Dilemma dakisolatie buitenzijde

Ik ben benieuwd naar jullie advies over het volgende dilemma. Na ons jaren '30 huis te hebben verbouwd, blijkt na een lekkage helaas dat het pannendak beter geheel vervangen wordt. Hierbij zouden we graag het dak van buiten mee isoleren, maar we lopen tegen het volgende aan.

De zolder is ooit aan de binnenkant voorzien van 7 a 8 cm steen- of glaswol (zagen we toen aannemer eerder nieuw dakraam plaatste). Dit is weggewerkt achter houten planken (10-15 mm dik gok ik). We hebben geen folie gezien. Het wol zal ergens tussen de 10 en 20 jaar geleden zijn geplaatst vermoedelijk. Het is waarschijnlijk niet helemaal sluitend op de dwarsbalken aangebracht, naden niet afgedicht etc., lijkt vooral een kwestie van opvullen van de afwerking. Die afwerking is op zich mooi gedaan met de houten planken; het is een hoekhuis, aan drie kanten schuin dak met een erkertje erin, dus veel schuine hoeken en maatwerk.

Het schuine pannendak loopt aan de hoekzijde van het huis naar beneden door, tot de slaapkamers op de 1e verdieping, en daar is waarschijnlijk geen isolatie aan de binnenkant aangebracht (afwerking is anders, klinkt erg hol, en bovendien erg koude wand). We zouden daarom graag isoleren als het dak toch vervangen moet worden; zowel om op zolder de isolatie te verhogen als om enige isolatie in de slaapkamers te krijgen.

Buitenzijde isolatiemogelijkheden lijken echter beperkt, vanwege het hoogteverschil met de buren (en de kosten). Ook daarom zouden binnen- en buitenisolatie elkaar liefst versterken tot een betere waarde.

Een dakdekker stelde voor een isolatiedeken/meerlaagse folie te gebruiken (80mm), die rechtstreeks op dakbeschot wordt gelegd (i.v.m. voorkomen hoogteverschil wordt de aanbevolen dubbele spouw niet toegepast, waardoor Rd waarde ong. 2,9 zou bedragen). Een andere dakdekker adviseerde een vergelijkbare 75mm dikke folie die aan de subsidiedrempel zou voldoen (3,5), zonder het achterwege blijven van de spouwruimte daarbij te benoemen.

De isolatiewaarde zal dus beperkt zijn, maar wij vroegen ons vooral af of dit mogelijk is qua vochtproblemen. Ik begrijp van het forum dat binnenisolatie van folie moet worden voorzien en dat is hier niet gebeurd. Het zal een lastige klus worden om dat te doen en zeer tijdrovend/kostbaar om weer mooi afgewerkt te krijgen. Omdat er inmiddels een vliering is geplaatst halverwege het zolderdak, zal het lastig worden om alle planken er uit te krijgen, laat staan weer netjes terug te plaatsen, om bij de isolatie te kunnen.

Is het mogelijk aan de buitenkant voldoende te isoleren zodat dit toch kan samenwerken, tenminste niet gegarandeerd tot problemen zal leiden? Of moeten we ofwel de buitenisolatie achterwege laten, of de binnenisolatie geheel proberen te verwijderen (via een paar losgetrokken planken waar mogelijk)?

We zijn benieuwd naar jullie advies in deze.

Dank en vriendelijke groet,

Tim
 
De rd waarde van die folie's is alleen correct bij perfecte montage.
Die 8 cm dik folie, maar hoe leg je daar panlatten en dakpannen op?
Geklemd tussen panlatten blijft daar weinig van over. Vraag dus eens hoe het precies toegepast wordt.
Als er ook nog eens koude lucht onder het dakbeschot kan komen (dat is vaak zo bij oudere huizen) dan heeft folie nog minder nut.
Ik zou dat alleen toepassen als er geen andere opties zijn en als het dak niet omhoog kan.

En dat laatste is meteen mijn vraag:
Kan het complete dak 10cm en liever nog iets meer omhoog?

Breng genoeg isolatie aan en wat er aan de warme kant zit maakt niet uit.
 
Breng genoeg isolatie aan en wat er aan de warme kant zit maakt niet uit.

Breng net iets te weinig isolatie aan en je hebt door het ontbreken van folie aan de binnenzijde kans op grote problemen door condensvorming.

Weet dus wat je doet.
 
Gelukkig is er met 8 cm matig aangebracht glaswol weinig nodig.
Het moet wel allemaal kloppen, maar eerst maar eens antwoord om de vraag of de boel 10 cm omhoog kan.
 
Het is een hoekhuis schrijft ts, dus dan is het antwoord nee, het dak kan niet 10 cm omhoog. Dat is namelijk geen gezicht en komt de waarde van het hele blok niet ten goede.

De mogelijkheden moet je dus aan de binnenzijde zoeken als je extra wilt isoleren. Dit even aangenomen dat de tengels en panlatten rechtstreeks op het dakbeschot gemonteerd zijn.

Maar goed, wat mankeert er aan het bestaande dak dat dit vervangen moet worden?
 
dan is het antwoord nee, het dak kan niet 10 cm omhoog. Dat is namelijk geen gezicht en komt de waarde van het hele blok niet ten goede.

Juist bij een hoekhuis heb je slechts 1 verholen goot nodig. Waarom zou je je zorgen maken over "de waarde van het hele blok"? Een goed geïsoleerde woning (met een gunstig energielabel) brengt zijn geld echt wel op.
 
Ik vind het simpelweg geen gezicht, een afwijkend dak op een blok rijwoningen. Het begint met een dak, dan komt de volgende en tenslotte heb je een rij met 10 verschillende hoogtes en verschillende pannen. Daar wordt het ook bouwtechnisch echt niet beter van.

Maar datzelfde geldt voor alle verschillende uitbouwtjes die je vaak ziet ontstaan. Daar gruwel je toch van als je er langsheen kijkt.
 
Als één dak slecht is, dan is vaak het hele blok slecht, of die zijn recent al gedaan.
Dan zou het hele blok 10cm omhoog kunnen en dan is er misschien iets korting te regelen.

Ik zou niet in de kou gaan zitten omdat het dak er anders niet mooi uitziet..
 
In de praktijk krijg je het bijna niet voor elkaar om met meer dan twee eigenaren zo'n project op te pakken. In mijn optiek zit je dan dus vast aan dezelfde dakhoogte en dezelfde soort pan.

Maar goed, het ligt er ook een beetje aan de buurt wat er wel en niet geaccepteerd wordt. Als het proces van verloedering eenmaal is begonnen, wordt het steeds erger.
 
Laatst bewerkt:
Krijg je gewoon vergunning voor.
De rijtjeshuizen waarvan er een paar niet meer van de woningbouwvereniging zijn, en de rest wel, worden gewoon extra geïsoleerd door het dak te verhogen. Dan krijg je wel hoog-laag.
Mooi of lelijk, daar mag iemand wat van vinden.
 
Dank allen voor de reacties!

De buren hebben nog geen behoefte aan nieuwe pannen. Bij ons is er noodzaak vanwege lekkage bij de nokvorsten en omdat de pannen einde levensduur zijn (sinds bouw '34 mag het ook wel) heeft het weinig zin dat slechts gedeeltelijk te repareren.

Is de vraag om 10cm omhoog te kunnen gericht op het gebruik van PIR platen? Sluit dat niet alles af qua vocht dat van binnen komt?

Het dak 10 cm verhogen heb ik esthetisch weinig problemen mee. Ik zie het in de buurt op een enkele plek toegepast, naast alle zonnepanelen op de daken vind ik zo'n hoogteverschil persoonlijk weinig bezwaarlijk. Meer problemen heb ik met de verwachte kosten. We hebben een erker op zolder die uit het hellende dak steekt met ook twee hellende dakvlakken, dus ik kan me voorstellen dat dat passen en meten wordt met de hoeken. En mede door het aan een zijde naar beneden doorlopende dak zijn er op verschillende plekken en hoogtes dakgoten die dan allemaal aangepast moeten worden. Met de huidige arbeids- en materiaalkosten komen we behoorlijk aan onze max.

We hebben nu drie dakdekkers gevraagd, die allemaal met een folie komen. Wat wij inderdaad vreemd vinden is dat die in theorie uitgaan van ong. 8 cm dikte en een beetje speuren op internet ook nog uitgaan van het toepassen van een soort spouw om tot de isolatiewaarde te komen die nodig is voor subsidie. Terwijl de toepassing voor ons dak lijkt uit te gaan van zo weinig mogelijk hoogteverschil en inderdaad bevestiging rechtstreeks op dakbeschot/latten (dus 'ingedrukt'.).

Bijvoorbeeld een dampopen 'bardage' folie (kan ik alle merknamen hier vermelden?) verwerkingsvoorschrift:
  • Uitrollen rechtstreeks op dakbeschot met 10 cm overlap
  • Banen met rvs nieten vastnieten en naden tapen
  • Verticale regels/tengels (60x45) plaatsen met 600mm hartafstand, en vervolgens panlatten.
Dit zou een Rc waarde van 2.99 geven.

Voor subsidie moet:
  • eerst horizontale latten (70x45)
  • daaraan bardage folie nieten en tapen
  • verticale regels (32x45) met 600mm hartafstand en hierover extra spinvliesfolie
  • panlatten
Dit zou Rc waarde van 3.72 geven.

De dakdekker die deze folie gebruikt gaf echter aan niet de spouw te gebruiken vanwege het hoogteverschil en dus niet tot de subsidiewaarde te komen.

Van de andere geoffreerde folie kan ik online terugvinden een Rd van het 'kernmateriaal zonder spouwen' van 2,9 en met spouwen 3,98. Er wordt in de offerte gesuggereerd dat het voor subsidie in aanmerking komt, maar dat lijkt me stug als het dak niet de hoogte in gaat.

De laatste offerte geeft aan het aanbrengen van een 80mm folie direct op het dakbeschot, dat een Rc van 3,7 zou hebben. Als ik de opgegeven subsidie-meldcode google kom ik op een folie waarvan de minimumdikte 120mm moet zijn voor subsidie, en subsidie begint met 3,5 Rd als ik het goed heb.

Hoe dan ook, ik zal nog wat navraag doen bij de betreffende dakdekkers. Het gaat ons niet zozeer om de subsidie, maar om de daadwerkelijk meest hoog haalbare isolatie binnen de mogelijkheden en dat het geen vochtproblemen gaat geven.

Begrijp ik het goed dat het aanbrengen van isolatie aan de buitenzijde (met de bestaande isolatie aan de binnenzijde zonder folie) geen probleem hoeft te zijn qua vocht, zolang:
1) de folie / isolatie / dakafwerking buitenzijde dampopen is, en
2) de isolatiewaarde hoger is dan de isolatiewaarde binnenzijde?

Dat laatste wist ik niet.

Mijn aanname is dan dat het glaswol van 7 a 8 cm binnenzijde een rd waarde van 2 hooguit 2,5 heeft (waarschijnlijk reeel minder gezien leeftijd en wijze van plaatsen). Als de folies met rechtstreekse bevestiging op het beschot en zonder spouw inderdaad een Rc van 2,8-2,9 hebben (opgave fabrikant), dan zitten we daarmee al goed? Of lopen we dan nog steeds een risico omdat het bijna niet voorstelbaar is dat die folies dergelijk waardes halen als het rechtstreeks tussen het dakbeschot en de panlatten wordt aangebracht?

Mocht één van de dakdekkers dan toch het geheel juist toepassen volgens de subsidienormen, dan zitten we al helemaal goed.

Dat zou al fijn zijn, want één dakdekker gaf dus al aan dat buitenzijde isoleren helemaal niet meer mogelijk zou zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan