Dakbeschot vochtig bij dakgoot

Beste klussers,
ik wil mijn dak aan de binnenkant isoleren met PIR platen en aluminium tape afplakken, zodat het dicht is vanaf de binnenzijde. En afwerken met stucplaat en stucen tussen de gordingen.

Volgorde dak; dakpannen-panlatten-dampopen doek-planken-gordingen. Dakplanken liggen er al 50 jaar op en zien er nog goed uit.

Dakplanken vochtig?
De dakplanken onderaan in de hoek die tegen de dakgoot zitten zien en voelen her en der vochtig aan. Zowel aan voor als achterzijde. Zie foto. De dakgoot buiten hangt tegen de dakplanken aan.
-> Wat kan de oorzaak van het vocht zijn? Kan het zijn dat de dakgoot vocht doorgeeft/optrekt naar boven en dat de dakplanken vochtig worden aan de kopse kant?

Ik durf het hier in de onderste hoek eigenlijk niet goed te isoleren. Zit zelf te denken om het onderste stukje op de liggende gording die op de buitenmuur ligt niet te isoleren, zodat het (overgebleven driehoekje) kan ventileren in de gaatjes naar buiten. Denk aan open stuk van een cm of 10 bij 10. En ik dus ook niet de gaatjes tussen liggende gording en planken met pur vol te spuiten.
- Is dit een goede oplossing?

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?

119902_20181225_104332_1.jpg
 
Het dampopendoek hangt dat in de goot?
De constructie van de goot. De planken zitten tegen de goot. Hoe moet ik me dat voorstellen. Of kan je daar ook een foto van maken.

Om de een of andere rede komt er bij mij wind tussen de ruimte van het plafond en de balk door. Wellicht bij jouw ook.
 
Zo een twee drie heb ik er geen verklaring voor.
Vraag me af of er 50 jaar geleden al dampopendoeken werden gebruikt.
Wat voor helling heeft het pannendak.
Zie je sporen van water op het doek. Kan me voorstellen dat er water over het doek bij de onderste panlat door het doek kruipt en vervolgengs in het kopse gedeelte van de planken.
Het doek hangt over de volledige breedte in de goot.

Vind de goot behoorlijk afgesloten omdat de pannen bijna tegen de voorkant liggen. Zou misschien ook van invloed kunnen zijn. Verder geen idee.

Als deze situatie al 50 jaar bestaat zou ik me geen zorgen maken. Voor nog meer zekerheid zou je een strook DPC onder het doek kunnen maken en zo het kopse hout iets beschermen.
 
Dank voor je reactie Wgb.
Dakgoot wil ik dit voorjaar laten vervangen. En dan komt de dakgoot als iets van dakpan, muur en hout vandaag vermoed ik.

Wat is je advies over het wel of niet volledig dichtmaken/isoleren in de binnen onderhoek?

Alvast dank voor de reactie.
 
Of die goot zo gemakkelijk van de gevel gaat komen zal je toch eerst goed moeten uitzoeken. Gootbeugels type en waar en hoe te bevestigen.
Wat is het voor ruimte aan de andere kant van de muur.

Best een lastige hoek kan daar geen soep van maken.
Ga je de zolder verwarmen naar kamertemperatuur of wil je de warmtestroom naar buiten vertragen.
 
Je goot is te smal (geworden door nieuwe pannen?). Nu heb je kans dat het regenwater over de goot slaat, en de muur nat wordt met doorslag als gevolg.
 
Misschien van die hoek een schetsje maken, op schaal is niet nodig maar wel de diktes de hoogte van de materialen en eventueel de openruimtes die daar zijn.
 
Hierbij de doorsnede. Groen zijn dan de toekomstige PIR platen. In het binnenhoekje, onderkant dakbeschot, bovenkant liggende balk op buitenmuur voelt het vochtig aan.
De dakgoot zit tegen de liggende balk aan.

De PIR platen worden tegen het dakgeschot geplaatst en met alufolie dichtgeplakt/of dampdichte folie ertegenaan.

Mijn vraag is moet ik het binnenhoekje vol met PUR spuiten of gewoon open houden? Wat is het voordeel of nadeel hiervan.

119902_20181228_093305_1.jpg
 
Is de spouw aan de bovenkant open dan zou dat de oorzaak kunnen zijn dat het hout daar vochtig aanvoelt.
Openstootvoegen aan de bovenkant van de gevel?

Zover mijn kennis gaat, spouw dicht maken indien deze open is en de isolatie aanbrengen zoals getekend.

Nog eens goed controleren of de bovenstelaag van het binnenblad winddicht is gemetseld. De staande voegen willen wel eens open zijn gebleven.
 
De spouw is inderdaad open, tussen de balk en binnenmuur tussen de 1 a 2 cm. Hoe kan ik dit het beste dicht maken?

De bovenste stootvoegen van de binnenmuur zijn niet geheel dichtgevoegd. Hoe kan ik die het beste dicht maken?

Er zijn geen open stootvoegen aan de gevel bovenin. Alleen de voorgevel heeft 2 roosters onder van 10 breed en 5 hoog.

......kan het zijn dat de binnenkant van de dakgoot, die tegen de gevel aanzit & tegen de onderkant dakplanken, vocht optrekt langs het zink. En dat daardoor het oude zink van 50 jaar oud van de dakgoot vocht afgeeft aan de planken?

Alvast dank voor het meedenken en beantwoorden van de vragenlijst!
 
Ik zou iets nemen wat je met mortel kan aanbrengen. Zo kan je de ongelijkheden van de stenen opvangen en het begin van de stootvoeg vullen. Met een tegellijm zou het ook kunnen. Let op houd de gootbeugels vrij.
De stootvoegen zijn geen probleem als ze niet volledig zijn afgewerkt echter er mogen beslist geen gaten in de voeg zitten. Dus er mag geen lucht van uit de spouw naar de woning tochten.
De twee roosters van 10x5 zullen de ventilatie van de kruipruimte verzorgen. Hebben niets met de spouw te maken. Google maar op stootvoegen.
Een zinken dakgoot van 50 jaar oud heb ik nog nooit van gehoord.
Je zou ook stroken PUR in de hoek kunnen zetten. Volgens mij kan je de PUR met tegellijm wel op de stenen monteren.
Even een proefje maken kan geen kwaad. De bovenkant van de stootvoegen dicht maken en de stenen gelijk maken.
Lijkt mij dat je iets aan de ventilatie van de spouw moet doen. Ik heb te weinig ervaring om het hoe en wat. Van volledig open naar hier en daar een voeg en dan hoeveel van die voegen maken?
Je zou ook wat gaten in het dakplanken kunnen boren. Lijkt me eenvoudiger dan voegen uithakken. Blauw

Ik hoop dat je ook andere berichten leest. Er vallen een paar berichten samen op het ogenblik.
29035_Schets_muur_en_dak_2_2.jpg
 
Wgb en anderen dank voor jullie opmerkingen.
En het klopt dat de 2 ventilatiestenen bij de voorgevel zijn en er is inderdaad een kruipruimte zijn.

Ik heb de ruimte tussen muur en balk deels dichtgepurd, om te testen, maar vocht wordt niet minder. Terwijl aan buitenkant de planken wel droog zijn.

Ga de volgende stappen doen:
Gehele ruimte tussen balk en muur dichtpurren, zodat er geen koude lucht meer uit spouw kan komen. Ook bij de draagmuren waar gordingen op liggen ga ik dat doen. Hier zitten her en der open ruimtes. En zorgen dat er geen warme lucht meer van beneden naar zolder kan.

En ga de zinken bakgoot vervangen. Gevoel is dat langs de kleine ruimtes van oude beugels koude vochtige lucht binnenlaat. Ik kan de beugels vanaf buiten afslijpen. En dan renovatiebeugels op het dakbeschot schroeven. Dit is wel mogelijk de makkelijkste oplossing, maar is het ook de beste? Of is gootbeugels tegen de gevel beter?

Vraag over complete beugel verwijderen?
119902_20190123_203315_1.jpg


Zit er ook nog aan te denken om de complete gootbeugel te verwijderen. Dan heb ik ook geen koudebrug meer met het ijzer dan naar binnen ligt. Gaten moet ik dan nog wel dichtmaken met bijvoorbeeld een houten lat in de hoek schroeven, zodat alle kleine gaatjes dicht zijn. Het is een moeilijke binnenhoek, veel werk, maar moet wel lukken. 1e schroef kan mogelijk met kleine slijptol. 2e en 3e schroef lukt niet zomaar. Multitool langs onder? Heb nog nooit met een multitool gewerkt. Zie foto.

Heeft er iemand tips hoe ik de 3 schroeven v/d beugel kan demonteren aan de binnenkant?
 
Die nattigheid komt van binnenuit.
De gootbeugels weghalen heeft geen zin, de hele hoek isoleren wel en dan dampdichte folie aanbrengen
 
Ben weer wat verder met het testen van m'n vochtige planken.
Resultaat van de deze test is dat de planken aan de binnenkant nog veel vochtiger zijn geworden in 1 week tijd!
Wat heb ik gedaan:
- spouw opening tussen houten ligger en binnenmuur dichtgepurd.
- spouw opening tussen binnenmuur en eerste plafondgording/balk dichtgepurd. Vermoed dat hiertussen warme lucht uit de slaapkamers kon komen.
- Beide draagmuren van gordingen dichtgepurd tussen stenen en dakplanken
- het laatste stuk op plafond zaten geen planken, deze dichtgemaakt met osb plaat
- ouder verwarmingsbuizen (die over zolder rondom lopen en naar beneden gaan naar slaapkamers met isolatiebuizen bekleed.
- En in de binnenhoeken pir platen gezet, met als doel om het het binnenhoekje zo goed als af te sluiten om te kijken wat er met de vochtigheid gebeurd.
- Tussendeur dicht gehouden, dus er is geen warmte vanuit beneden/hal/trap gekomen.
Zie verder foto's.

Foto hoe het afgelopen week was.
119902_20190201_152208_1.jpg


Foto van waar de pur gespoten is over de volle breedte in de kamer
119902_20190201_152319_1.jpg


En verwarmingsbuizen bekleed
119902_20190201_152732_1.jpg


En hierbij de resultaten van het vocht in 1 week tijd!
119902_20190201_152406_1.jpg

119902_20190201_152026_1.jpg


Aan de andere kant in de dezelfde ruimte is het vergelijkbaar, wel iets minder.

Heb vandaag ook weer eens buiten gekeken bij de dakgoot. Onder de pannen is geen vocht. Bovenkant dakplanken zijn droog. Er staat wel behoorlijk water in de dakgoot. Dus heb met tegenzin gewoon 4 gaten geboord in de dakgoot. Staat op de lijst om dit voorjaar te vervangen.

Wat ik wel heb gezien/gevoeld is dat de dakgoot aan de onderkant vochtig is. Maar ook tussen de dakgoot en de houten balk is het vochtig. Oftewel als ik met mijn vinger tussen balk/muur en dakgoot ga is het flink vochtig.
Deze vochtige lucht wordt op de een of andere manier naar binnen gevoerd denk ik.

Als ik de dakgoot vervang, zou dan het probleem opgelost kunnen zijn?

En een 2e, er is hier als een getipt om dpc folie te plaatsen. Is het zinvol als ik voordat de nieuwe dakgoot wordt geplaatst dpc tegen buitenkant balk doe en onderkant dakplank. Met als doel om de openingen te dichten zodat er geen lucht/vochtige lucht tussen muur/balk en dakgoot omhoog kan?
 
Heb je hier een oplossing voor gevonden? Ik heb op exact dezelfde plek last van vocht
De balk is vochtig en geeft dit af aan de vloer en bovenliggende plaat.

122775_122775_20190206_221708_2_1.jpg
 
Nog geen concrete oplossing gevonden. Denk nog steeds dat het iets met vocht vanuit dakgoot te maken heeft. Adviezen hier vanuit het forum geven allemaal aan condens. Koude lucht van buiten door de spleten en kieren en warmere lucht van binnen.
Dus is volgens mij combinatie van.
Twijfel want het vochtprobleem is eigenlijk alleen waar water in de dakgoten staat.

Ga dit voorjaar in ieder geval dakgoten vervangen. En nu ook binnenhoek isoleren en luchtdicht afplakken/dichte plastic.
Dit om te testen of er vocht achter komt. Nu is het nog koud buiten en meeste kans op condens.
 
Zoveel warme en vochtige lucht heb je op zolder niet toch? Condens puur door de kieren en spleten lijkt me ook niet echt kunnen. Ook uit de spouw lijkt het me niet dat vocht zo hoog kan optrekken. Dan zou dit een bouwkundige oorzaak hebben en eigenlijk al sinds dag 1 dat het huis er staat moeten optreden.

Ik heb ook nog geen oplossing, maar we lijken op exact dezelfde plekken vocht te hebben. Ik ben bang dat het mijn constructie op den duur aantast.
Mijn dakgoot staat volgens mij ook geen water in. Is al eens vervangen.
 
Ik doe een gokje op condens dat vanuit de woning naar buiten, op de overgang is het het koudst, daar slaat de condens dan neer.
Als het door een lek zou ontstaan moet dat in de zomer niet meer nat zijn.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
6
Weergaven
961
Dak en schoorsteen
Ronny
Reacties
17
Weergaven
3K
Dak en schoorsteen
Hilberink73
Reacties
6
Weergaven
2K
Dak en schoorsteen
IJkenhout
Reacties
15
Weergaven
9K
Dak en schoorsteen
wgb
Reacties
30
Weergaven
8K
Dak en schoorsteen
Jbekerom

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu