Het isoleren van een dak met bitumen bedekking

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mannen en vrouwen klussers!

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Bart uit Leiden.
Ik woon in de binnenstad, in een klein huisje van ongeveer 100 jaar oud.

woning.jpg


Sinds een jaar heb ik de sleutel, en de helaas, twee weken later ontdekte lekkage...

Het is niet het "hoofddak" dat lekt, maar een klein dakje, de ruimte naast mijn eigenlijke huis. 't Is een soort gang van 5 bij 2 meter. (Op de foto achter mijn voordeur, kleine deur links van de garagedeuren)
Er zat een combinatie van een 100 jaar oud dak en een door prutsers gemaakt nieuw, schuin dakje.

In het begin is er twee keer een dakdekker bij geweest, maar die kreeg het door de vreemde constructie niet voor elkaar de boel dicht te maken.
Nu heb ik zelf, een aantal weken geleden, de hele boel eraf gesloopt, zodat ik twee muren overhield. Een hoge muur, van mn huis, en een laag muurtje, aan de buitenkant van de gang.

Hiertussen heb ik een mooie houten constructie gemaakt, simpel, schuin, een goot, goede afvoer... Over de balken underlayment, dakdekker laten komen, klaar.
Dacht ik... De dakdekker is niet helemaal zorgvuldig geweest, en na de eerste bui mocht ik de eerste emmers weer plaatsen. Grote teleurstelling, na een jaar geklooi, maar goed.

Twee dagen in de regen op het dak, uiteindelijk erachter gekomen dat mijn twee lichtkoepels, die ik erin heb gebouwd, niet afgekit waren door de dakdekker. Hij had wel twee tubes professionele kit achtergelaten, dus ik heb het zelf gedaan, en vorige week donderdag was eindelijk, na een jaar lekkage, mijn huis na een enorme regenbui waterdicht! :D

Nu ben ik eindelijk toe aan mijn vraag: ik wil de boel graag gaan isoleren voor de winter. Het gaat dus om een houten frame dat onder 45 graden staat (ongeveer 500 tussen de balken, en een aantal dwarsverbanden, dus geen grote vlakken dan 500 x 500). De balken zijn 75 dik. Op de balken licht underlayment, en daarop proffesionele dikke (8 mm) dakbedekking. Bitumen-achtig spul.

Het komt ongeveer overeen met een plat dak, het is alleen niet plat. Overal wordt isoleren afgeraden, door de bitumen dakbedeking.

Nu vond ik deze oplossing:
isolatie.gif
Commerciële link vervangen door schets. Site-admin
1. Ligger
2. Staander
3. Opzetstukjes
4. Isolatiemateriaal (...wol)
5. Enkelzijdig afplaktape
6. Dubbelzijdige bevestingstape
7. Klimaatfolie


Ik weet niet of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Verder zijn mijn vragen:
  • Ik heb maar 75 mm balken, dus wil eigenlijk 50 mm isolatie gebruiken. Zou het slim zijn om, anders dan op de website, 50 mm glaswol te gebruiken, ipv de 100 mm? Zag de betreffende isolatie dekens in de bouwmarkt en die zien er heel gewoon uit.
  • Ik zit te denken om mijn dak (underlayment en balken) helemaal in de menie te zetten, voordat ik de isolatie ertegenaan zet. Als er dan nog een beetje vocht zou komen kan het in ieder geval niet gaan rotten...
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, en dat jullie me kunnen helpen/adviseren...

Groeten,

Bart "Birdy"
 
Er was verwarming aanwezig, boven de voordeur. (yeps, wat ik al zei, prutsers), die is er nu dus uit. Er hangt een mooie nieuwe HR ketel waar ik nog wel een radiatortje of wat aan kan hangen dus er moet wel verwarming in gaan komen.
Het is namelijk mijn keuken...
 
Tja, gecompliceerder.... Maar betekend dat dat het af te raden is?
Dacht in de 25 mm die ik over houd mijn leidingen te stoppen, dan afpurren en gips er tegenaan. Zou het dan niet compleet dampdicht zijn?
 
Je moet over de balken een dikke dampremmende folie aanbrengen, het liefst 2 lagen. En alle naden goed dicht plakken met tape. Daarna de gipsplaat er overheen.

Het nadeel van alles in de menie te zetten, dat als er toch nog lichte condensatie optreedt dit vocht niet meer wordt opgenomen en als vochtplekken in het plafond zichtbaar worden.
 
Dit buig ik om tot voordeel. Als ik vochtplekken zie in mijn plafond, weet ik dat ik toch nog condens in mijn isolatie heb zitten, en dat het systeem toch niet helemaal goed blijkt te zijn... Dan rot in ieder geval mijn dak, wat voor mij toch het belangrijkste is, niet weg. En die paar gipsplaatjes weer weghalen is een mindere klus dan de hele dakconstructie weer vernieuwen.

Uit je post maak ik op dat ik eigenlijk mijn complete plafond moet bedekken met de dampdichte folie. Ik dacht eigenlijk alleen de stukken tussen de balken. Anders schroef ik mijn gipsplaten toch door de folie en gaat die lekken?
 
Gebruik isolatiemateriaal van zo'n 50 mm dik, maak dit gelijk met de voorkant van de balken.
In de ruimte achter de isolatie een aantal gaten boren in de balken, dus in de 25 mm die achter de isolatie zit, deze gaten zorgen voor een beetje ventilatie, onder en boven een opening naar buiten voor de ventilatie.

Een goede kwaliteit dampdichte folie over de isolatie spannen en dan de gipsplaten er op.
 
Als je het volgens de fabrikant aangegeven instructies aanbrengt is dit toch voldoende. Zeker als je de door hun geadviseerde materialen gebruikt. Mocht dit later problemen geven is dit te claimen. Als je zelf een eigen verwerking er op na houdt vervalt enig aanspraak op een eventuele vergoeding.

Wordt er onder het klimaat folie een dampregulerend scherm verstaan?
In dat geval garanderen ze dat er bij volledige afsluiting je constructie niet weg zal rotten en er is geen enige vorm van ventilatie nodig tussen het dakbeschot.
 
Volgens de leverancier: (een en ander ingekort door moderator)
De "ademende" klimaatfolie reguleert vocht in de winter én in de zomer.
Verder van de site van de leverancier:
Is isolatie van schuin dak aan de binnenkant mogelijk als de buitenkant is voorzien van bijv. bitumen?

Dat kan indien rekening gehouden met:
* Constructie, het isolatiemateriaal en de overige materialen moeten droog zijn;
* Isolatiemateriaal strak tegen het dakbeschot aan, geen luchtstromen achter de isolatie;
* Isolatiemateriaal aan binnenzijde afwerken met zelfregulerende klimaatfolie.
Een gewone dampremmer wordt afgeraden;
* Naden goed aftapen met bijbehorende afplaktape;
* Naden van de klimaatfolie rondom (overgang naar de constructie, bijv. muur) goed afgedichten met (merknaam);
* Eventuele kieren tussen het raamwerk en de constructie afdichten met een acrylaatkit;
* Afgewerking met bijvoorbeeld gipskartonplaten;
* Geen gaten door de folie boren.
Volgens de leverancier, met 50 mm isolatie is wat mijn plan nu is (tekening hierboven). Maar het dak voor de zekerheid in de menie zetten zou toch geen problemen met eventuele garantie geven? Ze geven nergens aan dat het isoleren van een onbehandeld dak is...
 
Nu lees ik dat steenwol waterafstotend is en bij glaswol zie ik dat niet staan...
Zou het voor mijn geval voordelig zijn om steenwol te gebruiken in plaats van glaswol?
 
Steenwol en glaswol gaan allebei even erg rotten indien er condenswater in terecht komt en blijft zitten. Het is dus heel belangrijk de juiste maatregelen te nemen om te voorkomen dat er waterdamp (uit de lucht van de ruimte eronder) in het isolatie-materiaal kan komen, want die slaat onherroepelijk neer op de koude houtlaag van het dakbeschot, tewijl het vocht niet meer weg kan door het hout heen, omdat de buitenkant afgesloten is.

Naar mijn idee is en blijft het isoleren onder een dakbeschot dat aan de buitenkant dampdicht is afgeloten een hachelijke zaak, wanneer je er geen ventilatievoorzieningen treft.

Maak je dan gebruik van een bepaalde methode van een bepaalde fabrikant, waarbij die ventilatie niet nodig is, gebruik dan ook alle voorgeschreven materialen van die fabrikant, anders kun je eventuele garantie(claims) helemaal wel vergeten.

Ik wil voorstellen om óf te praten over de gebruikelijke methodes met de gebruikelijke (merkonafhankelijke) materialen (dus mét ventilatie), of gebruik te maken van hetgeen je gezien hebt, en het topic af te sluiten. Er is op deze manier (met name met de quotes van de fabrikantensite) wel erg veel promotie voor een bepaald product, ook al hebben we dan de merknaam zoveel mogelijk vermeden.

En zoals je begrepen zult hebben, zijn we op dit forum geen voorstander van promotie van één bepaald product of merk.
 
Ok jammer, dan kom ik dus niet verder, maar sluit 'm maar af...

Ik hoopte op ervaring van mensen, waar het goed is gegaan, maar blijkbaar is het nog te nieuw oid...
Probleem is alleen dat ik geen reactie krijg van de fabrikant, en ook hier niets wijzer wordt wat betreft het systeem en dus niet weer wat ik nu moet...
We zien wel,

Bedankt voor de info allemaal! :prima:

Birdy
 
Moderator! Bedankt voor het nog even open zetten van het topic!

Ik heb namelijk informatie van de leverancier gehad:

* Isolatiedikte en soort maakt bij het systeem niets uit, als er maar geen dampwerende laag opzit (alu op spijkerdekens bijv) Dus 50 mm dekens voor mijn geval.
* Menie op het hout is geen probeem. Het eventuele vocht (waar hij natuurlijk niet vanuit ging) gaat dan waarschijnlijk eerder in de isolatie zitten, maar dat heb ik liever dan dat mijn houten constructie verrot... Ik werk mijn gipsplaten niet al te ingewikkeld af, als ik wantrouwig wordt, trek ik ze er zo weer af...
* Purschuim als eindafwerking/zekerheid geeft geen enkel probleem voor het systeem (dat toch dampdicht is als het goed is :wink: ).
* Als het aangebracht wordt volgens voorschriften, en met de goede materialen, geven ze garantie.

Dus! Das wel positief nieuws. Ga eerst de boel helemaal afkitten, dan in de menie zetten, dan isoleren en alle profielen weer afkitten... Dan de folie erover en mijn gipsplaten!
Een leuke klus voor de boeg, maar ik weet nu wel dat het goed gaat komen! :D

Ik hoop dat nog veel mensen dit topic lezen en er wat aan hebben!

Groeten, Birdy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan