Deuren, kozijnen, plinten: alkyd of acryl verf?

Strider

  • #1
Ik wil in mijn nieuwe huis alles gaan verven, en ben begonnen met de deuren. Bij de verfboer acryl verf gekocht omdat deze niet verkleurd, en gisteren meteen begonnen met een deur.

Deur ontvet, gescheurd en met een 'acryl' roller de deur proberen te verven, wat uiteindelijk resulteerde in een 'klein drama'. Met zonlicht zijn enkele banen zichtbaar, en het sinaasappeleffect is enorm aanwezig.

Ik twijfel om nu toch alkyd verf te gaan kopen, maar ja, dan vergeeld het dus sneller.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb overigens RAL9010 als kleur gekozen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Met watergedragen verf moet u leren werken. Zonder ervaring wordt het niets. Cru,maar dat wijst de praktijk wel uit: het resultaat ziet u op de deur.

Voornaamste euvel is het met het verkeerde ( te kleine afmetingen ) gereedschap, een te hoge temperatuur, niet snel genoeg werken ( eerst met kwast opzetten en daarna met de roller ) of een combinatie daarvan.( Te lang door blijven rollen terwijl de verf al aantrekt.)

We hebben er al heel wat over geschreven op dit forum.

U kunt uiteraard overschakelen op alkydverf. U moet dan het gedane acrylwerk volledig mat schuren.Heeft u het schilderwerk voorbehandeld met een watergedragen (grond)verf, dan is het raadzaam eerst een hechtprimer aan te brengen. Vreemdgenoeg een watergedragen All-Grund. Hierover kunt u ook met zowel alkyd- als acrylverf afwerken.
 

Strider

  • #3
Beste Kees, ik heb veel van deze topics doorgespit, wat zou jij als ervaren schilder aanraden. Of beter gezegd, wat heb jij in je eigen huis gebruikt?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Wij mogen sinds 2005 geen terpentine gedragen verf meer binnen gebruiken de particulier mag dit nog wel.

Ikzelf heb watergedragen verf gebruikt, maar de eerlijkheid gebied dat ik hier al - alhoewel met de voorloper in het begin- 40 jaar mee werk ( ontwikkeld bij een grote verffabriek in Nederland toen niemand nog het besef had dat we dit nu verplicht binnen moeten gebruiken, hoezo visie op de toekomst :mrgreen:

Terug naar de realiteit: u kunt terpentine gedragen verf gebruiken. Voordelen: de veel langere open tijd dan bij watergedragen verf, beter schuurbaar en dan hebt u het wel gehad.
Nadelen voor binnen: de stank ( al is dit een stuk minder sinds we nu op max. 300mg/l verdunning zitten), de vergeling van vooral lichte kleuren, de langere stofontvankelijkheid, en het 1 laag per 24 uur kunnen opbrengen.

Qua duurzaamheid zijn we er anno 2013 wel uit: watergedragen doet weinig onder voor terpentineverf.
Nadeel is wel dat watergedragen thermoplasties is en moeilijker schuurbaar.

Ik schrijf met nadruk watergedragen- of terpentineverf omdat er ook PU-Alkyd watergedragen verven zijn, de z.g. emulsies. Die schijnen de verwerkingseigenschappen van een terpentineverf te hebben maar de voordelen van acryl.
Ik heb de voordelen nog niet ondervonden.

Kortom: heeft u weinig vertrouwen in acryl, dan kunt u uiteraard terpentineverf gebruiken. In zijdeglans zijn daar ook mooie resultaten mee te behalen.
Zelf vindt ik acryl steeds beter toe te passen, met alle voordelen erbij, maar voor ons is het ook een economische factor mbt werksnelheid.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
Het aangehaalde probleem hoor ik bijna dagelijks in de verfspeciaalzaak waar ik advies verleen...

Ik raad deze klanten dan steeds aan om een acrylaatlak aan te brengen met een kleine muurverfrol (12 cm), liefst eentje die al wat m² gerold heeft en dan onmiddellijk na te rollen met een vilten of een schuimrollertje.

Verticaal opzetten, horizontaal verdelen en verticaal afrollen...

Baanbontheid op deuren geverfd met een watergedragen lak ontstaat hoofdzakelijk omdat er niet genoeg verf wordt aangebracht.

Een muurverfrol heeft per definitie een hoger debiet aan verf zodoende wordt dit risico tot een minimum herleid.

En je rolt het dus na met een fijn rollertje, daardoor wordt het sinaasappeleffect ook tot een minimum herleid.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Dat kan heel goed. Ikzelf gebruik een 15 cm anza viltroller, direct uit de verfbak, dus niet met een kwast opzetten en daarna uitrollen. Roller moet goed verzadigd zijn en inderdaad ruim opzetten, 1 x horizontaal en 1 x verticaal uitrollen.

Met schuimplastic roller narollen kan natuurlijk ook om het wat grovere effect van de viltroller te camoufleren, maar en watergedragen verf met goede vloei en een wat langere open tijd heeft hetzelfde effect.

Belangrijk is ook dat u vlot moet kunnen doorwerken, dus deurklinken en schildplaten eraf, scharnieren afplakken. Leg een stuk schoon karton onder een deur en zet en deurdeze vast met een houten wig zodat de roller wel houvast heeft.
 

Strider

  • #7
Ik heb het nu geprobeerd met een anza 15cm viltroller, en het sinaasappel effect is verdwenen. Maar ik heb nu weer teveel verf gebruikt, waardoor ik uiteindelijk druipers kreeg..

Dus ik dacht, ik pak wat grof schuurpapier, en ik schuur die verflaag mooi op , maar dat bleek ook geen succes te zijn. Er ging amper acryl verf van de deur, en ik zag krassen in de verflaag komen, die ik niet weggescheurd kreeg. Dus uiteindelijk nog een acryl laag er tegenaan gezet, en nu zie ik die schuur krassen nog steeds zitten. Dus euhm, hoe kun je zo'n acryl laag van de deur afkrijgen? Ik heb nu wel geleerd dat normaal schuurpapier daar niet uiterst geschikt voor is, ik heb nu wel schuurpads gekocht, maar ik betwijfel of ik het er daarmee af ga krijgen.


Samengevat:

- Ik wil de Acryl laag verwijderen, zodat de deur weer helemaal krasvrij is.
- Daarna ga ik het nog een keer proberen, alleen deze keer ga ik de deur op schraagjes leggen, zodat ik geen last meer krijg van de druppelvorming :)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Acryl is thermoplasties. Hoe meer schuurbeweging des te hoger de wrijving. De verf blijft aan het schuurpapier hangen als vette vlekken en het oppervlak wordt rullig.

Goed doordrogen is een eerst vereiste voordat u weer gaat schuren. Gezien uw werkmethode denk ik dat u met schuren de diepere schuurkrassen niet meer weg krijgt.

Gewoon schuurpapier is ongeschikt voor acryl. Machinaal schuren met sia vlies geeft het beste resultaat. Krijgt u de krassen en op die manier niet uit,- en die kans is niet denkbeeldig- dan blijft er nog 1 middel over: afbijt.

Jammer dat u druipers hebt. Het is ook een kwestie van gevoel dat werken met watergedragen verf. U kunt best lijvig opzetten, maar het gaat om de juiste verdeling. Is die niet juist - maar dat geldt ook voor terpentineverf- dan krijgt u onherroepelijk zakkers.
 

Tiho

  • #9
Kwaliteit watergedragen krijg ik ondertussen zelfs met de kwast voor elkaar. Het is een beetje aanpassen maar ben er zeer over te spreken nog steeds. Zoveel voordelen. Droging reuk etc.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Nou, dan mag je gelijk bij mij in dienst komen, tenminste, als je een opdekdeur van 211.5 x 93 met acryl en de kwast strak krijgt :mrgreen:
 

Strider

  • #11
Kees de schilder schreef:
Acryl is thermoplasties. Hoe meer schuurbeweging des te hoger de wrijving. De verf blijft aan het schuurpapier hangen als vette vlekken en het oppervlak wordt rullig.

Goed doordrogen is een eerst vereiste voordat u weer gaat schuren. Gezien uw werkmethode denk ik dat u met schuren de diepere schuurkrassen niet meer weg krijgt.

Gewoon schuurpapier is ongeschikt voor acryl. Machinaal schuren met sia vlies geeft het beste resultaat. Krijgt u de krassen en op die manier niet uit,- en die kans is niet denkbeeldig- dan blijft er nog 1 middel over: afbijt.

Jammer dat u druipers hebt. Het is ook een kwestie van gevoel dat werken met watergedragen verf. U kunt best lijvig opzetten, maar het gaat om de juiste verdeling. Is die niet juist - maar dat geldt ook voor terpentineverf- dan krijgt u onherroepelijk zakkers.
Ja dat snap ik, de kelderdeur is hier een geschikt proefkonijn voor haha.

Ik twijfel nog een beetje of ik verder ga met deze waterbasis verf. Ik hoor ook wel eens dat een goede Sikkens Alkyd verf ook weinig zou verkleuren. Klopt dit?

Hoe werkt het eigenlijk om de verf weer te verwijderen met afbijt? Lijkt me een heel geklooi?
 

Tiho

  • #12
Kees de schilder schreef:
Nou, dan mag je gelijk bij mij in dienst komen, tenminste, als je een opdekdeur van 211.5 x 93 met acryl en de kwast strak krijgt :mrgreen:
Ok geen hele deur die rol ik ook, maar in het begin dat ik het gebruikte deed ik alles met een roller omdat het zo snel droogde. Tegenwoordig gaat dat veel beter.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
Gewoon insmeren en na de reactietijd met een plamuurmes of schraper verwijderen. Schilderen is en arbeidsintensief vak.
Leg wel stucloper onder het werk ivm vlekken. De ondergrond moet u na het afbijten goed met water nawassen.

Afhankelijk van het gebruikte bindmiddel en de pigmenten vergeelt de ene terpentine houdende verf sneller dan de andere. Maar vergelen doen ze allemaal.

@Tiho: wij gebruiken hiervoor een zg sapperdeflapkwast. Die noemen we zo omdat het niet meer lijkt dan een teerbol met lange haren. Hier blijft de verf beter tussen de haren hangen en het verdeeld lekker.
 

Strider

  • #14
Kees de schilder schreef:
Gewoon insmeren en na de reactietijd met een plamuurmes of schraper verwijderen. Schilderen is en arbeidsintensief vak.
Leg wel stucloper onder het werk ivm vlekken. De ondergrond moet u na het afbijten goed met water nawassen.

Afhankelijk van het gebruikte bindmiddel en de pigmenten vergeelt de ene terpentine houdende verf sneller dan de andere. Maar vergelen doen ze allemaal.
Dus of ik nu een histor of een sikkens gebruik ze vergelen even sterk?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #15
Je hoeft niet telkens de tekst te quoten als het duidelijk is waar je op reageert.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
De ene mens wil wat meer bevestigd worden dan de ander.

Alle waar is naar zijn geld en daarmee de mate van vergeling,als u voelt wat ik bedoel.
 

Strider

  • #17
Op andere forums is het normaal dat je berichten waarop je reageert quote, maar ik zal het voortaan niet meer doen.

@Kees. Als je de vergeling van Histor vergelijkt met Sikkens, hoeveel verschilt dit dan? Is het bijv. duidelijk zichtbaar?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #18
Het is wel de bedoeling dat u leest wat er wordt geantwoord.

Alle waar is naar zijn geld. Duurdere pigmenten en bindmiddelen zoals die bij de A-merken worden gebruikt hebben een geringere vergeling dan de bouwmarktverven of B-merken.

Maar vergelen doen terpentineverven allemaal.
 

Strider

  • #19
Kees ik lees zeker wat er geantwoord word, maar ik probeer het voor mezelf 100% helder te krijgen.

Voor mij is het nu eigenlijk simpel, als een Sikkers Alkyd maar een klein beetje vergeeld, en een Histor juist heel erg veel vergeeld, dan ga ik voor de Sikkers Alkyd en niet voor Acryl :)

Dat probeer ik voor mezelf helder te krijgen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #20
Ik ga het toch, met alle respect, weer proberen in de hoop dat het u volledig helder gaat worden want daar zijn we voor:
:mrgreen:

"Alle waar is naar zijn geld. Duurdere pigmenten en bindmiddelen zoals die bij de A-merken worden gebruikt hebben een geringere vergeling dan de bouwmarktverven of B-merken."
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu