Klein lek in kleine gietijzeren radiator

Paulw

  • #1
Hallo klussers,

Ik heb nog oude gietijzeren radiatoren in huis. Helaas zit er een heel klein lek in een van de radiatoren, onderin tussen 2 ribben. Hoe kan ik dit kleine lek dichten?

De radiator zit "vast" tussen dikwandige gelaste buizen.

Alvast bedankt, Paul
 

Fiesiekus

  • #2
Een lasrups leggen over de plek waar het lek zich bevindt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Eerst de radiator leeg laten lopen, door de warmteontwikkeling bij het lassen ontstaat stoom waardoor de las nooit goed afdicht.

Succes.
 

H@ns

  • #4
Kun je gietijzer lassen ja?
Dacht altijd dat dat wegsmolt...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Er zijn speciale elektroden voor, inderdaad moet je oppassen met lassen (rijmt lekker hé) van gietijzer, het is niet iets voor een beginner op dat gebied, niet iedereen heeft overigens een lasapparaat.
 

Paulw

  • #6
Is het ook mogelijk iets toe te voegen aan het water zodat kleine lekken van binnenuit worden gedicht? Zo ja, wat zijn de consequenties voor de ketel? Groet, Paul.
 

Ketelman

  • #7
Ja dat heeft zeker gevolgen voor de ketel.
Nooit iets toevoegen aan het cv water, zeker geen toevoeging om een lek te dichten.
Dat spul legt een laagje aan de binnenkant van leidingen en warmtewisselaar van de ketel waardoor deze de warmte van de brander niet goed zal overdragen.
Ook zullen bewegende delen zoals bv de circulatiepomp en stromingschakelaar vast gaan zitten.

Lassen is de enige oplossing zoals iemand al eerder schreef.
Er zijn speciale elektroden voor, inderdaad moet je oppassen met lassen (rijmt lekker hé) van gietijzer, het is niet iets voor een beginner op dat gebied, niet iedereen heeft overigens een lasapparaat.
Inderdaad best lastig maar niet onmogelijk.
 

Spook

  • #8
Laat je even goed voorlichten over electrode keuze.
Er zijn namelijk veel soorten electrodes voor gietijzer.
Bij lassen van gietijzer een stroomsterkte van 70-90 ampere.

Plus/min 1.5 cm lassen daarna met bikhammer kloppen, zeer belangrijk om de spanning uit het materiaal te hameren anders scheurt het verderop weer kapot.

PS. Denk niet te gemakkelijk over gietijzer lassen anders een dorpssmid laten doen kost meestal minder dan zelf doen.

Suc6 Bert
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Probeer het met een krijtje...
Bij stalen dikwandige buizen is het soms mogelijk om een kleine lekkage af te dichten door er wat krijt in te doen. Het krijt reageert met het water en ijzer en de lekkage kan verholpen zijn.

Het roest waarschijnlijk dicht.
Geen idee of het met gietijzer ook werkt.
Dit is echt een oude oplossing, geen geintje dus.

Het toevoegen van een oplossing aan het water geeft zelden problemen, maar ik zou het niet bij elke ketel toepassen. Bij oude systemen en een oude ketel kun je het zonder problemen toepassen.

Je kunt ook het water compleet verversen als de lekkage is verholpen, al is het verversen van water nooit aan te bevelen voor een cv systeem. Oud zuurstofarm water is het beste.
 

Ketelman

  • #10
Das een leuk weetje Ronny, weer wat bijgeleerd.
 

Toon

  • #11
Aan het lassen zou ik zelf niet beginnen, kun je beter aan een prof. lasser overlaten, die er ook de juiste apparatuur voor heeft.
Een mogelijkheid is ook om eerst het geheel warm te stoken, vervolgens te lassen en daarna gecontroleerd af te laten koelen.
 

Spook

  • #12
Krijt of dicht roeten (autogeenbrander alleen vlam met gas geen zuurstof) werkt wel bij ijzeren buis.
Bij eventuele gietijzer lekkages dicht tikken met een centerpunt, wil nog wel eens helpen, of een beetje s39 dan drie dagen buiten laten
liggen dan roest het vanzelf dicht.

Let wel: dit zijn lap middeltjes maar kan perfect werken.
 

Paulw

  • #13
Bedankt voor jullie reacties. Ik voel zelf het meeste voor een oplossing zoals het krijtje. De lekkage is zo gering dat voor mij het risico van het lassen groter is dan de problemen van de lekkage. Dit uit zich voornamelijk door roestvorming onderaan de radiator en een heel klein beetje vocht.

Ik neem aan dat het krijtje in het CV water moet. Geeft dit minder problemen dan een officieel middel om toe te voegen aan het CV water? Als ik het krijtje of een toevoeging gebruik, helpt het dan het oude water te verwijderen als het lek dicht is. Dit om verdere kans op verstopping van de ketel te voorkomen.

Lassen is vooral moeilijk omdat ik de radiator moet los zagen van de radiatoren ernaast (vier radiatoren volgen de vorm van serre). Ik kan er namelijk heel moeilijk bij komen om te lassen.

Graag jullie reactie!
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #14
Het is nog simpeler, gewoon op de buitenkant van de radiator met een krijtje er over heen.
Je moet er voor zorgen dat er krijt in het lekke gedeelte wordt ge.... (hoe zeg je dat simpel) terecht komt. Dus gebruik het lekke gedeelte van de radiator als een schoolbord en hoop er het beste van.
Lassen is in elk geval erg moeilijk, en er komen meestal andere lekkages voor terug.
 

H@ns

  • #15
Ronny schreef:
..
Je moet er voor zorgen dat er krijt in het lekke gedeelte wordt ge.... (hoe zeg je dat simpel) ...
Gefrot :lol:
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
Dat is het juiste woord, kwam net thuis van een feestje en was niet meer helemaal helder.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Lukt het op de aangegeven manieren niet dan kunt u altijd nog een gaatje boren, draad erin tappen en het boutje erin zetten met moervast of vloeibare pakking, een uurtje laten drogen.
Boren met 4,2 mm boor en dan M5 draad tappen, moervast is in kleine tubes te koop bij de ijzerhandel.

Succes.
 

H@ns

  • #18
Hé ja! da's misschien nog wel de meest elegante oplossing. Misschien kom je er net onder met een haakse schroefmachine.
Goed idee!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu