Fluitende voordeur

Een tijd geleden is er een nieuwe naar binnen draaiende voordeur met isolatiekern met aan de binnenzijde tochtstrips plus val dorpel bij ons geplaatst in het bestaande kozijn.
De partij die deze geleverd heeft komt wederom langs omdat er bij een stevige wind het begint te fluiten.
Ik heb geprobeerd al wat huiswerk te doen en wil het bedrijf alle ruimte geven om dit op te lossen.
Nu ben ik wel benieuwd naar jullie adviezen over de volgende problemen.

1. Ik zie in alle 4 de hoeken van de deur openingen naar buiten. Naar mijn idee is dit niet de bedoeling.
Zou het kunnen dat de tochtstrips niet goed geplaatst zijn of dat er misschien verkeerde zijn geplaatst?

2. De oude voordeur bleef ook al niet open staan die viel heel langzaam een stukje dicht maar de nieuwe deur valt nog wat verder en sneller half dicht. Ik heb dit aangegeven voordat de nieuwe deur geplaatst werd maar dit zou aan het kozijn liggen. Als ik een waterpas op het kozijn zet is deze kaarsrecht.
Er zijn nieuwe scharnieren geplaatst en mijn gevoel is dat het nu niet meer op te lossen is.
Dit is ook door de partij van de deuren aangegeven maar die geven aan dat het door het kozijn komt.
Had ik mogen verwachten dat de deur als deze geopend is gewoon open blijft staan of had ik deze uitkomst mogen verwachten gezien het feit dat de vorige deur dit ook al deed?

3. Gerelateerd aan de tochtstrips. Als mijn deur dicht is en ik vanuit buiten naar binnen wil moet ik best wel stevig aan de deur trekken wil ik de sleutel omgedraaid krijgen. Ik zie dan ook dat onderin de deur helemaal strak tegen het rubber en aluminium gedeelte van de tochtstrips zit en dat er bovenin wat speling zit maar dat het rubber dit opvangt.
Nu zou ik een smartslot erin willen zetten maar die krijgt het cilinder niet helemaal open gedraaid. Vanuit binnen met de hand aan de draaiknop lukt mij dit ook niet.
Mag ik verwachten dat een smart slot de deur open krijgt en dat dit door de partij van de deuren opgelost wordt of is dit binnen bepaalde marges dat de deur extra stevig in het rubber zit waardoor dit voor mij gewoon niet gaat werken?

Bij de oude deur zaten de tochtstrips aan de buitenzijde van het kozijn. De nieuwe tochtstrips zitten aan de binnenzijde van het kozijn.

Als er meer informatie of foto's nodig zijn dan maak ik die graag.



IMG_2730.jpeg

IMG_2733.jpeg

IMG_9348.jpeg

IMG_9349.jpeg

f9f6920a-d78c-4ed6-bd81-0a0eab0910c7.jpeg
 
De partij die deze geleverd heeft komt langs. Laat hun hun eigen werk beoordelen en oplossen. Dit lijkt mij geen klusvraag.
 
Mij ook niet. Wij kunnen niet bepalen wat recht is of krom, en of de scharnieren wel of niet goed zijn geplaatst en of de juiste sluitnaad is aangehouden voor het gekozen tochtprofiel.

Maar je mag inderdaad niet verwachten dat een smartslot gaat werken op een combinatie van oud kozijn en nieuwe deur.
 
Ik zou niet weten waarom je dat niet mag verwachten.
Wij plaatsen niet anders dan smartsloten op bestaande situaties en die draaien gewoon altijd het slot geheel open.
Als je hard moet trekken aan de deur voordat je deze van het slot kunt draaien dan betekent het meestal gewoon dat de sluitplaat voor de dagschoot niet goed is gemonteerd waardoor de nachtschoot klemt op de sluitplaat.
 
Wat voor smartslot bedoel je?
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je alleen een speciale cilinder bedoeld dit niet zomaar met elk slot werkt.

fluiten bij harde wind is met een deur zonder driepunt sluiting alleen tegen te gaan door hem handmatig strakker in de rubbers te drukken dat kan erg lastig zijn zonder dat de deur op slot is.

dat dichtvallen uit zichzelf is komt doordat er iets scheef staat.
kan je vrij makkelijk tegengaan door je scharnier iets schuin te vijlen op het loopvlak

of ze iets schuin te monteren
 
Wij plaatsen niet anders dan smartsloten op bestaande situaties en die draaien gewoon altijd het slot geheel open.

Bij houten deur/kozijn combinaties of bij aluminium deuren en kozijnen? Mijn ervaring is dat de kromming van de houten deur, het werkingsbereik van de dichting en de sluitkracht elkaar beïnvloeden. Kies je een dichting welke het werkingsbereik kan overbruggen, dan heb je problemen met de sluitkracht. Pas je de positie van de kommen aan zodat de de makkelijk sluit, dan is deze niet meer dicht...

Daarbij komen de seizoensinvloeden van temperatuur en luchtvochtigheid waardoor je 2x per jaar af moet stellen.

En niet iedere meerpuntssluiting laat zich even eenvoudig bedienen met een motorisch aangedreven cilinder...
 
Maakt niet uit hout/hout, hout/aluminium of kunststof.
Waar je als 1e naar kijkt is of het slot makkelijk loopt en doet hij dat niet dan moet dat eerst opgelost worden.
Daarna steek je de smart cilinder er in, programmeren en klaar.
We hebben het hier over een voordeur dus die moet altijd cilinder bedient zijn, zijn het kruk bediende sloten dan wordt het een ander verhaal.
 
Dank voor alle reacties. Het is inderdaad niet echt een klusvraag die ik zelf ga uitvoeren maar hoop hier toch informatie te krijgen en wie weet helpen we een klusser met hetzelfde vraagstuk. :)

Volgens mij is het niet de toegestaan merken hier te noemen van een smart slot maar zat te denken aan een smartslot waar de cilinderkop er afgehaald moet worden en dan zet je een slot met motortje eroverheen.
Als de deur iets minder strak in het rubber getrokken kan worden lijkt me dat dit wel mogelijk is om de deur te openen met een smart slot.

Ik zie bij mijn schuurdeur een vergelijkbare tochtrubber constructie zitten. Zou het niet logischer zijn om de bovenste tocht rubber andersom te monteren en dan de rubbers in verstek op elkaar aan te laten sluiten?
De kleine kieren/openingen komen volgens mij doordat er nu ruimte zit in de hoeken omdat de rubbers niet op elkaar aansluiten.
 
Er zijn verschillende soorten van deze tochtprofielen.
De profielen die men bij mij heeft gemonteerd hebben bijv. geen zichtbare strook aluminium maar de rubberflap loopt door over het gehele profiel en sluit daardoor op de hoeken ook beter aan.

De smart cilinder zoals je die beschrijft gebruiken wij dus ook met enige regelmaat en mits het slot goed is gemonteerd werkt dat gewoon probleemloos.
Als je tegen de deur moet duwen of er aan moet trekken om de deur op slot/van slot te krijgen betekend maar 1 ding nl. dat de sluitplaat niet juist is gemonteerd en de dagschoot er niet voor zorgt dat de nachtschoot vrij kan bewegen.
Alleen ben je er nog niet mee door de sluitplaat wel goed te monteren want dan moet die motor nog steeds ook de dagschoot intrekken en gaat die nog steeds erg zwaar dan gaat dat niet werken.
Nu worden de nieuwe deurrubbers na verloop van tijd meer in de juiste vorm geduwd en zal het waarschijnlijk ook steeds minder zwaar gaan, dus een paar maand wachten voordat je de motor plaatst of het voor lief nemen dat je de 1e tijd aan de deur moet trekken kan ook een oplossing zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan