Gietijzeren radiator - wel druk, geen warmte

Petersch1

  • #21
Ik weet niet of ik een suggestie mag doen..
Kan het zijn dat bij het werken aan de leidingen deze zodanig zijn opgedrukt (omhoog) dat er nu een fikse luchtbel zit ?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #22
Mijn donkerbruin vermoeden is dat de dikwandige leidingen waar de t stukken zijn tussen gemaakt niet juist zijn uitgevoerd.

Bij dikwandig en ambo t stukken wil de buis wel eens voorbij de aanslag schieten waardoor het t-stuk wel zit maar er in feite inwendig geen aftakking is.

John
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #23
Is de radiator goed gespoeld voor het plaatsen?
 

Richtiger1

  • #24
@petersch1 - Geen idee wat je precies bedoeld?

@De loodgieter - Die zou ik op zich makkelijk kunnen vervangen, maar er is wel water geweest in de radiator met voldoende druk - kan het dan alsnog zijn dat het hier aan ligt?

@Jan - Niet specifiek, maar waar we deze gehaald hebben, werkte die absoluut. Ook hebben we buiten uiteindes gecheckt, en zat er niks van viezigheid oid in.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #25
Is er bij het plaatsen van de T stukken wel een stukje uit de leiding gehaald?
Ik kan me inderdaad voorstellen dat zoals De loodgieter zegt de pijpen in het T stuk naar elkaar toe zijn geschoven en zo de doorgang dusdanig blokkeren dat er geen doorstroming is.
Misschien wel van één leiding om hem te vullen tijdens het ontluchten maar dat de boel daarna stagneert.
 

Richtiger1

  • #26
Ik heb ze zelf niet geplaatst. Deze zaten er al - wat wel kan, is dat tijdens het verwisselen van de buizen (toe en afvoer) met de pijpen iets gebeurd is waardoor er misschien iets afgesloten is, maar dan zou er toch geen enorme druk staan op de buizen boven?
 

Richtiger1

  • #27
Ik blijf allerlei forums afspeuren voor een oplossing, en kwam iets tegen dat bij ook het geval was.

Toen ik ging ontluchten en redelijk wat water via die kant liet weglopen, werd de afvoer en radiator redelijk warm. Totdat ik stopte met aftappen, koelde deze ook weer af.

Er was dus geen doorstroming.

Dit is 2x gebeurd. Zowel toen de toe- en afvoer rechtdoor zaten, als andersom!
De keer dat het andersom was (dus huidige situatie) werd hij wel heter, dus verwacht tot dat hij eigenlijk misschien goed zat :-(

Tot aan de kraan van de toevoer staat flink druk op qua (koud) water.

Wat ik nog kan doen, is testen of de radiator verstopt is. Mijn idee zou dan zijn;

Voetventiel dichtzetten, toevoer open. Kijken of het dan gevuld wordt tot aan de ontluchtingskraantje. Zou dit werken om te checken of die verstopt zit?
 

Richtiger1

  • #28
UPDATE:

Testje gedaan;

- Kraan + voetventiel dichtgedaan, laatste beetje ontlucht.
- Kraan open gedraaid, luchtventiel open.

resultaat; geen sissend geluid, geen water.

kan ik hieruit concluderen dat 'ergens' de toevoer 100% zeker verstopt zit?
En dan de kracht die eerst op zat, de kracht was van de afvoer?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #29
Ergens is dan dus vrijwel zeker de kraan.
 

Richtiger1

  • #30
Ok meer kans dus dan een verstopping in de leiding? Dan ga ik het systeem weer leeg laten lopen, om de kraan uit elkaar te halen te controleren of deze werkt!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #31
Richtiger1 schreef:
Ik heb ze zelf niet geplaatst. Deze zaten er al - wat wel kan, is dat tijdens het verwisselen van de buizen (toe en afvoer) met de pijpen iets gebeurd is waardoor er misschien iets afgesloten is, maar dan zou er toch geen enorme druk staan op de buizen boven?
Nee, dat is geen juiste conclusie. De aftakking kan afgesloten zijn doordat de pijpen naar elkaar toe zijn geschoven. Dan is de doorvoer naar de rest van het systeem zelfs beter.
 

Richtiger1

  • #32
We zijn weer iets verder: de kraan er af gehaald, en bleek de knop inderdaad een kwart slag gedraaid. Dat verklaart dat er geen water in kwam vanuit de juiste kant.

Gezien de kraan er nu af is; is de ingang van de kraan ook conisch dicht of moet hier een knelring omheen? Dit laatste had ik namelijk op advies.





Alvast bedankt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #33
Ja, daar moet een knelring tussen. Dus het hele probleem is opgelost door de handel van de kraan te verdraaien?
 

Richtiger1

  • #34
Gelukt!

Het was inderdaad een kwestie van een verkeerd omgedraaide radiatorknop. Deze hersteld, de toe en afvoer weer gezet naar originele situatie en ik zit er warmpjes bij!

Soms is de oplossing makkelijker dan je zou verwachten.

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken!

Richard
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu