Het maken van een rvs onderstel voor een tafel

Thijske..

  • #1
Beste mensen!,

ik ben een jongen van 20 jaar die graag in de schuur aan t hobbyen is.
nu is het zo dat ik een tafel voor me broer wil gaan maken van rvs, en ik heb al helemaal bedacht hoe ik deze ga maken MAAAAR het enige wat ik niet weet is hoe ik de tafeloten aan elkaar ga maken zonder te lassen oftewel: de overgangsnaad moet niet onderbroken worden door een las. klik a.u.b. even op de onderstaande link dan kun je zien hoe ik het ongeveer wil hebben.



ik hoop dat jullie een manier weten hoe de tafelpoten het beste aan elkaar gemaakt kunnen worden! en ik wil jullie nu alvast bedanken voor het lezen van mijn probleempje!

met vriendelijken groet,

thijs van heertum
 

Mark en 3 meiden

  • #2
Hoi thijs
zonder lassen zou je uit het kokerprofiel of profielbuis wat je gaat gebruiken een haakse hoek kunnen slijpen
waarbij je de buitenzijde laat staan zodat je hem kunt buigen
zal echt lastig worden om een mooie strakke hoek en naad te krijgen
daarna aan de binnenzijde (de zijde die onder het blad valt)
een verstevegingshoek poppen of met blindklinkmoeren bevestigen
je moet er toch ook iets aan maken om het blad aan te bevestigen
 

Millew

  • #3
Je kan ook zoiets gebruiken:



Deze zijn ook verkrijgbaar in RVS. Ga maar eens Googlen met 'buisverbinder'.
 

Mark en 3 meiden

  • #4
Ook een goed product
maar moet ook vast gezet worden
bij de hoekverbinders van Millew wel goed kijken of je de aanbevolen wanddikte profielbuis heb
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik denk toch dat de tafelpoten van een zijde uit een stuk gebogen worden.
Eerst halen ze tweemaal een driehoekje uit de vierkantebuis en buigen de buis tot een U om.
Aan de onderzijde of binnenzijde zal waarschijnlijk de buis dicht worden gelast om met de verbindingsbuizen van de andere zijde stevigheid te krijgen.
Om een driehoek uit de buis te halen en deze zo om te vouwen dat deze bijna naadloos sluit zal je wel een proefje voor gemaakt moeten worden. :wink:
*wgb*
 

Millew

  • #6
Om buis op die manier om te zetten, heb je ook een hiervoor geschikte buigmal nodig. Anders krijg je nooit een strakke hoek.
 

Tiho

  • #7
Dat is op zich wel te doen zonder mal. Je moet zorgen dat de punten van de driehoek exact haaks op de buiglijn staan, dan trek je de koker ook recht om.
 

Millew

  • #8
Vergeet het maar.
Zonder ondersteuning aan de binnenkant en een drukrol aan de buitenkant knikt het metaal aan de zijkanten, waar het steun heeft van de andere zijden, veel scherper dan in het midden van de koker.
 

Mark en 3 meiden

  • #9
Als er een driehoek uitgeslepen is heeft de profielbuis geen steun meer is het in principe een plaatje van 2 mm dik
strak slijpen is wel heel belangrijk
lassen wou de ts niet
 

Millew

  • #10


Bij vrij buigen krijgt de gebogen hoek een verlopende buigstraal: klein aan de randen en groter in het midden.
Hoeveel dat verloop is, hangt ook wel af van de afmetingen van de buis. Bij 20x20 mm zal het minder opvallen dan bij 40x40 mm.
Afgaande op de foto zal TS eerder groter dan 40x40 toepassen als kleiner.

Ik heb bij de verhuizing de restjes buis weggegooid, anders kon ik ook nog een foto maken van een proefstuk.
Het kan ook zijn dat ik wat kritischer ben met de beoordeling van het eindresultaat.
 

Mark en 3 meiden

  • #11
Wij doen het op het werk ook wel eens maar vind het wel meevallen
maar snap nu precies wat je bedoeld
alleen als wij dat doen lassen we hem daarna af
en de hoek slijpen we in de hoek nog klein beetje zo'n 1 a 2mm in de radius van de hoek van de profielbuis om ruimte te maken om te buigen
maar als je hem daarna niet aflast is dat niet mooi
 

Millew

  • #12
Je bedoelt zo?



Ja, dat zal wel beter buigen.
Met gewoon staal en niet te grote wanddikte kan je de hoek ook nog wel een beetje in model kloppen. Bij RVS zal dat al een stuk moeilijker gaan.

Ik vond het i.i.g. eenvoudiger om gewoon in verstek te zagen en daarna de stukken aan elkaar hardsolderen.

Als TS nog meeleest :oops: :
De hoeken kan je ook maken door de buizen in verstek af te zagen en dan massieve hard kunststof proppen in de vorm van een hoek er in te zetten. Niet zo sterk als de hoekverbinders maar misschien wel sterk genoeg.
 

Thijske..

  • #13
Ja ik lees heel zeker mee ja! haha
maar ik dacht dat er nog meer mensen zouden reageren met meer methodes, maar dat is tot nu toe niet het geval.

het lijkt mij niet de ideale methode, het is zeeeer nauwkeurig werk wat ik nu moet gaan leveren want het zal de komende 20 jaar toch wel bij mn broer in de woonkamer moeten kunnen blijven staan zonder negatieve raeakties over de afwerking natuurlijk!.

maargoed we wachten gewoon af tot er meer mensen zijn die DE goede manieren van afwerken hebben die mij aanstaan.

jongens ik wil jullie iig hartelijk danken voor de genomen tijd voor het lezen van mijn probleem en het reageren hierop :wink:
 

Thijske..

  • #14
Ik vond het i.i.g. eenvoudiger om gewoon in verstek te zagen en daarna de stukken aan elkaar hardsolderen.

Als TS nog meeleest :
De hoeken kan je ook maken door de buizen in verstek af te zagen en dan massieve hard kunststof proppen in de vorm van een hoek er in te zetten. Niet zo sterk als de hoekverbinders maar misschien wel sterk genoeg.

:::::::::::::::

dit lijken mij betere manieren van werken! dank u dank u ! :mrgreen:
1 klein vraagje:
hardsolderen word gedaan met acetyleen/zuurstof/flux en kopertoevoegdraad klopt dat? zo gebeurd het op mijn werk iig..
 

Thijske..

  • #15
P.s. ik ben iig van plan om de kokers (60x60x2) verstek (45graden) te zagen..

en nu jullie weer :P
 

Mark en 3 meiden

  • #16
Hoi thijske
waarom wil je het niet lassen?
rvs koker/profielbuis kun je zeer fijn vloeien als de naad goed dicht is kun je een vloeinaadje van 3 mm breed die zo goed als vlak ligt maken
geen uitstekende in het oog springende las
 

Millew

  • #17
Hardsolderen van RVS kan je ook met zilversoldeer en een voor RVS bestemde flux doen. De naad blijft dan in ongeveer de juiste kleur.

Voor het formaat kokers dat jij wil gebruiken, heb je zeker gas+zuurstof nodig, anders ben je vel te lang bezig met warm stoken.

Als je de mogelijkheid hebt, zou je zeker moeten gaan lassen of hardsolderen. Alle andere methoden zijn toch minder sterk en moeilijker 'naadloos' te krijgen.
 

Jvsteenb

  • #18
Een lasnaad in RVS kun je prima onzichtbaar wegslijpen, en beitsen/passiveren moet je daarna toch dus lijkt me dat het grote probleem niet. Maar als je toch per sé een 45 graden naad wilt zien, las dan een 90 graden hoek uit RVS buis die strak in deze past, werk hiervan de lasnaad glad af en lijm de buitenste delen met een goede epoxylijm over deze hoekstukken. Lijmvlakken goed opruwen. Wanneer je een beetje lijmoppervlak hebt is deze verbinding zeker zo sterk als de las van het binnendeel, en als je het binnendeel stomp last ligt de open verbinding van het buitendeel niet over de onderliggende lasnaad, dan is het zeker méér dan sterk genoeg.

Voor het fraaiste effect kun je de buitendelen vóór het lijmen borstelen, dan loopt het borstelpatroon exact recht tot op de verbinding.

Maar ik zou het gewoon ( laten ) lassen, doorgelast met een enigszins opliggende naad, en dan vlakslijpen. Een beetje TIG lasser heeft hier geen problemen mee.

Succes.

vr. gr.

Job
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu