Groepenkast, a-bar, b-bar of c-bar

Gavin87

  • #1
Ik zou graag willen weten wat de a-bar, b-bar en c-bar inhoud op de groepen.
Groetjes Binky
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Je bedoeld A-kar B-kar en C-kar D-kar E-kar en F-kar G-kar

Dit is de elekrtomagnetische beveiliging van de automaat.

Thermisch is de aanduiding in Amperes x±1,65.
Elektromagnetisch kamt dan de karacteristiek er overheen
dus een 16A B-kar heeft een thermische overbelastings beveiliging van 16ax1,65 en een magnetische kortsluitbeveiliging van 3-5xInom.
een C zit tussen 5 en X x Inom.

Ik zal de waardes wel ff opzoeken.
 

Proost

  • #3
The headhunter schreef:
Je bedoeld A-kar B-kar en C-kar D-kar E-kar en F-kar G-kar

dus een 16A B-kar heeft een thermische overbelastings beveiliging van 16ax1,65 .
Dit is voor een bepaalde tijd van een aantal seconden toch? Een langdurige overbelasting >16A zal toch altijd worden afgeschakeld?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Is het voor een schoolopgave?
 

Gavin87

  • #5
Klusidee Kees, neen. het is voor mijzelf. Het aansluiten van diverse electra ken ik, maar de betekenis van A-kar, B-kar enz. ken ik niet. Ik wil dus graag weten, wat dit inhoud. Welke worden in een gemiddeld nieuwbouw woning gebruikt? Groetjes...
 

Proost

  • #7
Aangezien in de gemiddelde woning geen langzaam aanlopende elektromotoren worden gebruikt is een B-karakteristiek de normaal toegepaste automaat.

Alleen bij een DIL compressor voor een (vast opgestelde) airco word welleens een C-kar toegepast. Of denk aan een compressor of lasapparaat. Vr gr.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Gemiddeld gebruikt?
Je rekent het uit in tegenstelling tot wat gedacht wordt horen die dingen berekend te worden.

Je moet nl rekening houden met de maximale kortsluitstroom die de bedrading kan hebben, dit is iets anders dan een overbelastingsstroom.

Een automaat heeft een bepaalde tijd nodig om op te warmen en zo het mechaniek te ontgrendelen.
Hoe hoger de stroom hoe sneller dat gaat.
Ik ga uit van een fictieve automaat 1A B-kar
Stel een leiding mag 100 graden worden.
En stroom van 1A doet daar 100 seconden over.

Dan moet een automaat bij een stroom van 100A in 1 seconde thermisch aanspreken zodat de leiding niet beschadigd. Daarop rekenen wij de beveiligingen uit zodat de bedrading heel blijft.
Omgekeerd betekend dat dat ik rustig 100 seconden een stroom van 1 A mag vervoeren zonder dat de automaat uitvalt. Of 1000A voor 0,1 seconde.

Echter bij 1000 A duurt het opwarmen niet 0,1 seconde maar door de constructie 0,2 seconde. Dus daar gaat je bedrading.
Daarom hebben we in de automaat een 2e beveiliging gestopt.
En deze is niet thermisch maar elektromagnetisch.
En deze geven we een bepaalde gevoeligheid bij een B-kar is dit 3-5 x Inom.
Nu kan ik dus maximaal 5 A laten lopen en dan schakelt de automaat binnen 0,1sec uit.

Dus als ik de automaat overbelast met 2A houd de automaat dat 50 seconden vol en gaat dan thermisch uit, echter tussen de 3 en 5A krijgt de electromagnetische beveiliging de overhand en voorkomt dat de boel toch word overbelast.

Dat is de achterliggende gedachte van de karakteristieken.
De kleinste karakteristiek is B en deze wordt het meeste toegepast deze doet 3-5 Inom.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9


Er zit een klein foutje in mijn vorige uitleg.
een automaat valt na 60 minuten uit bij minimaal 1,13 Inom en maximaal bij 1,45Inom.

Als je boven in de grafiek kijkt zie je een grijze band dit is de 1,13-1,45 thermische uitschakel karakteristiek.

Bij 4,5 seconden zie je een scherpe knik, dat is het punt waarop de automaat elektromagnetisch begint te werken.

Het thermisch gebied is dus voor alle karakteristieken gelijk echter de elektromagnetische karakteristiek verandert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu