad een beetje vast te zitten, nu niet meer. De thermometer ging daarna meteen flink omhoog. Het euvel lijkt dus vooralsnog vooral in dat pinnetje te zitten!
 
Als de pomp maar een ‘aanjager’ zou zijn, waarom zitten de aanvoer- en retourbalk dan met elkaar vervonden met die pomp ertussen?

Als het een aanjager was geweest dan zat die wel op de aanvoer- of retourleiding van je CV-systeem.

Je titel luid ‘hoe werkt het eigenlijk’ maar als je uitleg krijgt ga je hier tegenin en vertellen hoe het wél zit, iets rijmt hier niet :roll:
 
  • Like
Waarderingen: Walker
hydraulisch neutraal houdt in dat de verdeler inprincipe geen storing veroorzaakt in het primaire cv gedeelte, als de verdeler hydraulisch actief is houdt dit in dat de pomp zuigt aan het primaire cv gedeelte en dus WEL stroming veroorzaakt in het primaire cv gedeelte.

Bij een gesloten verdeler zorgt de pomp in het primaire cv gedeelte ook de stroming door het secundaire gedeelte oftewel je vloerverwarming, vandaar dat bij deze installaties het belangrijk is om de installatieweerstand zo laag mogelijk te houden
 
@JFW : het is niet een kwestie van eigenwijs zijn en beter willen weten, maar een kwestie van nog steeds niet goed begrepen hebben (en op mijn eigen denkspoor zitten van een naar ik dacht veel simpeler te begrijpen systeem ;) . Dank @De loodgieter ! Die video met duidelijke schemaatjes en uitleg (en het verschil tussen neutraal en actief waar ik het bestaan niet van wist) verduidelijkt heel veel icm alle commentaar hierboven. En nu kan ik ook veel gerichter zelf verder zoeken. Veel stof voor zelfstudie :wink: . Dank dus iedereen, ook @JFW ! Probleem was ook dat ik mbt deze unit nergens informatie kon vinden, zelfs geen merk, fabriek etc, laat staan enige handleiding/uitleg over de werking.
Overigens troost ik mij met de gedachte dat de video eindigt met "Er zijn heel veel installateurs die deze video maar onzin vinden", m.a.w. er is dus ook voor veel installateurs kennelijk nog altijd veel onduidelijkheid over dit soort systemen (die indruk kreeg ik ook van onze eigen installateur met "Hij doet het of hij doet het niet"). Wat het dan misschien ook weer lastig maakt om de goede installateur te vinden die de zaak helemaal goed kan instellen als mij dat zelf niet lukt. Want:

Er rest mij nu nog wel een vraag die dan los staat van begrip van het systeem op zich: We hebben écht heel sterk de indruk dat er ergens in de loop van de jaren een kink in de kabel is gekomen mbt de vloerverwarming, dat hij gewoon merkbaar (veel) minder goed verwarmt dan we eerst gewend waren. Zonder dat er iets veranderd is aan vloersysteem of omgeving. Wanneer precies is niet meer na te gaan en moeilijk meetbaar, ook vanwege al die zachte winters en het lang niet altijd in gebruik zijn van die tuinkamer met een stilgezette pomp. Kan het zijn dat de plaatsing van een nieuwe cv-ketel destijds (die wellicht heel anders ingeregeld is dan de verouderde voorganger) die zaak al verstoord heeft? Iets anders kunnen we dan niet bedenken voor de verandering, behalve dan toch ergens een mankement in de unit zelf (dat voor ons niet zichtbaar is aan de buitenkant).
 
Misschien is de watertemperatuur van het cv gedeelte anders geworden.

Vloerverwarming is een traag systeem ten opzichte van radiatoren. De vloer moet opwarmen.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de watertemperatuur van de nieuwe cv ketel hoger is dan in de oude situatie.

Als de thermostaat in de woonkamer hangt en daar verwarmd wordt met radiatoren, zal het sneller opwarmen als de watertemperatuur hoger is. Daardoor zal de ketel kortere tijden aan staan en daardoor komt er te weinig warmte bij die vloerverwarming om goed effectief te zijn?

Een specialist hier op het forum mag dit gerust ontkennen als het niet waar is, maar ik denk dat zoiets wel effect kan hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via