Gemiddeld gebruikt?
Je rekent het uit in tegenstelling tot wat gedacht wordt horen die dingen berekend te worden.
Je moet nl rekening houden met de maximale kortsluitstroom die de bedrading kan hebben, dit is iets anders dan een overbelastingsstroom.
Een automaat heeft een bepaalde tijd nodig om op te warmen en zo het mechaniek te ontgrendelen.
Hoe hoger de stroom hoe sneller dat gaat.
Ik ga uit van een fictieve automaat 1A B-kar
Stel een leiding mag 100 graden worden.
En stroom van 1A doet daar 100 seconden over.
Dan moet een automaat bij een stroom van 100A in 1 seconde thermisch aanspreken zodat de leiding niet beschadigd. Daarop rekenen wij de beveiligingen uit zodat de bedrading heel blijft.
Omgekeerd betekend dat dat ik rustig 100 seconden een stroom van 1 A mag vervoeren zonder dat de automaat uitvalt. Of 1000A voor 0,1 seconde.
Echter bij 1000 A duurt het opwarmen niet 0,1 seconde maar door de constructie 0,2 seconde. Dus daar gaat je bedrading.
Daarom hebben we in de automaat een 2e beveiliging gestopt.
En deze is niet thermisch maar elektromagnetisch.
En deze geven we een bepaalde gevoeligheid bij een B-kar is dit 3-5 x Inom.
Nu kan ik dus maximaal 5 A laten lopen en dan schakelt de automaat binnen 0,1sec uit.
Dus als ik de automaat overbelast met 2A houd de automaat dat 50 seconden vol en gaat dan thermisch uit, echter tussen de 3 en 5A krijgt de electromagnetische beveiliging de overhand en voorkomt dat de boel toch word overbelast.
Dat is de achterliggende gedachte van de karakteristieken.
De kleinste karakteristiek is B en deze wordt het meeste toegepast deze doet 3-5 Inom.